Jak se zbavit plynatosti a pocitu nafouklého břicha

Plynatost a pocity nafouknutého břicha jsou přirozeným důsledkem zažívání a rozkladu potravy. Když ovšem plyny tělo neopustí pomocí krkání a konečníku, nahromadí se v zažívacím traktu a způsobují pocit nafouknutého břicha. V tomto článku se dozvíte, jak tento problém vyřešit pomocí změny stravování a jak se zbavit příznaků pomocí léků.

Metoda 1 z 3:
Okamžitá úleva

  1. 1
    Nezadržujte v sobě plyny. Mnoho lidí nutí svá těla zadržovat plyny, aby se neztrapnili, ale vypouštění plynů je naprosto normální tělesná funkce, která je vedlejším produktem zažívání. Když budete plyny zadržovat, budete trpět silnější bolestí a nepohodlím. Místo zadržování si raději najděte místo, kde je budete moci v klidu uvolnit.
    • Pokud jste na veřejnosti a potřebuje vypustit plyny, najděte si nějakou toaletu a zůstaňte tam, dokud bolest nepřejde.
    • Pokud se vám nedaří vypouštět plyny, zkuste nějakou jinou polohu. Lehněte si a uvolněte svaly, dokud tlak v žaludku a ve střevech nepoleví.
    • Pohyb vám může také pomoci. Dejte si rychlou procházku po sousedství, nebo si několikrát vyjděte schody, aby se vám plyny uvolnily. [1]
  2. 2
    Použijte ohřívací dečku nebo horký obklad. Pokud se chcete rychle zbavit tlaku v břiše způsobeného plyny, lehněte si a položte si na břicho ohřívací dečku, nebo ohřívací lahev. Počkejte, až horko plyny uvolní a bolest ustoupí.
  3. 3
    Pijte mátový nebo heřmánkový čaj. Jak máta, tak heřmánek mají účinky, které podporují zažívání a pomohou vám zbavit se bolestí břicha. [2] Kupte si mátový nebo heřmánkový čaj v obchodě, nebo použijte čerstvé listy máty a sušené květy heřmánku. Nechejte bylinky vylouhovat v horké vodě a vychutnejte si čaj, která vás ihned zbaví pocitu nafouknutého břicha.
  4. 4
    Dejte si česnek. Česnek má na zažívací systém podpůrné účinky a pomůže vám zbavit se plynatosti a pocitu nafouknutého břicha. Můžete brát česnekové tablety, ale čerstvý česnek vám poskytne mnohem rychlejší úlevu.
    • Dejte si česnekovou polévku, protože teplá voda zajistí, že se česnek dostane do těla rychleji. Rozdrťte si několik stroužků česneku a opečte je na olivovém oleji. Přidejte zeleninový nebo kuřecí vývar, nechejte polévku chvíli vařit a potom ji snězte ještě za tepla.
    • Nejezte česnek s jinými potravinami, které by vám mohly způsobit plynatost a pocit nafouknutí. Pro dosažení nejlepších výsledků ho jezte čerstvý, nebo ve formě česnekové polévky.
  5. 5
    Vezměte si nějaký volně prodejný lék proti plynatosti. Pokud již trpíte bolestmi břicha a pocitem nafouknutí, pomohou vám léky určené pro léčbu plynatosti. Vyberte si lék, který narušuje bublinky plynů a snižuje tím tlak ve střevech a v žaludku.
    • Volně prodejné léky s obsahem simethiconu jsou určeny pro léčbu plynatosti.[3]
    • Také aktivní černé uhlí by mělo pomoci proti plynatosti. Aktivní uhlí se prodává v obchodech se zdravou výživou a v lékárnách. [4]
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Změny životního stylu

  1. 1
    Vyhýbejte se potravinám, které vám způsobují plynatost a pocit nafouknutého břicha. Plyn se tvoří, když se v tenkém střevě nedostatečně zpracují sacharidy a v tlustém střevě potom fermentují. [5] Některým lidem určité potraviny vadí více, než jiným. Pokud často trpíte plynatostí, měli byste omezit konzumaci následujících potravin:
    • Fazole a další luštěniny. Černé fazole, červené fazole, dlouhé fazolkové lusky, hrách a další druhy luštěnin jsou známé tím, že způsobují plynatost. Obsahují oligosacharidy, které tělo nedokáže strávit – tyto nezpracované cukry potom zůstanou ve střevech a způsobují zvýšenou produkci plynů.
    • Vláknité druhy ovoce a zeleniny. Vláknina má spoustu prospěšných zdravotních účinků, ale je nestravitelná a často způsobuje plynatost a pocity nafouknutí. Zjistěte, které druhy ovoce a zeleniny vám působí největší potíže. Pro většinu lidí představuje košťálová zelenina, jako je brokolice nebo zelí mnohem větší problémy, než listová zelenina.
    • Mléčné produkty z kravského mléka. Kravské mléko obsahuje laktózu, kterou mnoho lidí nestráví. Vyhýbejte se mléku, sýru, zmrzlině a dalším mléčným produktům s obsahem laktózy. Kozí mléko je pro mnoho lidí snáze stravitelné, takže ho můžete zkusit.
    • Umělá sladidla. Sorbitol, manitol a další umělá sladidla mnoha lidem způsobují plynatost.
    • Limonády a nápoje s bublinkami. Vzduchové bublinky v nápojích způsobují pocit nafouknutého břicha, protože vzduch zůstává v žaludku a ve střevech.
  2. 2
    Zkuste jíst potraviny v jiném pořadí. Tělo produkuje přirozeně kyselinu chlorovodíkovou, která rozkládá bílkoviny. Tento proces začíná ve chvíli, kdy se pustíte do jídla. Když budete jíst sacharidy jako první, kyselina se vyčerpá dříve, než se do žaludku dostanou bílkoviny, které se nestráví, začnou fermentovat a způsobí pocit nafouknutého břicha a plynatost.
    • Místo abyste nejprve jedli chleba a salát, si nejprve dejte maso, ryby, nebo jiné bílkoviny.
    • Pokud budete mít stále potíže se zažíváním, můžete brát kyselinu chlorovodíkovou ve formě tablet. Seženete ji v lékárně. Tablety berte hned po jídle, dokud ještě probíhá trávení.
  3. 3
    Důkladně jídlo žvýkejte. Žvýkání je první fází trávení – při žvýkání sliny začínají potravu rozkládat. Před polknutím tedy každé jídlo důkladně požvýkejte, abyste zbytečně nezatěžovali žaludek a střeva a snížili riziko plynatosti.
    • Zkuste každé sousto před spolknutím dvacetkrát požvýkat. Můžete mezi sousty odkládat vidličku, abyste měli dostatek času.
    • Když budete jíst pomaleji, nebudete polykat příliš mnoho vzduchu, jak tomu je, když jíte rychle, takže se vyhnete pocitům nafouknutí a krkání.
  4. 4
    Jezte fermentované potraviny. Správné zažívání vyžaduje dostatek zdravých bakterií. Lidé jedí potraviny s obsahem zdravých bakterií již po staletí.
    • Jogurt s obsahem probiotik je běžným zdrojem bakterií, které podporují trávení. Můžete pít také kefír, který je sice mléčným produktem, ale je snadno stravitelný.
    • Kyselé zelí, kimči a další fermentované druhy zeleniny jsou také vhodnými alternativami.
  5. 5
    Berte trávicí enzymy. Doplňky stravy s trávicími enzymy vám mohou pomoci rozložit nestravitelné složky potravy, jako je vláknina, které mohou způsobovat plynatost a pocit nafouknutí. Snažte se zjistit, které potraviny vám dělají problémy a podle toho si vyberte vhodný doplněk stravy.
    • Pokud nestrávíte fazole, zkuste Beano, což je doplněk stravy s obsahem enzymů nutných k strávení oligosacharidů.
    • Trávicí enzymy byste měli brát před jídlem a ne po jídle, aby vaše tělo bylo připraveno potravu strávit hned po snězení.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Léčba poruch trávení

  1. 1
    Všímejte si frekvence a vážnosti vašich příznaků. Je přirozené trpět čas od času plynatostí a pocitem nafouknutí, zejména pokud sníte něco, co vám tyto problémy vždy způsobuje (například fazole, nebo zmrzlinu). Pokud trpíte bolestmi a plynatostí každý den, pravděpodobně jde o vážnější problém, který nelze napravit pouze změnou stravování.
    • Syndrom dráždivého tračníku postihuje tlusté střevo a způsobuje křeče a průjem po konzumaci určitých potravin. [6]
    • Celiakie je porucha trávení lepku, což je protein, který se vyskytuje v pečivu a dalších potravinách, které obsahují pšenici, ječmen, nebo žito.[7]
    • Crohnova choroba je vážná nemoc zažívání, která když se neléčí, může způsobit velmi vážné problémy.
  2. 2
    Vyhledejte lékařskou pomoc. Pokud trpíte plynatostí každý den a máte silné bolesti, které vám narušují život, objednejte se k lékaři a nechejte se vyšetřit. Plynatost a pocit nafouknutí je často spojen s tím, co jíte, takže se připravte na to, že s lékařem budete muset probrat vaše stravování a váš životní styl.
    Reklama

Tipy

  • Pravidelné cvičení vás zbaví plynatosti a pocitu nafouknutí a předejde plynatosti i v budoucnu. Choďte každý den na procházky, běhejte, nebo plavejte, aby vaše tělo mělo šanci se zbavit přebytečných plynů.
  • Jezte banány, manga, nebo kantalupy. Nepijte žádné sladké nápoje ani limonády.
  • Lehněte si a zvedněte nohy.
Reklama

Varování

  • Nepřestávejte jíst žádné potraviny, aniž byste se nejprve poradili s lékařem.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 29 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama