Jak se zbavit všech emocí

Emoce jsou v našich životech velmi důležité. Jsou to smysly našich duší a jsou stejně silné, jako naše fyzické smysly. Vaše emoce vám říkají, co se vám líbí a co ne, co chcete a co ne a protože předávají tak důležité zprávy, musíte jim věnovat pozornost. Když jsme ale emocemi ovládáni, může to ovlivnit naši schopnost myslet jasně v důležitých situacích. Když potřebujete podat špičkový výkon, můžete své emoce ovládat tak, aby vám nestály v cestě.

Část 1 ze 4: Jak se okamžitě zbavit emocí

  1. 1
    Distancujte se od situace. Dívejte se na svůj život a to, co se v něm odehrává, jako na film. Povzneste se nad to, co se děje a předstírejte, že to celé sledujete zvenčí. To vám umožní objektivně interpretovat každou situaci, aniž byste do toho museli zatahovat emoce.
    • Představte si, že se na situaci díváte jako někdo zvenčí, kdo o ní vůbec nic neví a není do ní emocionálně zapleten. Nesmíte si dovolit být subjektivní – musíte zůstat objektivní, jako lékař, který léčí pacienta. V neuro-programování se této technice říká „přeformulování“.
    • Buďte opatrní, protože tato technika má rizika. Když se budete distancovat příliš často, mohli byste si tím uškodit. Distancujte se pouze když to bude vhodné, neměli byste to dělat automaticky ve všech situacích. Někdy je nutné věcem čelit a řešit je.
  2. 2
    Neočekávejte žádné budoucí události. Jistě byste se spletli! Když si říkáme „Bože, určitě se stane tohle,“ začnete šílet. Když se nebudete zabývat možnými důsledky, nebudete se muset ničeho být. Jednoduše jednejte tak, jak vám napovídá váš instinkt. Budoucnost předvídat stejně neumíte, tak proč byste se o to měli snažit?
    • Pokud si za každou cenu musíte představovat budoucnost, představte si sami sebe za pět minut, jak se zbytečně strachujete a jste přehnaně emocionální. Chcete takoví být? Pravděpodobně ne. Použijte negativní představivost a uvědomte si, kým se nechcete stát.
  3. 3
    Myslete logicky. Místo abyste předpokládali výsledky situací se strachem, vztekem nebo jinou emocí, pracujte pouze s fakty. Logika často přemůže emoce a umožní vám vidět každou situaci reálně. Realita existuje mimo vaši hlavu – není stejná, jako vaše interpretace.
    • Pokud máte strach, že neuspějete u pracovního pohovoru, připomínejte si fakta. Za prvé – k pohovoru byste se bez potřebných kvalifikací ani nedostali. Za druhé – když tuto práci nedostanete, pravděpodobně nejste vhodným kandidátem pro tuto společnost, ale neznamená to nutně to, že nejste vhodným kandidátem pro nikoho!
    • Když si udržíte logické myšlení i v krizi, budete schopni myslet jasně a rychle, místo abyste si všechno brali osobně. Pokud často reagujete na těžké situace emocionálně, musíte svůj mozek vytrénovat tak, abyste mysleli logicky.
  4. 4
    Zbavte se myšlenek, kterými sami sebe sabotujete. Nezapadejte do bahna vnitřního pohrdání a sebelítosti. Mediální obrazy dokonalého těla, dokonalého života, dokonalé práce atd. jsou uzpůsobeny tak, abychom se cítili podřadně. Můžete si sami zvolit, zda se chcete těmito myšlenkami zabývat.
    • Přestaňte se srovnávat s ostatními. Když se budete srovnávat s ostatními lidmi, budete tím snižovat svoji hodnotu. Pomáhejte jim raději zářit, nebo se vypařit. Srovnávání se hodí pro ceny, ne pro lidi.
    • Přestaňte si myslet, že nejste schopni vyřešit každou situaci, nebo že se stejně všechno pokazí. Když budete mít takové myšlenky, nebudete moci normálně fungovat. Nahraďte tyto myšlenkové pochody logikou a snažte se najít řešení pro každou situaci. [1]
  5. 5
    Uvědomte si, že emoce mají své místo. Jednou za čas se vám budou hodit. Nemáme je jen tak bezdůvodně – kdyby nebyly užitečné, nevyvinuly by se nám. Studie prokázaly, že někdy když jednáme pod vlivem emocí (zejména když nemáme dost energie), činíme lepší rozhodnutí. [2] Pokud tedy cítíte nějakou emoci, zhodnoťte, zda má své opodstatnění. Pokud ano, měli byste se jí držet.
    • Pokud je emoce zbytečná, zbavte se jí. Pokud jde o paranoiu, neurózu, obavy, strach nebo nepříjemné emoce, nechejte je jít. Jde jen o hlas ve vaší hlavě.
    • Pokud má emoce své opodstatnění (například smutek je negativní emoce, která má své místo), uznejte ji. Nemůžete ji nechat jít, dokud to neuděláte. Akceptujte to, že tento pocit máte a nechejte ho přejít. Brzy ho nahradí zase jiný pocit.
    Reklama

Část 2 ze 4: Buďte v klidu

  1. 1
    Zhluboka se nadechněte. Hluboké dýchání vás dokáže uklidnit i v těžkých situacích a značně zlepšit vaše celkové zdraví. Zkuste následující metody, které vám pomohou pomocí dechu převzít kontrolu nad svými emocemi.
    • Vdechujte dvě vteřiny nosem. Potom dech na 4 vteřiny zadržte a potom ho 4 vteřiny vydechujte ústy. Opakujte tak dlouho, dokud vaše emoce nepřejdou.
    • Sedněte si do pohodlného křesla a vnímejte své dýchání. Nesnažte se ho změnit. Zatněte obě ruce v pěst a přimáčkněte si palce k ukazováčkům. Uvolněte stisk a potom ruce zase stiskněte. S každým stisknutím se váš dech prohloubí a uvolní a vaše nepříjemné emoce vás za chvíli přejdou. [3]
  2. 2
    Uklidněte se tím, že se budete věnovat něčemu jinému. Místo abyste se drželi nepříjemných myšlenek, se zvedněte a jděte dělat něco jiného. Myšlenky přicházejí a odcházejí – můžete ty špatné vyloučit tím, že je nahradíte novými. Velmi brzy se budete sami divit, jak jste mohli být tak rozčílení.
    • Vyberte si něco, co vás baví a při čem se cítíte dobře. Pokud jste smutní nebo máte obavy a nejde vám přestat na to myslet, jděte se projít ven, zaběhat si nebo si vezměte fotoaparát a jděte ven fotit přírodu. Dělejte jednoduše to, co vám zaměstná mysl a přivede vás na jiné myšlenky.
    • Vyberte si nějakou činnost, která vyžaduje koncentraci. Zkuste plést, šít, nebo dělat jinou podobnou opakující se činnost, při které se musíte soustředit.
  3. 3
    Neužívejte alkohol nebo drogy, abyste se zbavili svých emocí. Ze začátku se to možná bude zdát jako dobrý nápad, ale ráno se probudíte a budete se cítit ještě mnohem hůře. Jde o dočasné řešení problému.
    • Také se vyhněte přejídání nebo hladovkám jakožto reakcím na emoce. Tím byste své tělo vystresovali a nemohli byste se vrátit k normálnímu fungování.
  4. 4
    Veďte si deník zaměřený na své emoce. Věnujte ho sami sobě. Pomůže vám lépe se poznat a bude vám sloužit jako ventil pro vaše pocity. Až příště pocítíte nějaký pocit (nejlépe nějaký silný), co nejdříve si ho zapište do tohoto deníku.
    • Co tuto emoci vyvolalo? Cítili jste, že vás ohromí? Jaký jste z toho měli pocit? Jak se tato emoce projevila na vašem těle? Jak se vám podařilo se jí zbavit? Vymizela postupně sama?
  5. 5
    Zbavte se toxických přátel. Pokud máte pocit, že vás ostatní vysávají a stahují k zemi, pravděpodobně se nacházíte v prostředí, které pro vás není vhodné. Většina z nás má ve svém okolí lidi, kteří nám nedělají dobře, ale jsme příliš líní, abychom se jich zbavili. S tím ale musíme skončit! Tito lidé vám mohou způsobovat emoce, které nepotřebujete a nechcete. Začněte hned teď a zbavte se prvního nepříjemného člověka, který vám přijde na mysl. Nemáte to přece zapotřebí.
    • Bohužel ostatní lidé mají velký vliv na naše emoce. Je to jen proto, že jim dáváme svolení, aby to dělali. Život je příliš krátký na to, abychom se obklopovali lidmi, kvůli kterým se cítíme špatně. Jen ať si najdou jiné lidi, které budou moci vysávat!
    Reklama

Část 3 ze 4: Zvyky, kterými můžete ovládat své emoce

  1. 1
    Meditujte. Meditace je jedním z nejlepších způsobů, jak se naučit ovládat své emoce. Díky meditaci se naučíte své emoce pozorovat, akceptovat je a nechat je jít. Někteří lidé sice umí své emoce ovládat na povel, ale většinou je to jen díky tomu, že velmi dlouho meditovali a každý den na tom tvrdě pracovali.
    • Najděte si nějaké tiché místo, kde vás nebude nikdo rušit. Sedněte si pohodlně, abyste mohli zhluboka dýchat. Jednoduchá meditace vypadá například tak, že se zaměříte na své dýchání. Nadechujte se nosem a vydechujte také nosem. Při dýchání se soustřeďte na to, jak vzduch prochází vaším tělem.
    • Projděte si své tělo od hlavy až k patě a vnímejte to, co cítíte. Je vám zima, nebo teplo? Cítíte pod sebou podlahu/sedačku? Pouze si těchto věcí všímejte.
  2. 2
    Během meditace využívejte vizualizaci. Představujte si něco, co si spojujete s klidným pocitem a zaměřte se na to. Pokaždé, když vaše mysl uteče, své myšlenky akceptujte a nechejte je jít. Potom se znovu zaměřte na svoji vizualizaci.[4]
    • Pokud vás přepadnou myšlenky nebo emoce, jednoduše je pozorujte. Nemusíte je měnit ani je „spravovat“ – akceptujte je. Potom je nechejte jít a stále dýchejte zhluboka.
    • Meditace trvá od 5 do 30 minut. Až dojdete na konec, zaznamenáte změnu nálady, myšlenek a chování. A až budete v meditaci skutečně dobří, můžete ji používat v různých situacích, kdy bude nutné si zachovat emocionální stabilitu.
  3. 3
    Naučte se přiznat svoji chybu. Mnoho problémů v životě nemá jednu jedinou, jasnou odpověď. Není možné přemýšlet černobíle. Když uděláte chybu, omluvte se s snažte se to napravit, abyste nezapadali do pocitů viny nebo lítosti. Ve vašem životě byste neměli mít místo pro negativní emoce. Ty vám nic dobrého nepřináší!
    • Jako při meditaci uznejte svoji chybu a dál se tím nezabývejte. Jde o minulost, nyní už víte, kde jste udělali chybu. Znovu už ji nikdy neuděláte, takže se tím nemusíte ani zabývat. Přiznat chybu neumí každý – je to obdivuhodnější, než mít vždy pravdu.
  4. 4
    Vyhněte se chování, kterým sabotujete sami sebe. Bez ohledu na to, jak vzteklí, frustrovaní nebo smutní jste, tyto emoce nedávejte najevo, dokud pečlivě nezhodnotíte situaci. Začněte myslet jasně a přemýšlejte nad důsledky svých činů. Pokud existuje možnost, že se vyplatí si chvíli počkat, udělejte to.
    • Nejdříve myslete a potom mluvte. Pocity často způsobují, že ze sebe vyhrkneme odpověď, která nám uškodí. Dejte si na čas a nejprve myslete. Pokud chcete něco říct, aniž byste to promysleli, uvědomte si, že je lepší neříct nic, aby si lidé mysleli, že jste chytří, než říct něco hloupého, aby měli jistotu, že chytří nejste.
      • Pokud nějaký kolega kritizuje vaši práci, neposílejte mu naštvaný email a nic neříkejte, dokud se neuklidníte. Dejte si na čas a zkuste zjistit, zda jeho kritika nebyla oprávněná, co na své práci můžete zlepšit díky jeho připomínkám a zda je vhodné mu dát klidně najevo, že by měl své připomínky formulovat profesionálněji.
  5. 5
    Znejte sami sebe. Když vycítíte situaci, ve které byste mohli podlehnout emocím, snažte se to co nejrychleji řešit. Odejděte, uklidněte se, nebo začněte myslet na něco jiného. Už byste měli vědět, co na vás zabere. Musíte znát sami sebe, věci, které ve vás vyvolávají emoce a také své reakce. To jediné, co byste tedy měli stále studovat, jste vy sami.
    • Když budete skutečně chtít pomoci sami sobě, bude to jednoduché. Místo abyste se divili, proč nejste schopni převzít kontrolu nad situací, na tom začněte pracovat. Dýchejte, zabavte se něčím jiným, nebo si přečtěte tento článek. Zeptejte se ostatních, jak se vypořádávají s emocemi. Zvyky jsou tvrdá práce, ne zázraky. Snažte se vytvořit si zdravé emocionální zvyky a dříve nebo později budete bez emocí. Je možné, že si to ani neuvědomíte, dokud na to někdo nepoukáže.
    Reklama

Část 4 ze 4: Vytrénujte si mozek

  1. 1
    Akceptujte fakt, že život jednoduše je. Není fér, není špatný ani není skvělý a plný radosti – jednoduše a prostě je. Nemůžete ho změnit. Vy existujete, takže existuje i váš život. Není na tom nic romantického, ani nic znepokojivého. Musíte se dostat do tohoto stavu mysli. Když pro vás nebude nic představovat velký problém a nic nebude mít význam, vaše emoce vymizí.
    • Co pro vás má takový význam, že má cenu kvůli tomu projevovat emoce? Láska? Láska je pomíjivá. Je všude kolem a není na ní nic jedinečného. Děti? Těm bude lépe bez vašich emocí. Přesvědčte sami sebe, že v životě neexistuje nic, co by stálo za projevení emocí, a půjde vám to samo.
  2. 2
    Myslete na komunitu, ne sami na sebe. Je těžší být emocionální, když se soustředíte na ostatní lidi. V individualistických komunitách může člověk snadno zapomenout na ostatní a myslet jen sám na sebe. Takoví lidé jsou často velmi emocionální, protože se zaměřují pouze na sebe samotné.
    • Spojení s ostatními lidmi je zdravé a povznáší naši duši. Když budete pomáhat ostatním, sdílet své znalosti, dělat dobrovolníka a budete komunikovat s lidmi ve vaší komunitě, brzy zjistíte, že emoce vám nic tak hodnotného nepřinášejí.
    • Když se zaměříte na ostatní, nebudete mít tolik času na to, abyste se pohroužili do svých vlastních emocí. Když se na vás budou ostatní spoléhat, budete mít odvahu překonávat stresující situace. Když se na vás ostatní lidé budou spoléhat, budete schopni přestat myslet na své vlastní emoce.
  3. 3
    Vytvářejte si nové myšlenkové mapy. Podle experta na neurologii Davida Rocka je velmi těžké přepsat naše neurální cesty. Je ale jednoduché si vytvořit nové. Dobrou zprávou je, že tyto nové mapy, neboli nové způsoby myšlení, jsou silnější, protože jsou čerstvé a vysoce soustředěné.
    • Místo abyste se snažili překonat své zakořeněné způsoby vnímání, což by nikam nevedlo, si vytvořte svoji vlastní myšlenkovou mapu, která vám umožní vidět se jako inspirujícího a cílově orientovaného člověka.
    • Vynaložte veškerou svoji energii na tvoření těchto myšlenkových map pomocí činů, které vám potvrdí, že jste skutečně takovým člověkem. S trochou cviku si vytvoříte nové neurální vzorce a budete moci ignorovat ty staré, které vám způsobovaly emocionální podráždění.
  4. 4
    Sledujte i své pozitivní emoce. Jde o to, abyste se zbavili emocí a platí to tedy i pro pozitivní emoce. Když vám tedy vaše máma koupí lístky na koncert, na který jste chtěli jít, nebo když se vám stane něco velmi příjemného, oceňte to, ale nebuďte příliš nadšení. Buďte vděční a usmějte se, ale nezacházejte dál.
    • Pokud chcete působit jako člověk bez emocí, neměli byste mít extrémní radost z ničeho. Dobrou zprávou je, že když vás nebude nic moci potěšit, nebude vás nic moci ani rozesmutnit. Budete mít dobrý základ pro neutralitu v každé situaci.
  5. 5
    Akceptujte to, co nemůžete změnit. Když nemůžete s něčím hnout, budete se cítit bezmocně. Musíte svůj vztek uznat, abyste se ho mohli zbavit. Zaměřte se na to, co změnit můžete, abyste mysleli pozitivně a netopili se v bezmoci.
    • Pozitivní myšlení je emocionálním stavem. Je dobré myslet pozitivně, ale pokud nechcete mít emoce, měli byste raději vůbec nemyslet. Lhostejnost je naprosto možná. Pokud tedy chcete být neutrální, neměli byste myslet ani pozitivně, ani negativně. Experimentujte a zkuste se uzavřít úplně.
    Reklama

Tipy

  • Nebavte se s nikým, kdo vás kritizuje. Tvařte se znuděně a dejte mu najevo, že vás jeho řeči nezajímají.
  • Mnoho lidí se po vyplakání cítí lépe, protože jde o fyzický způsob řešení emocí. Když ale řešíte stresující situaci například v práci, rozhodně se nesmíte rozplakat. Zkuste se místo toho štípat do kůže mezi palcem a ukazováčkem. Budete překvapení, jak vám to pomůže nerozplakat se.
  • Pokud chcete více informací o tom, jak pomocí logiky překonávat emoce, zjistěte si něco o kognitivně-behaviorální terapii (KBT). Lékaři, vědci i terapeuti ji často používají pro změny myšlenkových vzorců u pacientů.
Reklama

Varování

  • Když se budete poškozovat (například se řezat do zápěstí nebo se škrábat do krve), své vnitřní bolesti se nezbavíte. Uškodíte si tím, budete mít jizvy napořád a psychicky se budete cítit ještě hůře.
  • Pokud máte pocit, že vás ovládají vaše emoce a nemůžete to změnit, možná trpíte úzkostí, depresí nebo jinou nemocí. Neváhejte vyhledat odbornou pomoc. Čím dříve se začnete léčit, tím dříve se uzdravíte a naučíte se své problémy řešit jednou provždy.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama