Jak zjistit, zda jste těhotná bez těhotenského testu

Spoluautor Lacy Windham, MD

Pokud máte podezření, že jste těhotná, je velmi důležité si udělat domácí těhotenský test a objednat si kontrolu u svého lékaře pro zjištění této radostné události -- jedině tímto způsobem si budete stoprocentně jistí. Před tím, než toto však uděláte, tak na sobě můžete pozorovat malé náznaky. Některé z nich se objeví velmi brzy po početí, takže můžete velmi lehce říci, že jste těhotná. Tělo každé ženy je odlišné, takže můžete pociťovat všechny příznaky nebo žádný z nich. Navštivte svého lékaře pro zjištění, zda jste těhotná či ne.

Část 1 ze 2: Sledování hormonálních změn

  1. 1
    Hlídejte si svůj menstruační cyklus. Těhotné ženy během otěhotnění nemenstruují. Pokud se svým cyklem meškáte, značí to o tom, že jste těhotná. Nicméně, můžete vynechat svůj cyklus i z jiného důvodu. Například díky stresu nebo dokonce během cvičení.[1]
    • Pokud nejste zvyklá, tak se naučte zaznamenávat si svůj menstruační cyklus a budete si tak jisté ve chvíli, kdy ho zmeškáte.
    • Jediné, co musíte udělat, je to, že si označíte začátek a konec vašeho cyklu. Takto jednoduše zjistíte, jak váš cyklus funguje. Existují také aplikace pro jednoduché ohlídání vašeho cyklu.
  2. 2
    Pociťování natékání nebo bolesti v prsou. Díky hormonům, produkovaným na začátku těhotenství, můžete sledovat změny prsou. Mohou natékat nebo být na omak bolestivá.[2]
    • Můžete mít také pocit, že jsou větší či plnější. Vaše bradavky mohou být také bolestivé, nateklé nebo mohou být svědivé.[3]
  3. 3
    Hlídejte si špinění nebo poševní výtok. Můžete špinit ve chvíli, kdy oplodněné vajíčko narazí do stěny dělohy. Usazení obvykle nastane mezi týdnem nebo týdnem a půl od oplodnění. Tento symptom může trvat ale až 3 měsíce.[4]
    • Špinění je obvykle světlejší barvy než menstruační krvácení.
  4. 4
    Sledujte křeče. Nějaké křeče můžete pociťovat již od začátku. Většinou jsou stejné jako při menstruaci. Pokud budou horší a budete je pociťovat pouze v části vašeho těla, tak to může být znamení nějakých komplikací. Zavolejte svému doktorovi, pokud se cítíte opravdu špatně.[5]
  5. 5
    Sledujte neobvyklou únavu. Některé ženy se na začátku těhotenství cítí velmi unavené. Tento příznak je obvykle přičítán ke zvýšení hladiny progesteronu. Může se to, ale také dít proto, že vaše tělo produkuje více krve pro vás i vaše dítě. Tento symptom je možné pozorovat již týden od početí.[6]
  6. 6
    Všímejte si, jak často močíte. Jeden z dalších příznaků těhotenství je časté močení.[7] Poté, co otěhotníte, tak vaše tělo začne produkovat více lidského choriogonadotropinu, což je hormon. Tento hormon, který je nejvíce zastoupen právě v prvních týdnech těhotenství, tlačí více krve do vašich třísel. Díky tomu musíte častěji na toaletu.[8]
  7. 7
    Sledujte náladovost. Hormony mohou způsobovat náladovost stejně tak, jako při menstruaci. Pokud se cítíte velmi náladová, může to znamenat, že jste těhotná. Tento symptom se objeví mezi dvěmi až třemi týdny, kdy dojde k oplodnění.[9]
  8. 8
    Hlídejte si závratě. Další z brzkých symptomů těhotenství jsou závratě. Většinou je tento symptom způsoben hormonálními změnami. Může to být ale také způsobeno tím, kolik krve vaše tělo momentálně produkuje.[10]
  9. 9
    Všímejte si bolestí hlavy. Někdy je bolest hlavy prostě jen bolestí hlavy. Ale pokud vás bolí hlava častěji, tak to může být také symptom těhotenství díky hormonálním změnám ve vašem těle.[11]
    Reklama

Část 2 ze 2: Sledujte i jiné symptomy

  1. 1
    Hlídejte si ranní nevolnosti. Ranní nevolnosti mohou začít již v začátku těhotenství. I když se jim říká ranní nevolnosti, nemusí probíhat jen ráno. Může vám být nevolno v jakoukoliv denní dobu. Můžete také zvracet. Tento symptom může začít již dva týdny po oplodnění.[12][13]
  2. 2
    Zjistěte si, zda vám nevadí vůně některých jídel. Zjistíte, že najednou nemůžete vystát chuť nebo vůni některých jídel. Přijde to z ničeho nic, i když jste tato jídla měla předtím ráda. Některé vůně či jídla vám mohou až znechutit chuť k jídlu.[14]
  3. 3
    Všímejte si, jak jste hladová. Většinou budete mít častěji hlad, když jste těhotná. Pokud máte pocit, že se najíte, ale jste stále hladová, tak můžete být těhotná. Některé ženy tento symptom popisují jako neustálý hlad.[15]
  4. 4
    Hlídejte si, zda nepociťujete kovovou příchuť u potravin. Některé ženy mohou pociťovat, jako by jídla chutnala po kovu. Tento symptom může přetrvávat na celém začátku těhotenství.[16]
  5. 5
    Pozorujte, zda máte chutě. Stejně jako nechuť k jídlu, můžete začít mít chutě na některá jídla. Samozřejmě každý z nás má někdy na nějaké jídlo chuť. Nicméně chutě v těhotenství bývají intenzivnější.[17]
  6. 6
    Hlídejte si dýchací problémy. Někdy můžete na začátku těhotenství pociťovat, jako by se vám nedostávalo dechu. Většinou je tento symptom velmi střídmý. Přesto, pokud tento symptom zpozorujete, měla byste navštívit svého lékaře.[18]
    Reklama

Varování

  • Pokud se vám některý z těchto symptomů bude zdát až nesnesitelný, tak se poraďte se svým lékařem, jak by se dal bezpečně zmírnit.
  • Většina z těchto náznaků může být také symptomem jiného lékařského problému, takže je důležité vyhledat lékařskou pomoc ke stanovení jejich příčiny.[19]
  • Ne všechny ženy mívají tyto příznaky. Ze začátku těhotenství je možné, že nebudete pociťovat ani jeden z těchto příznaků, takže si pro jistotu udělejte těhotenský test pro zjištění, zda jste těhotná či ne.
Reklama

O tomto wikiHow

Porodník a gynekolog
Spoluautorem tohoto článku je Lacy Windham, MD. Dr. Windham je atestovaný porodník a gynekolog v Tennessee. V roce 2010 dokončila stáž na Eastern Virginia Medical School, kde získala ocenění Nejlepší rezident.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama