Jak se zotavit ze zlomeného srdce

Někdy se stane, že se do někoho zamilujeme a on nám zlomí srdce. Odmítnutí i rozchody jsou velmi bolestivé – někdy bolí dokonce více, než fyzické zranění. Léčba zlomeného srdce nějakou dobu trvá, ale bohužel se jí nemůžete vyhnout.

Metoda 1 z 3:
Dopřejte si čas

  1. 1
    Dopřejte si čas na truchlení. Zlomené srdce vás bude hodně bolet a bohužel se tomu nevyhnete. Znamená to, že si budete muset dopřát nějaký čas na to, abyste mohli zpracovat všechny emoce spojené s tímto zklamáním. Váš mozek se vám snaží říct, že jste se zranili, takže se své pocity nesnažte potlačit. [1]
    • Vytvořte si prostor pro zotavení. Budete potřebovat čas a prostor, abyste mohli prožít všechny své pocity. Pokud vám někdo zlomil srdce, najděte si tiché místo, kde budete moci chvíli sedět a vypořádat se s prvním přívalem emocí. Můžete si zajít na procházku, zavřít se u sebe v pokoji, nebo si lehnout do postele.
    • Pravděpodobně budete cítit vztek, bolest, smutek, úzkost, strach a další pocity. Někdy vám možná bude připadat, že se v tom utápíte, ale postupně to pro vás bude snazší a za nějakou dobu tyto pocity nebudou tak silné.
    • Neutápějte se v zoufalství. Hranice mezi zpracováváním emocí a utápěním se v nich je velmi tenká. Pokud jste týdny nevyšli z domu, nesprchovali se, nejedli a nespali, měli byste vyhledat odbornou pomoc, protože se se svojí ztrátou pravděpodobně nedokážete vypořádat sami.
  2. 2
    Zotavujte se postupně. Když se budete snažit všechny své emoce vyřešit najednou, budete se v nich topit a nepomůžete si. Postupujte po malých krůčcích a netlačte na sebe.
    • Je dobré se snažit myslet neustále na přítomnost. Když vás zaplaví myšlenky, zkuste se zastavit a myslet jen na to, co se děje právě teď. Co vidíte? Co cítíte? Jak vypadá nebe? Co máte v ruce?
    • Neplánujte si, že zapomenete na toho, kdo vám zlomil srdce. Zatím se soustřeďte jen na zvládnutí svých emocí.
  3. 3
    Odpoutejte se. Když skončí nějaký vztah, nebo vás někdo odmítne, pravděpodobně budete mít pocit, že máte v srdci velké prázdné místo, černou díru, která z vás vysává veškeré vaše štěstí. Mnoho lidí dělá tu chybu, že se snaží toto místo co nejdříve zaplnit někým jiným, protože je to pro ně jednodušší. Uvědomte si, že vám nic takového nepomůže a že byste mohli nevědomky ublížit i někomu dalšímu. [2]
    • Držte si odstup od toho, kdo vám zlomil srdce. Smažte si jeho telefonní číslo, aby vás nelákalo mu v opilosti psát nebo volat, zablokujte si ho na sociálních sítích, abyste ho nesledovali a neptejte se vašich společných přátel, kde je a co dělá. Čím méně se budete vídat, tím snazší to pro vás bude.
    • Nesnažte se ihned zaplnit prázdné místo, které vám zůstalo v srdci. Tuto chybu dělá spousta lidí. Když si ihned najdete někoho nového, budete se marně pokoušet vyhnout se bolesti způsobené předchozím vztahem. Všechny tyto pocity vás ale později doženou.
  4. 4
    Promluvte si o tom. Měli byste mít někoho, kdo vám pomůže zvládat vaše emoce. Silná podpůrná síť přátel a rodiny, nebo i psychologa, vám pomůže postavit se zase co nejdříve na nohy. Tito lidé by měli být schopni alespoň částečně zaplnit prázdné místo ve vašem srdci. [3]
    • Najděte si někoho, s kým budete moci mluvit o svých pocitech. Nejlepší bude mít více než jednoho takového člověka, abyste měli vždy veškerou duševní podporu, kterou budete potřebovat. Zeptejte se svého nejlepšího kamaráda, zda mu můžete zavolat v případě, že si budete chtít promluvit.
    • Pomůže vám, když si budete psát deník. Budete ze sebe moci dostat všechny své pocity, nebudete muset zatěžovat své přátele a budete moci sledovat své pokroky. Uvidíte, kdy na své problémy myslíte méně, kdy vás začnou zajímat ostatní lidé atd.
    • Někdy je dobré navštívit psychologa. Není nic špatného na tom vyhledat odbornou pomoc.
  5. 5
    Zbavte se všech věcí, které vám připomínají člověka, který vám zlomil srdce. Když se budete držet vzpomínek, budete se zotavovat mnohem déle. Vyhoďte všechny věci, které vám bývalého partnera připomínají.
    • Nemusíte všechno rituálně pálit (hlavně pokud jde o věci, které by někdo mohl využít), ale měli byste je uklidit někam, kde je nebudete mít na očích. Pokud ovšem váš vztah skončil hodně špatně, nebojte se spálit fotky – uvolníte tím spoustu negativních emocí.
    • U každé věci si vybavte vzpomínku, kterou s ní máte spojenou. Potom si představte, že tuto vzpomínku zavíráte do balonku. Až se dané věci zbavíte, představte si, že balonek pouštíte do vzduchu a zapomínáte na něj.
    • Věci, které jsou v dobrém stavu, darujte charitě. Budete mít dobrý pocit z toho, že je někdo v budoucnu využije.
  6. 6
    Pomáhejte ostatním lidem. Když budete pomáhat lidem, kteří trpí podobnou bolestí jako vy, budete na chvíli moci zapomenout na své problémy a nebudete se utápět v sebelítosti.
    • Naslouchejte svým přátelům a dávejte si pozor na to, abyste je nezahlcovali svými problémy. Uvědomte si, že každý má dost svých problémů a že není povinností vašich přátel vám pomáhat.
    • Dělejte dobrovolnickou práci. Jděte pracovat do organizace, která se stará o bezdomovce, nebo si najděte jinou charitu.
  7. 7
    Fantazírujte. Pravděpodobně si budete představovat, že se k vám bývalý partner vrátí a bude se omlouvat za své chování. Budete myslet na to, jaké by to bylo se s ním milovat, líbat ho a být mu nablízku. Tyto myšlenky jsou naprosto normální.
    • Čím usilovněji se budete snažit těmto fantaziím odolávat, tím více vás budou obtěžovat. Když na něco nechcete myslet, většinou nedokážete myslet na nic jiného.
    • Dovolte si určitou dobu fantazírovat o tomto člověku, ale nepřehánějte to. Můžete si například říct, že budete každý den 15 minut myslet na to, jaké by to bylo, kdyby se k vám váš bývalý partner chtěl vrátit zpět. Když na to budete chtít myslet i v době, kdy jste si to nedovolili, zastavte se a řekněte si, že si musíte počkat. Nemusíte své fantazie ignorovat – pouze je odsuňte a věnujte se jim později.
    Advertisement

Metoda 2 z 3:
Začněte se zotavovat

  1. 1
    Vyhýbejte se věcem, které ve vás vyvolávají vzpomínky. Když se zbavíte všech věcí, které vám bývalého partnera připomínají, pomůže vám to vyhnout se vzpomínkám. Bohužel si ale musíte dávat pozor i na jiné věci. Nebude možné se jim vždy vyhnout, ale když se budete snažit, pomůže vám to zotavit se rychleji.
    • Vzpomínky ve vás může vyvolat cokoli, například písnička, kterou jste společně poslouchali, nebo kavárna, kam jste spolu chodili. Může jít dokonce i o nějakou vůni.
    • Budete se muset smířit s tím, že vás tyto věci budou potkávat, i když se jim budete vyhýbat. Když se to stane, nepotlačujte vzpomínky, ale neutápějte se v nich. Pokud například uvidíte na Facebooku vaši společnou fotku, uvědomte si svůj smutek, ale potom obraťte pozornost někam jinam. Začněte myslet na něco pozitivního (například na své domácí zvíře, nebo na to, co budete dělat s přáteli o víkendu).
    • Nejde o to neustále se vyhýbat vzpomínkám, to není možné. Měli byste se pouze snažit minimalizovat věci, které vám působí smutek a zbytečně si nepřipomínat to, co vás trápí.
  2. 2
    Poslouchejte hudbu, která vám pomůže zotavit se. Hudba má terapeutické účinky a může vám pomoci zotavit se dříve. Poslouchejte veselou rychlou hudbu. Vědci zjistili, že při poslechu hudby se v těle uvolňují endorfiny, které vám zlepší náladu a zbaví vás stresu. [4]
    • Neposlouchejte smutné písničky o lásce. Taková hudba vám nepomůže cítit se lépe, naopak zintenzivní váš smutek.
    • Když budete mít pocit, že upadáte do smutku a vzteku, je dobré pustit si nějakou příjemnou hudbu, která vám zvedne náladu. Pusťte si nějakou rychlou taneční písničku, která vám do krve vyplaví spoustu endorfinů a zatančete si!
  3. 3
    Rozptylte se, abyste nemysleli na své pocity. Až se dostanete přes prvotní proces truchlení a vypořádáte se s těmi nejsilnějšími pocity, měli byste se začít rozptylovat. Když začnete myslet na svého bývalého partnera, najděte si nějakou činnost, která vám dovolí opět zapomenout.
    • Zavolejte nějakému kamarádovi, čtěte si knihu, pusťte si nějakou komedii. Snažte se smát se – smích vás uvolní a přivede vás na jiné myšlenky.
    • Čím méně budete na svého bývalého partnera myslet, tím snadnější pro vás bude zapomenout a zotavit se. Bude to chtít trochu úsilí a budete muset vědomě potlačovat některé myšlenky, ale rozhodně se to vyplatí.
    • Vyhýbejte se „lékům proti bolesti“ – věcem, které vám umožní na nějakou dobu zapomenout. Někdy je nutné si trochu odpočinout, ale musíte si dávat pozor, abyste těchto věcí nezneužívali (což platí hlavně ze začátku, kdy je nutné prožít si všechny pocity). Může jít o alkohol, drogy, ale také například časté sledování seriálů, spánek, nebo jídlo.
  4. 4
    Změňte svůj život. Součástí zotavování po zlomeném srdci je schopnost změnit zvyky, které jste si vytvořili, když jste byli s bývalým partnerem. Když začnete dělat nové věci, nebudete mít čas myslet na ty staré a postupně zapomenete i na toho, kdo vám zlomil srdce. [5]
    • Nemusíte dělat žádné velké změny. Jednoduše zkoušejte nové věci a dělejte věci jinak, než dříve. Poslouchejte jinou hudbu, věnujte se jiným koníčkům, nebo se naučte něco nového.
    • Je lepší vyhnout se drastickým změnám, dokud si je dobře nepromyslíte. Hlavně ze začátku byste se neměli ukvapovat. Až se budete cítit lépe a budete si jistí tím, co chcete změnit, bude vhodnější doba. Prozatím odložte taková rozhodnutí, jako jsou tetování, nebo změny účesu.
    • Pokud je to možné, udělejte si volno a jeďte na dovolenou. Bude stačit volný víkend. Zajeďte si někam, kde jste ještě nikdy nebyli a uvidíte, že se vám změní pohled na celý váš problém.
  5. 5
    Nesabotujte své zotavování. Pravděpodobně se vám nepodaří zvládnout vše naprosto hladce a bezproblémově. Nic si z toho nedělejte, je to naprosto normální. Na některé věci byste si ale měli dávat pozor a měli byste se snažit dělat vše pro to, abyste své zotavování nesabotovali. [6]
    • Dávejte si pozor na to, co říkáte. Když budete používat silná slova, jako „příšerný“, „hrozný“ nebo „noční můra,“ budete schopni uvažovat pouze negativně, což ovlivní celé vaše smýšlení. Pokud nemůžete najít nic pozitivního, držte se neutrálních myšlenek. Neříkejte si: „Ten rozchod byl příšerný.“ Raději si řekněte: „Ten rozchod byl opravdu těžký, ale myslím, že se mi daří překonat bolest.“
    • Nestavte sami sebe do trapných situací. Nejezděte kolem domu svého bývalého partnera, abyste zjistili, zda si již našel někoho nového. Nevolejte mu, ani mu nepište. Těmito věcmi byste si jen uškodili.
    • Nezapomeňte, že se věci mění. Lidé se mění, situace se mění – všechno se mění. To, co nyní prožíváte, za nějakou dobu odezní. Jednou budete schopni na tyto chvíle myslet bez nepříjemných pocitů.
    Advertisement

Metoda 3 z 3:
Dosáhněte smíření

  1. 1
    Nikoho neobviňujte. Součástí zotavení a smíření je uvědomit si, jak se to skutečně stalo a neobviňovat sebe ani nikoho jiného. Co se stalo, stalo se a není důvod se tím dále zabývat.
    • Snažte se pocítit laskavost. Bez ohledu na to, co vám bývalý partner udělal, se snažte najít trochu soucitu a podívat se na celý problém jeho očima. Nemusí to znamenat, že mu musíte odpustit, ale měli byste se zlosti, kterou k němu chováte.
    • Neměli byste ovšem obviňovat ani sami sebe. Musíte akceptovat to, že váš vztah skončil a že se tím nesmíte nechat ovlivnit. Netravte dlouhé hodiny tím, že budete přemýšlet nad tím, co všechno jste udělali špatně.
  2. 2
    Kdy je dobré pokračovat s životem. Každý se zotavuje vlastním tempem. Neexistuje žádná přesně určená doba, kterou byste měli strávit truchlením, ale existují známky toho, že jste připraveni se posunout dál.
    • Přestanete si myslet, že kdykoli vám zvoní telefon, volá vám váš bývalý partner, aby se vám omluvil.
    • Přestanete fantazírovat o tom, že se vám partner přijde omluvit a požádat vás, abyste se k němu vrátili.
    • Přestanete se zhlížet ve všech smutných písničkách a filmech. Uvědomíte si, že vás opět baví i veselá hudba a veselé filmy, které nepojednávají o vztazích.
  3. 3
    Zjistěte, kdo jste. Po skončení romantického vztahu vám nezůstane nic jiného, než vy. Protože jste dlouho byli součástí někoho jiného, budete muset opět zjistit, kým jste.
    • Pracujte na sobě a zlepšujte se. Dostaňte se do formy, změňte svůj vzhled. Budete mít vyšší sebevědomí, což vám rozhodně pomůže. Zjistěte, v kterých oblastech byste na sobě měli zapracovat. Pokud jste například pasivně agresivní, měli byste se naučit vyjadřovat svůj vztek zdravějším způsobem.
    • Pracujte na tom, co vás dělá jedinečnými. Když trávíme spoustu času s jiným člověkem a řešíme rozchod, často zapomínáme sami na sebe. Věnujte se lidem a činnostem, na které jste ve vztahu neměli čas.
    • Zkoušejte nové věci. Díky tomu můžete poznat i spoustu nových lidí. Když se naučíte něco nového, přijdete na jiné myšlenky a budete mít lepší náladu.
  4. 4
    Vyhněte se relapsu. Neměli byste sabotovat své zotavování a zároveň byste neměli dělat věci, které vám otevřou již zahojené rány. V některých případech není možné se tomu vyhnout, ale můžete se o to alespoň pokusit.
    • Nepouštějte bývalého partnera příliš brzy zpět do svého života. Když to uděláte, můžete tím otevřít všechny své rány. Někdy jednoduše není možné zůstat přáteli.
    • Pokud se vám to stane, nic si z toho nedělejte. Práce, kterou jste odvedli, nepřijde nazmar. Nevzdávejte to, všichni se musíme umět vypořádávat s překážkami.
  5. 5
    Dělejte věci, které máte rádi. Když budete dělat věci, které vás baví a které si užíváte, budete mít automaticky lepší náladu. V mozku vám stoupne hladina dopaminu, který vás zbaví stresu. [7]
    • Dělejte věci, které nemáte spojené se svým bývalým partnerem. Zkoušejte nové věci a věnujte se tomu, na co jste ve vztahu neměli čas.
    • Naučte se být šťastní. Šťastní lidé jsou pro ostatní přitažliví, protože štěstí je nakažlivé. Pravděpodobně nebudete šťastní neustále, ale když se o to budete snažit, budete si svůj život užívat mnohem více.
  6. 6
    Dávejte lidem lásku. Po rozchodu a zotavování ze zlomeného srdce pro vás bude pravděpodobně těžké otevřít se ostatním lidem. Nedovolte, aby vaše minulost ovlivnila vaši budoucnost.
    • Uvědomte si, že je možné, že vám někdo opět ublíží, ale přesto byste se měli otevřít a riskovat. Když se uzavřete do sebe, budete mít psychické i fyzické zdravotní problémy.
  7. 7
    Nedejte se odradit. Je důležité uvědomit si, že zotavování ze zlomeného srdce je proces. Není možné zvládnout to vše najednou. Budete muset čelit překážkám a problémům a budete se muset vypořádat s mnoha nepříjemnými pocity.
    • Oslavujte každé malé vítězství. Pokud vydržíte celý den nemyslet na svého bývalého partnera, dejte si svůj oblíbený drink, nebo si zajděte na něco dobrého do restaurace.
    Advertisement

Tipy

  • Mějte sami sebe rádi, i když máte nyní pocit, že je to nemožné. Nakonec zjistíte, že co vás nezabije, to vás posílí.
  • Když budete pomáhat ostatním lidem, pomůžete tím i sami sobě.
  • Snažte se vtipkovat a smát se. Smích skutečně léčí.
Advertisement

Varování

  • Neřiďte se pouze našimi radami. Pokud se cítíte skutečně špatně, vyhledejte odbornou pomoc.
  • Nikdy si kvůli ztracené lásce neubližujte, nestojí to za to.
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement