Jak vylepšit svou osobnost

Osobnost každého člověka se během života mnohokrát mění.[1] I když si toho procesu nejspíš nevšimnete, jak stárnete, vaše chování se vyvíjí. Klíč k tomu, abyste svou osobnost vylepšili, je změnit své chování tak, abyste podpořili své dobré vlastnosti a zbavili se těch špatných. Vezměte si papír a tužku a připravte se na výlet do svého nitra.

Část 1 ze 3: Poznejte své vlastnosti

  1. 1
    Sedněte si a napište si seznam svých dobrých vlastností. Pokuste se je očíslovat podle toho, jak moc si věříte, že danou vlastnost opravdu máte. Vlastnosti mohou být například schopnost naslouchat, být přátelský, vyjadřovat emoce, být empatický, přemýšlivý nebo inteligentní.
  2. 2
    Sepište si své špatné vlastnosti. Buď ty, na které vás upozorňuje okolí, nebo ty, o kterých si myslíte, že vám brání ve zlepšení. Například to může být stydlivost, vztek, upovídanost, odsuzování druhých nebo nervozita.
    • Myslete na to, že která vlastnost je dobrá a která špatná, je jen subjektivní věc. Pro někoho může být přílišná otevřenost na překážku, jiný je zase hrdý na to, že je upovídaný. Osobnostní změny by měly být založeny na vašem vlastním názoru a touze po sebezlepšení.
    • Napsat si tento seznam může být těžší, než se na první pohled zdá. Nespěchejte a přemýšlejte o tom, jací jste ve společnosti a jací jste, když jste sami, protože i to mohou být hlavní věci, které chcete změnit.
  3. 3
    Přeškrtněte všechno, co nechcete měnit, tedy alespoň prozatím. Není možné změnit najednou všechny rysy své osobnosti.
  4. 4
    Vedle všeho, co chcete změnit nebo podpořit, udělejte hvězdičku. Možná jste inteligentní, ale chcete být ještě chytřejší.
  5. 5
    Vlastnosti s hvězdičkou si seřaďte podle důležitosti. Změnu chování je nejlépe dělat pomalu, vždy se soustředit na jednu vlastnost, na které zapracujete.[2]
    Reklama

Část 2 ze 3: Změna chování

  1. 1
    Vyberte si vlastnost, kterou chcete změnit. Pro příklad si třeba představte, že chcete být méně stydliví.
  2. 2
    Sepište si chování při kterém se vaše stydlivost projevuje, když jste s jinými lidmi. Můžete si napsat například odcházení z večírků příliš brzo, nezapojování se do diskuse, nechávání si svého názoru pro sebe, vyhýbání se lidem a podobně.
  3. 3
    Zvolte opačné chování, kterého byste chtěli dosáhnout. V našem příkladu třeba přihlásit se v práci o povýšení nebo přijímat víc pozvánek na společenské události.
  4. 4
    Vzpomeňte si na někoho, koho obdivujete a kdo má vaši vysněnou vlastnost, a snažte se jeho chování napodobit. Je to snazší, pokud vám jde o jednu vlastnost a ne o jejich soubor, protože osobnost každého člověka je jedinečná. Od lidí, kteří se chovají určitým způsobem v každodenním životě, se toho můžete naučit hodně.[3]
  5. 5
    Pravidelně si připomínejte, abyste si nové návyky zachovali. Vymyslete si mantru, například „Chci být slyšet“. Dejte si do telefonu upopmínky o tom, že se chcete setkávat s více lidmi.
    Reklama

Část 3 ze 3: Sebezlepšování

  1. 1
    Udržte si pozitivní přístup. Negativní postoj vám sníží sebevědomí a odhodlání k tomu, se změnit.
  2. 2
    Naučte se něco nového. Připojte se k nějaké organizaci, týmu nebo klubu. Je snadné sklouznout zpátky ke špatnému chování, když budete obklopeni stejnými lidmi, kteří vás už znají. Noví známí nemají žádná očekávání a tak se vám správné návyky spíš podaří udržet.
  3. 3
    Buďte na sebe hodní. Osobnost se nezmění přes noc. Dopřejte si dostatek času a prostoru, abyste své chování mohli změnit a svou osobnost vylepšít.
  4. 4
    Vyzkoušejte přístup “hrajte to, dokud se to opravdu nestane“. V některých případech, když se budete chovat jako někdo jiný, můžete získat nové přátele, vlastnosti a celkově uspět. Pozor, tato “falešná” osobnost musí být v souladu s vašim cílem, abyste si nevybudovali špatné návyky. Tento způsob funguje na mnoho lidí. Jestliže neznáte nikoho, kdo má vaši vytouženou vlastnost, pusťte si film s takovým hrdinou, který vám pomůže „to hrát“, dokud pro vás chování nebude přirozené. Brzy zjistíte, že je pro vás snadné chovat se například méně stydlivě nebo naopak klidněji.
  5. 5
    Za měsíc si znovu prohlédněte svůj seznam a zamyslete se nad tím, jak jste byli zatím úspěšní. Jakmile budete na dobré cestě ke zlepšení první vlastnosti, pusťte se do druhé. Například pokud jste si udělali už několik nových kamarádů a začali se v práci dělit o své názory, možná je na čase zapracovat na zlepšení další špatné vlastnosti.
    Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 10 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Vylepšení

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama