Jak si přestat křupat klouby

Křupání kloubů je běžný zlozvyk, který se může rozvinout téměř u kohokoliv. I když to ve vás může vyvolávat příjemné pocity, tak se jedná o zlozvyk, který může ostatní dovádět k šílenství a navíc s sebou nést i několik nechtěných vedlejších účinků. Křupání kloubů sice nezpůsobuje artrózu (jak někteří tvrdí), ale jedna studie zjistila, že to může vést k jiným problémům, jako je natékání kloubů a ztráta síly v ruce nebo dokonce to může být příznakem vážnější nervové poruchy – záleží pouze na vážnosti a délce zlozvyku.

I když se stále s jistotou neví, jestli je křupání kloubů škodlivé nebo ne, tak spousta lidí se snaží s tím přestat, protože to otravuje jejich blízké nebo jednoduše chtějí skoncovat s tímto dlouhodobým zlozvykem.

Část 1 ze 3: Jak chápat křupání kloubů

  1. 1
    Pochopte, co způsobuje zvuk křupnutí. Když křupáte klouby, tak pohybujete klouby způsobem, který uvolňuje plyn (s největší pravděpodobností se jedná o dusík) v synoviální tekutině. Synoviální tekutina se vyskytuje v synoviálních kloubech a její funkce je snížit tření mezi chrupavkami. Když se tedy křupne kloubem, tak se plyny rozpuštěné v synoviální tekutině stlačí a vytvoří se bublina. Tato bublina následně praskne a způsobí onen známý zvuk při křupnutí.
    • Někdy může trvat až 30 minut, než se tento plyn znovu rozplyne v synoviální kapalině – to je také důvodem, proč někdy musíte chvíli počkat, než můžete znovu křupat klouby.
    • Křupání kloubů je příjemné, protože stimuluje nervová zakončení a protahuje klouby.[1]
  2. 2
    Uvědomte si možná nebezpečí spojená s křupáním kloubů. Několik studií sice ukázalo, že křupání kloubů nevede k artróze a téměř nikdo si tím nezpůsobí nějaké celoživotní důsledky, tak přesto některé studie naopak dokázaly, že dlouhodobé křupání kloubů zvyšuje riziko těchto problémů:
    • Poškození měkkých tkání v kloubních pouzdrech.
    • Poškození vazů na ruce – měkkých tkání, které spojují kosti.
    Reklama

Část 2 ze 3: Jak skoncovat se zlozvykem

  1. 1
    Porozumějte behaviorální terapii. Nehledě na to, do jaké míry křupete svými klouby, pokud s tím chcete skončit, tak vyzkoušejte techniky behaviorální terapie.
    • Jinými slovy, křupání kloubů je druh chování, takže je možné na to aplikovat techniky behaviorální terapie, pomocí kterých můžete své chování změnit. Existují dvě základní formy behaviorální terapie: pozitivní a negativní.
    • Pozitivní behaviorální terapie zahrnuje techniky jako je systém odměn: nastavte si cíle a odměňte se (nebo váš partner) za každý splněný cíl.
    • Negativní techniky zahrnují mírné tresty nebo jiná napomenutí, která vám připomenou váš zlozvyk a pomohou vám s ním skončit. Existuje nekonečně mnoho nejrůznějších technik.
  2. 2
    Zabavte své ruce. Snažte se své ruce zabavit, takže budou mít na práci něco jiného, než křupání kloubů. Naučte se, například, jak točit tužkou nebo jako házet mincí.
    • Aspirující kouzelníci mohou procvičovat triky s mincemi, např. pohyb mincí mezi prsty jedné ruky, aniž by se mince dotkla čehokoliv jiného. Lze to také vyzkoušet s tužkou nebo propiskou.
    • Toto cvičení je vhodné pro každého v každém věku. Posílíte tak své prsty, koordinaci a manuální zručnost a navíc se zábavnou formou naučíte novou dovednost.
  3. 3
    Začněte s nějakým novým hobby. Hobby, které zaneprázdní vaše ruce (a mysl), je pravděpodobně to nejlepší řešení. Např. kreslení, psaní, řemeslné tvoření.
  4. 4
    Vyzkoušejte gumičku. Klasickou behaviorální technikou je obtočení gumičky kolem zápěstí.
    • Pokud si všimnete, že se chystáte křupnout klouby, tak natáhněte gumičku a pusťte ji, takže vás pleskne o kůži na zápěstí .
    • Bolest po plesknutí vám připomene váš zlozvyk, což vám může pomoct s ním skončit – časem si totiž budete spojovat křupání kloubů s danou bolestí.
  5. 5
    Použijte jiné preventivní metody. Pokud se vám nezamlouvá myšlenka gumičky, tak vyzkoušejte jednu z následujících věcí:
    • Mějte u sebe v kapse nebo peněžence menší krém na ruce. Pokud máte chuť si křupat prsty, tak vytáhněte krém a natřete si ruce. Vaše ruce budou mít něco na práci a navíc budou jemné a hydratované.
    • Nechte si od kamaráda převázat klouby páskou nebo přivažte prsty k dlani tak, aby se ruka sevřela v pěst.
    • Dejte si na ruce ponožky při sledování televize nebo dělání jiné činnosti, na kterou nepotřebujete ruce.
    • Držte v ruce tužku/pero, abyste zabránili křupání nebo „brnkání“ na prsty.
    Reklama

Část 3 ze 3: Jak se vypořádat s hlubšími problémy

  1. 1
    Uvědomte si svůj zlozvyk. Křupání kloubů je často zvyk z nervozity, lidé to prostě dělají automaticky. Většinou si tedy lidé svůj zlozvyk ani neuvědomují a všimnou si ho až v momentě, když jim o něm někdo řekne.
    • Pokud však chcete přestat s křupáním prstů, tak je důležité si uvědomit, za jakých okolností to děláte.
    • Může být užitečné do toho zapojit i svého kamaráda nebo rodinu, aby vám jemně připomněli, že zrovna křupete klouby. Křupání kloubů si totiž obvykle všimnou spíš lidé z okolí, než ti, kteří klouby křupají.
  2. 2
    Zjistěte, co je zdrojem vaší úzkosti. Křupání kloubů se dá označit za zlozvyk způsobený nervozitou. Takovýto zlozvyk obvykle spouští stres nebo úzkost, takže je potřeba nejprve identifikovat zdroj stresu.
    • Stres může být velmi specifický – může se jednat o strach ze zkoušky nebo se může jednat o stres ze vztahu s rodiči nebo lidmi z okolí, z obav o zapadnutí mezi ostatní, atd.
    • Mějte vždy u sebe poznámkový blok a zapisujte si do něj poznámky o tom, kdy křupete klouby. Budete si tak moct všimnout jistých vzorců chování ve spojitosti s křupáním kloubů a identifikovat spouštěče tohoto zlozvyku.
  3. 3
    Vyhněte se nadávání za křupání. Pokud křupete klouby nebo pečujete o někoho, kdo křupe klouby, tak nezapomeňte, že neustálé sekýrování nebo stěžování si na tento zlozvyk, může vše pouze zhoršit.
    • Sekýrování povede k většímu stresu a k prohloubení této reakce na stres.
    • Mírné připomínky jsou mnohem účinnější, než neustálé sekýrování.
  4. 4
    Udržujte si svůj systém podpory. Sekýrování nebo zvýšení stresu vám pravděpodobně nijak nepomůže. Přesto existují způsoby, jak vám mohou vaši přátelé a rodina pomoct skoncovat s křupáním kloubů. Postačí, například, jednoduché poklepání na rameno, které vám připomene, že zase křupete klouby.
  5. 5
    Dejte tomu čas. Nezapomeňte, že křupání kloubů je většinou neškodné a postupem času vymizí. Pokud křupání kloubů nijak nesouvisí s ostatními změnami chování, tak nejlepším řešením je trpělivost.
  6. 6
    Zvažte požádání o odbornou pomoc. Uvědomte si, že jakýkoliv dlouhodobý zlozvyk, který provádíte v nadměrné míře, může mít negativní dopad na váš život a tím pádem se stává problémem, který je potřeba vyřešit.
    • Opravdu přehnané křupání kloubů, které je obvykle doprovázeno křupáním i ostatních kloubů v těle, může být časnou známkou vážnější úzkostné poruchy.
    • Pokud věříte, že křupání kloubů může být příznakem nějaké vážnější choroby, tak zvažte návštěvu terapeuta.
    Reklama

Tipy

  • Mezi lidmi existují obrovské rozdíly, co se týče schopnosti křupat klouby. Někteří lidé to nedokáží vůbec, zatímco pro jiné je to velmi jednoduché kvůli většímu prostoru mezi klouby. Někteří lidé dokáží „křupat“ nejrůznějšími klouby ve svém těle, což však může vést i k velmi nepříjemným pohybům (otáčení hlavy, povytahování prstů, atd.). Následujte tyto kroky, které vám pomohou skoncovat s tímto zlozvykem.
  • Promluvte si s chiropraktikem.
  • Neočekávejte okamžité výsledky. Může chvíli trvat, než změníte své chování. Nevzdávejte se.
  • Křupání kloubů vám může povolit vaše ruce.
  • Buďte trpěliví. Chvíli bude trvat, než dokážete překonat tento zlozvyk.
  • Buďte vytrvalí. Na cestě za překonáním zlozvyku se vám může stát, že párkrát uklouznete. Pokud se to stane, buďte na sebe hodní. Je normální narážet na překážky. Je však důležité se vždy dostat zpět na tu správnou cestu. Jen proto, že jste udělali jednu chybu, není potřeba vše zahodit a vzdát se.
  • Může vám pomoci protistresový balónek, který můžete mačkat namísto křupání kloubů. Budete tak mít pocit uspokojení, aniž byste museli křupat klouby.
Reklama

Varování

  • Je potřeba poznamenat, že studie zabývající se křupáním kloubů byla kritizována za to, že nebrala v potaz potenciální alternativní vysvětlení rozvoje tohoto zlozvyku. Například, někdo prostě nedokáže křupat klouby. Věci, které lidem umožnuji křupat klouby (např. laxnost vazivové tkáně), mohou přispívat k zhoršení funkce rukou a/nebo natékání. Nezpůsobuje to však samotné křupání.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 79 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama