Jak se zklidnit, když jste nervózní

Být nervózní není ani zábavné, ani snadné. Pravděpodobně se potíte, máte zrychlený dech a tep a možná se i trochu třesete a máte pocit, že nemáte nic pod kontrolou. V takových situacích je potřeba uklidnit se a uvědomit si, že všichni jsou čas o času nervózní a že nad svým tělem i svojí myslí máte naprostou kontrolu. Když budete mít správný přístup, nervozity se snadno a rychle zbavíte.

Část 1 ze 3: Pusťte se do toho

  1. 1
    Přijďte dřív. Když dorazíte na nějaké místo o chvíli dřív, získáte pocit, že máte vše pod kontrolou a nebudete si myslet, že nestíháte. Pokud máte například rande, přijďte na místo setkání o 10 minut dříve, abyste si zvykli na prostředí a získali pocit, že máte situaci pevně v rukou. Pokud máte ve škole přednášet prezentaci, přijďte dříve a napište si ve potřebné na tabuli, rozdejte lidem pracovní listy, nebo se jen chvíli soustřeďte. Pokud máte přenášet velkou prezentaci před mnoha lidmi, přijďte i tam dříve a chvíli si sedněte mezi publikum a počkejte, až se sál zaplní. Díky tomu nebudete mít pocit, že jste ve spěchu a až přijde vaše chvíle, nebudete zbytečně panikařit.
    • Pokud se ucházíte o nějakou práci, přijďte na pohovor o 10 minut dříve, abyste dali najevo, že jste připravení a zodpovědní. Pokud ale přijdete o půl hodiny dříve, měli byste raději čekat venku. Neměli byste svého potenciální zaměstnavatele znervózňovat tím, že dorazíte tak brzy, že mu to způsobí komplikace.
  2. 2
    Zaměřte se na svůj dech. Někdy pro uklidnění bohatě stačí soustředit se na svůj dech a vnímat, jak vám vzduch prochází tělem. Přestaňte dělat to, co děláte, zastavte se a soustřeďte se na svůj dech. Dýchejte zhluboka a kontrolovaně a dávejte si pozor na to, abyste nedýchali příliš rychle a mělce, jak tomu často je u nervózních lidí. Když se budete plně soustředit na svůj dech, velmi rychle se zklidníte a zbavíte se nervozity.
    • Další trik, který můžete zkusit, když budete nervózní, je nadechovat se pomalu nosem a velmi pomalu a kontrolovaně vydechovat ústy. Zopakujte si tento postup desetkrát a uvidíte, že se budete hned cítit klidněji a soustředěněji.
  3. 3
    Mačkejte balonek. Pokud jste často nervózní, měli byste si pořídit malý antistresový balonek, který budete ve stresu moci opakovaně mačkat, abyste se zbavili nervózní energie. Pomůže vám to zklidnit se kdykoli a kdekoli a uvolnit napětí, které v těle máte. Balonek můžete mít na pracovním stole, v kabelce, nebo třeba v kapse.
    • Pokud jste nervózní a nemáte u sebe balonek, můžete mačkat šátek, oblečení, nebo cokoli jiného, co máte po ruce.
  4. 4
    Zabavte se. Pokud se chcete zbavit nervozity a obav, začněte se na něco soustředit. Není sice možné ignorovat své obavy a strachy donekonečna, ale pokud máte pocit, že nelze dělat nic jiného, než se strachovat, nejlepší bude, když se něčím rozptýlíte. Najděte si něco, co vám pomůže zbavit se vašich obav a cítit se uvolněněji. Můžete si například číst, zatančit si, zazpívat si, nebo si pustit svůj oblíbený seriál.
    • Smích je jedním z nejlepších léků na nervozitu. Zavolejte kamarádovi, který vás vždy zaručeně rozesměje, nebo si pusťte nějaké vtipné video na internetu. Uvidíte, že na svoji nervozitu hned zapomenete.
  5. 5
    Posaďte se do temné místnosti. Když si na malou chvíli zajdete do tmavé místnosti, zklidníte se. Když jste nervózní, je to částečně proto, že máte smysly přehlcené podněty, nebo se jednoduše cítíte zahlcení. Když půjdete do tiché tmavé místnosti, zklidníte se a budete mít pocit, že máte vše pod kontrolou – berte to jako intenzivnější verzi zavření očí. Až budete příště nervózní, omluvte se a jděte do jiné místnosti, kde si budete moci zhasnout světla. Seďte klidně a chvíli se soustřeďte jen na svůj dech. Brzy budete mít pocit, že máte vše pod kontrolou. .
    • Jde také o skvělou metodu, jak se zklidnit, když máte pocit, že vás ovládají emoce, nebo vás něco naštve.
  6. 6
    Počítejte pozpátku od 50. Dalším trikem, který vám pomůže zbavit se nervozity kdykoli a kdekoli, je počítat pozpátku od 50. Když se budete soustředit pouze na čísla a na nic jiného a budete si je v duchu po jednom opakovat, brzy se vaše dýchání upraví, vaše tělo se uvolní a budete se cítit lépe. Pokud jste mezi lidmi, počítejte si potichu, nebo v duchu.
    • Pokud vám to nepomůže, můžete si potom zkusit napočítat ještě od 1 do 50, abyste měli více času na zklidnění.
  7. 7
    Uvolněte postupně celé tělo. Další metodou, jak se zbavit nervozity, je postupně uvolňovat celé tělo od nahromaděného napětí. Stoupněte si, zavřete oči a pociťujte napětí ve svém těle. Potom se zhluboka nadechněte a zatněte svaly na nohou, na rukou, na trupu, na krku, na dlaních, na chodidlech, na zádech a na všech ostatních částech těla postupně.
    • Zaměřte se na své tělo a ne na své myšlenky. Pomůže vám to zklidnit se. Když uvolníte fyzické napětí svého těla, zbavíte se také psychického napětí a nervozity.
  8. 8
    Vychoďte nervozitu. Když se budete 10 minut procházet, zlepšíte tím stav své mysli. Studie prokázaly, že chůze dokáže zklidnit nervová spojení v mozku a uvolnit tak všechny smysly i tělo. [1]Můžete si jít například zacvičit před situací, ze které jste nervózní, nebo si dát krátkou procházku těsně před nějakou stresující akcí. Budete se díky tomu cítit klidněji.
    • Když místo jezdění autem a výtahem začnete chodit více pěšky, bude to mít na vaši nervozitu dlouhodobě příznivý vliv.
    Advertisement

Část 2 ze 3: Změna myšlení

  1. 1
    Buďte připravení na to, z čeho jste nervózní. Pokud se chcete zbavit nervozity, nejlepší je dobře se připravit na to, co vás čeká. Může jít o rozchod s partnerem, prezentaci ve škole, nebo o pracovní pohovor. Měli byste se připravit tak, že se budete učit, trénovat a zjistíte si všechny potřebné informace, ale nesmíte zapomínat také na to, že byste se měli cítit sebejistě a uvolněně.
    • Říkejte si, že víte naprosto přesně, co vás čeká a co dokážete. Připomínejte si, že jste tvrdě pracovali na tom, abyste uspěli a že si svůj úspěch zasloužíte.
  2. 2
    Vypusťte všechny své emoce. Nebojte se plakat. Pokud jste skutečně napjatí, můžete si v soukromí poplakat. Až se vypláčete, otřete si oči, seberte se a udělejte to, co je potřeba udělat. Pokud jste ve stresu, nebo trpíte nervozitou, pomůže vám zbavit se těchto pocitů a pročistit si hlavu, abyste byli připraveni na vše, co vás čeká.
    • Samozřejmě není vždy možné si ve stresu poplakat. Pokud máte za pět minut prezentaci, pravděpodobně to nebude ta nejlepší možnost. Pokud máte ovšem prezentaci až za pět hodin, pomůže vám uvolnit své emoce.
  3. 3
    Zbavte se obav pomocí racionalizace. Je důležité si uvědomit, že i když máte například důležitý test, neúspěch vám nezničí celý život. Pokud se chystáte pozvat na rande dívku, která se vám líbí a ona vás odmítne, uvědomte si, že se z toho nakonec dostanete. Promluvte si s kamarádem, zapisujte si své pocity do deníku, nebo se jen zamyslete nad tím, z čeho máte takový strach. Když budete ke svým obavám přistupovat logicky, uvědomíte si, že se nemáte čeho bát.
    • Zeptejte se sami sebe, co nejhoršího by se vám mohlo stát. Pokud vás váš idol odmítne, nebo neuspějete u testu či u prezentace, není to přece konec světa. Budete mít spoustu příležitostí tyto neúspěchy napravit. Berte to jako příležitost poučit se ze svých chyb.
    • Nervozita pochopitelně nepochází z racionální části vašeho mozku. Když se nad tím ale zamyslíte, pomůže vám to lépe ovládat vaše reakce.
  4. 4
    Zaměřte se na své minulé úspěchy. Zamyslete se nad vším, co jste kdy dokázali. Když se budete soustředit na své úspěchy, uvědomíte si, že máte na to, abyste uspěli i nyní. Pokud vás čeká prezentace ve škole, vzpomeňte si na všechny své předchozí prezentace, které jste bez problémů zvládli. Pokud máte pronést projev, vzpomeňte si na to, kolikrát jste již bez problémů mluvili před lidmi. Pokud jde o něco, co jste ještě nikdy nedělali, vyzkoušejte si to v soukromí s kamarády nebo s rodinou a potom si připomínejte, jak jednoduché to bylo.
    • Pokud jste nervózní z rande, nebo nějaké milostné situace, zamyslete se nad tím, jak vás v minulosti bavilo s danou osobou trávit čas, nebo si vzpomeňte na své úspěchy v předchozích vztazích. Není nic špatného na tom být nervózní – jde o přirozenou reakci, když se vám někdo líbí!
  5. 5
    Zjistěte, co můžete očekávat. Dalším způsobem, jak se zbavit nervozity z nějaké situace, je zjistit si co nejvíce informací. Někdy se překvapením sice nevyhnete a v některých situacích nebudete vědět, co můžete očekávat, ale můžete se snažit získat co nejvíce informací, abyste měli pocit, že máte situaci pevně v rukou. Zde je několik způsobů, jak zjistit, co vás čeká a zbavit se zbytečné nervozity:
    • Pokud jdete s někým na rande, zajděte si na dané místo o den dříve, abyste věděli, jak to tam vypadá, jak tam chodí lidé oblečení atd., abyste se tam cítili lépe. Můžete si dokonce i prohlédnout jídelní lístek, abyste nemuseli přemýšlet nad tím, co si objednáte.
    • Pokud pronášíte prezentaci nebo proslov na místě, kde jste nikdy nebyli, zajděte si tam několik dní dopředu a vše si dobře prohlédněte. Zjistíte, kolik místa budete mít, kam si budete dávat své věci a materiály k prezentaci a jak hlasitě budete muset mluvit, aby vás lidé slyšeli.
    • Pokud děláte prezentaci ve škole, před hodinou se na chvíli postavte k tabuli a zvykněte si na to, že stojíte na opačné straně třídy. Překvapí vás, jaký rozdíl to je. Možná si díky tomu také uvědomíte, že to pro vašeho učitele pravděpodobně není snadné.
    Advertisement

Část 3 ze 3: Žijte klidnější život

  1. 1
    Buďte připravení. Je důležité být připraven, ale také cítit se připraven. Pokud se chcete zbavit nervozity, musíte mít pocit, že máte vše pod kontrolou. Nesmíte dorazit na místo bez poznámek, nepamatovat si, co máte říkat, nebo zapomenout, co jste chtěli říct svému partnerovi nebo kamarádovi. Natrénujte si, co budete říkat a připravte si odpovědi na nejčastější otázky, abyste nemuseli pouze odříkávat napsaný projev, ale dali lidem najevo, že danému tématu skutečně rozumíte.
    • Pokud jste nervózní z nepříjemného rozhovoru s kamarádem nebo partnerem, který vás čeká, natrénujte si to s jiným kamarádem. Vyzkoušejte si, jak budete reagovat na různé odpovědi, abyste věděli, co vás čeká. Není sice možné dopředu zjistit, jak bude rozhovor probíhat, ale když si to několikrát vyzkoušíte nahlas, budete klidnější a zbavíte se nervozity.
    • Pokud pronášíte prezentaci, nebo jdete na pohovor, měli byste se připravit na co nejvíce otázek. I když budete muset odpovídat jen na malou část z nich, budete mít pocit, že jste připraveni na vše a nebudete se bát toho, že vám někdo položí otázku, na kterou jste nebyli připraveni.
  2. 2
    Budujte své sebevědomí. Možná máte pocit, že sebevědomí a nervozita nemají nic společného, ale ve skutečnosti to není pravda. Když budete sebejistější, nebudete se cítit tak nervózně a nebudete se bát problémů, které by mohly nastat. Když si dáte záležet na tom, abyste působili sebejistěji, stáli rovně, nahrazovali negativní myšlenky pozitivními myšlenkami a důvěřovali svým rozhodnutím, získáte přirozeně vyšší sebevědomí a zklidníte se.
    • Postupujte pomalu a opatrně. Nejprve akceptujte to, co na sobě nemůžete změnit a potom změňte to, co změnit můžete.
    • Když budete trávit čas s lidmi, se kterými se cítíte dobře a budete se vyhýbat lidem, kteří vás ponižují, velmi brzy získáte vyšší sebevědomí.
    • Kromě toho vám vyšší sebevědomí umožní myslet pozitivněji, takže se budete cítit sebejistěji a méně nervózně i v nejistých situacích.
  3. 3
    S někým si o tom promluvte. Promluvte si se svým psychologem, s někým z rodiny, s kamarádem, nebo s partnerem. Možná vám tito lidé pomohou přijít na to, jak se nervozity zbavit. Když budete k lidem otevření ohledně svých obav, budete se cítit mnohem lépe a zbavíte se svých obav. Místo toho, abyste v sobě své problémy dusili, se snažte o nich mluvit s lidmi, na kterých vám záleží a vyjadřujte své pocity upřímně.[2]
    • Když si promluvíte s kamarádem, uvidíte, že máte naprosto zbytečný strach z něčeho, co nakonec dopadne dobře. Pokud vám ale kamarád řekne „Děláš z komára velblouda,“ pravděpodobně vás to ještě více frustruje. Promluvte si s někým, kdo vašim obavám porozumí a nebude se je snažit zlehčovat.
  4. 4
    Meditujte. Když budete každý den meditovat, zklidníte si nervy a zbavíte se podrážděnosti. Pomůže vám to zklidnit jak mysl, tak tělo a převzít kontrolu nad svým dnem. Stačí si najít klidné místo, posadit se a postupně uvolnit celé tělo, zatímco se budete soustředit na svůj dech a na to, jak vás nervozita opouští. Zaměřte se na nehybnost svého těla a snažte se z hlavy vytlačit všechny myšlenky.
    • Meditace vyžaduje spoustu cvičení a tréninku – není snadné soustředit se pouze na dech a na nic nemyslet. Když budete meditovat každý den alespoň 10 minut, brzy se v tom zlepšíte.
    • Můžete meditovat těsně před stresující událostí, abyste se zbavili nervozity.
  5. 5
    Pijte méně kofeinu. Kofein u mnoha lidí prokazatelně způsobuje nervozitu. Pokud chcete mít klidnější život, měli byste omezit množství kofeinu, které konzumujete, abyste se cítili klidněji a vyrovnaněji. Pokud jste zvyklí pít pět šálků kávy denně, snažte se omezit to na jeden nebo dva, abyste nemuseli kávu vyřazovat ze dne na den a vyhnuli se abstinenčním příznakům. Můžete také přejít z kávy na čaj s nízkým obsahem kofeinu. [3]
    • Když se budete vyhýbat kávě po obědě a odpoledne, budete mnohem klidnější.
    • Limonády také obsahují kofein, takže byste se jim měli vyhýbat, zejména večer. Existuje i CocaCola light bez kofeinu, takže pokud chcete jít například na pozdní večeři a chcete si dát sladký nápoj, vyberte si tuto verzi.
    • Obecně platí, že energetické drinky způsobují u lidí nervozitu a nepříjemné pocity. Měli byste se jim vyhýbat.
  6. 6
    Využívejte pozitivní afirmace. Pozitivní afirmace vám pomohou vnímat život pozitivněji a zbavit se nervozity před důležitými událostmi. Najděte si na sobě několik pozitivních věcí a řekněte si je nahlas – zbavíte se tím nervozity a budete vyrovnanější. Afirmace se vám budou hodit zejména před nějakou důležitou událostí, nebo právě ve chvíli, kdy pocítíte nervozitu. Když si zvyknete využívat je každý den, brzy budete mít klidnější a vyrovnanější život.[4]
    • Před nějakou stresující situací se zastavte a řekněte si: „Jsem připravený a jsem schopný. Všechno se mi povede,“ nebo „Budu skvělý a nemám se čeho bát.“
  7. 7
    Začněte více cvičit. Studie prokázaly, že cvičení nejen zlepšuje zdraví a náladu, ale také zklidňuje podrážděné nervy. Když se budete hýbat, zbavíte se přebytečné nervózní energie a budete se cítit vyrovnaněji. Jen 30 minut cvičení denně značně ovlivní váš život, vaši náladu a vaši schopnost řešit stresující společenské situace.[5]
    • Lidé často říkají, že nemají čas cvičit, ale můžete si najít zábavný způsob cvičení – choďte s kamarády na jógu, místo jezdění autem choďte pěšky, nebo si domů pořiďte stepper a cvičte na něm při sledování vašich oblíbených seriálů.
    • Cvičení, jako je jóga nebo pilates vám pomůže zklidnit nervy a dosáhnout vnitřního klidu.
  8. 8
    Využívejte pozitivní vizualizace. Pozitivní vizualizace je technika, která vám může pomoci zklidnit nervy. Zavřete oči a představte si to, z čeho jste nervózní. Představujte si, že se vám vše podaří a všichni na vás budou reagovat pozitivně. Představujte si, že jste naprosto klidní a vyrovnaní. Až budete připravení, otevřete oči a snažte se udržet si v hlavě tuto pozitivní představu, jako kdyby to byla příjemná vzpomínka. Zní to možná trochu hloupě, ale na nervozitu to funguje skoro zázračně![6]
    • Můžete si to trénovat i s věcmi, které vám nezpůsobují silnou nervozitu, abyste si na to zvykli a naučili se to.
    • Pokud jste nervózní z něčeho, co vás čeká hned po ránu, měli byste vizualizaci trénovat večer před spaním, aby byl úspěch to poslední, na to budete večer myslet. [7]
  9. 9
    Napište si své myšlenky. Dalším způsobem, jak se zbavit přehnané nervozity, je začít si psát deník. Můžete si zapisovat vše, co se vám přes den stalo, nebo se zaměřit pouze na věci, ze kterých jste nervózní. Když si budete zapisovat vše, co vám způsobuje nervozitu, získáte pocit, že máte nad svým životem kontrolu a budete uvažovat racionálněji, místo toho, abyste se nechali zmítat emocemi. Když si budete do deníku zapisovat alespoň několikrát týdně, brzy se budete cítit klidněji a vyrovnaněji. [8]
    • Můžete si do deníku zapisovat i v době, kdy zrovna nervózní nebudete. Když dostanete své myšlenky na papír, budete se cítit klidněji.
    Advertisement

Tipy

  • Jděte do koupelny a opláchněte si obličej teplou vodou.
  • Počítejte do deseti a snažte se dýchat pomalu a zhluboka.
  • Nezabývejte se věcmi, které vám způsobují nervozitu a stres.
  • Nezapomínejte na to, že to nakonec bude stát za to!
  • Buďte odvážní!
  • Nedýchejte příliš rychle a mělce. Tím byste svoji nervozitu ještě zhoršili.
  • Uvědomte si, že vždycky může být hůř a že na každé nepříjemné věci se dá najít něco pozitivního.
  • Uvědomte si, že v tom nejste sami. Nervozitou trpí velká spousta lidí.
  • Myslete pozitivně a říkejte si, že i když neuspějete, jistě se vám podaří na dané situaci najít něco pozitivního.
  • Promluvte si o svých obavách s někým, komu důvěřujete. Nebojte se svěřit se svým blízkým.
  • Promluvte si o tom s kamarádem.
  • Uvolněte se a říkejte si, že všechno bude v pořádku.
  • Myslete pozitivně. Situace, která vám způsobuje nervozitu, brzy pomine.
Advertisement

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 41 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement