Jak zachovat chladnou hlavu a nenechat se strhnout k agresivitě za volantem

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

Pokud trávíte při cestách do práce či za volnočasovými aktivitami nějaký čas za volantem, je pravděpodobné, že vás přepadl za volantem vztek, nebo jste toho alespoň byli svědky. [1] Agrese za volantem znamená, že vám zkrátka rupnou nervy v souvislosti s dopravní situací. Mezi její projevy patří obscénní nebo provokativní gesta, křik, nadávky a lepení se na zadek vpředu jedoucího vozu. [2] Může do ní spadat také to, že zastavíte své auto a jdete seřvat jiného řidiče. Občas může agrese za volantem přerůst až ve fyzické násilí, čemuž byste se rozhodně měli snažit předejít. Když se naučíte, jak uklidnit sebe, a také jak zklidnit agresivitu jiných osob, může vám to pomoci předejít nehodě a násilí na silnici.

Metoda 1 z 3:
Zachování klidu při návalu agrese

  1. 1
    Všimněte si nastupujícího vzteku. Nejzřetelnějšími ukazateli vzteku jsou často fyzické příznaky, které se při něm objevují (tón hlasu, výrazivo a gesta). S trochou tréninku se však naučíte rozpoznávat varovné signály vzteku mentální kontrolou.[3]
    • Častými znaky vzteku jsou naštvaná/mstivá gesta, svalové napětí, bolesti hlavy a zvýšený tep.
    • Když se přistihnete, že mluvíte nahlas o jiném řidiči (přestože jedete v autě sami), možná právě prožíváte nával vzteku.
    • Podaří-li se vám zachytit prvotní příznaky vzteku, můžete předejít tomu, aby naštvání přerostlo v agresi za volantem.
  2. 2
    Dejte si chvilku na uklidnění. Jakmile si všimnete, že jste naštvaní, nejlepší bude zastavit (je-li to bezpečné). Sjeďte z dálnice nebo zastavte na krajnici (opět jen tehdy, je-li to bezpečné) a zatáhněte ruční brzdu. Na pár minut se zkuste racionálně zamyslet a uklidněte se, než se na silnici vrátíte.[4]
    • Trénujte hluboké dýchání nebo meditaci, abyste po návalu vzteku byli schopní uklidnit svou mysl i své tělo.
    • Pamatujte, že pokud řídíte ve vzteku, ohrožujete tím sebe i ostatní. I když se u vás zatím neprojevuje agresivita v plném rozsahu, může vás vztek nutit k bezohledné jízdě a zbytečnému riskování.
  3. 3
    Využívejte techniky hlubokého dýchání. Dechová cvičení vám mohou ve stresu či vzteku pomoci uklidnit se a najít znovu rovnováhu. Hluboké dýchání je snadné, rychlé a lze jej praktikovat jak v odstaveném autě, tak za jízdy.[5]
    • Dlouze (pět sekund) a pomalu se nadechujte bránicí. Dýchat musíte do bránice (pod žebra) a do břicha, nikoliv jen mělce do hrudníku.
    • Na pět sekund zadržte dech.
    • Dalších pět sekund pomalu vydechujte.
  4. 4
    Poslouchejte klidnou hudbu. Dobrým způsobem, jak se při příznacích silniční agrese uvolnit, je poslech uklidňující hudby (ne však takové, která by vás rozptylovala). Hudba vám může pomoci vychladnou a soustředit se na bezpečnou cestu do cíle.[6]
    • Zkuste si na snadno přístupném místě v autě nechat několik relaxačních CD, nebo si nalaďte rádiovou stanici, která uklidňující hudbu vysílá. Budete si tak moci tuto hudbu pustit, aniž byste spustili z očí silnici.
    • Zjistěte, jaké hudební žánry vás nejvíce uklidňují. Zkuste si uklidňující a relaxační melodie najít v jazzu, oldies či klasické hudbě.
    • Vyvarujte se při řízení poslechu svižné, agresivní či zlostné hudby.
  5. 5
    Počítejte, dokud se neuklidníte. Možná jste viděli u někoho v rodině nebo v televizi, jak počítá, aby se uklidnil. Jde o prastarý trik na uklidnění, který může zabránit výbuchu vzteku.[7]
    • Počítejte pomalu nahoru asi po dobu jedné minuty. Když se zaměříte na své dýchání a rozptýlíte se počítáním, přestanete aktivně myslet na toho, kdo vám ukřivdil, a tak postupně vychladnete.
    • Pokud se po minutě necítíte lépe, zkuste počítat další minutu. Klíčové je, abyste se vyhnuli vzteklým myšlenkám, dokud vás nepřestanou rozrušovat.
  6. 6
    Zkuste "jódu rukou". Jde o protahování a napínání/povolování svalů v rukou. Může to znít zvláštně, pro některé lidi však jde o vynikající způsob, jak uvolnit nahromaděný stres. Jen nezapomeňte, že ruce nesmíte z volantu sundávat, pokud vaše auto nestojí v naprosté zácpě, nebo na červené na křižovatce.[8]
    • Roztáhněte prsty a natáhněte si obě ruce, co nejvíc to jde.
    • Pár sekund v této poloze setrvejte, a poté napětí povolte.
    • Každý prst zvlášť pokrčte do dlaně a přidržte si ho tam jemně palce. Chvíli podržte, a pak uvolněte.
    • Pokrčte zápěstí a každý kloub zvlášť prohněte, abyste si svaly a klouby "vytřepali".
  7. 7
    Ubraňte se nutkání mstít se. Když vám někdo udělá myšku, nebo jede příliš pomalu, možná na něj nejdříve budete chtít zatroubit, zakřičet, vynadat mu, nebo jej počastovat nevybíravým gestem. Vám by to možná na chvíli ulevilo, druhého řidiče byste tím však zaručeně naštvali. A to by mohlo odstartovat vodopád vzteku, do kterého byste byli oba vtaženi.
    • Nedělejte žádná vzteklá gesta. To znamená: netrubte, neblikejte dálkovými světlomety, ani neukazujte na nikoho prostředník. Každé z těchto gest může vyvolat vyhrocenou a násilnou reakci.[9]
    • Snažte se ani nekřičet. Pokud budete na druhého řidiče řvát nadávky a náhodou budete mít otevřené okénko, může to zaslechnout a odpovědět vám další agresí.
  8. 8
    Udržujte si odstup. Někteří lidé mají pocit, že když jim někdo udělá myšku, nebo je jinak "poškodí", musí se mu pověsit na zadek auta. To je však potenciálně nebezpečný tah. Věšením se na auto před vámi zvyšujete riziko nehody, a navíc tím můžete vyprovokovat druhého řidiče.[10]
    • Využívejte pravidlo čtyř sekund. Když auto před vámi mine ceduli nebo lampu, začněte počítat a zpomalte tak, abyste ji neminuli dříve, než o čtyři sekundy později.[11]
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Bezpečnost při agresivitě ostatních řidičů

  1. 1
    Zůstaňte v klidu. Když na vás někdo troubí, bliká dálkovými světly nebo vám nadává, můžete se cítit ohrožení a vystrašení. Důležité však je zachovat chladnou hlavu a snažit se dostat se v pořádku domů.
    • Když jsou ostatní agresivní, držte své emoce na uzdě.[12]
    • Všímejte si svých pocitů a řiďte co možná nejdefenzivněji.
    • Zkuste se dostat do pohody, abyste se uklidnili. Zapněte si klimatizaci, abyste vychladli, a upravte si polohu sedadla (pokud to je bezpečné udělat) tak, abyste se v autě cítili co nejlépe.
    • Nezapomínejte, že je to nakonec jen doprava. Špatné řidičské umění někoho jiného by vám nemělo zkazit den. Pokud však neudržíte nervy, mohlo by vám zkazit celý život.
  2. 2
    Zdržte se očního kontaktu. Pokud někdo projevuje známky agrese (ať už troubením, problikáváním, nebo jednoduše agresivní jízdou), vyhněte se očnímu kontaktu s ním. Experti varují, že si vzteklý řidič může oční kontakt vyložit jako známku agrese, což povede k ještě horším útokům.[13]
    • Zapněte blinkr, abyste druhému autu ukázali, že vás může předjet (pokud se před vás pokouší nacpat).
    • Oči držte na cestě před sebou. Ani nemrkněte směrem k druhému řidiči.
  3. 3
    Řiďte defenzivně. Pokud se někdo chová agresivně, uděláte nejlépe, když ho necháte projet. Když ho budete mít před sebou, můžete jej sledovat a zajistit si tak vlastní bezpečnost.[14] Pojede-li za vámi, mohl by vás pronásledovat, nebo se snažit agresi přitvrdit.[15]
    • Pokud vás chce agresivní řidič předjet, pusťte ho.
    • Kdykoliv se někdo chce zařadit do vašeho pruhu, nechte ho (je-li to ovšem bezpečné).
    • Snažte se předcházet náhlému brzdění tím, že budete neustále sledovat očima silnici a krajnice, kde by mohlo číhat potenciální nebezpečí.
    • Nevěšte se na auto před vámi.
    • Nezdržujte provoz, protože byste tím mohli ostatní řidiče znervóznět, nebo rovnou navztekat.
  4. 4
    Předpokládejte, že jsou ostatní nevinní. Když vám jiný řidič udělá myšku, přejede z pruhu do pruhu bez blinkru, natlačí se na vás, nebo provede něco jiného, co lze považovat za projev agrese, vnímáte to jako nepřátelské chování. Je však možné, že ten řidič prostě jen udělal chybu. Možná vás neviděl, možná je roztržitý kvůli nastalé naléhavé situaci v rodině. Nemůžete vědět, zda není právě na cestě do nemocnice. Zkrátka nesmíte předpokládat, že vyjel na silnici jen proto, aby vás naštval.[16]
    • Pamatujte, že lidé chybují, a to i za volantem. I vám se to nejspíše několikrát stalo.
    • Někdy mohou extrémní situace (například špatný zdravotní stav nebo úmrtí někoho z blízkých) dohnat lidi k jednání, kterého by normálně nebyli vůbec schopní.
    • Dříve než se rozčílíte nad agresivní jízdou druhého řidiče a vytroubíte ho, uvědomte si, že je možná pod tlakem, který vy nejste schopni zaznamenat.
  5. 5
    Požádejte o pomoc, pokud ji potřebujete. Pokud vás někdo pronásleduje a je zřejmé, že vás má v úmyslu nějakým způsobem napadnout, nejezděte domů ani do zaměstnání. Tím byste se stali snadným terčem násilí, a navíc byste druhému řidiči odhalili své bydliště a pracoviště. Zamiřte namísto toho na bezpečné místo, kde je hodně lidí, nebo tam, kde vám může pomoci policie.[17]
    • Dveře auta nechte zamčené a okna zavřená. Nevystupujte z auta bez ohledu na to, jak moc se vás druhý řidič snaží vyprovokovat.
    • Kdykoliv vás bude někdo sledovat, jeďte oklikou na nějaké bezpečné místo. Nehleďte přitom na zpoždění.
    • Zamiřte k nejbližší policejní stanici. Pokud vás druhý řidič sleduje se záměrem napadnout vás, před policejní stanicí si to dvakrát rozmyslí.
    • Pokud nemůžete jet na policii, zkuste se dostat na bezpečné lidnaté místo a policii si přivolejte.
    • Telefonování za jízdy byste se měli vyvarovat, pokud vás však někdo pronásleduje, zavolejte policii dříve, než vůbec zastavíte.
  6. 6
    Uvědomte si priority. V danou chvíli můžete mít silné nutkání odpovědět na něčí agresi další agresí. Nestojí to však za to riziko. Řada lidí se zraní či dokonce zabije při agresivní jízdě, která vzejde z chvilkového vzteku. Pamatujte, že když odpovíte na zlost další zlostí, pouze tím přiléváte olej do ohně.
    • Zkuste si na palubní desku přilepit fotku svých nejbližších. Může vám připomenout, o co všechno byste přišli, kdybyste byli zatčeni za napadení, nebo kdybyste se nechali zabít kvůli výbuchu vzteku někoho jiného. [18]
    • Nezapomínejte, že agresivní chování může vést ke zranění či smrti jak vás, tak dalších osob. A toto riziko za chvilkové uspokojení z odplaty nestojí.[19]
    • Řízení není zápas. Vy i všichni ostatní se především chcete dostat bezpečně domů za svými blízkými.[20]
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Předcházení vlastní agresivitě za volantem

  1. 1
    Před jízdou se zamyslete nad svým rozpoložením. Pokud vyjíždíte z domu nebo z práce vzteklí, naštvaní nebo jinak rozčilení, je dost pravděpodobné, že vás v provozu rozhodí sebemenší incident. Jedním z nejjednodušších způsobů prevence agresivity za volantem je počkat, dokud nebudete dostatečně klidní na to, abyste dokázali řídit v klidu a bez emocí.[21]
    • Než nastartujete, v krátkosti se pozastavte nad svou náladou a emocemi.
    • Zeptejte se sami sebe, zda se vám v posledních hodinách přihodilo něco, co vás rozrušilo. Když vyjíždíte z domu, může to být hádka s partnerem nebo sousedem. Při cestě z práce to pak může být celá řada možných událostí.
    • Posuďte, jak snášíte stresové situace, které se vám během dne přihodily. Zamyslete se, zda jste v průběhu dne s někým ztratili trpělivost, zda vám bouchly saze, nebo jestli jste na někoho naštvaní.
    • Najděte způsob, jak se před jízdou uklidnit. Pokud si můžete bezpečně udělat krátkou procházku na vyčištění hlavy, zkuste to. Pokud ne, zkuste sedět v autě a pár minut meditovat, dokud se neuklidníte.
  2. 2
    Řiďte pouze bdělí a střízliví. Studie prokazují, že přílišná únava může vést ke ztrátě kontroly nad emocemi, což může mít za volantem vážné následky. Mimo to, že byste měli být odpočatí a bdělí, také musíte vždy řídit střízliví. Alkohol může snižovat vaše zábrany a může ve vás vyvolávat vztek a agresivitu (a to nemluvíme o narušení řidičských schopností).[22]
    • Zkuste si v autě nechávat po ruce malou svačinku. Hlad může u frustrovaných řidičů vyvolávat agresivitu. [23]
    • Nejbezpečnější je cestování s odpočatým, sytým a střízlivým řidičem.
  3. 3
    Nechte si časovou rezervu. Pokud míříte na důležitou schůzku, dejte si časovou rezervu pro případ špatné dopravní situace. Díky tomu nebudete ve stresu, když se zaseknete v zácpě, tudíž budete méně náchylní k projevům agresivity.[24]
    • Asi víte, že byste měli vyjet tak, abyste zvládli dorazit ve správný čas. Odhadnout dopravní situaci však bývá složité.
    • Podívejte se na místní dopravní zpravodajství, projděte si hlášení policie a poslechněte si aktuální hlášení, abyste získali představu o dopravní situaci kolem sebe. Možná je někde na trase nehoda nebo oprava vozovky, o které nevíte.
    • Na některých webech oddělení dopravy najdete kalkulačku doby příjezdu. Do té zadáte, odkud vyjíždíte, kam míříte a v kolik potřebujete dorazit na místo. Kalkulačka pak prověří informace o dopravě na vaší trase.[25]
  4. 4
    Kdykoliv je to možné, vyhněte se dopravní kolonám. Pokud žijete na venkově, nejspíše máte možnosti, kudy jet, poněkud omezené. Bydlíte-li však ve městě nebo poblíž něj, možná se vám povede najít objízdnou trasu okolo zácpy.
    • Pokud s sebou vezete alespoň jednoho spolujezdce, možná splňujete požadavky pro jízdu v pruhu pro hromadnou dopravu. Prostudujte si však místní vyhlášku, neboť v některých oblastech mohou tyto pruhy využívat auta s nejméně třemi cestujícími.[26]
    • Vyhněte se dopravní špičce. Toto se liší město od města, obecně však doprava bývá nejhorší v časech od 7 do 10 hodin, a poté od 15 do 19 hodin.[27]
    • Stáhněte si a používejte dopravní aplikace. Ty umožňují rozpoznat blížící se dopravní zácpu a přesměrovat vás na jinou trasu. Jen nezapomeňte aplikaci nastavit před jízdou, protože hraní si s telefonem během řízení může způsobit nehodu.
  5. 5
    Využijte veřejnou dopravu. Stoprocentní jistotu, že vás nezachvátí vztek za volantem, získáte tak, že se řízení zcela vyhnete. Pokud žijete ve velkém městě (nebo poblíž něj), nejspíše máte k dispozici cenově dostupný systém veřejné dopravy. A i pokud nežijete v některé z největších metropolí, jako je New York City, bude vaše město nabízet rozsáhlou síť autobusových linek, tramvají a/nebo metra. [28]
    • Cesta veřejnou dopravou vás zbavuje stresu z dojíždění. Můžete si číst, poslouchat hudbu, nebo si prostě oddechnout během toho, co se řidič potýká s provozem.
    • Většina prostředků veřejné dopravy je cenově dostupná. V porovnání s náklady na palivo a parkovné pak může cesta autobusem či metrem vyjít dokonce levněji, než kolik by stála autem.
    • I když veřejná doprava nejezdí přímo ve vašem bloku, můžete vždycky na nejbližší zastávku dojít pěšky, nebo dojet na kole. Možná také máte v bydlišti možnost park-and-ride, takže můžete u nejbližší zastávky zaparkovat auto.
    • Vyhledejte si na internetu linky autobusů a tramvají ve svém městě a zjistěte, jaké máte ve své lokalitě možnosti veřejné dopravy.
    Reklama

Tipy

  • V každé situaci buďte tím dospělým.
  • Pokud vás agresivní řidič začne pronásledovat, nebo něco hází na vaše auto, zůstaňte v klidu a zavolejte na městkou nebo dálniční policii. Snažte si zapamatovat popis auta a řidiče, a také poznávací značku (je-li to možné). Tento popis pak předejte policii.
  • Pamatujte, že každý, kdo na vás v zácpě vztyčí prostředník nebo se rozzuří, má své vlastní problémy. Není to nic osobního. Takových lidí by vám mělo být líto, neboť je s nimi něco špatně.
  • Pokud máte sklony k agresivní jízdě nebo vzteku za volantem, zvažte vyhledání odborné pomoci. Můžete se tak naučit zvládat své problémy se vztekem a agresí dříve, než vám způsobí mnohem závažnější problém.
Reklama

Varování

  • Pokud vezete v autě děti, snažte se vyhnout sprostým nadávkám a dalšímu nevýchovnému jednání. Nezapomeňte, že se toho děti vždy chytí a začnou vás napodobovat.
  • Vztek je za volantem nebezpečný. Snažte se zůstat za každou cenu v klidu.
  • Odolejte nutkání kontaktovat agresivní řidiče. Zamávání či dokonce upřímný úsměv mohou být považovány za sarkastické nebo nepřátelské gesto, kterým agresora snadno ještě více rozzuříte.
  • Oči nespouštějte ze silnice. Stačí vteřinový pohled stranou a můžete způsobit nehodu, nebo vyprovokovat řidiče náchylného k záchvatům vzteku.
  • Nikdy nezastavujte, abyste někoho uklidnili. Okna mějte zavřená a dveře zamčené. Zamiřte k nejbližší policejní stanici, nebo do hustě zalidněné oblasti. Jeďte klidně a je-li to možné, alespoň čtyřikrát odbočte doprava (v Anglii, Austrálii a na Novém Zélandě doleva). Váš pronásledovatel to nejspíše vzdá, protože budete jezdit v kruzích.
Reklama

Věci, které budete potřebovat

  • Uklidňující hudbu nebo audio knihy
  • Fotografii svých nejbližších, nebo svých oblíbených míst
  • Klimatizaci, pokud je horko; topení, pokud je zima (se správnou teplotou snáze udržíte emoce na uzdě)
  • GPS pro nalezení nejbezpečnější a nejjednodušší trasy mezi dvěma místy

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama