Jak ze sebe mít lepší pocit

Každého čas od času přepadne smutná nálada. Popravdě ale taková občasná sebereflexe a pochyby o vlastní osobě svědčí o tom, že jste naprosto normální. Pokud se ale skutečně cítíte hrozně, je čas na změnu. Použijte naše tipy a techniky, jak se cítit lépe a mít ze sebe dobrý pocit.

Část 1 ze 4: Změna přístupu

  1. 1
    Dopřejte si čas pro smutek. Nutit se být šťastný, aniž byste zhodnotili své pocity smutku povede postupně akorát k větším problémům. Nesmíte to ovšem přehnat a brát tento čas jako omluvu pro to, že se ve svém zármutku utopíte a stane se z něj rutina. Prociťte svůj smutek, poznejte ho a využijte moudrost, kterou jste z této zkušenosti získali k dalšímu posunu.
    • Je možné, že dokonce ani nevíte, proč se cítíte tak špatně. Někdy se naše mysl začne sama ubírat vlastní cestou, aniž bychom to dokázali správně rozšifrovat. Pokud se v tom poznáváte, berte to jako vodítko k tomu, že si váš mozek dal na chvíli pauzu od logiky a vy ho tak jednoduše musíte vrátit zpátky do pracovního procesu.
  2. 2
    Eliminujte negativní hovory sami se sebou. Rada, abyste "mysleli pozitivně" vás může nechat vskutku chladnými, zvláště pokud se blíží splátka hypotéky, rozbilo se vám auto a celý život se zdá být vykolejený. Místo toho, abyste se sami sebe snažili přesvědčit, že máte celou situaci pod kontrolou a všechno je vlastně v pořádku, zaměřte svou energii na dosahování nepříjemných věcí pozitivní cestou. To začíná už monitorováním a transformací vašeho interního monologu.
    • Pokud se přistihnete, jak si v duchu říkáte “Nemůžu uvěřit, že jsem do téhle mizérie zase spadnul,", opravte tuto myšlenku dodatkem "ale já se s tím poperu tak, jako vždycky." Opravujte tyto negativismy pořád dokola, dokud se z toho pro vás nestane druhá přirozenost. Potom si dejte za cíl odstranit negativitu úplně.
    • Této činnosti bylo prokázáno mnoho zdravotních benefitů -- včetně prodloužení doby života, snížení rizika úmrtí na kardiovaskulární choroby nebo jen větší odolnost proti běžnému nachlazení.[1]
  3. 3
    Nenechte nikoho, aby vám říkal, kdo jste. Lidé mají tendenci akceptovat a hrát role, které jim byly předepsány jinými. [2] Je možné, že vás třeba vaši vlastní rodiče nenechali nikdy vyjít ze stínu vašeho dětského já, které se nedá brát vážně. Možná si vaši přátelé tak moc zvykli na vaší podporu, že úplně zapomněli, že by také někdy mohli pomoct vám s vašimi problémy. Pokud vašemu potenciálu brání zavedené předpoklady a předsudky jiných lidí, řekněte jim o tom. Každý, kdo se nedokáže přizpůsobit vašemu pravému já by neměl mít místo ve vašem životě.
    • Buďte na sebe hrdí. Nemusíte se hádat s hlupáky. Nezáleží na tom, co se stalo, ale šikanující osoba si vždycky vybere vás, protože ví, že jste lepší než ona. Jste silní a máte vše pod kontrolou. To vy určujete, kým jste -- nikdo jiný to za vás nesmí dělat.
  4. 4
    Sepište si "seznam vděčnosti"." To nezahrnuje pouze váš majetek (tekoucí horká voda, počítač, plná lednička), ale také věci, které vašemu životu přidávají na hodnotě (vaši přátelé, koníčky, přesvědčení). Tento seznam nazvěte "Seznam vděčnosti", protože se týká věcí, za které byste měli být vděční.
    • Někdy, když nejste ve správné náladě, je velmi obtížné být vděčnými. Pro inspiraci se rozhlédněte kolem sebe na životy jiných lidí. Za co by měli být v jejich životech vděční? Tak, a nyní se zamyslete, kolik takových věcí máte společných. Pravděpodobně hned několik.
  5. 5
    Zpracujte svůj stud. Na chvíli se zamyslete nad otázkou "Co je to stud a jak často je užitečný?". Pravděpodobně přijdete na něco takového, jako "Je to emoce daná společností a hodí se jen velmi vzácně." A to je naprostá pravda! Když se stydíte, máte obavy z toho, co si o vás budou myslet ostatní. Kde je v tom skrytá nějaká hodnota?!
    • Jakmile ucítíte, že na vás jde opět nával studu, chytněte ho za pačasy a zanalyzujte ho. Otravovala by vás stejná věc i v sedmi letech? Otravovalo by vás to, kdyby vám bylo 70? Co kdybyste žili v jiné kultuře? Pravděpodobně odpovíte "ne" ve všech případech. Stud jste se naučili přijímat a zakořenil se ve vás bez jakéhokoli dobrého důvodu. Vyhoďte ho proto ze svého mozku a uvolněte tak místo pro lepší pocity!
  6. 6
    Uvolněte se alespoň na okamžik. Odpočívejte celý den oblečení jen v pyžamu, přečtěte si dobrou knihu a nenechte nikoho, aby vás vyrušoval. Pokud na takový malý útěk od reality nemáte čas, poslechněte si třeba audioknihu po cestě do práce (v autě nebo klidně i autobusu). Zaměřte svou mysl na něco jiného než negativitu.
    • Zapomenout na to, že dokážeme kontrolovat svou mysl, je velmi snadné. Oni jsou my, my nejsme oni (lidově řečeno). Pokud dovolíte vlastní mysli přijmout nový svět, pak se v něm také ocitnete. Odpočinek a rozptýlení mysli je prvním krokem k získání nového náhledu na život..
    Reklama

Část 2 ze 4: Změňte své chování

  1. 1
    Dejte si předsevzetí a držte se ho. Dnešní generace je zahlcená lidmi, kteří se cítí neúplní. Zdá se to být jako privilegovaná věc, o kterou by se měl někdo obávat, nicméně je zároveň velmi děsivá. Můžete přemýšlet nad existenciálním smyslem života, ale nikam se s tím nedostanete. Místo toho zaměřte svou mysl na určitou věc a udělejte ji. Činnost, kterou něco dosáhnete, vám dá pocit užitečnosti, odhodlanosti a zadostiučinění.
    • Může to být takřka cokoli. Uběhněte 10 kilometrů. Překonejte svou stydlivost. Staňte se sommeliérem. Cokoli, co se vám zdá z dlouhodobého hlediska zábavné. Pamatujte-čím těžší to bude, tím větší odměnu v podobě dobrého pocitu získáte. Shodit pět kilogramů je skvělé, ale shodíte-li kilogramů deset, pocit uspokojení se zdvojnásobí.
  2. 2
    Staňte se odborníkem v nějaké oblasti. Tento krok je velmi podobný tomu předchozímu. Oddání se určité věci a získání skutečné odbornosti dá smysl vaší osobnosti a zároveň vědomost a úžasný pocit vnitřního zadostiučinění. Čemukoli, v čem jste dobří už nyní, se začněte věnovat na 150%. Odměna, kterou za to dostanete je nepředstavitelná.
    • Když se stanete expertem, budete o sobě vědět, že jste v něčem skutečně dobří. Nezbyde žádné místo pro pochybnost nebo negativitu. Může se z toho naopak stát ráj pozitivity, uklidnění a odpočinku. A to se také stane nevyhnutelnou součástí vašeho každodenního života. Pokud tedy až doteď třeba skrýváte, že už osm let hrajete na dudy, pusťte se do toho naplno.
  3. 3
    Vytvořte něco. Tato technika je také velmi podobná posledním dvěma krokům -- ve skutečnosti je mezi sebou můžete propojit. Vaším předsevzetím může být to, že se stanete malířem. Ale zpět k tématu -- vytváření je velice hodnotné, a to obzvláště v dnešním světě. Rozsvěcujeme dnes světlo pouhým cvaknutím vypínače, mluvíme s lidmi skrze obrazovky a sedíme v podivným plechovkách, které uhánějí po dálnicích. Všechno to bylo vytvořeno pro nás. Vytvořte něco a staňte se tak skutečně cenným zdrojem plným vědomostí.
    • Znovu opakujeme, že vůbec nezáleží na tom, co to bude. Jasně, nový zavlažovací systém pro Kongo by byl úžasný z mnoha hledisek, ale pro rozvoj a projevení kreativního myšlení postačí i mnohem menší projekty, typu výroba tašky z lepící pásky apod. Co dokážete se svým talentem a schopnostmi?
  4. 4
    Zapojte svou energii. Nefunguje to sice na každého, ale třeba to bude fungovat na vás. Znáte ten pocit, kdy jste si šli zaběhat a cítili jste se tisíckrát (nebo alespoň 3x) lépe? Tak to je přesně ono. To je ten pocit. Zapojením svého těla do práce nasměrujete svůj mozek na správnou cestu.
    • Sedět celý den v kanceláři a zvažovat dvacetimetrovou procházku do Starbucks jako vaší jedinou toulku přírodou za celý den, je až příliš snadné. Vyražte na procházku. Dostaňte se na čerstvý vzduch. Nechte na sebe působit slunce. Proberete se, budete mnohem energičtější a budete se prostě cítit "dobře".
  5. 5
    Zaveďte nové zvyky. Staré návyky je téměř nemožné vymazat z mozku,[3] ale už není tak nemožné je nějak rozbít nebo narušit. Místo toho, abyste se staré návyky snažili vymazat, zkuste si vytvořit nové, zdravější a silnější, které ty původní nahradí. Vytvoření si nových zvyklostí trvá dlouhou dobu, ale jakmile si je zažijete, zůstanou s vámi po zbytek života.
    • Zacvičte si! Běžte si zaplavat a zkuste se třeba potápět, pokud jste to nikdy nedělali. Přihlašte se do kurzů tance a naučte se nějaký, který dosud neumíte. Nebo zkuste úplně nový sport!
    • Dobrovolná činnost. Skvělým způsobem, jak ze sebe mít dobrý pocit je i práce s dětmi, zvířaty nebo s chudými lidmi. Ten pocit navíc přichází téměř okamžitě. Chcete být šťastní? Běžte na veterinu s nemocným štěnětem a ptejte se na onkologické oddělení. Hotovo.
    Reklama

Část 3 ze 4: Změňte své společenské vztahy

  1. 1
    Zapřete své úsilí do několika smysluplných vztahů. Pokud změna vašeho přístupu není něco, co byste chtěli (nebo mohli) provádět sami, obklopte se lidmi, kteří vám na této cestě mohou pomoct. Zavolejte nebo napište kamarádovi, který vás vždy dokáže potěšit, nejlépe takovému, se kterým jste již dlouhou dobu nemluvili. Zvedněte telefon hned teď a pozvěte kamarády někam ven.
    • Dělejte něco, o čem víte, že vás zaručeně rozesměje: jděte na bowling, podívejte se na film, dejte si pizzu, běžte nakupovat, přespěte někde mimo domov, věnujte se sportu nebo si prostě jen tak vyražte ven! Také můžete vyhledat kamaráda, který je ve stejném stavu a sdílet s ním své pocity a myšlenky. Lidé v podobných situacích lépe naslouchají a můžete spolu vzájemně sympatizovat.
  2. 2
    Identifikujte lidi, kteří vás táhnou dolů a vyhýbejte se jim. Pokud jste obklopeni zvláštními kamarády nebo se snažíte vyřešit svůj vztah s bývalou přítelkyní či přítelem a stahuje vás to zpět ke špatným návykům, přeneste se přes to a posuňte se dál. Tlak, který na vás dopadá za to prostě nestojí.
    • Behaviorální studie prokázaly, že odstraněním spouštěče vašich starých návyků na delší dobu zvykové vzorce postupně vymizí, ale v případě jejich znovuzavedení se staré vzorce chování vrátí velmi snadno zpět, jako by k žádným změnám ani nedošlo. To znamená, že jakékoli malé uklouznutí může způsobit návrat starých návyků, na jejichž vykopnutí ze své hlavy jste tak tvrdě dřeli.[4] Tyto poučky platí pro různé věci a činnosti, ale i pro lidi!
  3. 3
    Obklopte se přáteli, s nimiž je vám dobře. Teď, když víte, že lidé mohou způsobovat špatné návyky, obklopte se jen lidmi, kteří vás mohou někam posunout. Ve výsledku skončíte asi s pěti lidmi, se kterými trávíte nejvíce času. Nejlepší částí toho všeho je, že takové lidi velmi snadno a rychle poznáte. Ten příjemný, hřejivý pocit se dá jen těžko ignorovat.
    • Nepotřebujete zástupy přátel. Stačí dva nebo tři, kteří vydají za mnohem víc. Bohatě si vystačíte s několika málo přáteli, kteří vás v případě nutnosti vrátí na správnou cestu.
  4. 4
    Nenechte se zasáhnout negativitou. Nemůžete se zavděčit všem. Potkáte lidi, kteří se o vás nebudou zajímat a nadejde čas, kdy na to přijdete. Pokaždé, když se tak stane, budete mít kolem sebe stále lidi, kteří vás budou ujišťovat, jak úžasní jste. Nenechte proto jeden špatný element zničit celou skupinu.
    • V případě, že vám deset lidí řekne, že jste byli naprosto úžasní a jeden něco ve smyslu "hm, bylo to docela fajn", je lidskou přirozeností, že se zaměříte na právě to jedno negativní hodnocení. Přesně tak fungujeme. Je skvělé slyšet i kritiku, na základě které se můžete zlepšit a posunout dál, ale nesmíte se jí za každou cenu chytat a analyzovat ji. Je to názor jedné osoby, která nemá žádnou moc -- nenechte se jí tedy převálcovat!
  5. 5
    Odhalte se. Myšleno ve smyslu emocí. [5] Pokud se s problémem nemůžete sami vypořádat, uleví se vám, pokud se s ním otevřete někomu, komu můžete důvěřovat. Promluvte si s kamarádem o tom, čím procházíte a buďte pokud možno co nejupřímnější. Spadne vám velký kámen ze srdce a uleví se vám.
    • Někdy se naše problémy můžou zdát obrovské, dokud je nevyslovíme před někým jiným. Tím, že se někomu svěříte, můžete najednou racionálně nahlédnout, jak malicherně to vlastně zní. To byl jen váš vlastní mozek, který to nebyl schopen sám rozšifrovat. Automaticky přeberete úhel pohledu osoby, které svůj příběh vyprávíte a začnete na celou věc nahlížet z jiné perspektivy, což pro vás může být velké otevření očí.
  6. 6
    Potěště někoho jiného. Možná to není zrovna nejaltruističtější rada (titulek článku rozhodně nezní "Jak zajistit, aby se ostatní lidé cítili lépe"), ale věřte, že je to psáno s nejlepšími úmysly. Tím, že potěšíte někoho jiného, získáte dobrý pocit sami ze sebe. Budete překvapení, jak snadné to je.
    • Poslat někomu květiny na Valentýna je poměrně běžná věc, ale poslat je jen tak, zdánlivě bezdůvodně? To už je něco jiného. Teď přemýšlejte i o jiných podobných skutcích. Pokud se vám podaří někoho potěšit třeba něčím tak malým, jako je šálek kávy, pak se, doufejme, rozjasní i váš den.
    Reklama

Část 4 ze 4: Změna vašeho pohledu na svět

  1. 1
    Rozšiřte své obzory novými zážitky a lidmi. Je velmi snadné, uzavřít se sami v sobě a zapomenout, že existuje nějaký jiný svět mimo nás. Tím, že se budete neustále vzdělávat a poznávat nové věci, získáte jasnější perspektivu toho, na čem skutečně záleží a co je pro vás dobré.
    • Mluvte s cizími lidmi. Je to ta nejsnazší cesta, jak si rozšířit své obzory-učit se a těžit tak z vědomosti ostatních. Možná si teď říkáte, že je to trošku úlisné, ale přemýšlejte, jak moc lidé touží po pozornosti. Oslovení někoho cizího může být zajímavým a vzrušujícím bodem dne obou zúčastněných.
  2. 2
    Identifikujte svůj malý svět a postavte ho proti tomu reálnému. Velmi často zaměňujeme svůj vlastní svět za globální myšlení. "Pokazil jsem to" se pak často mění na "Jsem k ničemu". Možná tak ve vašem světě, to ano, pokazili jste něco, co jste se snažili dělat. Ale jste skutečně k ničemu? Ani zdaleka ne.
    • Nic není jen dobré nebo jen špatné. Ani vaše pocity nebo faktické věci. Myšlením "Jsem jedna obrovská neschopnost" se vlastně viníte obojím. Není možné, abyste byli úplně špatní (to se prostě nemůže stát) a to je právě ten pocit, který špatně vyhodnocujete. Pokud se přistihnete, že přemýšlíte tímto způsobem, okamžitě toho nechte. Vraťte se zpátky do reality, ve které jste stejně tak dobří, jako kdokoli jiný (a to skutečně jste).
  3. 3
    Pamatujte, že se vás nikdo nesnaží dostat. Takové myšlení je paranoidní. Většina lidí je příliš zaneprázdněná, aby řešili sami sebe a své pocity, natož aby se zaobírali tím, jak nějak sabotovat vás. Tím získáváte otěže svého světa zpět do rukou. Jak s nimi teď naložíte?
    • Jedinou možností, že po vás někdo jde, jste vy sami. Může být? Jste sami sobě nejhorším kritikem? Pokud ano, vězte, že je to naprosto normální, ale není to zrovna nejzdravější z návyků. Buďte na sebe hodní stejně, jako jste hodní na ostatní!
  4. 4
    Udělejte dobrý skutek. Žádá vás někdo o pomoc? Udělejte to. Nemusíte mít náladu, můžete být dokonce nevrlí, ale pomocí někomu jinému odvedete svou mysl od vašich současných obav -- a budete se cítit dobře, že jste pro někoho udělali něco hezkého.
    • Celé je to o tom, že víte, že jste dobrá osobnost. Někdy je na to snadné zapomenout. Pokud se ale chopíme nějaké fyzické pomoci, je velmi těžké takovou věc ignorovat. Pokud uvidíte příležitost (vše, co pro to musíte udělat, je mít otevřené oči), chopte se jí. Přidržte někomu dveře. Pomozte kamarádovi se stěhováním. Umyjte nádobí, i když na vás zrovna není řada. Nemusí to být nic světoborného, prostě tím jen musíte někoho potěšit.
  5. 5
    Pomozte světu drobnými činy. Anonymní činnost je také velmi prospěšná pro vašeho ducha, ne-li prospěšnější než ta veřejná. Mezi takové věci, které někomu pomohou, aniž byste z toho nějak těžili vy sami patří například to, že vynesete něčí odpadky, necháte svůj časopis v ordinaci pro další pacienty nebo se zapíšete do seznamu dárců orgánů.[6] Gratulujeme! Jste úžasný člověk. A máme pro to důkaz.
    • Darujte své oblečení charitě. Začněte dobrovolnou činnost v regionálním zvířecím útulku, nemocnici nebo nějaké charitativní organizaci. Darujte cokoli má nějakou cenu. Ať už se jedná o jednorázovou akci nebo si z toho vytvoříte zvyk, stojí to za to. Možná to někdo ocení a vaše dobrosrdečnost se vám vrátí!
  6. 6
    Vystupte ze své komfortní zóny. Pokud budete neustále obklopeni jen starými známými věcmi, nemůžete nalézt žádná inovativní řešení. Něco tak jednoduchého, jako je pouhá dovolená, může narušit váš zavedený chod a staré návyky vašeho chování. Využijte toho. Pokud nemůžete udělat jednu velkou, drastickou změnu svého života, jděte na to pomalu a den ode dne dělejte menší změny a vytvořte si z toho rutinu.
    • Pusťte si do uší svou oblíbenou píseň a několik minut jen tak ztřeštěně tancujte po místnosti. Udělejte něco, co jste nedělali už roky. Vyražte s přáteli někam na pláž a zakopejte se vzájemně až po hlavu do písku. Seberte odvahu a svezte se na horské dráze, ke které byste se jinak ani nepřiblížili. Zkuste něco extrémního, například snowboarding nebo kajak. Ať už to bude cokoli, dejte si to za úkol a splňte to.
      • Velmi dobře zdokumentovaný je efekt, kterého využívají někteří obchodníci. Identifikují totiž těhotné ženy, které se nacházejí v kritickém přechodném období svého života a jsou tak skvělými kandidáty pro vytváření si nových nakupovacích návyků.[7] Nové zvyklosti čekají jen na to, kdy jim dáte šanci nastoupit.
    Reklama

Tipy

  • Máte daný cíl. Nevšímejte si lidí, kteří se vás snaží srazit na kolena a naplňte svůj cíl/sen.
  • Nekritizujte se příliš za své nedokonalosti; zkuste se na celou věc raději podívat z odlišného úhlu a hlavně si pamatujte, že nikdo na celém světě není takový, jako vy.


Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 30 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama