Jak využít aloe vera k léčbě zácpy

Aloe vera patří mezi šťavnaté rostliny s tmavě zelenými listy. Aloe lidé už po dlouhá léta využívají jako lék na všechno, od uklidnění přes léčbu popálenin i jako odličovač.[1] Aloe vera se však dá použít také jako lék proti zácpě, avšak obecně se to nedoporučuje, jelikož by mohlo způsobit nebezpečný průjem, který je dále spojený s onemocněním ledvin a rakovinou.[2] Nicméně pokud chcete skutečně použít aloe k úlevě od zácpy, můžete si koupit šťávu z aloe, gel či ve formě kapslí.

Část 1 ze 2: Zjistěte si o aloe i zácpě více

  1. 1
    Zjistěte, jaké jsou příčiny a příznaky zácpy. Pokud nemůžete vykonat potřebu, můžete mít zácpu, která může nastat v důsledku dehydratace, nedostatku vlákniny ve stravě, cestování nebo stresu.[3] Tím, že budete znát různé příčiny a příznaky zácpy, vám může pomoci zjistit, proč jste zácpu dostali a začít ji léčit.
    • I když je zácpa velmi nepříjemná, může k ní docházet poměrně často.[4] Měli byste ji začít brát vážně, pokud se vám nedaří vyprázdnit delší dobu. Pro zmírnění takového dlouhodobé problému budete zřejmě potřebovat navštívit lékaře.
    • Zácpu můžete dostat z nejrůznějších důvodů, včetně: dehydratace, nedostatek vlákniny ve stravě, narušení denní rutiny nebo cestování, nízká aktivita, požívání velkého množství mléka a mléčných výrobků, stres, nezdravé užívání projímadla, hypotyreóza, některé léky (léky proti bolesti, antidepresiva), poruchy příjmu potravy, syndrom dráždivého tračníku a těhotenství.[5]
    • Mezi nejčastější příznaky zácpy patří: řídká stolice nebo potíže s vykonáním potřeby, pocit neúplného vyprázdnění, napuchlé břicho nebo bolest břicha, zvracení.[6]
    • Každý člověk má stolici jinak často. Někteří lidé chodí na záchod každý druhý den, jiní i třikrát denně.[7] Pokud nemáte více než 3 stolice týdně, mohlo by jít o zácpu.[8]
  2. 2
    Před použitím projímadla vyzkoušejte sníst vlákninu nebo rehydrataci. Ještě před použitím aloe vera či jiného přípravku k úlevě vypijte větší množství vody a snězte nějakou vlákninu, klidně i v podřepu. Voda a vláknina pomáhají zmírnit zácpu, aniž byste museli použít projímadlo.
    • Pijte 2-4 sklenice vody denně navíc. Pít můžete také teplé tekutiny (čaj nebo teplou vodu s citronem).[9]
    • Vyzkoušejte potraviny bohaté na vlákninu. Nejideálnější možností jsou obecně ovoce a zelenina, speciálně pak švestky nebo obilné otruby.[10]
    • Muži by měli přijmout 30-38 gramů vlákniny denně, ženy 21-25 gramů.[11]
    • Množství vlákniny, obsažené v jednom hrníčku: maliny 8g; vařené špagety 6,3g; hrách 16,3g; čočka 15,6g; artyčoky 10,3g; zelené fazole 8,8g. U luštěnin obecně platí, že obsahují více vlákniny.[12]
    • Pokud na zácpu neplatí pití většího množství vody ani vláknina, vyzkoušejte přírodní projímadlo, jako je aloe vera.
  3. 3
    Aloe vera jako projímadlo. Rostlinu aloe vera můžete použít ve 3 formách: šťáva, gel, kapsle. Aloe je ve všech svých formách velmi silné projímadlo a užívat byste jej měli pouze střídmě nebo vůbec.[13]
    • Léčivé účinky jsou obsaženy ve dvou látkách aloe (gel a latex) Aloe gel je jasná rosolovitá tekutina pocházející z listů rostliny. Latex aloe je žluté barvy a nachází se těsně pod slupkou rostliny.[14]
    • Některé aloe výrobky se vyrábí drcením listů, takže obsahují jak gel, tak i latex.
    • Latex je náročný na ledviny a z toho důvodu byste měli jeho použití pečlivě zvážit.[15]
  4. 4
    Kupte si šťávu z aloe, gel nebo kapsle. Všechny tři formy aloe vera naleznete téměř v každém obchodě s potravinami a v obchodech se zdravou výživou. Tyto přípravky se požívají zamíchané v jiné šťávě nebo čaji.[16]
    • 100% šťávu z aloe nebo čistý gel naleznete s největší pravděpodobností v obchodech se zdravou výživou, avšak v některých maloobchodech, specializujících se na prodej potravinových doplňků, je také možná najdete.
    • Tyto produkty (především šťávu z aloe) lze zakoupit i v běžných supermarketech.
    • Ujistěte se, že si kupujete aloe gel a ne lokální aloe gel, který chrání před spálením od slunce. Tento výrobek není určen k požívání a mohl by vám ublížit.[17]
    • Aloe kapsle vám mohou způsobit křeče. Zvážit můžete také koupi uklidňujících bylinek, jako je kurkuma nebo mátový čaj, které vám pomohou od nežádoucích účinků.[18]
    • V obchodech se zdravou výživou nalezete i aloe kapsle. Tyto kapsle jsou k dostání i v některých maloobchodech, specializujících se na prodej potravinových doplňků.
  5. 5
    Navštivte lékaře. Pokud trpíte zácpou po dobu dvou týdnů či déle, kontaktujte svého lékaře. Lékař může vyloučit další vážnější onemocnění, jako je střevní obstrukce, ale hlavně vám určí vhodnou léčbu.
  6. 6
    Zácpě předcházejte. Pokud vás již zácpa konečně opustila a chcete se v budoucnu této nepříjemnosti vyhnout, měli byste zvážit určité změny vašeho jídelníčku a začít se hýbat.[19]
    • Jezte vyváženou stravu s dostatkem vlákniny z ovoce, zeleniny, celozrnného pečiva a obilovin, jako jsou otruby.
    • Pijte alespoň 1,5-2 litry tekutin denně.
    • Pravidelně cvičte. Mnohdy bohatě postačí procházka.
    Reklama

Část 2 ze 2: Užití aloe proti zácpě

  1. 1
    Pijte šťávu nebo gel z aloe. Pokud se vyhnete užívání tobolek, ke zmírnění zácpy v horizontu několika dní si dvakrát denně připravte buď šťávu nebo gel z aloe.[20]
    • Dávkování aloe šťávy je půl litru ráno, když se probudíte a půl litru večer před spaním.[21]
    • Chuť šťávy z aloe vera je poměrně silná. Pokud vám nevadí, pijte ji samotnou, pokud vadí, zřeďte jí 250ml jinou šťávou.[22]
    • Dávkování gelu jsou 2 polívkové lžíce (29,6 ml) denně v kombinaci s vaší oblíbenou šťávou.[23]
  2. 2
    Vezměte si aloe kapsle. Společně se zklidňujícími bylinami nebo čaji můžete namísto šťávy či gelu z aloe brát třikrát denně aloe kapsle, které by vám měli pomoci zmírnit zácpu během několika dnů.[24]
    • Dávkování je 5g kapslí třikrát denně.[25]
    • Zvažte zklidňující byliny (kurkuma) nebo bylinné čaje (mátové), které pomáhají snížit vedlejší účinky aloe kapslí.[26]
  3. 3
    V určitých případech se aloe vyhněte. Ne každý by měl aloe používat jako projímadlo. Pokud jste těhotná nebo kojící žena, aloe byste rozhodně používat neměla. Použití aloe by se měli vyhnout také děti a osoby trpící cukrovkou, hemoroidy, problémy s ledvinami a střevními potížemi, jako je Crohnova choroba.[27]
    • Každý kdo má alergii na cibuli, česnek nebo tulipány by také neměl užívat aloe.[28]
  4. 4
    Počítejte s nežádoucími účinky aloe. Aloe je velmi silné projímadlo a z toho důvodu je spjato s vedlejšími účinky, mezi které patří bolesti břicha a žaludeční křeče. Proto je nezbytně nutné dodržovat pokyny dávkování a neužívat ho déle než 5 dní.[29]
    • Dlouhodobé užívání aloe jako projímadla může vést k vážným následkům pro vaše zdraví. Mimo žaludeční křeče může také způsobit průjem, problémy s ledvinami, krev v moči, nízkou hladinu draslíku, svalovou slabost, úbytek na váze a problémy se srdcem.[30]
    • Pokud nechcete užívat aloe, zvažte užití alternativního projímadla, jako je psyllium vláknina, kterou lze sehnat i bez předpisu.[31][32]
    Reklama

Tipy

  • Relaxační techniky a ovládnutí stresu vám může pomoci zmírnit zácpu.
Reklama

Varování

  • Vyhněte se injekcím aloe vera. Mohly by způsobit závažnou reakci.
  • Požití aloe vera se nedoporučuje u dětí a těhotných nebo kojících žen.
  • Aloe vera nepoužívejte, ani pokud jste alergičtí na cibuli, česnek či tulipány.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.
Kategorie: Zdraví
  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation/basics/treatment/con-20032773
  2. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/high-fiber-foods/art-20050948
  3. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/high-fiber-foods/art-20050948
  4. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/607.html
  5. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/607.html
  6. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/607.html
  7. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  8. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  9. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  10. http://www.nhs.uk/Conditions/Constipation/Pages/Prevention.aspx
  11. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  12. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  13. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  14. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  15. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  16. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  17. http://ambafrance-do.org/alternative/36070.php
  18. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/607.html
  19. http://www.aloeplant.info/trouble-with-constipation-keep-it-running-smoothly-with-aloe/
  20. http://www.aloeplant.info/trouble-with-constipation-keep-it-running-smoothly-with-aloe/
  21. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/607.html
  22. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/meds/a601104.html
  23. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/meds/a601112.html

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama