Jak vydělat peníze, trpíte li sociální fobií

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

Trpíte-li sociální fobií (úzkostí), vydělávání peněz pro vás může být neuvěřitelně obtížnou záležitostí. Strach z pracovního pohovoru může překazit samotné přijetí do pracovního poměru, zatímco úzkost pak značně ztěžuje udržení daného zaměstnání — obzvláště pokud obnáší spoustu interakce a plnění několika úkolů najednou. Navzdory těmto potížím mohou lidé se sociální úzkostí vybudovat extrémně produktivní kariéru. Stačí se podívat na Billa Gatese, Alberta Einsteina, J.K. Rowlingovou nebo Warrena Buffetta. Chcete-li ze své kariéry vyždímat skutečně maximum, budete muset na své úzkosti zapracovat, vybrat si vhodný typ zaměstnání a naučit se, jak sám sebe prezentovat, abyste oslnili potencionální zaměstnavatele.

Část 1 ze 3: Výběr vhodné práce pro úzkostné jedince

  1. 1
    Zjistěte, co od práce požadujete. Trpíte-li sociální fobií, nebude úplně vhodné vybírat si takovou práci, ve které se vyhnete lidem úplně. Tím byste se akorát izolovali a umocnili svůj strach. Místo toho potřebujete najít takovou práci, ve které budete v kontaktu s jinými lidmi každý den, ale nepřetíží vás to. Hledejte zaměstnání, splňující:[1][2]
    • Nízkou míru stresu — vyhněte se intenzivním a stresovým prostředím, které by vaši úzkost zhoršovaly.
    • Nízká hlučnost — Hlasité zvuky mohou být pro spoustu lidí spouštěčem úzkosti.
    • Bez přerušování — Přetížení úkoly je dalším běžným spouštěčem úzkosti. Hledejte zaměstnání, které vám umožní soustředit se v jeden čas na jeden úkol.
    • Omezená interakce s ostatními lidmi — Nepotřebujete sice práci, ve které musíte neustále komunikovat s jinými lidmi (například pokladní nebo operátor call centra), ale na druhou stranu byste neměli hledat ani úplně izolovanou pracovní pozici. Hledejte takové zaměstnání, které vyžaduje souběžnou komunikaci maximálně s jednou další osobou.
    • Málo skupinových projektů — skupinové projekty vás budou nejen nutit ke spolupráci, ale navíc umocní vaši nejistotu, tedy další zdroj úzkosti.[3]
  2. 2
    Hledejte práci se značnou mírou nezávislosti. Pro úzkostné lidi se hodí zejména různé psaní nebo programování. Přesto byste ale měli každý den s někým komunikovat, protože extrémně samostatné práce by mohly vaši úzkost zhoršit. Mezi práce, které vyžadují jen malou míru interakce, patří například:[4]
    • Laboratorní analytik
    • Pojistný matematik / účetní
    • Finanční analytik
    • Stavební inspektor
    • Grafik/Designér
    • Programátor webových stránek
    • Uklízeč kanceláří
  3. 3
    Hledejte práci, vyžadující komunikaci jeden na jednoho. Většina osob se sociální úzkostí upřednostňuje komunikaci maximálně s jedním člověkem najednou, bez časového presu. Mezi takové profese spadají například následující:[5]
    • Doučující/Tutor
    • Poradce
    • Finanční poradce
    • Elektrikář, instalatér, zedník apod.
    • Chůva/pečovatel
  4. 4
    Vybírejte práci zaměřenou na děti, zvířata nebo přírodu. Péče o děti se může zdát velmi náročná, ale pro mnoho lidí s úzkostnou poruchou je příjemnější pracovat raději s dětmi než s dospělými. Stejné to je s pracemi se zvířaty (veterina, útulek) nebo s přírodou (zahradnictví, výsadba, environmentální věda, správa lesů apod.), které mohou být pro lidi s úzkostí také vhodné.[6]
    Reklama

Část 2 ze 3: Získání práce

  1. 1
    Zaměřte se na své schopnosti, ne úzkost. Klíčem pro získání práce je soustředit pozornost na to, co můžete nabídnout. Pamatujte: ucházet se o zaměstnání není jednosměrný proces. Vy musíte přesvědčit potencionálního zaměstnavatele, že jste pro něj ten pravý, ale zároveň i on musí přesvědčit vás, že pro něj skutečně chcete pracovat.
  2. 2
    Nemyslete si, že jste povinni referovat o své sociální úzkosti. Motivační dopis, životopis i pracovní pohovor jsou prvky určené pro vyobrazení vašich schopností a znalostí. Nikdo vás nenutí, abyste se v nich zmiňovali o své úzkosti, natož abyste se za ni omlouvali. Pamatujte: tiší a plaší lidé jsou obvykle považováni za důvěryhodnější, takže vaše přirozená rezervovanost vám může při pohovoru dobře posloužit. [7] Svou úzkost můžete na druhou stranu odhalit v případě, že:[8]
    • se hlásíte na místo u firmy, která je známá svým přátelským vztahem k handikepovaným uchazečům a rozmanitou skladbou zaměstnanců. Otevřenost vůči zaměstnavateli může váš budoucí vztah značně usnadnit.[9]
    • si myslíte, že zaměstnavatel vaši úzkost odhalí a bude se na ni vyptávat. Pokud je to tak, svůj problém přiznejte a vykreslete ho jako pozitivum. Například: "Dnes jsem trochu nervózní, ale nervozita mě obvykle vybičuje k ještě lepším výkonům. Je to skvělý způsob, jak se neustále učit a zlepšovat."[10]
    • si myslíte, že budete potřebovat speciální podmínky, například nějaký stůl, zastrčený bokem od hlavního ruchu kanceláře.[11] (zaměstnavatel po vás nebude chtít za takový ústupek kompenzaci ve smyslu srážek z výplaty apod.)[12] Pokud si myslíte, že máte zákonný nárok na speciální podmínky kvůli svému psychickému či zdravotnímu stavu, musíte je zaměstnavateli vylíčit.[13]
  3. 3
    Připravte se na pohovory. Nejlepším lékem na úzkost z pracovních pohovorů je naprosto dokonalá příprava. Potom, když vám na mysli vyvstanou typické pochyby — Jsem tak nervózní... Určitě to pokazím — si vzpomeňte na to, že jste skvěle připravení.[14]
    • Buďte připraveni vysvětlit mezery ve vašem životopisu - např. "Ano, dělal jsem spoustu různých brigád, než jsem si uvědomil, že je čas zvýšit si kvalifikaci, a podstoupil jsem dodatečné školení." Probrat můžete také vaše průběžné vzdělávání mezi jednotlivými pracemi.
    • Připravte si odpovědi na běžné otázky: Jaké jsou vaše největší slabiny? Kde se vidíte za pět let? Co vás zajímá na této pracovní pozici? Proč jste opustil/opouštíte vaši minulou/stávající práci?[15]
    • Své odpovědi podávejte v krátkých příbězích. Měli byste být schopní odvyprávět souvislý příběh o své kariéře i o konkrétních dovednostech a znalostech. Pro každou příležitost mějte připravené příklady z reálné praxe, které podpoří vaše tvrzení.[16]
  4. 4
    Budujte si vazby. Výkumy ukázaly, že doporučení jsou pětkrát až desetkrát efektivnější než přímé žádosti o práci. Ovšem pro osoby se sociální úzkostí může být budování kontaktů velmi obtížné, takže zde přinášíme několik tipů, které můžete vyzkoušet:
    • Používejte LinkedIn. Propojte se s lidmi, kteří vám mohou pomoci a pravidelně svůj profil aktualizujte.
    • Organizujte. Založte si tabulku s kontakty na osoby, které respektujete a se kterými byste rádi pracovali. Kvalita je v tomto případě lepší než kvantita.[17]
    • Naplánujte si následující oslovení. Do kalendáře si vložte upomínky na to, kdy se máte znovu spojit se svými kontakty. Nemusí to být nic velkého. Postačí obyčejný email s dotazem, jak se daným osobám daří a zda jim můžete nějakým způsobem pomoct.[18]
    • Při komunikaci s cennými kontakty buďte kreativní. Přehled svých kontaktů si udržujte v LinkedInu. Jakmile aktualizují svůj profil s tím, že byli povýšeni nebo získali novou práci, pogratulujte jim. Narazíte-li na nějaký blog nebo zprávu, která by se jim mohla líbit, přepošlete ji. Pokud sdílíte nějaké společné koníčky, posílejte jim různé tematické články.[19]
    • Děkujte. Za každou radu a pomoc nezapomeňte svým kontaktům poděkovat. Trocha vděčnosti může dělat hotové divy.
    Reklama

Část 3 ze 3: Zvládání sociální úzkosti

  1. 1
    Promluvte si s terapeutem. Kognitivně behaviorální terapie se ukazuje v léčbě sociální úzkosti jako velice účinná. Terapeut dokáže rozpoznat vaše obavy a naučí vás relaxační techniky, které vám je pomohou zvládat a poradí vám, jak s nimi bojovat pomocí postupné konfrontace. Ve vážných případech mohou být předepsána také antidepresiva, která pomohou snížit míru úzkosti tak, aby terapie byla úspěšnější. Trpíte-li sociální úzkostí, kontaktování terapeuta by mělo být jednou z prvních věcí, na které pomyslíte.[20]
  2. 2
    Naučte se technikám pro zvládání úzkosti. Každý z nás pociťuje úzkost. Je to totiž přirozená tělesná reakce na stres nebo nebezpečí. Někteří lidé — ať už kvůli genetice či prostředí — mají tuto reakci nadměrně vyvinutou. Naštěstí ale existují prověřené strategie, které vám tyto obavy pomohou dostat pod kontrolu.[21]
  3. 3
    Do práce jezděte časně. Dostanete-li se do práce brzy, umožní vám to rozkoukat se a připravit na celý den. Také je pravděpodobnější, že potkáte lidi v menších skupinkách nebo o samotě a nevejdete tak do kanceláře, která je již plná lidí.[22]
  4. 4
    Zaznamenejte a zhodnoťte své myšlenky. Sociální úzkost je poháněná přehnanými obavami: Každý na mě zírá… Bude to úplná katastrofa… Zním jako idiot. Sepíšete-li si veškeré myšlenky, pomůže vám to identifikovat přehnané obavy a bojovat s nimi. Nahraďte je realistickým očekáváním.
    • Pokud je před vámi například nějaká prezentace, pak si možná říkáte, že to šíleně pokazíte, budete vypadat nervózně, nikdo vás nebude poslouchat atd. Tyto myšlenky nyní nahraďte realistickým očekáváním: Dobře jsem se připravil a mám přesvědčivou prezentaci; když se mi to ale nepovede perfektně, svět se nezboří.
  5. 5
    Převeďte svou úzkost ve vzrušení. Symptomy úzkosti, jako je zvýšený srdeční rytmus, zrychlené dýchání, zvýšená pozornost, tendence k pocení a další, jsou téměř identické se vzrušením či nadšením. Může to znít triviálně, ale zamyslete se nad tím, jak vnímáte své vlastní pocity a jejich význam. Namísto uvažování nad úzkostí zkuste své pocity změnit na nadšení. Vybudujete si tak sebevědomí namísto strachu.
  6. 6
    Nacvičujte hluboké dýchání. Pravidelné hluboké nádechy spouštějí zklidňující odezvu, snižující srdeční rytmus, krevní tlak a svalové napětí.[23] Toto dechové cvičení trénujte doma, abyste byli připraveni čelit úzkosti, jakmile to bude potřeba:
    • Pomalé dýchání — nadechněte se a napočítejte přitom do čtyř, potom dech na jednu až dvě sekundy zadržte a po další čtyři sekundy vydechujte. Zklidníte si tím svůj nervový systém.[24][25]
    • Dýchání se zátěží – vytvoříte-li při výdechu odpor, přinese vám to zklidňující efekt. Dosáhnete toho například vydechováním nosem, semknutím rtů (jakobyste chtěli vzduch vyfouknout) nebo tím, že při výdechu vydáte nějaký zvuk (například "ohm" nebo něco podobného).[26]
  7. 7
    Obraťte svou pozornost ven. Úzkost se stupňuje tehdy, pozorujete-li svůj výkon: Nejsem dost přesvědčivý; Potí se mi ruce; jsem nervózní; Bude to pohroma. Pomoct vám může obrácení vlastní pozornosti na vaše okolí. Odvede to vaši pozornost od vás samotných a od obav z budoucnosti a převede ji na přítomnost.[27]
    • Popište objekty ve vašem okolí — zaměřte se na prostředí: koberec, stěny, nábytek. Popište je skutečně detailně, např. tento stůl je dubový, velmi stabilní a má tmavé lakování. Někdy může pomoct, když si popisované předměty osaháte.[28]
    • Zaměřte se na lidi ve svém okolí. Pozorně poslouchejte, co říkají. Sledujte jejich chování nebo styl oblékání.[29]
  8. 8
    Akceptujte nepohodlí. Bez ohledu na to, kolik technik pro zvládání úzkosti znáte, nervozitu úplně potlačit nemůžete. To je ale v pořádku, každý to tak má. Někdy si prostě musíte určité nepohodlí připustit, chcete-li dělat něco, co za to stojí. Soustřeďte se na to, proč děláte právě to, co děláte. Například: "Jsem nervózní, ale za získání té práce to stojí." Nebo "Jsem nervózní, ale pomůže to mé kariéře."[30]
    Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.
Kategorie: Zdraví
  1. https://www.psychologytoday.com/blog/shyness-is-nice/201304/job-hunting-tips-people-anxiety
  2. http://www.adaa.org/managing-stress-anxiety-in-workplace/anxiety-disorders-in-workplace
  3. http://www.eeoc.gov/facts/ada18.html
  4. http://www.dol.gov/odep/pubs/fact/ydw.htm
  5. https://www.psychologytoday.com/blog/shyness-is-nice/201304/job-hunting-tips-people-anxiety
  6. http://money.usnews.com/money/blogs/outside-voices-careers/2011/01/24/the-10-most-common-job-interview-questions
  7. https://www.linkedin.com/pulse/20130911212503-15454-10-things-job-seekers-must-do-to-get-a-better-job
  8. http://www.thesimpledollar.com/maintaining-professional-bridges/
  9. http://www.thesimpledollar.com/maintaining-professional-bridges/
  10. http://www.itworld.com/article/2724674/careers/10-ways-to-maintain-your-professional-connections.html
  11. http://psychcentral.com/lib/social-anxiety-disorder-treatment/
  12. https://www.psychologytoday.com/blog/shyness-is-nice/201305/must-have-coping-strategies-social-anxiety
  13. http://overcomingsocialanxiety.com/how-to-manage-social-anxiety-at-work/
  14. http://www.anxieties.com/57/panic-step4# .VmM-f2CFE3Q
  15. http://psychcentral.com/blog/archives/2013/07/22/reduce-your-anxiety-this-minute-3-different-types-of-deep-breathing/
  16. http://www.anxietybc.com/sites/default/files/CalmBreathing.pdf
  17. http://psychcentral.com/blog/archives/2013/07/22/reduce-your-anxiety-this-minute-3-different-types-of-deep-breathing/
  18. https://socialanxietyinstitute.org/focus-externally
  19. https://www.psychologytoday.com/blog/living-the-questions/201302/3-tricks-stop-anxiety-now
  20. https://www.psychologytoday.com/blog/living-the-questions/201302/3-tricks-stop-anxiety-now
  21. https://www.psychologytoday.com/blog/shyness-is-nice/201305/must-have-coping-strategies-social-anxiety

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama