Jak zmírnit otok dásní

Oteklé dásně může způsobovat mnoho věcí. Pokud trpíte oteklými dásněmi, možná máte nějakou nemoc dásní, podráždili jste si ústa jídlem nebo pitím, máte zkažené zuby, nebo vám chybí nějaké živiny. V tomto článku se dozvíte, jak oteklé dásně řešit, ale pokud chcete mít jistotu, že se tohoto problému zbavíte, objednejte se co nejdříve k zubaři.

Metoda 1 z 2:
Jak si ulevit od bolesti

  1. 1
    Zjistěte příčinu vašich oteklých dásní. Oteklé dásně může způsobovat mnoho věcí, ale ve většině případů jde o příznak nemoci dásní. Je důležité určit příčinu otoku, abyste mohli problém řešit – buď o své dásně pečujte doma, nebo si zajděte k zubaři. Mezi běžné příčiny oteklých dásní patří:
    • Nesprávné čištění zubů. V mnoha případech jsou oteklé dásně důsledkem špatné ústní hygieny, protože se mezi dásněmi a zuby hromadí zubní plak. Začněte si pravidelně a správně čistit zuby, abyste se plaku zbavili. Také to nepřehánějte s ústní nití, abyste si dásně nepodráždili.
    • Gingivitida a paradontóza. Pokud nedodržujete zásady ústní hygieny, brzy budete trpět nemocemi dásní, jako je gingivitida nebo paradontóza. Gingivitida je mírnější formou paradontózy, kterou je ještě možné řešit. Paradontóza je ovšem vážnou chorobou, která může vést až k padání zubů. Pokud máte pocit, že trpíte některou z těchto chorob, co nejdříve se objednejte k zubaři.
    • Vředy v ústech. Vředy na dásních mohou způsobovat bolest a otoky. Většinou je snadno poznáte – jsou to bílé skvrny se zarudlými okraji. V ústech se může vytvořit více vředů najednou, ale většinou je lze snadno vyléčit.
    • Chemoterapie. Jedním z vedlejších účinků chemoterapie jsou bolestivé a oteklé dásně. Mohou se začít objevovat také vředy a puchýře. Je sice možné tyto příznaky dostat částečně pod kontrolu, ale většinou zmizí až po skončení chemoterapie.
    • Tabák. Kouření cigaret a dalších tabákových výrobků způsobuje bolestivé a oteklé dásně. Kuřáci mají mnohonásobně zvýšené riziko nemocí dásní. Pokud se tedy chcete zbavit oteklých dásní, přestaňte kouřit.
    • Hormony. Oteklé dásně mohou být i důsledkem nesprávné hladiny hormonů, které ovlivňují přívod krve do dásní. Jde o hormony, které tělo vylučuje zejména v pubertě, při menstruaci, v těhotenství a v menopauze. Oteklé dásně mohou být i vedlejším účinkem některých druhů hormonální antikoncepce. [1]
  2. 2
    Jemně si čistěte všechny povrchy zubů (u jazyka) – po spodních zubech přejíždějte směrem nahoru a po horních směrem dolů, ale vyhněte se pohybům do stran. Jak jsme již zmínili, oteklé dásně mohou být důsledkem nahromadění zubního plaku. Nejlepší je odstranit zubní plak a vyhnout se tak nemocem dásní pomocí jemného čištění. Zuby si čistěte alespoň dvakrát denně (ideálně po každém jídle).
    • Používejte velmi jemný nylonový zubní kartáček, který vám zuby důkladně vyčistí, ale nepodráždí je. Nepoužívejte tvrdé zubní kartáčky, které dráždí a poškozují dásně.
    • Když si budete zuby čistit příliš tvrdě, nebudete je mít čistější ani zdravější. Dásně jsou citlivá tkáň a když je budete čistit příliš silně, poškodíte si je. Nikdy si zuby nečistěte ze strany na stranu.
    • Kupte si zubní pastu proti gingivitidě. Většina výrobců zubních past nabízí tuto verzi pasty.
  3. 3
    Jednou denně si vyčistěte mezizubní prostory zubní nití, ale nedělejte to častěji, abyste si dásně nepodráždili ještě více.
    • Spousta lidí zubní nic nepoužívá, ale i ti, kteří ji používají, si mohou problémy s dásněmi zhoršit, pokud to se zubní nití přehánějí. Neprodírejte se nití mezi zuby, abyste si nepoškodili dásně, spíše se snažte nit jemně protahovat mezi zuby. [1]
  4. 4
    Vyplachujte si ústa čistou vodou nebo solným roztokem. Kloktání solného roztoku je tradiční metoda léčby podrážděných dásní. Sůl má antibakteriální vlastnosti, takže z úst odstraní škodlivé látky a zklidní podrážděné dásně.
    • Vyrobte si vlastní solný roztok – rozpusťte si lžíci stolní soli v šálku teplé vody a důkladně si s ní vypláchněte ústa a mezizubní prostory. Snažte se slanou vodu nepolykat.
    • Podobného výsledku dosáhnete i kloktáním vody s citronovou šťávou. Není to sice tak efektivní jako solný roztok, ale rozhodně to chutná příjemněji.
    • Solný roztok vám pomůže také při léčbě bolesti v krku nebo čerstvých vpichů po piercingu.
  5. 5
    Používejte studené a teplé obklady. Teplé a studené obklady vám pomohou okamžitě zmírnit příznaky oteklých dásní. Teplý obklad je nejlepší proti bolesti, studený zase zmírní otok. Přiložte si obklad k tváři, abyste si dásně nepodráždili náhlou změnou teploty.
    • Horký obklad: Namočte si čistou žínku do teplé (ne horké) vody, vyždímejte ji a přiložte si ji k obličeji. Počkejte, dokud bolest nepoleví.
    • Studený obklad: Zabalte si několik kostek ledu do čisté utěrky nebo ručníku. Můžete použít i balíček mražené zeleniny (například hrášek), nebo speciální chladivý sáček. Přiložte si obklad k obličeji a počkejte, dokud se otok nezmírní.
  6. 6
    Vyhýbejte se věcem, které dráždí dásně. Pokud máte oteklé dásně, musíte se vyhýbat všem látkám, které otok způsobují, jako je tabák nebo alkohol. Kromě toho také přestaňte používat ústní vody – mohou otoky dásní zhoršovat, takže si od nich dejte na nějakou dobu pauzu.
  7. 7
    Pijte hodně vody. Když budete pít hodně vody, vyplavíte z úst přebytečné bakterie a vyhnete se tvorbě zubního plaku. Kromě toho budete mít více slin, které mají antibakteriální účinky. [2]
  8. 8
    Zkuste si dásně jemně namasírovat. Jemná masáž dásní může zmírnit otok a zánět, protože podpoří krevní oběh. Masírujte si dásně několik minut jemnými krouživými pohyby. Nezapomeňte si před tím umýt ruce a ostříhat nehty, abyste si do úst nezavlekli nějakou infekci.
  9. 9
    Použijte hřebíčkový olej. Hřebíčkový olej je přírodní léčbou oteklých dásní, která kromě zmírnění zánětu pomáhá ulevit i od bolesti. Naneste si trochu hřebíčkového oleje vatovou tyčinkou přímo na dásně. Můžete si olej také nakapat do sklenice vody a kloktat ho. Hřebíčkový olej seženete v obchodech se zdravou výživou. [3]
    Reklama

Metoda 2 z 2:
Jak předcházet oteklým dásním

  1. 1
    Čistěte si zuby jemně alespoň dvakrát nebo třikrát denně. Když si budete čistit zuby, zbavíte se zubního plaku, který způsobuje nemoci dásní a zkažené zuby. Téměř všem problémům se zuby a dásněmi lze předejít správnou ústní hygienou. Vyčistěte si zuby ráno a večer a ideálně také po každém jídle.
    • Pokud nevíte, jak si máte správně čistit zuby, zeptejte se svého zubaře – jistě vám rád poradí.
  2. 2
    Každý den používejte také ústní nit. Mnoho lidí používání ústní niti zanedbává, ale je důležité ji používat, protože se díky tomu zbavíte zubního plaku a bakterií, ke kterým se zubní kartáček nedostane.
    • Zubní nit používejte opatrně, abyste si nepodráždili dásně. Vždy používejte čistou ústní nic, abyste nepřenášeli bakterie z jednoho místa na druhé.
    • Pokud nechcete používat zubní nit, kupte si v drogerii speciální párátka, kterými si můžete vyčistit mezizubní prostory.
  3. 3
    Jezte dostatek vitamínu C, vápníku a kyseliny listové. Nedostatek živin způsobuje (kromě jiného) také nemoci dásní. Nejdůležitější je jíst dostatek vitamínu C, kyseliny listové a vápníku, protože vitamín C a kyselina listová posilují dásně a pomáhají předcházet gingivitidě. Také je dokázáno, že lidé, kteří mají nedostatek vápníku mají vyšší riziko vzniku onemocnění dásní. Berte tedy každý den multivitaminový doplněk stravy a jezte čerstvé ovoce a zeleninu. [2]
    • Mezi nejlepší zdroje vitamínu C patří papája, papriky, jahody, brokolice, ananas, růžičková kapusta, kiwi, pomeranče a melouny.
    • Nejlepší zdroje vápníku jsou mléčné výrobky (mléko, sýry, jogurt), sardinky, tofu, losos, sójové mléko, cereálie a saláty.
    • Kyselinu listovou najdete v tmavé listové zelenině, v brokolici, chřestu, hrachu, fazolích, čočce, celeru, avokádu a citrusovém ovoci.
  4. 4
    Nekloktejte ocet ani citronovou šťávu, tyto kyseliny vám mohou poškodit zubní sklovinu. Ústa si vyplachujte vždy pouze vodou.
  5. 5
    Snažte se dostatečně spát a vyhýbejte se stresu. Vyčerpání může vést k otokům obličeje i dásní, takže se snažte spát 7-9 hodin každý den. Měli byste se také vyhýbat stresu, protože stres bývá spojován se záněty dásní a dalších částí těla. [1]
    • Stresu se můžete zbavit pravidelným cvičením. Při cvičení se do těla vylučují hormony štěstí, díky kterým budete mít dobrou náladu. Kromě toho vás cvičení vyčerpá, takže se vám bude lépe spát.
    • Stresu se můžete zbavit i tím, že budete chodit na procházky, číst knihy, nebo si dáte koupel. Snažte se nerozptylovat se před spaním – vypněte televizi i počítač alespoň hodinu před ulehnutím.
  6. 6
    Přestaňte kouřit. Jak jsme již zmínili, tabák má neblahý vliv na zdraví dásní a kuřáci mají zvýšené riziko onemocnění dásní. Pokud kouříte, snažte se přestat, nebo kouření alespoň omezte.
  7. 7
    Choďte pravidelně k zubaři na čištění zubů a preventivní prohlídku. Oteklé dásně jsou často příznakem vážnějších onemocnění, jako je paradontóza, takže pokud máte neustále oteklé dásně, měli byste se objednat k zubaři. Zubař vám řekne, o jaký problém se jedná a doporučí vám vhodnou léčbu. I v případě, že máte zdravé zuby i dásně, byste měli chodit na preventivní prohlídky alespoň dvakrát za rok. [4]
    Reklama

Tipy

  • Při čištění zubů nebuďte hrubí, abyste si nepodráždili dásně. Používejte jemný kartáček a čistěte si zuby malými krouživými pohyby.
  • Každé tři měsíce si vyměňte zubní kartáček – na kartáčcích se hromadí bakterie.
  • První týden používání ústní nitě vám mohou dásně trochu krvácet a budou citlivější. *Nic si z toho nedělejte a postupně si na ústní nit zvykněte.
Reklama

Varování

  • Pokud bolest a otok přetrvává, je nutné jít k zubaři. Neléčené nemoci ústní dutiny mohou způsobit vážné zdravotní komplikace.
  • Dávejte si pozor na příliš studené a příliš horké pokrmy. Mnoho lidí má dásně citlivé na teplotu. Pokud je to i váš případ, vyhýbejte se horkým a studeným jídlům a nápojům. Neznamená to, že si nesmíte dát čaj, ale musíte počkat, až trochu vychladne.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 18 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Zuby a Ústa

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama