Jak si zdřímnout

Když si zdřímnete, načerpáte energii a budete produktivnější a vnímavější. Ať už jste ve škole, v práci nebo doma, měli byste být schopni si kdekoli bez problémů zdřímnout. V tomto článku se dozvíte, jak se to naučit a také jak si odpočinout v případě, kdy není možné si zdřímnout.

Metoda 1 z 3:
Jak si efektivně zdřímnout

  1. 1
    Jděte se vyspat po obědě. Nejlepší doba pro zdřímnutí je mezi polednem a 15.00, protože v tuto dobu je hladina melatoninu v těle nejvyšší a lidé mají nejméně energie. [1] Pokud jste po obědě často unavení, zkuste si na chvíli zdřímnout – budete mít více energie a budete produktivnější.
    • Neměli byste spát po 16.00, zejména pokud trpíte nespavostí. Když si zdřímnete pozdě odpoledne, nebudete schopni v noci usnout a ráno budete mnohem unavenější.
  2. 2
    Neprotahujte zdřímnutí. Uprostřed dne většinou stačí odpočinout si na 10-20 minut. Když budete spát déle, budete se potom cítit ještě unavenější a budete se muset podruhé během jednoho dne probouzet. [2]
    • Pokud si ovšem potřebujete zdřímnout, protože jste v noci nespali a jste vyřízení, snažte se usnout na celých 90 minut. Když budete spát jen hodinu, budete se po celý zbytek dne cítit vyčerpaně, ale když dokončíte celý spánkový cyklus (90 minut), budete mít ihned více energie.
  3. 3
    Nastavte si budík. Někteří lidé nemohou usnout, protože mají strach, že zaspí a probudí se příliš pozdě. Zbavte se stresu tím, že si nařídíte budík, abyste měli jistotu, že vstanete. Díky tomu se nebudete muset zabývat časem a budete si moci v klidu odpočinout.
    • Nastavte si budík na telefonu, nebo požádejte kolegu, aby vás kryl a po 15 minutách vás přišel vzbudit.
  4. 4
    Dejte si kofeinovou pauzu. Zní to sice kontraproduktivně, ale když vypijete kávu těsně před tím, než si půjdete zdřímnout, bude se vám spát dobře a po probuzení budete svěží. Po vypití kávy trvá zhruba 20 minut, než kofein začne působit, takže máte spoustu času na to, abyste si v klidu zdřímli.
    • Vypijte rychle šálek kávy a jděte si lehnout. Po 15-20 minutách vstaňte a uvidíte, že se budete cítit skvěle. Nezapomeňte si ovšem nařídit budík.
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Vytvořte vhodné prostředí pro spánek

  1. 1
    Spěte potmě. Ať už jste v práci, nebo ve svém vlastním obýváku, bude se vám spát lépe, když budete mít kolem sebe tmu. Zatáhněte závěsy, zhasněte světla a pohodlně si lehněte.
  2. 2
    Zbavte se všech hluků a zdrojů rozptýlení. Vypněte rádio, televizi, telefon a zhasněte světla. Když si chcete lehnout pouze na 30 minut, měli byste se ze všech sil snažit zajistit, abyste tento čas využili ke spánku. Lehněte si do tmavé tiché místnosti a zkuste co nejrychleji usnout.
    • Před spaním si zajděte na toaletu – jistě by se vám nelíbilo, kdybyste museli po pěti minutách vstát.
  3. 3
    Použijte generátor bílého hluku, který zablokuje všechny okolní hluky. Pokud se vám nedaří usnout, protože vám vadí okolní hluky, kupte si nějaký generátor bílého hluku, který vám pomůže zbavit se jich.
    • Existují také speciální videa na YouTube se zvukovými stopami, která by vám mohla pomoci usnout. Zkuste si některé z nich pustit, jistě vám pomohou se alespoň uvolnit.
  4. 4
    Lehněte si pohodlně. Měli byste si lehnout a natáhnout se. I pokud jste v práci, nebo někde, kde nemáte postel, si lehněte alespoň na gauč, nebo klidně na zem. Pokud jste unavení a potřebujete si odpočinout, nebude to nepohodlné!
    • Pokud jste doma, lehněte si do postele nebo na gauč. Gauč je vhodnou alternativou, protože se z něj snáze vstává a protože existuje menší riziko, že v něm zůstanete tak jako v posteli. Když si zdřímnete na gauči, budete vědět, že musíte brzy vstát.
    • Pokud nechcete mít problémy v práci, jděte o přestávce do auta a vyspěte se tam. Pokud máte dovoleny přestávky, ale nesmíte spát v kanceláři, najděte si nějaké tiché místo. [3]
  5. 5
    Buďte v teple. Jakmile usnete, klesne vám tělesná teplota, takže byste si měli nachystat deku, nebo alespoň triko s dlouhým rukávem. U krátkého zdřímnutí nebudete mít čas hledat deku a upravovat si polohu – budete si muset vše nachystat dopředu.
  6. 6
    Zavřete oči a zhluboka dýchejte. Nemyslete na to, zda se vám podaří usnout, nebo zda se probudíte včas. Když budete takto uvažovat, nikdy neusnete. I když se vám nakonec nepodaří usnout, krátký odpočinek se zavřenýma očima v horizontální poloze vám rozhodně udělá dobře. Zkuste se uvolnit a na nic nemyslet.
    • Pokud jste ve stresu, nebo máte problém utišit myšlenky, zaměřte se na svůj dech. Myslete jen na to, jak dýcháte. I když nakonec neusnete, budete uvolnění a klidní.
  7. 7
    Neměli byste se cítit provinile. Je dokázáno, že lidé, kteří přes den odpočívají, jsou zdravější a produktivnější. Zdřímnutí podporuje kreativitu, paměť a produktivitu. Winston Churchill a Thomas Edison byli známí tím, že si rádi zdřímli. Spát uprostřed dne neznamená lenost, ale naopak aktivitu!
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Zkuste různé alternativy

  1. 1
    Meditujte. Místo spánku můžete své tělo i mysl uvolnit pomocí meditace. Najděte si tiché místo, posaďte se na zem a zaměřte se na svůj dech. Nesnažte se usnout, ale snažte se vyprázdnit mysl a na nic nemyslet. Nastavte si budík, stejně jako kdybyste si chtěli zdřímnout a odeberte se do světa klidu a míru.
  2. 2
    Po obědě si zajděte na procházku. Pokud jste po obědě vždy unavení, nejste v tom sami. Zkuste si místo zdřímnutí zajít s kolegy na procházku a trochu se protáhnout. Nemusíte spát – jděte do parku, nebo si chvíli zaběhejte kolem bloku, abyste si rozproudili krev. Když půjdete ven na slunce, budete mít rázem více energie.
    • V poslední době se na mnoha pracovištích objevují malé posilovny a běžící pásy. Pokud je máte k dispozici, využijte jich!
  3. 3
    Zahrajte si nějakou hru. Uprostřed pracovního dne byste pravděpodobně neměli sedět za počítačem a hrát Skyrim, ale můžete zkusit jednoduché a rychlé hlavolamy, které mnoha lidem dodávají energii a umožňují jim zapomenout na starosti. Zkuste například Sudoku nebo křížovky.
    • Zjistěte, zda někdo u vás v práci rád hraje stejnou hru, jako vy, například šachy. Pokud nějakého takového kolegu najdete, domluvte se s ním na partii a každý den v obědové pauze chvíli hrajte. Budete se mít na co těšit a dodáte svému mozku příval nové energie.
  4. 4
    Neměli byste více jíst a pít více kávy. Když se budete snažit bojovat proti únavě pomocí prázdných kalorií a kávy, budete se cítit ještě unaveněji a budete mnohem pomalejší. Výrobci energetických drinků sice tvrdí, že vás jejich produkty zbaví odpolední únavy, ale ve skutečnosti je mnohem lepší si na chvíli zdřímnout. Pokud nemáte hlad, nic nejezte a nedávejte si zbytečně další kávu.
    • Pokud máte skutečně hlad, dejte si něco zdravého a plného bílkovin, například ořechy. Ořechy uspokojí váš hlad a dodají vám zdravou energii. Kupte si nějaké čerstvé ořechy a mějte je v práci stále po ruce.
    Reklama


Tipy

  • Probouzejte se pomalu – budete mít přes den více energie a motivace.
  • Někdy lidi po zdřímnutí bolí hlava. Pokud je to váš případ, snažte se zvykat si na světlo postupně.
  • Když si zdřímnete po učení, lépe si zapamatujete nové informace.
  • Pokud se vám chce spát, protože máte na práci něco, do čeho se vám vůbec nechce, zkuste první udělat trochu práce a potom si teprve zdřímnout.
  • Nastavte si o 1-2 stupně nižší teplotu, než jste zvyklí.
  • Pokud jste v práci, dejte si pozor, aby vás nikdo nepozoroval a vyhýbejte se kamerám.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Obecné zdraví
V jiných jazycích

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama