Jak se zbavit nadýmání

Nadýmání způsobují bakterie, které ve střevech rozkládají uhlohydráty, při čemž se vytváří plyny. Pokud nemáte možnost plyny uvolnit, můžou vám způsobit bolesti, křeče, pocení a nepříjemné nadýmání. Plynatosti se můžete ve chvíli jejího vzniku zbavit použitím různých metod, nebo změnou stravy dosáhnout trvalejšího efektu. Pro více informací čtěte dále.

Metoda 1 z 4:
Pomoc při akutních bolestech

  1. 1
    Ihned přestaňte s konzumací sycených nápojů. Ty mohou významně přispívat k nadýmání. Pokud si místo bublinkové vody či piva dáte vodu obyčejnou, můžete rychle zmírnit symptomy.
  2. 2
    Chvíli nic nejezte. Jakmile se symptomy zmírní, začněte opatrně s menšími porcemi jídla.
  3. 3
    Nekuřte. Kouření může způsobit polykání dalšího vzduchu, což vede k jeho hromadění ve střevech.
  4. 4
    Bežte se projít. Lehký pohyb pomůže rozpohybovat střeva a natrávená potrava se tak rychleji posune celým trávicím systémem.
  5. 5
    Vypijte mátový či heřmánkový čaj. Teplý šálek čaje je dobrý jak pro žaludek, tak pro střeva a s nimi související trávicí potíže.
  6. 6
    Vezměte si antacid, nebo živočišné uhlí. Během pár hodin vám to uleví od bolesti.
    Reklama

Metoda 2 z 4:
Upravte svůj jídelníček

  1. 1
    Zjistěte, jestli se bolesti nedostavily po konzumaci mléčných nebo pšeničných výrobků. Vaše potíže mohou být způsobeny citlivostí na laktózu či lepek.
    • Pokud je to jeden z uvedených případů, poraďte se se svým lékařem o potřebných dietních opatřeních. Nevrhejte se do takové diety sami, ale vždy se poraďte se specialistou, abyste si nezpůsobili nedostatek důležitých živin.
  2. 2
    Omezte stravu bohatou na vlákninu. Pokud se pokoušíte ve svém jídelníčku zvýšit příjem vlákniny, je možné, že pokud se tak stane náhle, vaše tělo reaguje zvýšenou tvorbou plynů.
    • Nahraďte jednu složku vaší normální stravy potravinou s vysokým obsahem vlákniny během jednoho týdne. Tím poskytnete vašemu trávicímu systému čas, se změně přizpůsobit. Pokud chcete například konzumovat více zeleniny, omezte uhlohydráty nebo proteiny o čtvrtinu až polovinu a nahraďte je zeleninou – nepokoušejte se zeleninou nahradit všechny uhlohydráty najednou.
  3. 3
    Omezte konzumaci smažených a tučných jídel. Tato strava zůstává v zažívacím traktu delší dobu a způsobuje tak zvýšenou tvorbu plynů.
  4. 4
    Dodržujte pitný režim. Pokud zvýšíte příjem vody, pomůžete tak rychleji vyplavit natrávenou potravu a tím snížit tvorbu plynů.
    Reklama

Metoda 3 z 4:
Preventivní opatření

  1. 1
    Jezte jogurty. Aktivní probiotické kultury pomáhají upravovat trávicí systém a tím tvorbu plynů. Zkuste každý den sníst alespoň 3 lžičky jogurtu s živými kulturami.
  2. 2
    Omezte polykání vzduchu. Pokud jste neměnili jídelníček, ale přesto se objevily problémy s plynatostí, je možné, že jste s jídlem či pitím spolykali větší množství vzduchu.
    • Nepoužívejte k pití sycených nápojů brčka. Polykáte díky nim ještě větší množství vzduchu a to může způsobit vašemu trávícímu systému potíže.
    • Jezte pomalu. Jakmile si do úst vložíte sousto, zavřete ústa a důkladně ho požvýkejte. Někteří lidé hltají a díky tomu spolu s jídlem spolykají velké množství vzduchu.
    • Pokud máte zubní protézu, zkontrolujte, jestli drží těsně. Její uvolnění může způsobovat polykání nadbytečného vzduchu během dne.
  3. 3
    Poraďte se se svým lékařem o použití nějakých doplňků stravy. V zahraničí je populární například přírodní produkt Beano, který pracuje na bázi enzymů a pomáhá rozkládat uhlohydráty. V současné době je k dostání pouze online.
  4. 4
    Užívejte během konzumace mléčných produktů enzymy na trávení laktózy. Pokud máte intoleranci na laktózu, vaše tělo potřebuje pomoc s trávením jejích cukrů v mléku a sýrech.
  5. 5
    Omezte stres. Je známo, že stres a různé neurózy způsobují trávící potíže jako např. průjmy nebo zácpy a ty často provázejí problémy s nadýmáním. Pokuste se vyhnout stresujícím situacím a osvojit si relaxační techniky.
    Reklama

Metoda 4 z 4:
Kontaktujte lékaře

  1. 1
    Zvažte, jestli nadýmání není opakujícím se jevem. Pokud ano, může být ukazatelem vážnějších problémů. Vyhledejte raději lékaře.
    • Lidé se srdečními nemocemi často trpí na nadýmání. Každý rok postihne infarkt jen v České republice téměř 40 tisíc lidí. Není proto od věci nechat se důkladně vyšetřit.
    • Nadýmání můžou způsobovat i žlučové kameny nebo zánět slepého střeva. Tyto potíže mohou způsobovat ostré bolesti v podbřišku, které se dají snadno zaměnit za bolesti z nadýmání. Operace může být nezbytná.
  2. 2
    Pokud máte horečku, bolesti na hrudi, zvracíte, ztrácíte na váze, nebo máte krev ve stolici, volejte okamžitě lékaře.
  3. 3
    Domluvte si schůzku se svým lékařem. Ujistěte se, že vás důkladně vyšetří a udělá vám rozbor krve.
    Reklama

Věci, které budete potřebovat

  • Mátový či heřmánkový čaj
  • Antacid
  • Potravinové doplňky
  • Živočišné uhlí
  • Jogurt s živými kulturami
  • Doplněk stravy s trávícími enzymy
  • Vodu

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 14 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama