Jak se vyrovnat se sebevraždou blízké osoby

Spoluautor Crisis Text Line

Váš životní partner, dítě, rodič, kamarád nebo jiná blízká osoba spáchala nedávno sebevraždu. Svět se vám obrátil úplně naruby. Ztráta milované osoby dokáže být skutečně devastující. Vědomí, že si nějaký váš blízký vzal život, vám může do cesty postavit celou řadu nových překážek. Jenom čas vám může pomoct plně zpracovat žal a smířit se s takovou ztrátou. Mezitím si ale můžete osvojit schopnost pochopit vlastní emoce, což vás lépe provede tímto tragickým obdobím.

Metoda 1 z 3:
Připravte se na emocionální reakci

  1. 1
    Očekávejte šok. Když se rodinní příslušníci nebo přátelé poprvé dovědí o sebevraždě blízkého člověka, je naprosto běžné, že pociťují otupělost. Často řeknou něco jako "Tomu nevěřím!" protože si nemyslí, že by to mohlo být vůbec reálné. Tento pocit ale časem vymizí, společně s tím, že smrt akceptujete.[1]
  2. 2
    Pochopte, že pocity zmatenosti jsou úplně normální. Zmatenost je další emocí, která se typicky projevuje u lidí, kteří kvůli sebevraždě přišli o někoho blízkého. Vy i ostatní se pravděpodobně budete neustále ptát "proč" se to stalo nebo "proč" váš blízký nevykazoval žádné signály.
    • Potřeba znát smysl smrti vás bude neustále pronásledovat.[2] Snadněji to pochopíte, když se pokusíte seskládat poslední týdny, dny a hodiny života vašeho blízkého. Přesto si ale musíte uvědomit, že v případě sebevraždy zůstanou vždy nějaké nezodpovězené otázky.
  3. 3
    Připravte se na pocity vzteku a viny. Při pomyšlení na sebevraždu u sebe můžete zpozorovat naštvanost či vztek. Vaše zlostné pocity mohou být způsobené obviňováním vlastní osoby, že jste si nevšimli žádných známek, že je váš blízký nešťastný. Zodpovědnost ale můžete svalovat i na Boha, jiné členy rodiny nebo lékaře a zdravotníky za to, že neposkytli dostatečnou pomoc, ale vinit můžete také samotného zemřelého, protože za vámi nepřišel a nepožádal o pomoc.
    • Pochopte, že obviňování sebe sama je zcela normální, ale že se o vaši chybu nejedná. Obviňování vám může pomoct překonat ztrátu tím, že si přiřknete odpovědnost v hluboké zášti z pomyšlení, že nemáte svůj život ani životy svých blízkých pod kontrolou.[3]
  4. 4
    Čelte pocitům odmítnutí nebo předpokládaného opuštění.[4] Když váš blízký spáchá sebevraždu, pak vás mohou přepadnout pocity, že nejste dostatečně dobří. Budete si říkat, že kdyby byl váš vztah s danou osobou lepší, nemusela si vzít vlastní život. Budete na ni naštvaní, že vás tu nechala samotné, abyste se vyrovnali s tou šílenou, devastující bolestí.
    • Pocity odmítnutí či opuštění jsou v pořádku. Pamatujte ale, že sebevražda je velmi komplexním údělem jak pro oběť, tak pro pozůstalé. Uvědomte si, že se jednalo o volbu vašeho blízkého, který nedokázal dále snášet svůj život nebo určité okolnosti -- s vámi to nesouvisí.

Metoda 2 z 3:
Zvládněte svůj zármutek

  1. 1
    Sejděte se se svými blízkými. Jakmile se ze sebevraždy milovaného člověka vzpamatujete, budete se přátelům a rodině možná vyhýbat. To může být způsobeno silnější emocionální reakcí v podobě obviňování druhých osob. Pamatujte ale, že tito lidé mohou být stejně naštvaní jako vy. Namísto toho, abyste se od nich izolovali, byste měli trávit více času s lidmi, kteří zemřelého měli také rádi. Poskytne vám to potřebnou útěchu.[5]
  2. 2
    Vybavte si hezké vzpomínky.[6] Při společném setkání s ostatními, kdy se snažíte navzájem utěšit, si udělejte čas a vyprávějte si o hezkých chvílích, které jste s danou osobou strávili. Budete-li se neustále ptát jak a proč, nikdy nedosáhnete potřebného klidu.
    • Vyprávění hezkých vzpomínek vás může přivést zpátky do doby, kdy byla daná osoba šťastná. Pravděpodobně na ní budete chtít vzpomínat právě takto.
  3. 3
    Držte se rutiny. Jakmile se na to budete cítit, pokuste se vrátit ke svému běžnému životu. Zpočátku to bude velice těžké. Obtížné pro vás budou i aktivity jako je oblékání nebo úklid domácnosti. Ne, nic už nikdy nebude "normální", ale opětovným zavedením rutiny můžete získat pocit smysluplnosti a řádu.[7]
  4. 4
    Dobře jezte a cvičte.[8] Při truchlení nad smrtí blízkého člověka může být velmi snadné opomíjet jídlo. Starat se o sebe - to je pravděpodobně ta poslední věc, která vám přijde na mysl. Přesto je ale důležité, abyste každý den snědli několik vyvážených jídel, které vám dodají potřebnou sílu k překonání tohoto náročného období. Cvičení, i kdyby to mělo být pouze venčení psa po okolí, pomáhá zmírňovat zármutek či úzkost a zlepšuje celkovou náladu.[9]
    • Při plánování svých každodenních úkonů proto nezapomínejte na řádný jídelníček a rozpis cvičení, čímž dodáte tělu potřebné živiny a energii pro překonání stresového období.
  5. 5
    Věnujte se uklidňujícím aktivitám. Všechny ty nepříjemné myšlenky a pocity, spojené se sebevraždou vašeho blízkého, ve vás vyvolávají smutek, úzkost a někdy dokonce deprese. Aktivity, které dokážou uklidňovat, mohou tyto pocity zahnat a pomůžou vám načerpat novou sílu.[10]
    • Mezi takové aktivity můžete zařadit v podstatě cokoli, co se vám zdá uklidňující, jako je například chvíle klidu, kdy se zabalíte do teplé deky, připravíte si šálek horkého čaje, dopřejete si koupel, zapálíte aromaterapeutické svíčky, pustíte příjemnou hudbu, sednete si před krb nebo se začtete do knížky.
    • Jste-li adolescent, kterému dělá potíže vyjadřování svých pocitů a uvolňování stresu jiným způsobem, můžete těžit například z toho, že své pocity zachytíte kreslením v barevných omalovánkách nebo prostě jen tak, na papíře.[11]
  6. 6
    Nebuďte špatní kvůli tomu, že se bavíte. Vítaným rozptýlením od vašeho smutku může být návštěva nějaké společenské události, která vám navíc ukáže, že bez ohledu na aktuální smutek bude všechno zase lepší.[12]
    • Odvedení pozornosti od emocí na krátkou dobu nijak neznevažuje to, čím si právě procházíte. Naopak - setkání s přáteli, sledování nějaké komedie nebo tancování na oblíbenou písničku vám může pomoct obnovit vaši schopnost zvládat zármutek.
    • V jednu chvíli se budete smát, až se budete za břicho popadat a za okamžik už se budete zase topit v slzách. To je ale naprosto normální.
  7. 7
    Pokud je to nutné, vyhledejte odbornou pomoc. Pozůstalí často lépe porozumí tomu, čím si zemřelý procházel, když si promluví s nějakým terapeutem. Terapeut či jiný odborník vám vysvětlí složité mentální potíže, se kterými se váš milovaný člověk pravděpodobně potýkal. Také vám pomůže vysvětlit vaše pocity a vybudovat dovednosti pro jejich zvládání. To je obzvláště nápomocné, pokud jste byli svědkem sebevraždy, jelikož taková traumatická událost může vyústit v posttraumatickou stresovou poruchu, neboli PTSD.[13]
    • Požádejte svého praktického lékaře, aby vám doporučil nějakého specialistu, který se dané problematice věnuje.

Metoda 3 z 3:
Překonejte stigma

  1. 1
    Projděte si statistické údaje spojené se sebevraždami. Vzděláte-li sebe, své blízké i osoby kolem sebe, získáte lepší vhled do toho, proč nějaký váš blízký spáchal sebevraždu. Ve Spojených státech amerických si každý rok vezme život více než 40 000 lidí. Sebevražda je tam desátou nejčastější příčinou úmrtí a druhou nejčastější u mladých osob ve věku 10-24 let. V Česku byl v letech 2010-2014 dle dostupných údajů průměrný roční počet sebevražd 1560. [14][15]
    • Uděláte-li si menší průzkum a zodpovíte si základní otázky o sebevraždách, dokážete lépe pochopit, čím si asi váš blízký mohl procházet a možná pomůžete zachránit nějaké životy v budoucnu.
  2. 2
    Zármutek v sobě neduste. Narozdíl od ostatních příčin smrti, sebevražda po sobě často zanechá pozůstalé, kteří se cítí být izolováni. Stigma, které kolem fenoménu sebevražd panuje, pozůstalým obvykle brání v tom, aby svůj zármutek a pocity probírali s ostatními. Navíc často ani nechtějí mluvit o detailech smrti, aby zmíněnému stigmatu předešli.[16][17]
    • Sdílení svých myšlenek a pocitů s přáteli a milovanými osobami je naprosto stěžejní součástí procesu hojení. Seberte kuráž a vyhledejte někoho, komu můžete svůj příběh vyprávět.
    • Nemusíte se svěřovat každému ve svém okolí, ale měli byste se otevřít několika málo jedincům, od kterých můžete očekávat podporu. Pokud o těchto věcech budete mlčet a nesdělíte jiným lidem, jaké příznaky by měli pozorovat, může se stát, že přijde o život zbytečně někdo další.
  3. 3
    Přidejte se ke skupině lidí, kterých se nějak téma sebevraždy dotýká. Podpora od jiných pozůstalých, od lidí, kteří se také vyrovnávají se sebevraždou někoho blízkého, vám může poskytnout potřebnou útěchu k překonání stigmatu.
    • Připojit se můžete ke skupině vedené nějakým odborníkem nebo laikem, který má zkušenosti se smutkem po sebevraždě blízké osoby. Poohlédněte se proto po nějaké takové skupině lidí ve svém okolí a rozhodněte, zda s ní chcete svůj příběh sdílet či nikoli.[18]
    • Jestliže nemůžete najít ve svém regionu žádnou takovou skupinu, můžete vyhledat podobnou pomoc na internetu.[19]


Tipy

  • Ačkoli se názory na tuto radu liší, mnozí se domnívají, že zármutek nejlépe překonáte, když budete neustále něčím zaneprázdnění. Ačkoli byste své emoce neměli potlačovat prací, aktivita může pomoct zahnat deprese a temné myšlenky.
  • Jestliže všechno prožíváte s obzvláštními obtížemi a nemáte se na koho obrátit, vyhledejte terapeutickou skupinu pro zvládání zármutku. Získáte tím také novou perspektivu, kterou vám přátelé ani rodina zemřelého nemůžou poskytnout.

Varování

  • Je možné, že se u vás v období truchlení začnou rozvíjet různé zlozvyky (např. kousání nehtů, kouření, užívání drog, pití apod.). Nebo už jste to někdy dělali a nyní přemýšlíte o tom, že byste s tím zase začali. V takovém případě okamžitě vyhledejte pomoc! Začít byste měli u svého lékaře nebo v místní poradně, která může vést různé programy pro pomoc v situacích, jako je ta vaše.
  • Svěřit byste se měli také s jakýmikoli dalšími myšlenkami na smrt - ať už vaší vlastní nebo někoho jiného.
  • Jakákoli dlouhodobá deprese by měla být okamžitě konzultována s lékařem.
  • Máte-li sebevražedné úmysly, zajděte do nemocnice a vyhledejte odbornou pomoc.

O tomto wikiHow

24/7 bezplatná krizová podpora prostřednictvím zpráv
Spoluautorem tohoto článku je Crisis Text Line. Crisis Text Line poskytuje bezplatnou 24/7 krizovou podporu prostřednictvím zpráv. Lidé v krizové situaci mohou poslat zprávu na číslo 741741 a spojit se s vyškoleným krizovým poradcem. Ti si vyměnili již přes 100 milionů zpráv s lidmi v krizi v USA a služba se rychle rozšiřuje.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne