Jak se zbavit mravenčení v noze

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

Omezený přísun krve (tedy špatný oběh) je pravděpodobně nejčastější příčinou mravenčení v nohou, ačkoli brnění může způsobit i dočasné utlačení nervů v noze od kotníku až po koleno.[1] Dočasná parestezie nohy—lékařský název pro mravenčení—obvykle není důvodem k obavám a většinou se dá snadno napravit. Pokud ale máte v noze mravence neustále, může se jednat o příznak vážnějších potíží, jako je diabetes, proto je v tomto případě vhodnější se poradit s lékařem.

Část 1 ze 3: Zbavte se mravenčení sami

  1. 1
    Změňte polohu nohy. Obvykle noha začne brnět, protože překřížení nohou omezí přísun krve. V poloze křížem nebo v jiné pokřivené poloze se v noze mohou stlačit cévy v okolí kolena. Navíc nervy, které inervují svaly v chodidle, se nacházejí v těsné blízkosti cév, takže není neobvyklé brnění díky skřípnutí nebo utlačení těchto nervů. Jednoduše tedy změňte polohu nohou, aby se v nich znovu obnovil proud krve a nervy se uvolnily.[2]
    • Mravenčení obvykle cítíte v noze, která je nahoře.
    • Jakmile do nohy začne znovu dobře proudit krev, bude několik minut trochu víc hřát a brnět.
  2. 2
    Postavte se. Kromě toho, že změníte polohu nohy (pokud mravenčení způsobilo jejich překřížení), tím že vstanete, povzbudíte lepší oběh krve. Když si stoupnete, gravitace vám napomůže poslat krev z horní části nohou do chodidel. Tepny mají vlákna z hladké svaloviny, které stahováním posílají v souladu s bitím srdce krev do končetin, a vstaním tento proces trošku urychlíte.[3]
    • Protažením chodidla do všech směrů (15-20 vteřin dělejte chodidlem kolečka) povzbudíte oběh krve a rychleji snížíte znecitlivění nohy a mravenčení.
    • Když už stojíte, malé protažení nohou (například když se prohnete v pase a pokusíte se dosáhnout na prsty u nohou) může pomoci „mravencům“ zmizet.
  3. 3
    Vychoďte to. Po změně polohy nohou a uvolnění cév a/nebo nervů v noze, se pokuste krevní oběh povzbudit malou procházkou. Jen se nezapomeňte ujistit, že už nohu trochu cítíte a máte v ní dost síly, jinak riskujete zakopnutí nebo pád a následně úraz.[4]
    • Jakmile změníte polohu, mravenčení přestane během nanejvýš několika minut.
    • Permanentní poškození nohy může nastat, pouze pokud je proud krve do nohou omezený a nervy jsou přitlačené několik hodin.[5]
    • Pokud v noze stále ještě cítíte mravenčení, namísto procházky bude jistější nohu jen protřást.
  4. 4
    Noste boty, které vám dobře padnou. Mravenčení nebo umrtvení nohou může být občas způsobené také botami, které špatně sednou. Nacpání nohy do úzké boty není dobré pro proudění krve ani pro nervy, a může vyvolat brnění nohou—obzvlášť pokud hodně chodíte nebo stojíte.[6] Proto vybírejte boty z prodyšného materiálu (například s koženou stélkou), které vám pevně uchopí paty a poskytnou klenbě podporu a prstům dost místa, abyste jimi mohli zavrtět.
    • Vyhýbejte se botám na vysokém podpatku a s úzkou špičkou.
    • Pokud cítíte mravenčení především na nártu, zkuste povolit tkaničky.
    • Poproste o přezkoušení prodavače v obuvnictví raději ke konci dne, protože tehdy máte kvůli natékání chodidel a tlaku na klenbu největší chodidla. [7]
    • Zkuste si v práci u psacího stolu boty vyzout, aby nohy nic netlačilo a dobře dýchaly.
  5. 5
    Připravte si teplou lázeň. Někdy je mravenčení v nohou způsobeno napjatými nebo nataženými svaly v dolní části nohou, například v lýtku. Namočením chodidel a nohou do teplé vody s hořkou solí můžete povzbudit oběh a znatelně uvolnit svalové napětí a bolest.[8] Hořčík obsažený v soli umožní svalům se uvolnit. Pokud vás trápí nateklé či zanícené nohy, namočte je po teplé lázni do ledové vody, dokud v chodidlech nezačnete ztrácet citlivost (cca 15 minut).
    • Než vstanete, pořádně si vždy utřete chodidla, ať neuklouznete nebo neupadnete.
    • Nepříjemné pocity v nohou a chodidlech mohou být způsobeny také nedostatečným přísunem minerálů (jako je vápník či hořčík) nebo vitamínů (například B6 či B12) v potravě.
    Advertisement

Část 2 ze 3: Vyzkoušejte alternativní léčbu

  1. 1
    Dopřejte si masáž chodidel/nohou. Vyžádejte si od maséra nebo sympatizujícího přítele masáž nohou a lýtek. Masáž snižuje svalové napětí a napomáhá lepšímu proudění krve.[9] Začněte třením prstů u nohou a pokračujte v masírování směrem k lýtkům, čímž napomůžete krvi v žilách proudit zpět k srdci. Nechte maséra (nebo kamaráda) masírovat tak zhluboka, jak jen to jde, aniž by vás masáž bolela.
    • Hned po masáži se vždy pořádně napijte vody pro vyplavení zánětlivých látek a kyseliny mléčné z těla. Pokud tak neučiníte, můžete pocítit bolest hlavy nebo mírné nechutenství.
    • Zkuste při masáži použít mátový krém, který nohy trošku poštípá a příjemně osvěží.
  2. 2
    Začněte chodit na jógu. Jóga používá prvky čínské tradiční medicíny, které pomocí správného dýchání, meditace a různých postojů a náročných póz povzbudí vaše zdraví. [10] Kromě toho, že napomáhají proudění energie, vám jógové pozice protáhnou a posílí svaly a napomohou správnému držení těla. Zvýšení pružnosti svalů, zejména v nohou, může předejít mravenčení v nohou, když je dáte křížem nebo do jiné polohy.
    • Pokud s jógou začínáte, můžete zpočátku zažívat mírnou bolest ve svalech nohou i jinde—ta by během několika dní měla ale odeznít.
    • Jestliže některé jógové pozice naopak způsobují pocit mravenčení v chodidlech, okamžitě přestaňte a poproste lektora, aby zkontroloval vaši techniku.
  3. 3
    Vyzkoušejte akupunkturu. Akupunktura spočívá v zapichování tenoučkých jehel do bodů v kůži a/nebo svalech, kterými proudí energie, ve snaze snížit bolest a zanícení a podpořit lepší oběh.[11] Akupunktura může efektivně pomoci dlouhodobě chabému oběhu v nohou a s ním spojenými potížemi, ačkoli obecně není lékaři příliš doporučovaná. Akupunktura vychází z principů tradiční čínské medicíny a uvolňuje řadu látek, včetně endorfinů a serotoninu, což může snížit nepříjemné pocity.
    • Akupunkturní body, které mohou napomoci nohám a potížím, nejsou vždy v okolí místa, kde tyto potíže pociťujete—mohou se nacházet i na odlehlejších místech těla.
    • Akupunkturu provádí řada zdravotníků, včetně některých lékařů, chiropraktů, léčitelů, fyzioterapeutů a masérů—ať už si vyberete kohokoli, měl by mít platné osvědčení k provádění akupunktury.
    Advertisement

Část 3 ze 3: Zjistěte, kdy je třeba vyhledat lékařskou pomoc

  1. 1
    Zajděte k doktorovi. Pokud neustále pociťujete mravenčení v nohou spolu s dalšími příznaky, jako je bolest, slabost, změna teploty nebo barvy, je čas se objednat k doktorovi.[12] Lékař vám nohy vyšetří, poptá se na vaši rodinnou anamnézu, dietní návyky a životní styl a možná vám i udělá krevní testy (pro kontrolu hladiny glukózy a vyloučení cukrovky).
    • Váš rodinný lékař není odborník na neurologii ani krevní oběh, takže vás, pokud bude třeba, odkáže k odborníkovi.
  2. 2
    Nechte se doporučit k odborníkovi. Mravenčení v nohou není vážný příznak nemoci, spíše se jedná o otravný problém, na druhou stranu ale může být způsoben vážnější chorobou, jako je diabetická neuropatie, žilní nedostatečnost (prosakující žíly ve spodní části nohou), chronický kmpartment syndrom (natékání svalů ve spodní části nohou), nebo onemocnění periferních tepen (PAD).[13] Proto je třeba, aby váš stav zhodnotil odborník, který může posoudit vaše problémy, jako je cévní chirurg, neurolog nebo ortoped (odborník na pohybový systém).
    • Mezi příznaky diabetické neuropatie patří: necitlivost nebo brnění v nohou, omezená schopnost cítit bolest nebo změny teploty, svalové křeče, pálení, oslabení svalů, bolestivé vředy, které se nehojí, bolest způsobená i lehkým dotykem a změny na nehtech na nohou.[14]
    • Rizikové faktory pro výskyt diabetické neuropatie jsou cukrovka typu 1 a 2, dyslipidemie, kouření a vysoký krevní tlak. Kardiovaskulární onemocnění zdvojnásobuje riziko výskytu neuropatie.
    • Žilní insuficience neboli nedostatečnost se běžně projevuje následujícími příznaky: natékání v oblastí lýtek a chodidel, bolest či únava v nohou, změna barvy a pokožka podobná vydělané kůži v oblasti lýtek a chodidel, necitlivost nebo brnění, bercové vředy.[15] Lékař určí diagnozu pomocí ultrazvuku žil s obráceným směrem toku.
    • Rizikové faktory žilní insuficience zahrnují: vyšší věk, rodinnou anamnézu, dlouhodobé postávání, zvýšení BMI, kouření, sedavý životní styl a trauma v oblasti dolních končetin.
    • Ultrazvuk žil je bezbolestný zákrok, který lékaři umožní zhodnotit funkci žil a tepen v oblasti chodidel a lýtek.
    • PAD je choroba, která postihuje tepny dolních končetin a jejím příznakem jsou bolestivé křeče v boku, stehnech či lýtkách během chůze, stoupání do schodů nebo cvičení; tato bolest vymizí během odpočinku.[16] Bolest je příznakem nedostatečného prokrvení nohou. PAD zvyšuje riziko výskytu onemocnění koronárních tepen, mozkové mrtvice a infarktu.[17]
    • Mezi rizikové faktory výskytu PAD patří: věk nad 70 let, kouření (i v minulosti) a cukrovka, abnormální puls a potvrzená ateroskleroza.
    • Neurolog může vyžádat vyšetření vodivosti nervů (NCS) a/nebo elektromyografické vyšetření (EMG), které mu ukáží schopnost nervů přenášet elektrické signály v nohou.
  3. 3
    Objednejte se k podiatrovi. Podiatr je odborník péče o chodidla, který vám může poskytnout další informovaný názor, pokud potíže neustávají a stávají se chronickými. Podiatr vyšetří vaši nohu a zjistí možná zranění, která mohla poškodit nervy, nebo benigní výrůstky či nádory, které mohou dráždit a/nebo utlačovat nervy a cévy. Podiatr také může předepsat obuv na míru nebo vložky do bot, které vám zajistí větší pohodlí a bezpečnost nohou.
    • Neurom je nezhoubný zduření nervové tkáně, který se obvykle nachází mezi třetím a čtvrtým prstem na nohou a může způsobovat brnění a mravenčení v chodidle. [18]
    Advertisement

Tipy

  • Při sezení nekřižte nohy ani kotníky; křížení může způsobovat mravenčení v chodidlech.
  • Nepostávejte ani neseďte dlouho na jednom místě. Často se hýbejte, zvláště pokud vaše práce obnáší posedávání u psacího stolu.
  • Přestaňte kouřit, protože kouření má negativní vliv na krevní tlak a oběh.
  • Nepijte alkohol ve velkém množství, protože etanol je pro tělo, především malé cévy a nervy inervující chodidla, toxický.
  • Zhruba 2/3 lidí s cukrovkou trápí mírné až vážné poškození nervů, což může způsobovat mravenčení a brnění v chodidlech.
  • Pokuste se vrtět postupně všemi prsty a pak různými svaly v chodidle a posléze celou nohou. Možná to bude bolet, ale rychleji se vám tak uleví.
  • Hodně se hýbejte.
  • Pusťte si na nohy teplou vodu; povzbudí to váš krevní oběh.
  • Zavrťte prsty u nohou a protáhněte si chodidla.
Advertisement

Warning

  • Pokud pociťujete následující příznaky, okamžitě vyhledejte lékařskou péči: rychle narůstající bolest a otok chodidla, slabost v chodidle či noze, vysoká horečka, rychlá změna barvy nohou, náhlý, neobjasněný úbytek váhy.

O tomto wikiHow

Lékař rodinného lékařství
Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement