Jak udělat plán

Nezáleží na tom, jestli čelíte nějakému problému, snažíte se vyřešit svůj život nebo jednoduše si chcete rozplánovat svůj den. Vždy budete potřebovat nějaký plán. Plánování ve vás může vzbuzovat obavy, ale s odhodláním, těmi správnými pomůckami a trochou kreativity budete schopni si dobře rozplánovat den a začít dosahovat svých cílů.

Metoda 1 z 3:
 Tvorba denního plánu

  1. 1
    Sedněte si s listem papíru. Může se jednat o váš diář, sešit nebo prázdný dokument na počítači - cokoliv, co vám vyhovuje. Napište si seznam věcí, které chcete během dne udělat, včetně jakýchkoliv návštěv a mítinků. Jaké jsou vaše cíle pro tento den? Chcete si najít čas na cvičení nebo odpočinek? Jaké máte povinnosti, které nutně musíte splnit?
  2. 2
    Vytvořte si časový harmonogram. V kterou dobu byste měli mít dokončený první úkol, projekt nebo aktivitu? Seřaďte všechny aktivity od té nejdřívější a přiřaďte je k jednotlivým časům během dne. Ujistěte se, že máte naplánovány všechny mítinky nebo návštěvy.[1]Samozřejmě, každý má jiný program na den, takže každá osoba bude mít jiný plán. Tady je však základní plán, který vás může inspirovat:
    • 9:00 až 10:00: Jít do kanceláře, zkontrolovat e-mail a odpovědět na e-maily
    • 10:00 až 11:30: Mítink s Jiřím a Zuzanou
    • 11:30 až 12:30: Projekt #1
    • 12:30 až 13:15: Oběd (jez zdravě!)
    • 13:15 až 14:30: Zkontrolovat projekt #1, mítink se Samuelem a prodiskutovat Projekt #1
    • 14:30 to 16:00: Projekt #2
    • 16:00 to 17:00: Začít Projekt #3, nachystat věci na zítřek
    • 17:00 to 18:30: Opustit kancelář a jít do posilovny
    • 18:30 to 19:00: Zajít na nákup a jít domů
    • 19:00 to 20:30: Uvařit večeři a odpočinout si
    • 20:30: Zajít do kina s Honzou  
  3. 3
    Snažte se zhruba každou hodinu ujistit, že postupujete podle plánu a opravdu se soustředíte na ty správné věci. Je důležité si dát chvíli pauzu po každé předem určené době a zkontrolovat, jak produktivní jste během ní byli. Udělali jste vše, co bylo potřeba? Pokud ano, tak si chvíli odpočiňte - zavřete oči a relaxujte. Takto budete schopní efektivně přejít z jedné aktivity na druhou.[2]
  4. 4
    Zpětně si zhodnoťte svůj den. Poté, co jste dokončili většinu povinností z vašeho dne, udělejte si chvíli na to, abyste si zhodnotili, jak úspěšní jste byli při následování vašeho plánu. Byli jste schopní dokončit vše, co jste chtěli? Kdy se vám nedařilo následovat plán? Co pro vás fungovalo a co ne? Co odpoutalo vaši pozornost a jak se pokusíte zabránit jakémukoliv vyrušení v budoucnosti?
    Reklama

Metoda 2 z 3:
 Tvorba životního plánu  

Část jedna: Zhodnocení životních rolí

  1. 1
    Zjistěte, které role v současnosti hrajete. Každý den zastáváte nejrůznější role (od studenta po syna či od umělce po cyklistu). Je dobré se tedy zamyslet nad tím, jaké role momentálně zastáváte ve vašem každodenním životě.
    • Tyto role mohou mimo jiné zahrnovat: cestovatel, student, dcera, spisovatel, zaměstnanec, sklář, turista, vnučka, myslitel, atd.
  2. 2
    Zvažte role, které chcete zastávat v budoucnosti. Spousta těchto budoucích rolí se může překrývat s vašimi současnými rolemi. Tyto role jsou ty podstatná jména, která chcete použít pro popsání vaší osoby na konci vašeho života. Zvažte role, které momentálně zastáváte. Je nějaká role zbytečná na to, abyste se kvůli ní stresovali? Pokud ano, tak tato role nemusí být ta, v které budete pokračovat po zbytek života. Seřaďte si vaše role od nejdůležitější po nejméně důležitou. Toto cvičení vám pomůže zjistit, jaké životní hodnoty máte a co je pro vás nejdůležitější. Berte však na vědomí, že tento seznam není definitivní - může se vyvíjet, stejně jako vy.[3]
    • Např. váš seznam může vypadat asi takto: matka, dcera, manželka, cestovatelka, sklářka, mentorka, dobrovolnice, turistka, atd.
  3. 3
    Zjistěte si, jaký důvod leží za těmito rolemi. Role je skvělý způsob, jak sami sebe definovat, ale důvod, proč danou roli chcete hrát je to, co jí dodává na významu. Možná byste chtěl být dobrovolník, protože vidíte problémy ve světě okolo vás a chcete je nějak zlepšit. Nebo chcete být otcem, protože byste rádi dali vašemu dítěti skvělé dětství.[4]
    • Jeden ze způsobů jak definovat účel vaší role je představit si váš vlastní pohřeb (ano, je to trochu morbidní, ale opravdu to funguje). Kdo na něj přijde? Co byste byli rádi, kdyby o vás řekli? Jak si přejete, aby si vás lidé pamatovali?
    Reklama

Část dvě: Vytvoření cílů a tvorba plánu

  1. 1
    Vytvořte si cíle, kterých chcete dosáhnout během svého života. Jak budete postupovat? Co chcete v životě dosáhnout? Přemýšlejte nad tím jako nad svým “bucket listem”, tedy seznamem věcí, které chcete udělat, než umřete. Tyto cíle by měly být věci, které opravdu chcete udělat - ne ty, které si myslíte, že byste měli udělat. Někdy pomáhá, když si vaše cíle rozřadíte do kategorií, takže si je budete moct lépe představit. Některé kategorie mohou zahrnovat (ale nejsou nijak limitované):[5]
    • Kariéra/povolání; Cestování; Rodina a přátelé; Zdraví; Peníze; Znalosti/Intelekt; Duchovno
    • Mezi příklady cílů patří (v pořadí, podle kategoriích uvedených výše): Publikovat knihu; navštívit všechny kontinenty; mít svatbu a rodinu; zhubnout 10 kilo; vydělat dostatek peněz na pohodlný život; vystudovat magistra v tvůrčím psaní; naučit se více o buddhismu.
  2. 2
    Vytvořte si cíle s konkrétními daty, během kterých je chcete dosáhnout. Teď, když už máte nějaké cíle, kterých chcete v životě dosáhnout, tak byste si měli stanovit konkrétní cíle. To znamená, že byste si měli dát datum, do kterého jednotlivé cíle chcete splnit. Tady je několik příkladů:
    • Poslat rukopis 30 vydavatelům do června 2016.
    • Procestovat Jižní Ameriku během roku 2015 a Asii v roce 2016.
    • Vážit 60 kilogramů do konce ledna 2016.
  3. 3
    Zhodnoťte vaši současnou situaci. To znamená, že byste měli být vůči sobě upřímní a opravdu se pořádně podívat na svůj současný život. S ohledem na cíle, které jste si napsali popřemýšlejte, jak obtížné pro vás momentálně je je dosáhnout.[6] Např.:
    • Váš cíl publikovat knihu a poslat její rukopis vydavatelům do června 2016. Momentálně máte napsanou pouze polovinu knihy a nejste si ani jisti tím, jestli se vám ta první půlka líbí. 
  4. 4
    Popřemýšlejte nad tím, jak svých cílů dosáhnete. Jaké kroky musíte podniknout pro to, abyste svých cílů dosáhli? Zhodnoťte kroky, které budete muset absolvovat a napište si je. Například:[7]:
    • Od teď do června 2016 budete muset: A. Znovu si přečíst první polovinu vaší knihy. B. Dokončit knihu. C. Přepracovat části knihy, které se vám nelíbí. D. Opravit gramatiku, interpunkci, hláskování, atd. E. Najít několik přátel, kteří by vaši knihu zkritizovali. F. Vyhledejte si vydavatele, kteří by byli vhodní pro vaši knihu. G. Pošlete jim svůj rukopis.
  5. 5
    Sepište si kroky, které musíte udělat pro dosáhnutí vašich cílů. Můžete to udělat v jakémkoliv formátu si přejete - ručně, na počítači, barvami atd. Gratulujeme! Právě jste si napsali váš životní plán!
  6. 6
    Vraťte se ke svému plánu a upravte jej. Stejně jako všechno ostatní na světě, váš život se mění a vaše cíle se vyvíjí. To, co pro vás bylo důležité, když vám bylo 12, nemusí být tak důležité, když vám je 22 nebo 42. Je v pořádku svůj životní plán měnit, je to vlastně zdraví prospěšné, protože to ukazuje, že jste si sami sebe vědomi a zohledňujete změny, které se vám dějí v životě.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
 Vyřešení problémů s plánem

Část jedna: Definice problému

  1. 1
    Rozpoznejte, jakému problému čelíte. Někdy se může stát, že ta nejtěžší část tvorby plánu na vyřešení nějakého problém je, že si nejste zcela jisti tím, co váš problém vlastně je. Často se stává, že problém, kterému čelíte vám vlastně způsobuje více problémů. Proto se potřebujete dostat k jádru věci a najít ten opravdový problém, který musíte vyřešit.[8]
    • Vaše maminka vám nedovolí jít za čtyři týdny na chatu k vašemu kamarádovi. To však není ten opravdový problém a vy tak potřebujete zjistit, co je tím pravým problémem. Faktem je, že ve škole dostáváte trojky a proto vás vaše maminka nechce pustit na lyžovaní přes víkend. Takže problémem je, že vám to nejde ve škole. To je ten opravdový problém, na který se musíte soustředit.
  2. 2
    Buďte si vědomi toho, jaké výsledky po vyřešení vašeho problému očekáváte. Jakého cíle chcete dosáhnout po vyřešení problému? Můžete mít k vašemu hlavnímu cíli připojeno více přání. Zaměřte se na dosáhnutí vašeho cíle a ostatní výsledky budou následovat.
    • Vaším cílem je zlepšit si známky ve škole, alespoň na dvojky. Pokud se budete snažit dosáhnout tohoto cíle, tak je pravděpodobné, že vaše maminka vás nechá jet na chatu ke kamarádovi.
  3. 3
    Zjistěte si, jak vaše vlastní činy ovlivňují váš problém. Jaké zvyky jste si osvojili, které mohou způsobovat tento problém? Udělejte si chvilku na prozkoumání vašeho kontaktu s daným problémem.[9]
    • Váš problém je, že dostáváte trojky ve škole. Podívejte se, jaké činy způsobují tento problém: hodně se bavíte s kamarádem v hodině, neděláte si pravidelně úkoly do školy, protože chodíte v úterý a čtvrtek na fotbal a po tréninku se vám nechce učit.
  4. 4
    Zvažte všechny vnější vlivy, které mohou způsobovat váš problém. Zatímco spoustu problémů si způsobujete sami, tak také je možné, že existují vnější vlivy, které jdou proti vám. Popřemýšlejte, o jaké se může jednat.[10]
    • Dostáváte trojky ve škole a to se musí změnit. V úspěchu vám však může bránit fakt, že doopravdy nerozumíte dané probírané látce. Nejenže se bavíte s kamarádem během vyučování, ale nechápete probíranou látku a nevíte, kde požádat o pomoc.
    Reklama

Část dvě: Nalezení řešení a vytvoření plánu

  1. 1
    Zjistěte si, jaká existují řešení pro váš problém. Jednoduše si můžete napsat seznam s řešením na kus papíru nebo použít techniku brainstormingu, např. vytvořit si myšlenkovou mapu. Ať už si zvolíte cokoliv, tak zvažte řešení pro vnitřní (vaše vlastní činy) a vnější vlivy (okolní vlivy, na které nemáte úplný vliv).
    • Řešení pro bavení se s kamarádem v hodině: A. Donuťte se sedět na druhém konci třídy od vašeho kamaráda. B. Řekněte vašemu kamarádovi, že dostáváte špatné známky a potřebujete se soustředit na učení. C. Pokud máte nějaký skupinový úkol, tak řekněte učiteli, aby vás přesadil jinam, abyste se mohli více soustředit.
    • Řešení pro nedělání úkolů po fotbale: A. Udělejte si nějaké úkoly po obědě nebo během volné chvilky, takže toho nebudete mít moc na večer. B. Snažte se dodržovat pevný řád - po tréninku si dejte večeři a pak si udělejte úkol. Následně se odměňte za napsání úkolů díváním se na televizi po dobu jedné hodiny.
    • Řešení pro nechápání probírané látky. A. Zeptejte se nějakého spolužáka, který by vám mohl vysvětlit probírané koncepty (pouze pokud se dokážete soustředit při vysvětlování látky spolužákem). B. Požádejte učitele o pomoc - běžte za učitelem po hodině a zeptejte se jej, jestli by vám někdy po škole mohl vysvětlit danou látku. C. Najděte si doučovatele nebo se choďte na nějaké kurzy.
  2. 2
    Udělejte si plán. Teď, když jste si zjistili, jaký je váš problém a jaké pro něj máte řešení, tak si vyberte to nejvhodnější řešení a naplánujte si jeho provedení. Naplánování vám pomůže si jej lépe představit. Pověste si plán někde, kde jej můžete často vidět, např. na zrcadlo, které používáte po probuzení. Nepotřebujete použít všechna řešení, které jste našli, ale měli byste je mít pro jistotu v zásobě.[11]
    • Váš plán zlepšit si známky ve škole by měl vypadat asi takto: 
    • Plán na zlepšení známek během čtyř týdnů:
      • Promluvit si s Aničkou o tom, že už se s ní nemůžu bavit v hodině (pokud se se mnou bude chtít bavit, tak si vyměním místo).
      • Udělat domácí úkoly hned po obědě každé úterý a čtvrtek, takže budu moct jít na trénink ve fotbale a nebudu mít moc práce na večer.
      • Zajít za učitelem a požádat jej o pomoc. Zeptat se učitele, co mohu udělat proto, abych si zlepšil známky.
    • Cíl: Do čtyř týdnů si zlepším známky alespoň na dvojky.
  3. 3
    Zhodnoťte úspěch vašeho plánu po prvním týdnu. Udělali jste vše, co jste chtěli udělat během prvního týdnu vašeho plánu? Pokud ne, tak v čem byla chyba? Rozpoznáním toho, na čem potřebujete zapracovat, budete schopni se efektivněji držet plánu během dalšího týdne.
  4. 4
    Snažte se zůstat motivovaní. Jediný způsob, jak být úspěšný, je být neustále plný motivace. Pokud pracujete lépe, když máte motivaci, tak si vytvořte nějakou odměnu (i když vyřešení problémů může být dostatečnou odměnou). Pokud se odchýlíte z plánu hned během prvního dne, tak se nenuťte to dělat ještě jednou. Nesnižte vaši snahu jen proto, že si myslíte, že už jste v půlce dosáhnutí vašeho cíle - držte se vašeho plánu.
    • Pokud zjistíte, že něco, co děláte, opravdu nefunguje, tak upravte plán. Vyzkoušejte jiné řešení, které jste již měli přichystané.
    Reklama

Tipy

  • Jakmile dosáhnete nějakého cíle, odškrtněte si jej z vašeho plánu, takže uvidíte váš pokrok.
  • Během přidávání detailů do vašeho plánu zkuste uhádnout, co by se mohlo špatného přihodit - udělejte si náhradní plán. 
  • Pogratulujte si za vaše cíle a buďte z nich nadšení. Představte si, jak váš život bude jiný, jakmile vašich cílů dosáhnete.
  • Pamatujte si, že plánování je pouze práce, která uspořádává chaos - nepředpokládejte, že tím, že jste si vytvořili plán, se vám vše začne plnit, aniž byste vyvinuli nějakou další snahu. Plán je pouze začátek.
  • Použijte trochu selského rozumu a neukazujte vašemu partnerovi, jaké místo zaujímá ve vašem denním harmonogramu.
Reklama

Související články

Jak vydržet běžet déle
Jak uběhnout míli za 6 minut
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 33 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Zlepšení výkonu

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama