Jak si ulevit při chřipce a nachlazení

Spoluautor Laura Marusinec, MD

Když jste nemocní, necítíte se nikdy zcela ve své kůži. Pokud se jedná o běžné krátkodobé nachlazení nebo chřipku, existují způsoby, jak si v této situaci ulevit a cítit se lépe. I když vám nezbývá nic jiného než počkat, až nemoc ustoupí, zkuste se inspirovat následujícími radami a tipy, díky kterým bude průběh nemoci snesitelnější.

Část 1 ze 3: Ulevte si od příznaků chřipky a nachlazení

  1. 1
    Dodržujte pitný režim. Pokud se necítíte dobře, pijte hodně tekutin – vodu, džus, ovocné čaje atd. Důsledkem nemoci může docházet ke snížení obsahu vody v těle a proto je důležité tekutiny doplňovat. Správným pitným režimem zároveň bojujete proti ucpanému nosu.[1]
    • Množství vody, které byste měli v ideálním případě vypít, se liší člověk od člověka. Záleží na věku, klimatických podmínkách, fyzické aktivitě jedince atd. Jako doporučené denní množství se však všeobecně udává 6 – 8 sklenic čisté vody.[2]
  2. 2
    Pijte teplé nápoje a polévky. Čaj nebo dobrý vývar vám pomohou od velkého množství příznaků (včetně kašle, bolesti v krku nebo ucpaného nosu). Horký nápoj vás krásně prohřeje a hned vám bude o něco lépe.
    • Nápoje obsahující kofein nejsou během nachlazení nejvhodnější, protože dehydrují váš organismus.[3]
    • Vyzkoušejte radši bylinné čaje. Například heřmánek má skvělé zklidňující účinky.[4]Echinacea (neboli třapatka) je také vhodnou, časem prověřenou volbou – výzkumy ukazují, že dokáže mírnit průběh nachlazení a zkrátit jeho trvání.[5]
    • Med přidaný do čaje je skvělým tlumícím lékem proti kašli.[6]
  3. 3
    Používejte zvlhčovač vzduchu. Pokud máte doma suchý vzduch, vaše problémy s ucpaným nosem a kašlem budou o to horší. Pořiďte si zvlhčovač vzduchu, díky kterému se vám bude snáz a lépe dýchat.[7]Nezapomeňte udržovat zvlhčovač v čistotě – špinavá nádoba na vodu nebo filtr se mohou stát zdrojem bakterií a plísní, které mohou vaše příznaky zhoršit.[8]
  4. 4
    Smrkejte nenásilně. Pokud máte ucpaný nos, nezhoršujte situaci tím, že se budete násilím snažit uvolnit nosní dírky. Pokud je to nutné, zkuste postupně jednu nosní dírku po druhé jemně profouknout. Předejdete tím bolesti uší.[9]Po vysmrkání si umyjte ruce.
    • Teplé nebo studené obklady v oblasti nosních dírek jsou dalším způsobem, jak si ulevit od ucpaného nosu. Stejně tak můžete zkusit kapky nebo spreje do nosu.[10]
  5. 5
    Ulevte si od bolesti v krku. Kromě popíjení teplých nápojů vám od bolavého krku uleví následující postupy, které byste měli v pravidelných intervalech opakovat.
    • Každých pár hodin si kloktejte. Rozpusťte čtvrt až půl čajové lžičky soli ve sklenici teplé vody. Kloktání teplé slané vody vám uleví od bolesti.[11][12]
    • Ústní spreje proti bolesti v krku jsou volně prodejné v lékárnách a jistě vám také uleví. Nezapomeňte si pečlivě přečíst příbalovou informaci a sprej používat dle doporučeného dávkování.
    • Od bolesti v krku vám dále pomohou i kapky proti kašli nebo pastilky proti bolesti v krku. Zkuste také cucat malé kousky ledu či další mražené pochutiny nebo nanuky. (Opatrně s podáváním drobných mražených potravin malým dětem – jedná se o rizikové potraviny, u kterých hrozí nebezpečí vdechnutí).[13]
  6. 6
    Vyzkoušejte nosní sprchu. Nosní sprcha slouží k vyplachování nosní dutiny za účelem jejího pročištění a zvlhčení sliznic.
    • Proces vyplachování nosu se liší podle druhu nosní sprchy, kterou používáte. Všeobecně se ale dá říci, že je potřeba uklonit hlavu do strany a zatímco volně dýcháte pusou, nalíváte sterilní solný roztok jednou nosní dírkou do nosní dutiny a druhou nosní dírkou ho necháváte volně vytékat ven.[14][15]
    • Použijte destilovanou nebo sterilizovanou vodu (nikoli běžnou vodu z kohoutku) a sterilizovanou nosní sprchu.[16]Vždy přesně dodržujte návod k použití k dané nosní sprše.
  7. 7
    Ulevte si od bolesti a celkového nepohodlí. V lékárně je k dostání paracetamol, ibuprofen, naproxen a další volně prodejné léky, které omezí bolesti, srazí horečku a pomohou vám cítit se lépe. Dbejte na správné dávkování a věnujte pozornost všem doporučením v příbalové informaci. Tyto léky vám v boji s nemocí sice nepomohou, ale uleví vám od jejích příznaků.[17]
    • Podání léků dětem vždy nejprve konzultujte s lékařem nebo lékárníkem.
  8. 8
    Dopřejte si koupel v epsomské soli. Epsomská sůl poskytuje úlevu od bolesti, uvolňuje svalové napětí, dodává tělu potřebný hořčík a zároveň mu pomáhá zbavovat se škodlivých látek.[18]
    • Rozpusťte epsomskou sůl ve vaně napuštěné teplou vodou. Postupujte dle návodu na obalu, kde bude uvedeno správné množství soli na litr vody.[19]Pokud nemáte náladu na vanu, můžete sůl rozpustit v kbelíku nebo škopku a okoupat si jen chodidla.
  9. 9
    Pokud se váš zdravotní stav nezlepší, vyhledejte lékaře. Všeobecně se dá říci, že s obyčejným nachlazením, bolestí v krku nebo běžnou chřipkou nemusíte hned běžet k doktorovi. I přes to byste však měli věnovat pozornost svým příznakům a hlavně délce vaší nemoci. Pokud její příznaky nepolevují nebo se objeví některé z následujících symptomů, vyhledejte lékařskou pomoc:[20]
    • Nachlazení trvající déle než 10 dní
    • Vysoká horečka (nad 39.5 °C u dospělého nebo nad 38 °C u dětí mladších tří měsíců) nebo horečka, která neustupuje ani po třech dnech
    • Dýchací potíže (dušnost, neustálý kašel atd.)
    • Výtok z uší nebo očí
    • Velké bolesti
    • Ztuhlá šíje
    • Vyrážka
    • Známky dehydratace (pocity slabosti, závrať, sucho v ústech nebo méně časté močení)
    • Pokud si nejste jistí diagnózou nebo si nevíte rady, vyhledejte lékařskou pomoc!
    Advertisement

Část 2 ze 3: Udělejte si pohodlí

  1. 1
    Vaší hlavní prioritou by teď mělo být vaše uzdravení. Znamená to zrušit plány, které jste měli na následující dny a oznámit ostatním (rodičům, rodině, zaměstnavateli), že jste nemocní. Čím víc o sebe budete dbát, tím větší máte šanci, že se brzy zotavíte.
  2. 2
    Najděte si vhodné místo k zotavení. Ať už je vám příjemnější ložnice nebo obývák, zůstaňte doma a odpočívejte. Pokud je vás doma víc, pokuste se najít místo, kde by vás ostatní nerušili. Mějte vše potřebné po ruce: deku, peřinu nebo župan, které vás udrží v teple, ohřívací láhev, knihy ke čtení nebo sbírku filmů ke zhlédnutí, dostatečné množství tekutin, kbelík (pokud je vám špatně od žaludku) apod.
    • Pokud máte horečku, mějte po ruce studený obklad. Studený obklad přiložený např. na čelo vám alespoň částečně uleví.
    • Vyhněte se kouření a zakouřeným místům.
  3. 3
    Dejte si teplou sprchu nebo vanu. Teplá voda vás zklidní a připraví na následný odpočinek. Pára ve sprše nebo vaně zároveň zvlhčí a zklidní vaše podrážděné dýchací cesty a pomůže od ucpaného nosu.[21]Po sprše nebo vaně se vraťte do tepla, oblečte se do županu a přikryjte se dekou. Udělejte si pohodlí a odpočívejte.
    Advertisement

Část 3 ze 3: Odpočívejte a relaxujte

  1. 1
    Pořádně se vyspěte. Pokud se chcete cítit lépe, zdřímněte si i během dne. Během nemoci se snažte každý den naspat zhruba osm až deset hodin.[22]Spánkem dodáte tělu energii, kterou může nasměrovat proti nemoci a lépe se s ní vypořádat.
  2. 2
    Dynamické cvičení nechte na jindy. Když jste nemocní, nepřehánějte to s fyzickou námahou – věnujte se maximálně jemným formám cvičení, např. chůzi nebo józe. To samozřejmě neplatí v případě, že vás trápí onemocnění dýchacích cest (kašel, zahlenění atd.), horečka nebo bolesti svalů a kloubů. V těchto případech je nejlepší se fyzické aktivitě zcela vyhnout.[23]
  3. 3
    Odložte své povinnosti. Pokud jste nemocní, pokuste se nepracovat, vyvarovat se stresu a domácí práce odložte na později. Vašim cílem by mělo být předně vaše uzdravení a až poté vše ostatní. Pokud se ze všeho nejdřív budete snažit uzdravit, brzy se budete moci vrátit do svého běžného života a dělat všechno, co chcete a co je potřeba.
    • Pokud potřebujete během nemoci přeci jen zaměstnat alespoň váš mozek, věnujte se klidným aktivitám - dívejte se na televizi nebo si přečtěte knihu.
    • Pokud máte možnost, poproste přátele nebo rodinu, aby vám pomohli s každodenními povinnostmi, vařením nebo dalšími záležitostmi, které nemohou počkat.
    Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem tohoto článku je Laura Marusinec, MD. Dr. Marusinec je atestovaný pediatr ve Wisconsinu. V roce 1995 získala lékařský titul na Medical College of Wisconsin School of Medicine.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement