Jak zlepšit své soustředění

Soustředění vyžaduje spoustu času a úsilí. Když budete trénovat týden, nebo měsíc, výsledky nebudou příliš produktivní, pokud váš mozek nebude spolupracovat. Existují ale snadné způsoby, jak zapracovat na koncentraci. Pokud máte problémy se soustředěním, tento článek vám pomůže.

Metoda 1 z 3:
Rychlé tipy

  1. 1
    Udělejte si čárku za každou chvíli, kdy se přestanete soustředit. Kartičku si rozdělte na tři části: ráno, odpoledne a večer. Kdykoli si všimnete, že se vaše mysl někam zatoulá, udělejte si čárku do příslušné části kartičky. [1] Po nějaké době si všimnete, že pouze díky dělání čárek se budete schopni více soustředit.
    • Prvním krokem je uvědomit si, že s tím máte problém. Tato metoda vám umožní uvědomovat si to pokaždé, když se vám to stane. Vaše uvědomění vám nakonec pomůže vylepšit vaši koncentraci, aniž byste se museli snažit více.
    • Díky této metodě budete schopni zjistit, kdy je vaše mysl nejvíce náchylná ke ztrátě soustředění. Je možné, že se například špatně soustředíte dopoledne, kdy jste ještě unavení. Znamená to, že byste se měli snažit spát déle, nebo jíst zdravější snídaně.
  2. 2
    Určete si každý den konkrétní dobu, během které se budete moci věnovat čemu budete chtít. Když si určíte každý den například půl hodiny na to, abyste se nesoustředili a mysleli na různé věci, bude pro vás snadnější se ve zbytku doby věnovat práci nebo studiu. Když si všimnete, že se nesoustředíte i během dne, řekněte si, že k tomu máte určenou jinou dobu a snažte se koncentrovat svůj mozek na to, čím se zrovna zabýváte.
  3. 3
    Zvyšte přívod kyslíku do mozku. Krev je hlavním nositelem kyslíku v našem těle. Kvůli gravitaci se ale krev často zdržuje hlavně ve spodní části těla a nedostane se do mozku, kde zlepšuje koncentraci. Proto byste se minimálně jednou za hodinu měli zvednout a projít se, nebo si lehce zacvičit, abyste rozproudili krev.
    • Pokud sedíte v práci a nemáte čas na cvičení, zkuste některé ze cviků, které se hodí pro kancelář. Můžete dělat například izometrické, nebo aerobní cviky.
  4. 4
    Minimálně jednou za hodinu dopřejte svému mozku menší pauzu. Pokud se musíte soustředit dlouhé hodiny v kuse, dělejte si pauzy, jinak váš mozek po nějaké době nebude schopen koncentrace. [2] Naplánujte si práci tak, abyste si mohli dávat přestávky a odpočívat. Díky tomu bude váš mozek pracovat stále na 100%.
  5. 5
    Dělejte vždy jen jednu věc najednou a dodělejte ji do konce. [3] Když budete přeskakovat od jednoho úkolu k druhému, dáte tím svému mozku najevo, že je v pořádku se nesoustředit jen na jednu věc. Pokud chcete zlepšit svoji koncentraci, budete se muset vždy soustředit jen na jeden úkol a po jeho dokončení se teprve věnovat dalším věcem.
    • Tuto filozofii aplikujte na co nejvíce oblastí života. Když se nad tím zamyslíte, to samé platí také pro začínání nové knihy před dočtením té staré, nebo pro začínání jedné domácí práce před dokončením té, kterou máte rozdělanou. I ty nejmenší činnosti vám naruší celkovou koncentraci.
  6. 6
    Seznamte se s pavoučí technikou. [4] Co se stane, když podržíte vibrující ladičku u pavoučí sítě s pavoukem? Pavouk začne pobíhat a hledat zdroj zvuku. Když to budete dělat hodně často, pavouka to přestane zajímat a přestane se pídit po zdroji zvuku. Již ví, co může očekávat, takže to začne jednoduše ignorovat.
    • Pavoučí technika znamená chovat se stejně, jako pavouk. Očekávejte, že vás budou rozptylovat různé věci a snažte se nedovolit, aby vám narušily vaše soustředění. Dveře budou práskat, ptáci budou zpívat, vynoří se kolega s kávou. Ať už vás rozptýlí cokoli, stále se soustřeďte na svůj úkol. Buďte jako pavouk a ignorujte vše, co by vám mohlo narušit soustředění.
  7. 7
    Pracujte u stolu, ne v posteli. V posteli spíte, u stolu pracujete a soustředíte se. Vaše mysl si tyto věci podvědomě spojuje, což znamená, že když se budete snažit pracovat v posteli, vyšle vašemu mozku signál, že je čas spát. Je to kontraproduktivní, protože když potřebujete pracovat, rozhodně nepotřebujete, aby se vaše mysl soustředila na spánek. Proto byste si měli vybírat své pracovní místo pečlivě.
  8. 8
    Pravidlo „Ještě pět“. Pravidlo pěti je jednoduché. Kdykoli budete mít pocit, že se přestáváte soustředit, řekněte si, že se budete svému úkolu věnovat ještě dalších pět jednotek. Pokud počítáte matematické příklady, udělejte ještě pět příkladů. Pokud si čtete knihu, přečtěte si ještě pět stran. Pokud se chcete pouze soustředit, pokračujte dalších pět minut. Najděte v sobě energii na to, abyste zvládli pokračovat jen dalších pět minut.
    Advertisement

Metoda 2 z 3:
Metoda klíčových slov

  1. 1
    Zkuste techniku klíčových slov. Tato technika zahrnuje nalezení klíčového slova, které se vztahuje k tomu, co zrovna děláte. Kdykoli se přestanete soustředit, začněte si toto klíčové slovo opakovat v hlavě a opakujte si ho tak dlouho, dokud se nezačnete znovu soustředit. Nemusíte používat jen jedno klíčové slovo, ale měli byste si pro každé téma práce nebo studia vybrat jedno speciální slovo. Neexistují žádná pravidla – vyberte si slovo, které se vám bude líbit a díky kterému se brzy začnete znovu soustředit.
    • Příklad: Čtete si článek o kytarách. V tomto případě můžete použít slovo kytara. Začněte si pomalu číst článek a kdykoli vás něco rozptýlí, nebo nebudete schopni se soustředit, si začněte v duchu opakovat slovo kytara, dokud se vaše mysl nevrátí zpět k článku.
    Advertisement

Metoda 3 z 3:
Dlouhodobá řešení

  1. 1
    Odpočiňte si. Nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím vaše soustředění je odpočinek. Koncentrace vyžaduje klidnou mysl. Když nebudete mít dostatek odpočinku, vaše mysl nebude klidná. Snažte se dostatečně spát a chodit spát každý den ve stejnou dobu.
    • Není dobré spát až příliš. Když budete spát příliš mnoho, narušíte si svůj vnitřní rytmus a budete leniví. Vyhněte se tomu tím, že si nastavíte budík.
  2. 2
    Připravte si plán. Mějte vždy plán pro vše, co se chystáte dělat. Když nebudete pracovat bez plánu, snadno se zdržíte čtením emailů, chatováním s kamarády, nebo surfováním na internetu. Bez účelu budete jednoduše marnit čas. Rozptýlí vás úplně všechno a nebudete schopni věnovat pozornost jediné činnosti.
    • Vyhnete se tomu tak, že si připravíte plán, který počítá s tím, co musíte udělat. Dělejte si mezi úkoly krátké přestávky a během nich si kontrolujte emaily. Při tvorbě plánu si určete dostatek času na zábavu, na studium i na spánek.
  3. 3
    Meditujte. Meditace vám rozhodně pomůže zlepšit koncentraci. Při meditaci je koncentrace to první, co se lidé musí naučit. Když budete každý den nějakou dobu meditovat, podaří se vám značně zlepšit své soustředění.
  4. 4
    Vyberte si na soustředění určité místo. Některá místa jsou pochopitelně horší, než jiná. Knihovny, studovny a soukromé pokoje jsou nejlepší. Měli byste si vybrat místo, na kterém vás nebude nic rozptylovat. Pokud se chcete opravdu soustředit, vyhýbejte se ostatním lidem.
  5. 5
    Pokud se chcete naučit ovládnout umění koncentrace, musíte jíst zdravě a vyváženě. Když se budete přejídat, zatížíte tím své zažívání a budete se cítit unaveně a nepříjemně. Jezte zdravě a lehce a budete schopni se soustředit na 100%. Jak řekl Thomas Jeffeson, lidé málokdy litují, že se nenajedli více. Pravděpodobně vám bude stačit méně jídla, než si myslíte.
  6. 6
    Pravidelně cvičte. Schopnost soustředit se závisí na našem fyzickém zdraví. Když budete nemocní, unavení a budete trpět různými bolestmi, nebude snadné se soustředit. Pochopitelně to nebude nemožné, ale bude to těžké. Pokud chcete být duševně zdraví a soustředění, musíte pečovat o své fyzické zdraví:
    • Dostatečně spěte
    • Udržujte si fyzickou kondici
    • Udržujte si zdravou tělesnou hmotnost
    • Pravidelně cvičte
  7. 7
    Dělejte si přestávky a střídejte prostředí. Když budete pracovat stále na stejném místě, zešílíte z toho. Dělejte si pravidelně přestávky a buďte aktivní. Práce vás potom bude více bavit.
  8. 8
    Nezapomeňte, že trénink je nejdůležitější. Koncentrace je činnost jako každá jiná. Čím více budete trénovat, tím lépe vám to půjde. Nikdo by nečekal, že když nebudete trénovat, uběhnete maraton. To samé platí i pro koncentraci – mozek je jako sval, který musíme pravidelně posilovat cvičením a tréninkem.
    Advertisement

Tipy

  • Když ztratíte sebevědomí, vzpomeňte si na své minulé úspěchy.
  • Určete si přesný čas, po který se musíte soustředit. Nenechávejte se ničím rozptýlit. Když se vám to povede, něčím se odměňte.
  • Rozdělte si čas tak, abyste vše pohodlně zvládli.
  • Musíte si vytvořit plán práce nebo studia.
  • Pracujte v klidném prostředí, abyste se mohli snadno soustředit.
  • Když se vám do něčeho nechce, pravděpodobně se vám nepodaří soustředit se na to.
  • Ve škole se snažte pilně pracovat a v posledních pěti minutách každé hodiny si dejte menší pauzu.
  • Pokud jste příliš unavení, nepodaří se vám dočíst ani odstavec knížky, kterou máte před sebou.
  • Když ucítíte, že vaše mysl začíná bloudit, zastavte to a přimějte ji soustředit se opět na práci.


Advertisement

Varování

  • Uvědomte si, že i ti nejlepší a nejtalentovanější lidé by bez soustředění ničeho nedosáhli.
  • Nepracujte na žádném rušném místě, jinak se nebudete soustředit.
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Vzdělání

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement