Jak své tělo detoxikovat od alkoholu

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

Podle průzkumů má každý pátý muž v Čechách problém s alkoholem a mnoha z nich by prospělo s pitím úplně přestat. Důležitým krokem ke skoncování s pitím je detoxikace nebo detox – tedy asi týden dlouhá doba, během které se tělo samo zbaví alkoholu, který v něm koluje. Tento náročný proces někdy vyžaduje hospitalizaci v lékařském zařízení, ale pokud doktor váš případ uzná za bezpečný, můžete se o to pokusit sami doma, za použití následujících kroků.

Část 1 ze 4: Rozhodněte se pro detoxikaci

  1. 1
    Posuďte svůj životní styl a svůj vztah k pití. Mnoho lidí sice dokáže alkohol konzumovat jen příležitostně a bez problémů, ale jiní si na něm snadno vytvoří nebezpečnou závislost. Pokud pociťujete jeden nebo více z následujících příznaků, může se alkoholismus týkat i vás a měli byste se zamyslet nad tím, jak přestat tolik pít.[1]
    • Pijete už ráno.
    • Pijete sami.
    • Po pití máte pocity viny.
    • Pokoušíte se své pití skrývat před ostatními lidmi.
    • Jakmile si dáte jeden drink, je pro vás těžké nedat si další.
    • Když několik hodin nepijete alkohol, dostavují se abstinenční příznaky jako je pocení, třes, úzkost a nevolnost.
  2. 2
    Zamyslete se nad svým cílem. Poté, co se rozhodnete, že byste měli omezit pití alkoholu nebo s ním úplně přestat, si musíte vytyčit konkrétní cíl.[2]
    • Jestliže je vaším cílem s pitím přestat úplně, napište si "Tento den (datum) přestanu pít alkohol." Určete si konkrétní datum, kdy s pitím skončíte. Budete pak mít před sebou konkrétní cíl.
    • Možná, že nechcete přestat úplně, ale ze zdravotních důvodů jste se rozhodli pít jenom v pátek a v sobotu. Tomu se říká „snížení rizika“. Napište si jako cíl například „od tohoto data budu pít jen v pátek a v sobotu“. Opět je důležité stanovit si konkrétní datum, kdy začnete. Vybudujte si schopnost uvědomit si, kolik drinků už jste vypili a jak se během té doby cítíte. Místo toho, abyste si stanovili limit kolik alkoholu smíte vypít, si vybudujte schopnost rozpoznat, když pijete příliš rychle nebo zda pijete víc v přítomnosti cizích lidí. Čím více o svém pití víte, tím víc ho budete mít pod kontrolou.
    • Pokud pouze plánujete snížit svou spotřebu alkoholu, můžete a nemusíte podstoupit úplný detox. Podle toho, jak moc v současné době pijete, ale stejně může být dobré své tělo očistit. Každé větší snížení dávky návykové látky může způsobit abstinenční příznaky.
  3. 3
    Oznamte svůj cíl nahlas. Řekněte lidem ve vašem okolí o svých plánech. Tak si pro sebe začnete budovat záchrannou síť pro dobu, až budete procházet odvykáním.[3]
    • Dejte lidem ve svém okolí najevo, co od nich budete potřebovat. Může to být úplně jednoduché, jako požádat je, aby vám nenabízeli alkohol, nebo budou i oni sami muset přestat pít ve vaší přítomnosti. Ať už potřebujete cokoliv, řekněte to jasně a srozumitelně.
    • Je obzvlášť důležité, abyste o svém úmyslu řekli lidem, se kterými jste zvyklí pít. Tlak okolí pomůže spoustě pijáků přestat. Pokud vás tito kamarádi nepodpoří a dál vás nutí do pití, možná se s nimi budete muset přestat stýkat.
  4. 4
    Odstraňte ze svého domu alkohol. Až začnete prožívat abstinenční příznaky, možná nebudete schopni své chutě ovládat. Vyhněte se pokušení tím, že si doma nenecháte žádný alkohol.[4]
  5. 5
    Získejte podporu zvenčí. Najděte si skupinu anonymních alkoholiků, kde se setkáte s lidmi, kteří mají stejný problém jako vy. Na setkání můžete začít chodit předtím, než začnete s detoxikací, a pokračovat během celého procesu.
    Reklama

Část 2 ze 4: Příprava na detoxikaci

  1. 1
    Navštivte lékaře. Detoxikace může být velmi nebezpečná, pokud není provedena správně, takže než se do ní pustíte, měli byste se poradit s lékařem. Ten vám řekne, zda je pro vás domácí detox vhodný či nikoliv. Pokud jste opravdu silný alkoholik, je možné, že potřebujete odbornou detoxikaci v lékařském zařízení. Lékař vám také může předepsat medikamenty, vitamíny a doplňky, které vám s čištěním těla pomohou.[5]
    • Lékař vám také může vypsat neschopenku, abyste během detoxikace nepřišli o zaměstnání.
  2. 2
    Kontaktujte kamaráda nebo příbuzného a zeptejte se, zda by s vámi během detoxikace nezůstal. Detox byste rozhodně neměli podstupovat sami. Je spojován s mnoha riziky a je možné, že budete potřebovat lékařskou pomoc. Běžně se stává, že lidé, kteří se rozhodnout detoxikovat úplně sami, nakonec volají sanitku, když potřebují pomoc. Abstinenční příznaky se mohou rychle zhoršit a vy můžete ztratit vědomí dřív, než vytáhnete telefon. Znamená to, že potřebujete někoho pro případ nouze. První tři dny by s vámi měl zůstat 24 hodin denně a zbytek týdne by vás měl pravidelně kontrolovat.[6]
  3. 3
    Zjistěte si, jaké jsou abstinenční příznaky a rizika. Detox nebude příjemný zážitek. Pro silné, dlouhodobé alkoholiky může dokonce skončit smrtí, pokud se neprovede správně. Vy i člověk, který s vámi zůstává, byste se měli připravit na následující příznaky, které se mohou objevit za několik hodin od chvíle, kdy jste si dali poslední drink, a trvat přibližně do třetího dne. Mohou ale trvat i celý týden.[7]
    • Silná bolest hlavy.
    • Noční pocení.
    • Rychlé bušení srdce.
    • Nevolnost a zvracení.
    • Dehydratace.
    • Třes.
    • Duševní poruchy jako zmatenost, podrážděnost, deprese a úzkost.
    • Závažnější příznaky jako halucinace a záchvaty.
    • Delirium tremens (DT)- Obvykle se objeví zhruba 24 až 72 hodin od posledního pití a charakterizuje ho extrémní dezorientace, podrážděnost a třes po celém těle. Nejčastěji postihuje lidi, kteří byli silní alkoholici deset let a víc.[8]
  4. 4
    Poznejte, kdy potřebujete lékařskou pomoc. Člověk, který zůstane s vámi, by měl vědět, kdy je čas zavolat lékaře. Pokud máte kterýkoliv z následujících příznaků, buď zavolejte sanitku, nebo se nechte odvézt na pohotovost.[9][10]
    • Horečka 39°C a víc.
    • Záchvaty a ztráta vědomí.
    • Zrakové nebo sluchové halucinace.
    • Silné, neustávající zvracení, nebo dávení.
    • Extrémní podrážděnost nebo výbuchy násilí.
    • Delirum tremens.
  5. 5
    Udělejte si doma zásoby jídla a vody. Možná, že se vám nebude chtít vycházet z domu, a váš pomocník by vás neměl nechávat o samotě prvních několik dní. Je velmi důležité mít dostatek čerstvého jídla a několik litrů vody. Zmrazte si malé porce jídla, abyste se mohli snadněji najíst, pokud vám nebude dobře. Vybírejte si zdravé jídlo, abyste doplnili živiny, které detoxikací ztrácíte. Dobrou volbou, až budete nakupovat, je:[11]
    • Čerstvé ovoce a zelenina.
    • Potraviny s vysokým obsahem proteinů jako kuřecí a rybí maso nebo arašídové máslo.
    • Ovesné vločky, které pomáhají kontrolovat krevní cukr.
    • Polévku v konzervě. Lidé často během detoxikace ztratí chuť k jídlu, takže se vždycky hodí tekutá strava jako polévka.
    • Vitamínové doplňky. U těžkých pijáků je běžné, že mají nedostatek vitamínů, takže abyste zůstali zdraví, budete tyto živiny muset nahradit. Dobrou volbou je vitamín B, C a doplňky s hořčíkem. Používejte pouze takové, které schválí váš lékař.
  6. 6
    Požádejte v práci alespoň o týdenní dovolenou. Během detoxikace nebudete v takové kondici, abyste chodili do práce. Může trvat až 7 dní, než odezní nejtěžší příznaky, takže pokud začnete v sobotu, měli byste se připravit na to, že následující týden strávíte doma.[12] Pokud si váš lékař myslí, že je to nezbytné, nechte si vypsat neschopenku.
    Reklama

Část 3 ze 4: Proces detoxikace

  1. 1
    Napište sami sobě dopis. V prvních hodinách detoxikace můžete svým opilým já napsat dopis tomu střízlivému, kde mu vysvětlíte důvody, proč chcete přestat pít a v co doufáte v budoucnosti. Až začne být detox náročný kvůli fyzickým příznakům, můžete si tento dopis číst, aby vás motivoval.[13] Kým byste chtěli být? Za co se stydíte? Neodhánějte negativní emoce. Napište si, kvůli komu se snažíte přestat pít, komu jste pitím ublížili, jak jste ublížili sobě a těm, které milujete. Napište si hodnoty, podle kterých byste chtěli žít a proč.
  2. 2
    Trénujte „uzemňovací“ techniky. „Uzemnění“, které se podobá vědomému prožívání, je série vědecky podložených technik, které vám pomohou překonat období, kdy budete mít extrémní chuť pít tím, že se soustředíte na přítomný okamžik.[14] Když začnete toužit po skleničce, všemi smysly si představte, co leží před vámi. Pokračujte v tom tak dlouho, až nutkání pomine. Můžete zkoušet různé techniky, pokud na vás nezabírá jen jedna. Trénujte si například následující:
    • Popište podrobnosti o vašem prostředí, aniž byste ho soudili. Můžete si například všimnout, že koberec je huňatý a měkký, stěny jsou modře vymalované, na stropě je prasklina a vzduch svěže voní.
    • Přerušte tok svých myšlenek tím, že budete jmenovat věci z nějaké kategorie, třeba exotické ovoce, nebo země světa v abecedním pořadí.
    • Fyzicky se uzemněte tím, že si lehce zacvičíte, nebo rukama přejedete po strukturovaném povrchu.
    • Myslete na příjemné věci: jmenujte svá oblíbená jídla nebo oblíbené seriálové postavy.
    • Pomyslete si, nebo nahlas vyslovte prohlášení, které vám pomůže s odhodláním, třeba „Já to dokážu.“
  3. 3
    Pijte hodně vody. Abstinenční příznaky často zahrnují zvracení a průjem, které vás snadno mohou dehydratovat. Nezapomínejte proto pít hodně vody, abyste tekutiny doplnili. Můžete také vyzkoušet iontové nápoje, které doplní ztracené elektrolyty, ale vy nebo váš partner byste je měli omezit na jeden až dva denně. Vysoký obsah cukru v těchto nápojích může ve velkých dávkách váš stav spíše zhoršit.[15]
  4. 4
    Jezte co nejvíc můžete. I když pravděpodobně nebudete mít příliš chuti k jídlu, potřebujete živiny, abyste detoxikaci zvládli. Nenuťte se do velkých a těžkých jídel – mohlo by se vám udělat špatně. Dál pravidelně jezte třeba připravená zmražená jídla, pokud jste příliš slabí na to, abyste opustili dům. Místo svačinek si raději dejte potraviny, které nahradí živiny, jež jste během detoxikace ztratili.[16]
  5. 5
    Jděte na čerstvý vzduch. Když budete zavření celé dny doma, lépe se vám neudělá. Když se alespoň na pár minut posadíte ven na slunce a nadýcháte se čerstvého vzduchu, prospěje vám to mnohem víc.[17]
  6. 6
    Cvičte. Nebudete ve stavu, kdy byste uběhli maraton, ale pokud můžete, měli byste se hýbat. Dlouhé sezení je špatné pro duševní i fyzické zdraví. Fyzická aktivita pomáhá vylučovat endorfiny, které působí proti depresi a úzkosti, které detoxikaci mohou provázet. Jděte na krátkou procházku nebo se pořádně protáhněte, abyste vaše tělo udrželi v pohybu.[18]
  7. 7
    Všímejte si svého stavu. Mluvte se svým partnerem a říkejte mu, jak se cítíte. Nejen, že vám čas rychleji uteče, ale také bude mít on lepší přehled o tom, zda je nutné zavolat vám lékařskou pomoc.
  8. 8
    Pokud potřebujete další detox, zvažte odbornou pomoc. Lidé často detox od alkoholu vzdají kvůli nepříjemným fyzickým a psychickým příznakům. Neznamená to, že jste slabý člověk. Znamená to, že byste se o to měli pokusit znovu. Pokud je to váš případ, možná budete potřebovat odborný dozor. Zkuste si najít léčebnu, kde vám s odvykáním pomohou.[19]
    Reklama

Část 4 ze 4: Po detoxikaci

  1. 1
    Buďte připraveni na reziduální účinky. I když by abstinenční příznaky měly do týdne odeznít, některé věci můžete pociťovat ještě za několik týdnů. Zahrnuje to podrážděnost, bolest hlavy a nespavost.[20]
  2. 2
    Vyhledejte psychologickou pomoc. Odvykající alkoholici často trpí depresí, úzkostí a mnoha dalšími psychickými problémy. Je proto velmi důležité probrat vaše pocity s terapeutem nebo psychologem. Pokud se uzdravíte fyzicky, ale nevezmete v potaz své duševní zdraví, je riziko recidivy velmi vysoké.
  3. 3
    Přidejte se k terapeutické skupině. I když jste úspěšně zvládli detox, je třeba si vybudovat záchrannou síť lidí, kteří vám pomohou v dalším boji s alkoholem. Kromě přátel a rodiny vám může pomoci právě skupina. Mnoho lidí v těchto skupinách má za sebou totéž, co prožíváte vy, a mohou vám poskytnout cenné rady a pomoc. Zavolejte jim, když vás přepadne chuť na skleničku, nebo potřebujete poradit.[21]
  4. 4
    Najděte si nové koníčky a zájmy. Vaše předchozí aktivity pravděpodobně zahrnovaly pití alkoholu, takže zdravý život znamená nové činnosti, které nahradí ty staré.[22]
    • Vzpomeňte si na činnosti, které jste rádi dělávali, ale nějakou dobu jste se k nim nedostali. Obnovit vaše staré koníčky vám může vrátit dobrou náladu a pozitivní myšlení.
    • Vyzkoušejte také činnosti, které vám dávají smysl, třeba dobrovolnickou práci.
  5. 5
    Pozor na nahrazení jedné závislosti jinou. Odvykající alkoholici často nahradí alkohol jinou návykovou látkou, třeba tabákem nebo kofeinem. Tyto závislosti však mohou být zrovna tak škodlivé. Místo abyste vytloukali klín klínem, se snažte o život úplně bez závislosti.
  6. 6
    Naučte se zvládat chuť na alkohol. Nevyhnutelně se dostaví silná chuť na skleničku. Existuje několik věcí, které můžete udělat, abyste tato období dokázali překonat.[23]
    • Vyhýbejte se spouštěčům. Pokud ve vás určití lidé, místa nebo situace vzbuzují nutkání pít alkohol, měli byste se jim vyhýbat. Jestliže vás staří přátelé nutí pít, možná je budete muset ze svého života vyškrtnout.
    • Naučte se říkat „ne“. Nebude možné se vždycky vyhnout situaci, která zahrnuje alkohol, takže se připravte na to, že nabízený drink odmítnete.
    • Naučte se rozptýlit, když vás přepadne chuť na alkohol. Můžete se jít projít, poslouchat hudbu, projet se autem, nebo dělat cokoliv jiného, co vám pomůže na chuť zapomenout.
    • Mluvte s lidmi. Buďte otevření a nesnažte se svou chuť na alkohol skrývat. Pokud máte střízlivého mentora nebo partnera, promluvte si s ním, kdykoliv pocítíte chuť pít.
    • Připomínejte si, proč jste přestali pít. Když vás přepadne chuť na skleničku, vzpomeňte si na to, jak náročné bylo přestat, a jaké důvody vás k tomu vedly.
  7. 7
    Buďte připraveni, že přijdou těžké časy. U abstinujících alkoholiků je recidiva bohužel velmi častá. Když jednou uklouznete, neznamená to, že jste selhali. Použijte všechny dovednosti, které jste se na své cestě naučili, a úspěšně překonáte i chvíli, kdy jste se znovu napili.[24]
    • Okamžitě přestaňte pít a odejděte z místa, kde jste se napili.
    • Zavolejte svému mentorovi nebo lidem ze skupiny a řekněte jim, co se stalo.
    • Nezapomeňte, že jedno klopýtnutí neznamená, že jste zahodili veškerý pokrok.
    Reklama

Varování

  • Nikdy byste se neměli o detoxikaci pokoušet bez konzultace s lékařem. Ten odborně posoudí vaši situaci a určí, zda vám hrozí riziko závažných komplikací. Pokud ano, pravděpodobně vám doporučí odvykání ve speciálním zdravotnickém zařízení.
  • Nikdy se o detox nepokoušejte o samotě. Je to velmi nebezpečné a hrozí vám dokonce smrt. Vždycky někoho požádejte o to, aby s vámi alespoň první tři dny zůstal.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný profesionální poradce
Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama