Jak zastavit kýchnutí

Kýchání je přirozeným mechanismem těla. V mnoha kulturách je ale považování za neslušnost, hlavně pokud nemáte po ruce kapesník. Mnoho lidí se snaží zastavit kýchnutí. Patřil mezi ně jistě i světový rekordman, který podle Guinessovy knihy rekordů kýchal nepřetržitě 977 dní a během té doby kýchnul více než milionkrát!

Metoda 1 z 3:
Jak se vyhnout přicházejícímu kýchnutí

  1. 1
    Zmáčkněte si nos. Chytněte se za nos a zatáhněte za něho, jako kdybyste ho chtěli odtrhnout od obličeje. Nemělo by to bolet, ale když zatáhnete za chrupavku, kýchnutí by mělo odeznít.
  2. 2
    Vysmrkejte se. Když si vezmete kapesník a vysmrkáte se, zabráníte blížícímu se kýchnutí. Zbavíte tím své dutiny všech dráždivých věcí, které by vám kýchnutí vyvolaly.
  3. 3
    Štípněte se do horního rtu. Palcem a ukazováčkem si vezměte horní ret a přitahujte ho směrem k nosu. Palec byste měli mít u jedné nosní dírky a ukazováček u druhé.
  4. 4
    Použijte jazyk. Zatlačte jazyk za přední zuby, kde je předěl mezi tvrdým a měkkým patrem. Zatlačte co nejsilněji proti zubům a počkejte, až kýchnutí odezní.
  5. 5
    Najděte si malý stolek, předkloňte se nad něho (asi 2.5 cm nad desku) a vyplázněte jazyk. Kýchnutí by mělo samo odejít během 5-7 vteřin. Když to nebude fungovat, alespoň tím pobavíte všechny okolo.
  6. 6
    Polechtejte se. Polechtejte si špičkou jazyka patro. Pokračujte s tím tak dlouho, dokud kýchnutí neustoupí. Mělo by to trvat 5-10 vteřin.
  7. 7
    Zabavte se svýma rukama. Natáhněte palec jedné ruky co nejdál od ostatních prstů. Druhou rukou si natahujte kůži mezi palcem a ukazováčkem.
  8. 8
    Sáhněte si mezi obočí. Je zde tlakový bod, který některým lidem pomáhá zbavit se bolesti hlavy a funguje také proti kýchnutí. Palcem a ukazováčkem si nadzvedněte kůži mezi obočím, dokud neucítíte silný tlak.
  9. 9
    Štípněte se pod nosem. Zatlačte si stranou ukazováčku do chrupavky na kořeni nosu. Tím přerušíte nervy, které spouští kýchání.
  10. 10
    Zatlačte si na uši. Zatahejte si za ušní lalůčky. Tuto metodu můžete použít i ve společnosti a předstírat, že si hrajete s náušnicemi.
  11. 11
    Naštvěte se. Zatněte zuby a snažte se vypláznout jazyk (zatlačte ho proti zubům) a tlačte co nejvíce. Tento pohyb vám může pomoci zastavit kýchnutí.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Jak kýchat méně často

  1. 1
    Vyhněte se neustálému kýchání. Jde o lékařskou diagnózu, která vás nutí stále kýchat, protože máte plný žaludek. Stává se to většinou po velkém jídle. Jak se tomu tedy vyhnout? Jednoduše – nepřejídejte se.
    • Nyní víte, že se to stává, takže si dávejte pozor na to, kolik toho najednou sníte.[1]
  2. 2
    Kýchání způsobené sluncem. Pokud kýcháte, když se podíváte do jasného světla, trpíte světelným kýchacím reflexem. Tento reflex má 18-35% populace a někdy se mu říká Autozomálně-dominantní helio-oftalmo syndrom. Je to dědičné a je možné to vyléčit pomocí antihistaminik. [2]
    • Jinak byste měli nosit sluneční brýle nebo šátek. Na jasném světle se nedívejte do zdroje a snažte se najít si nějaké tmavší místo. Dvojnásob to platí, pokud zrovna řídíte auto.
  3. 3
    Připravte se. Pokud se chystáte někam, kde je zvýšené nebezpečí kýchání (například oblak pepře nebo pole plné pylu), připravte se na to. Jistě tím uděláte radost všem okolo.
    • Mějte po ruce kapesník – vysmrkání většinou kýchání zastaví.
    • Naučte se zvlhčovat své nosní dutiny. Tím můžete kýchnutí zastavit ještě dříve, než se objeví. Není sice dobré vdechovat vodu, ale můžete si například namočit kapesník a otírat si s ním nosní dírky, nebo můžete vdechovat páru z ranního čaje.[3]
  4. 4
    Vyhněte se alergenům. Pro ty, kteří trpí alergickými reakcemi, je kýchání spíše otázkou prostředí. Promluvte si se svým lékařem a buďte rozumní. Když se vyhnete místům, která jsou pro vás nebezpečná, můžete se kýchání úspěšně vyhnout.
    • Berte antihistaminika. Tím se zbavíte nejen kýchání, ale také kašle, rýmy a svědění. Benadryl většinou způsobuje ospalost, ale existují i jiné léky, které mají mnohem méně vedlejších účinků. [4]
    • Zavírejte okna a dveře. To platí jak pro domov, tak pro auto. Čím méně alergenům se vystavíte, tím lépe. Co je venku, musí zůstat venku. [4]
    • Pokud jste byli dlouho venku, dejte si sprchu a převlečte se. Je možné, že si s sebou alergeny nosíte domů. [4]
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Jak správně kýchat

  1. 1
    Kdy není dobré kýchání zastavovat. Kýchnutí je pro tělo velmi důležité. Běžná rychlost vzduchu při kýchnutí je až 120 km/h, [5], což je taková rychlost, že by vám to mohlo způsobit zranění. Proto byste se neměli nikdy snažit zastavit kýchnutí, které už se blíží.
    • Rozhodně byste si neměli držet nos během samotného kýchnutí, tím byste se mohli zranit. Síla a rychlost průměrného kýchnutí by mohla způsobit ohluchnutí a poškodit cévy v hlavě. Nikdy nezastavujte kýchnutí, které už se dere ven.
  2. 2
    Kýchejte zdravě. Pokud jste ve společnosti, riskujete přenos škodlivých bakterií na ostatní lidi. Kýchnutí se může dostat až dva metry od vašeho nosu, takže dávejte pozor.
    • Pokud můžete kýchejte do kapesníku a ten potom vyhoďte. Pokud nemáte kapesník, kýchněte si do rukávu. Pokud se nemůžete vyhnout kýchnutí do ruky, jděte si ji hned umýt. Rukama se neustále dotýkáte klik, různých věcí, svého obličeje a ostatních lidí. V případě, že nemáte tekoucí vodu k dispozici, mějte po ruce desinfekci. [6]
  3. 3
    Kýchejte zdvořile. Když jste mezi lidmi, kýchnutím se jim rozhodně nezavděčíte. Šíříte tím bakterie a narušujete konverzaci, takže je nejlepší kýchat potichu a diskrétně.
    • Když si kýchnete do rukávu, nebude to tak slyšet. Pokud takovou možnost nemáte, vezměte si kapesník, předkloňte se a kýchněte si tak tiše, jak je to možné.
  4. 4
    Kýchejte bezpečně. Pokud máte zlomené žebro, kýchání vás bude hodně bolet. Snažte se vydechnout z plic co nejvíce vzduchu, abyste snížili tlak na žebra a omezili sílu kýchnutí.
    • Pokud máte nějakou bolest v břišní dutině, kýchání vás bude opravdu bolet. Řiďte se našimi doporučeními, ale hlavně se soustřeďte na výdech. Když nebudete mít v plicích tolik vzduchu, nebude vás to tolik bolet.
    Reklama


Tipy

  • Noste s sebou neustále kapesník, abyste nemuseli zbytečně zadržovat kýchnutí.
  • Pokud si skutečně musíte kýchnout, snažte se zabránit šíření bakterií. Lékaři doporučují kýchat do loktu místo do ruky, abyste rukama potom nešířili různé mikroby. Alespoň si zakryjte rukou pusu a nos. Můžete se vysmrkat do kapesníku a hned potom si umýt ruce.
  • Když na vás půjde kýchnutí, řekněte „pampkin“. Je to jednodušší, než všechny výše uvedené tipy.
  • Kýchání ze světla lidem často způsobuje opakované kýchání. Tento problém má asi 30% populace a objevuje se častěji u bělochů. Je geneticky dědičný. Pravděpodobnou příčinou takového kýchání je mírné poškození nervů, které spouštějí kýchání.
  • Je dobré si dát do nosu trochu soli.
Reklama

Varování

  • Zastavovat kýchání může být velmi nebezpečné. Snažte se za každou cenu vyhnout vážným zraněním.
  • Když budete kýchání zadržovat, mohli byste si přivodit pneumomediastinum, což je velmi nebezpečná porucha.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 137 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Obecné zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama