Jak zvýšit hladinu lymfocytů

Lymfocyty jsou typem bílých krvinek, které hrají důležitou roli v imunitním systému těla a bojují proti infekcím. Mezi lymfocyty patří různé druhy bílých krvinek, například T-buňky, B-buňky a NK- buňky. Když máte oslabený imunitní systém, například kvůli onemocnění, nebo kvůli nezdravému životnímu stylu, hladina lymfocytů vám klesne. Můžete ji opět zvýšit tím, že budete jíst zdravě, budete do těla dostávat co nejvíce vitamínů a změníte svůj životní styl. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Metoda 1 z 3:
Strava pro zvýšení hladiny lymfocytů

  1. 1
    Každý den jezte dostatek bílkovin. Lymfocyty potřebují aminokyseliny, aby mohly správně fungovat a mohly udržovat váš imunitní systém silný. Aminokyseliny, které se nacházejí v bílkovinách zodpovídají také za produkci B-lymfocytů. Proto je důležité jíst každý den zdravé množství bílkovin.
    • Doporučuje se jíst každý den 0.8 g bílkovin na jeden kilogram tělesné hmotnosti. Použijte toto doporučení a vypočítejte si, kolik bílkovin byste měli každý den sníst. Pokud vážíte například 60 kg, měli byste každý den sníst 48 g bílkovin denně. [1]
    • Mezi zdroje bílkovin patří: drůbeží maso, ryby, fazole, hovězí, vepřové a mléčné produkty, jako je mléko a sýr. [2]
  2. 2
  3. 3
    Pijte každý den zelený čaj. Katechiny, které se nacházejí v zeleném čaji pomáhají zrychlovat reakce lymfocytů. Kromě toho zelený čaj obsahuje také aminokyselinu L-theanin, která podporuje komponenty T-buněk bojující proti bakteriím a podporují imunitní systém těla. [4]
    • Pijte každý den alespoň jeden šálek zeleného čaje, abyste podpořili svůj imunitní systém.
  4. 4
    Pijte hodně vody. Voda vyplachuje z těla toxiny, které by jinak měly nepříznivý vliv na počet bílých krvinek, které v těle máte. Je důležité udržovat si správný pitný režim, jinak nebudete zdraví. Měli byste pít asi 8-12 sklenic čisté vody denně. [5]
    • Pokud vám nechutná čistá voda, můžete pít ovocné šťávy ředěné vodou, kokosovou vodu, nebo bylinné čaje.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Jezte dostatek potřebných živin

  1. 1
    Začněte jíst více vitamínu C. Vitamín C je jednou z nejdůležitějších živin, které podporují imunitní systém. Pomáhá tělu zvyšovat produkci lymfocytů a dalších protilátek. Můžete ho brát ve formě tablet, nebo můžete jíst více potravin, které ho obsahují, například: [6]:
    • Žluté papriky, guava, tmavá listová zelenina, jako je kapusta, brokolice, jahody, citrusové plody, jako jsou pomeranče, grepy a citrony, rajčata a papája.
  2. 2
    Jezte více selenu, který najdete zejména v mořských plodech. Selen podporuje produkty cytokinů (látek, které vylučují buňky imunitního systému, které ovlivňují bílé krvinky), které hrají důležitou roli v ochraně těla proti onemocnění. Mezi mořské plody s obsahem selenu patří:
    • Ústřice, krabi a tuňák. Selen najdete také v hnědé rýži, česneku, jehněčím mase a sýru Cottage.
  3. 3
    Jezte více zinku. Zinek podporuje funkci mnoha různých enzymů, které jsou nezbytně nutné pro správné fungování imunitního systému. Nedostatek zinku v těle může způsobit pokles hladiny interleukinu 1 (látky, kterou produkují lymfocyty), [7],chřadnutí lymfocytů a špatné imunitní reakce na patogeny (škodlivé mikroorganismy). Zinek najdete v:
    • Ústřicích, krabech, cereáliích s obsahem zinku, krůtím mase, hovězím mase a zelené listové zelenině.
    • Odborníci doporučují jíst 10 mg zinku denně pro ženy a 12 mg zinku denně pro muže. Příliš mnoho zinku může mít na tělo škodlivé účinky, takže byste se měli držet stanovených doporučení. [8]
  4. 4
    Jezte potraviny, které obsahují betakaroten. Betakaroten podporuje produkci T-lymfocytů v těle. Jde také o silný antioxidant, který podporuje buněčné imunitní reakce tím, že zvyšuje hladinu receptorů krevních krvinek v těle. Betakaroten najdete v:[9]:
    • Batátech, mrkvích, špenátu, římském salátu, ořešáku, kantalupu a sušených meruňkách.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Změny životního stylu

  1. 1
    Každý den cvičte. Když budete pravidelně cvičit, posílíte svůj imunitní systém a nebudete tak náchylní k infekcím. Zároveň podpoříte produkci lymfocytů a zregulujete svůj metabolismus (který zodpovídá na glukózu a glutamin, což jsou látky, které podporují správnou funkci lymfocytů).
    • Snažte se cvičit 30 minut třikrát až pětkrát týdně. Měli byste si vybrat činnost (nebo činnosti), která vás bude skutečně bavit, abyste měli větší motivaci cvičit. Můžete chodit běhat, jezdit na kole, chodit na túry, plavat, nebo se například věnovat horolezectví.
  2. 2
    Udržujte si svoji ideální tělesnou hmotnost. BMI v normě by mělo být mezi 18.5 a 24.9. Pokud máte BMI nižší než 18.5, trpíte podváhou a pokud máte BMI naopak vyšší než 24.9, trpíte nadváhou. Podváha i nadváha mohou způsobit vyšší náchylnost k infekcím, protože se v obou případech v těle nachází nedostatek lymfocytů. [10]
    • Když budete cvičit a budete se zdravě stravovat, udržíte si své BMI ve správném rozmezí.
  3. 3
    Dodržujte zásady osobní hygieny. Je dobré naučit se mýt si ruce vždy, když jste mohli přijít do styku s mikroorganismy, které by mohly způsobit nějakou nemoc. Pokud chcete zvýšit množství lymfocytů ve svém těle, je to ještě důležitější. Když si budete často mýt ruce, zmírníte riziko vystavení škodlivinám, které mohou způsobovat infekce (bakterie a viry).
    • Snažte se mýt si ruce vždy tři minuty. Používejte teplou vodu a mýdlo a důkladně si ruce vydrhněte od dlaní až po hřbety rukou a potom od konečků prstů až po zápěstí. Mělo by vám to trvat zhruba tři minuty (neboli tak dlouho, jak trvá písnička Happy birthday). Takovým mytím se zbavíte všech mikroorganismů, se kterými vaše ruce mohly přijít do styku. [11]
  4. 4
    Vyhýbejte se stresu. Když se vám oslabí imunitní systém, klesá hladina lymfocytů, které v těle máte. Stres si může vybrat velkou daň na vašem imunitním systému, protože způsobuje přepracování celého těla. Snažte se zmírnit množství stresu, kterému jste každý den vystaveni. Můžete toho dosáhnout následovně:
    • Začněte se věnovat józe. Jóga zapojuje mysl i tělo a zároveň vám pomáhá zbavovat se duševního i fyzického stresu, který v sobě ať už vědomě, nebo nevědomě nosíte. [12]
    • Věnujte se meditaci. Meditace je způsob, jak se zbavit problémů a starostí, které vám způsobují stres. Když se budete meditaci věnovat jen 20 minut denně, pomůže vám to zklidnit se. [13]
  5. 5
    Dostatečně odpočívejte. Jak jsme již zmínili, když máte tělo a mysl ve stresu, oslabujete tím svůj imunitní systém. Když svému tělu dopřejte dostatek odpočinku, váš imunitní systém se posílí (a počet zdravých lymfocytů v těle vám vzroste). [14] Když ucítíte únavu, odpočiňte si a každou noc se snažte dostatečně spát.
    • Měli byste se snažit spát každý den zhruba 8 hodin. Mezi jednotlivými úkoly si dávejte alespoň tři nebo čtyři minuty pauzy.
    Reklama


Tipy

  • Pokud jste velmi aktivní, měli byste každý den jíst více sacharidů, protože sacharidy vám mohou pomoci zvýšit počet bílých krvinek v těle.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama