Jak získat motivaci

Technicky motivace vlastně ani neexistuje. Je to kombinace mnoha věcí – většinou strachu nebo silné touhy. Nakonec motivace není nic jiného, než „dokážu to“, „opravdu to dokážu“ a „jdu na to!“ Proto se budeme soustředit na tři věci: vybudovat si sebevědomí, zůstat soustředěný a udržovat správný směr. Začínáme!

Metoda 1 z 3:
Jak se soustředit

  1. 1
    Přestaňte myslet na strach. Všichni bychom se měli snažit vidět na věcech spíše to pozitivní a nevšímat si negativ. Jsme příliš zaneprázdnění přemýšlením o tom, co nechceme. Je to normální, ale když něco nechcete, nemůžete se rozhodnout, co budete dělat, protože nevíte, co vlastně chcete. Takto to funguje. Tímto myšlením si způsobíte pouze to, že se nikdy nezvednete z gauče.
    • Strach je škodlivý ze dvou důvodů: A) bere vám motivaci. Na negativních cílech nemůžete cílevědomě pracovat. Navíc B) vás to také vyčerpává. Žít ve strachu je nanic. Neustále se bojíte, místo abyste jednali. Když jste vyčerpaní a bojíte se, nemůžete mít žádnou motivaci.
  2. 2
    Definujte si svůj cíl a stanovte si plán, jak ho dosáhnout. Když nyní víte, že musíte myslet pozitivně, musíte také zjistit, o čem chcete pozitivně přemýšlet. Místo abyste si říkali „nechci skončit na ulici a nechci být chudý,“ říkejte si „chci být finančně zajištěný“. Skvělé! Jak toho tedy chcete dosáhnout?
    • U tohoto příkladu byste si museli vymyslet nějaký plán financí. Museli byste si udělat rozpočet, možná se vrátit do školy, nebo rozšířit své podnikání. Budete muset učinit konkrétní kroky, abyste svého cíle dosáhli. Je jedno, čemu čelíte – hubnutí, studiu nebo splnění svého snu – budete si muset ujasnit, co chcete a jak přesně toho chcete dosáhnout. Pokud to opravdu chcete, nebude to pro vás tak těžké.
  3. 3
    Udržujte si vždy jen jeden cíl. Pokud máte na svém seznamu úkolů neustále spoustu věcí, bude pro vás těžké všechny věci splnit a budete mít tendence úkoly odkládat. Pokud ale máte vždy jen jeden úkol, bude snadnější ho splnit. Můžete se soustředit jen na něj a nezabývat se dalšími mnoha cíli, kterých chcete dosáhnout.
    • Nemůžete se soustředit, pokud nejste zaměřeni na konkrétní cíl. Rozdělte si svůj cíl na tak malé části, jak je to možné. Pokud chcete omládnout o pět let, pusťte se do toho. Začněte cvičit a jezte zdravě. Potom si vymyslete nový make-up a teprve potom se zaměřte na své oblečení. Když se budete snažit udělat všechno najednou, váš mozek se proti vám bude bouřit a nikdy svých cílů nedosáhnete.
  4. 4
    Udělejte z toho zábavu. Když se budete pokoušet dělat něco, co nemáte rádi, nevydrží vám to. Zbavujte se zlozvyků tak rychle, jak je to možné. Cokoli, co děláte, ať už jde o šetření na nové auto, nebo hubnutí, se musíte naučit užívat. Čím zábavnější to pro vás bude, tím déle u toho vydržíte. Čím déle to budete dělat, tím lepší v tom budete a také budete mít lepší výsledky.
    • Když se chce, všechno jde. Nesnášíte běhání? Nevadí. Zapište se na hodiny kickboxu – i tak se dá snadno zhubnout. Nejde vám psaní esejí? Změňte si téma a najděte si takové, které vás bude bavit. Nedokážete šetřit peníze? Změňte prostředí. To, jak budete přistupovat ke světu, změní celý váš pohled na něj.
  5. 5
    Čtěte. Zní to sice hloupě, proč byste měli číst o něčem a zároveň hledat motivaci? Opravdu to ale funguje. Když uslyšíte příběhy ostatních úspěšných lidí (hlavně když zní jednoduše), váš mozek si řekne „není důvod, proč bych to nemohl dokázat taky!“ Najednou začnete přemýšlet logicky, vypnete Facebook a dáte se do práce!
    • Možná si myslíte, že číst si příběhy lidí, kteří uspěli v tom, co dělají způsobí, že si budete připadat ještě hůř. Měli byste se ale cítit inspirovaně a silně. Od těchto lidí se můžete učit. A když vám jejich úspěch nevoní, alespoň si s nimi můžete zasoutěžit.
  6. 6
    Nastavte si odměny. Buďme upřímní: výsledky nepřijdou tak brzy, jak byste chtěli. Trvá léta vydělat si podnikáním, trvá měsíce zhubnout tak, jak si představujete a trvá skoro celý život být spokojený sám se sebou. Jde vlastně o opak okamžité spokojenosti. Tento fakt překonáte tím, že budete sami sebe odměňovat. Život to za vás sám neudělá, takže na to nezapomínejte.
    • Nepoužívejte odměny jen za dosažení velkých cílů (ale ani je nezanedbávejte). Nastavte si záchytné body a za dosažení těchto malých cílů si dávejte odměny. Zhubli jste 3kg? Skvělé, zasloužíte si masáž! Dostali jste tři jedničky za sebou? Super! Jděte se pobavit s přáteli. Dopsali jste poslední kapitolu své knihy? Úžasné, zajděte si nakupovat!
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Jak získat sebevědomí

  1. 1
    Buďte optimisté, ne pesimisté. Když myslíme na něco, co bychom chtěli, musíme si uvědomit, že to nemáme. Může nás to uvrhnout do negativních myšlenek, které způsobí, že se začneme litovat, jsme unavení a skončíme jen u nářků. Přestaňte s tím! Myslete na to, čeho jste již dosáhli a za co jste vděční. Jen vy můžete zlepšit to, co již máte a získat více.
    • Sepište si seznam 10 věcí, za které jste vděční. Projděte si každý svůj den (a potom si vymyslete nějaké další věci, které již máte a milujete je). Soustřeďte se na to, co již máte a co jste dokázali a budete mít lepší sebevědomí. Když budete ke všemu přistupovat jako k výzvě, kterou zvládnete (tak jako vše, co jste již dokázali), bude pro vás mnohem snadnější dosáhnout svého cíle.
  2. 2
    Zjistěte, co musíte udělat. Řekněme například že se chcete stát hercem. Skvělé! Co ale uděláte, aby se vám to povedlo? Pokud o tom vůbec nic nevíte, může to pro vás být děsivé a zabrání vám to v dosažení svého cíle. Když ale budete vědět, co vás čeká, bude to pro vás mnohem snadnější.
    • Využívejte své zdroje. S technologií máte vše na dosah ruky. To znamená, že se nemáte na co vymlouvat. Zeptejte se přátel, známých nebo rodiny a zjistěte, jak dokázali to, co mají. Čtěte si na internetu a snažte se zjistit, jak nejlépe dosáhnete svého cíle. Nakonec budete expert na toto téma a budete přesně vědět, co máte dělat. Nebudete se bát a negativní myšlenky u vás nebudou mít šanci.
  3. 3
    Obklopte se pozitivními věcmi a lidmi. Svět je plný sýčkařů. Můžete říct „zítra budu celý den dýchat“ a vždy se najde někdo, kdo se bude chtít vsadit, že to není pravda. Nejlepší je těmto lidem se vyhýbat. Nejsou vám k ničemu a vaši pozornost si nezaslouží.
    • Dobře, tito lidé vám mohou trochu pomoct. Pokud zjistíte, že jste ve společnosti nějakého nevěřícího Tomáše a nemůžete se ho zbavit, použijte jeho negativitu jako palivo. Poslouchejte ho tak dlouho, dokud nebudete mít pocit, že prostě musíte jít a udělat přesně to, co podle tohoto člověka nedokážete. Když vám bude snižovat sebevědomí, dosáhnete správné hladiny adrenalinu a odhodlání, které potřebujete pro dosažení svého cíle. Možná tomuto člověku jednoho dne poděkujete.
  4. 4
    Začněte zvolna. Nemá smysl dávat si za cíl „stát se světově známým“ nebo „zhubnout 100 kilo do vánoc“ nebo „naučit se hrát na klarinet“, když víte, že to vůbec nebude jednoduché. Možná jsou tyto příklady moc extrémní, ale jistě to chápete. Když budete mít cíl, kterého nedokážete dosáhnout, budete mít nízkou motivaci a neuspějete.
    • Místo abyste se snažili stát se slavnými, zhubnout sto kilo nebo ovládnout klarinet, se snažte založit si úspěšný YouTube kanál, shodit 5kg za měsíc nebo zahrát na klarinet nějakou známou písničku. Všechny tyto menší cíle vás přiblíží velkým cílům, kterých se snažíte dosáhnout.
    • Začněte zvolna hned po ránu. Pokud máte seznam úkolů, je nejlepší začít s těmi nejmenšími. Tak budete mít pocit, že jste již něco zvládli a budete mít sílu na složitější úkoly. Prostě se do toho dostaňte a máte z poloviny vyhráno!
  5. 5
    Používejte vizualizaci. Několik minut denně seďte a představujte si, jak dosáhnete svého cíle. Představujte si, že jste již na konci své cesty a myslete na to, jak se budete cítit a chovat. Po několika minutách se budete cítit mnohem lépe.
    • Používejte všechny své smysly. Co cítíte, vidíte, slyšíte nebo vnímáte? Jaké to doopravdy je? Jakými slovy byste popsali tyto nové pocity a zážitky? Pracujte na detailech a buďte přesní. Kde se nacházíte? Co děláte? Co máte na sobě? Jak vypadáte? Kdo je s vámi?
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Jak si udržet správný směr

  1. 1
    Udržujte si vzrušení. Po chvíli všechny věci ztrácejí lesk novoty a my si na ně zvykneme. Když budete chodit denně kolem Sixtinské kaple, po chvíli si jí přestanete všímat. Pokud již na svém cíli pracujete nějakou dobu, je možné, že se začnete nudit. To ale nesmíte dopustit! Musíte střídat činnosti a neustále stimulovat své smysly.
    • Experimentujte s novými prostředky k dosažení svých cílů. Pokud hubnete, zkuste nový sport. Pokud se snažíte vydělat, zkuste novou strategii nebo lepší systém odměn. Neustále zkoušejte nové věci, abyste se nenudili.
    • Obklopte se obrazy. Neustále si připomínejte, čeho chcete dosáhnout a jak toho chcete dosáhnout. Měňte si často pozadí plochy a dávejte si tam motivační obrázky. Pište sami sobě vzkazy a lepte si je na různá místa. Připomínejte si, na čem pracujete a že to dokážete. Díky tomu budete mít pořád dobrou náladu.
  2. 2
    Upravte svůj plán. Máte své cíle nastaveny a také víte, jak jich chcete dosáhnout... pokud ale nebudete průběžně měnit to, co děláte, pravděpodobně brzy zjistíte, že některé věci již nefungují tak dobře, jako dříve. Navíc marníte čas tím, že děláte něco, co se vám již nehodí. Je na čase analyzovat své výsledky a upravit plán akce.
    • Napište si seznam činností, pomocí nichž jste se snažili dosáhnout svého cíle. Nyní se rozhodněte, které z nich přináší nejlepší výsledky. Které z nich jsou dobré, ale výsledky nepřinášejí? Jakmile zjistíte, co je dobré a co ne, zaměřte se na to, co mý smysl a snažte se tyto činnosti vyladit k dokonalosti. Místo jednoho velkého úkolu budete mít několik menších, které zvládnete snadněji.
  3. 3
    Dostaňte se do povědomí ostatních lidí. Je pondělí ráno a vy jste se rozhodli, že si nedáte kávu (haha, dobrý vtip!). Rozhodli jste se v 7 ráno, ale nyní už je 9 hodin a vy sedíte v kanceláři a popíjíte kávu, jako by to bylo součástí vaší práce. Nikdo neví o tom, že se vám něco nepovedlo. Co byste tedy měli udělat? Řekněte to svým kolegům!
    • Když řeknete světu, co děláte, budete mít automaticky větší motivaci své sny splnit. S trochou štěstí budete obklopeni lidmi, kteří vás budou podporovat. Když budou vaši kolegové vědět, že chcete přestat pít kávu, schovají vám hrnek u šéfa v koupelně.
    • Vždy máte k dispozici internet. Pravděpodobně se online bavíte s lidmi častěji, než ve skutečnosti. Je to smutné, ale je to tak. Napište si tedy na Facebook, co děláte, pište si své pokroky na blog a sdílejte se světem vše, o co se snažíte. Možná inspirujete i někoho dalšího!
  4. 4
    Nenechejte se odradit překážkami. Tento tip najdete skoro ve všech článcích na wikiHow (a také ho jistě uslyšíte od přátel a rodiny): nedovolte překážkám, aby vám zabránily dosáhnout vašeho cíle. Budete se s nimi muset umět vypořádat. I ti nejúspěšnější lidé musejí čelit nesnázím – je vlastně pravděpodobné, že jich museli překonat mnohem více, než vy. Edison to také nevzdal, prostě zkoušel různé způsoby tak dlouho, dokud se mu to nepodařilo.
    • Je jednoduché nechat se nějakou překážkou zastavit a přestat se snažit. To ale nesmíte. Když budete muset čelit překážkám, uvědomte si, že o nic více nejde. Dovolte si 15 minut zahálení a potom se do toho zase pusťte. Každý den můžete začít znovu. Dnešní nesnáze nemají nic společného s vaší zítřejší snahou.
  5. 5
    Scházejte se s lidmi, kteří vás budou podporovat. Existuje pouze několik málo věcí, které můžete zvládnout sami. Je jasné, že znáte někoho, kdo by vás mohl podpořit a pomoci vám, nebo vás alespoň dostat ze špatné nálady. Pokud znáte nějaké lidi, kteří by vám mohli rozumět, spojte se s nimi a budete to mít snadnější.
    • Je důležité umět požádat o pomoc, když to potřebujete. Rozhodně to neznamená, že byste byli slabí nebo naivní, pouze to znamená, že jste lidé. Když budete mít lidi, kteří vás podporují, budete mít lepší náladu a více zdrojů. Tito lidé vám pomohou, když se budete cítit špatně nebo budete čelit překážkám. Také vám dodají motivaci, kterou byste jinak jen těžko hledali. Najděte si tedy dobré přátele, online komunitu nebo nějaký klub a zapojte se do skupinových aktivit.
  6. 6
    Veďte si záznamy o svých pokrocích. Lidé mají rádi, když jsou věci jasně dané. Víte, kolik lidí nesnáší abstraktní umění? Je pro ně prostě těžké ho pochopit. Pokud se tedy snažíte dosáhnout svých cílů, snažte se hodnotit se co nejvíce konkrétně. Zapisujte si své pokroky a sledujte, jak si vedete. Jistě tím získáte větší motivaci.
    • Veďte si deník jen pro tento účel. Každý den si zapisujte své povinnosti (a to, jestli jste je splnili) a sledujte, jak postupujete. Noste si s sebou tento deník všude.
    Reklama

Tipy

  • Zbavte se veškerého rozptýlení, které by vám mohlo zabránit v dosažení svých cílů.
  • Myslete na to, jakou motivaci máte a všímejte si výhod, které to má.
  • Soustřeďte se sami na sebe a dobře zvládejte svůj čas a prostor. Pokud si můžete zorganizovat čas lépe a pracovat na tom, abyste měli lepší motivaci, udělejte to. Dosáhnete svých cílů rychleji.
Reklama

Varování

  • Pokud nedostatek motivace provází také deprese, pocity samoty, výbuchy pláče nebo sebevražedné myšlenky, promluvte si s lékařem. Klinická deprese je vážná nemoc, kterou způsobuje chemická nerovnováha v mozku. Je možné ji vyléčit, většinou nejde o něco, co by vás provázelo po zbytek života a když se budete snažit, můžete se jí zbavit. Jde o váš život – buďte opatrní. Chodit k lékaři, když máte starosti se může prodražit, ale rozhodně byste neměli zanedbávat péči o své vlastní zdraví.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Vztahy

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama