Jak se vypořádat se složitými lidmi

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

Složití lidé jsou všude. Možná býváte i vy složití. Mnoho lidí má období, kdy se nechová zrovna nejlépe. Pokud chcete udržovat vztah se složitým člověkem, budete se muset naučit způsoby, jak se s takovou osobou vyrovnat a jak s ní vyjednávat.

Metoda 1 z 2:
Oslovení složité osoby

  1. 1
    Předem si promyslete, jestli do toho chcete jít. Když budete mít konflikt se složitým člověkem, rozhodněte se, jestli stojí za to se o daném problému bavit.[1] Není potřeba se vždy pouštět do boje. Čím dříve si toto uvědomíte, tím šťastnější váš život bude. V ideálním případě byste společně s tímto složitým člověkem měli být schopni odložit problémy stranou a shodnout se na kompromisu. Občas to není možné.
    • Zeptejte se sami sebe, jestli kvůli dané situaci strádáte dostatečně na to, abyste ji museli řešit.
    • Zvažte váš vztah vůči této osobě. Jestli se jedná o šéfa nebo jiného důležitého člověka, budete muset přijmout některé věci, které vám nevyhovují (nejedná-li se ovšem o nekorektní či hrubé chování).[2] Jestli se jedná o kamaráda nebo rodinného příslušníka, zamyslete se nad tím, jestli jim tím, že dané chování přijmete, dovolujete chovat se špatně, nebo si jen šetříte čas a nervy.
    • Dá se tento souboj vůbec vyhrát? Možná se někomu, kdo vás rozčiluje chcete postavit opravdu hodně. Ale danou situaci byste tím mohli ještě zhoršit, a zvažte, jestli vůbec můžete dosáhnout svého cíle. Nebo se může jednat o špatné načasování. Případně se možná musíte rozhodnout, jestli musíte vytvořit plán, najít pomoc, nebo zvážit své možnosti.
  2. 2
    Na chvilku se zastavte. Předtím, než odpovíte, se zhluboka nadechněte, abyste si ujasnili své myšlenky a uklidnili se. Pokud váš konflikt probíhá přes email nebo SMS, snažte se nic neposílat, když jste rozhořčení. Věnujte trochu času tomu, abyste se uklidnili. Pak budete schopni k dané osobě přistupovat rozumněji.[3]
    • Pokud je to možné, bavte se o svém problému na nějakém neutrálním místě, nebo na místě, kde se něco děje. Mohli byste spolu třeba mluvit za chůze. To může omezit nepříjemné interakce z očí do očí.[4]
  3. 3
    Vyjádřete své potřeby jasně a sebevědomě. Nedejte dané osobě možnost vás zmanipulovat, nebo překroutit, co říkáte.[5] Používejte výroky s “já” místo obvinění s “ty”. Například:
    • ”Rozumím tomu, že tě rozhodilo, že jsem dorazil pozdě. Cítil bych se stejně. Bohužel dnes ráno nejezdilo metro a čekali jsme ve stanici. Je mi opravdu líto, že jsi musel/a čekat!”
    • Neříkejte: “Není od tebe normální očekávat, že přijedu včas, když nejezdí metro. Kdyby ses o mě vážně zajímal/a, mohl/a si na Googlu zkontrolovat, jestli můj vlak jede.”
  4. 4
    Nepřestaňte být zdvořilí. Ať už vám váš protějšek odpoví cokoliv, zůstaňte v klidu. Neuchylujte se k urážení dané osoby. Mezi odpověďmi se vždy zhluboka nadechněte. Klíčové je nespadnout na úroveň svého protějšku. Navíc, čím více v klidu zůstanete, tím spíše si daná osoba povšimne toho, co je špatně a zamyslí se nad svým chováním.[6]
  5. 5
    Zůstaňte u faktů. Mluvte jednoduše a krátce a nezatěžujte své vyjadřování přílišným množstvím detailů nebo pocitů. Je dost možné, že se vám nepovede dané osobě vysvětlit svoji perspektivu a navíc je nepotřebujete o ničem přesvědčit. Řekněte, co se stalo a nesnažte se ospravedlňovat své chování.[7]
    • Vyhýbejte se tématům, která vyvolávají hádky.[8] Jestli se třeba vždy hádáte o dovolených s vaší švagrovou, nebavte se o nich! Nechte někoho jiného být prostředníkem.
    • Nebuďte útoční.[9] Možná se chcete zastat svého názoru, ale se složitými lidmi je lepší se takovýmto dohadováním vyhnout. Nemrhejte svým časem tím, že se budete snažit dokázat, že máte pravdu. Místo toho udržujte danou situaci co možná nejneutrálnější.
  6. 6
    Stýkejte se s danou osobou méně. Snad se s člověkem, který vás trápí, dokážete vypořádat. Ale pokud ne, měli byste s ním trávit méně času. Jestli se bavit musíte, snažte se to zkrátit tím, že se z rozhovoru vyvážete, nebo do něj připojíte ještě někoho jiného. Zůstaňte co nejpozitivnější a rozhodně se následně uklidněte.[10]
    • Přijměte fakt, že daná osoba asi nikdy nebude tím kamarádem, kolegou nebo sourozencem, jakého byste chtěli.[11]
  7. 7
    Promluvte si se spojenci. Jestli s někým nečiníte pokroky, ale pokroky potřebujete, promluvte si s možným prostředníkem. Možná může situaci zlepšit váš šéf. Jestli je váš problém v rámci rodiny, vyberte někoho mezi vámi, kdo může vyjednávat. Snažte se říkat své stížnosti jen lidem, kterým věříte.
    Reklama

Metoda 2 z 2:
Změna vlastního přístupu

  1. 1
    Uvědomte si, že na světě vždy budou složití lidé. Ať už budete žít nebo pracovat kdekoliv, vždy se setkáte s lidmi, kteří se chovají, jako kdyby chtěli ostatním ubližovat. Klíčem je naučit se s takovými lidmi jednat. Vzhledem k tomu, že se jim nemůžete vyhnout, mohlo by vám pomoci, když zvládnete rozpoznat různé druhy složitých lidí, abyste se mohli rozhodnout, jak s nimi nejlépe komunikovat. Mezi tyto typy patří:[12]
    • “Nepřátelsky naladění” lidé většinou reagují agresivně. Mohou být cyničtí, hádaví a neschopni přijmout, že nemají pravdu. Tito lidé se vyžívají v tom, mít nad ostatními převahu nebo šikanovat ostatní přes internet.
    • Lidé, kteří jsou “citliví na odmítnutí” vyhledávají urážky. Jinými slovy je velmi snadné je urazit. K vyjádření svého zděšení často používají psaní (email, textové zprávy).
    • “Neurotičtí” lidé jsou ještě něco úplně jiného. Mohou být úzkostliví a pesimističtí a často jsou vůči ostatním velice kritičtí.
    • “Egoisté” dávají na první místo své vlastní zájmy. Nenávidějí kompromisy a také extrémně často věci berou jako osobní urážku.
  2. 2
    Zvyšte míru své tolerance. Chování ostatních lidí ovlivnit nemůžete, ale můžete se rozhodnout, jak budete reagovat a jestli se budete angažovat nebo ne. Jedním ze způsobů, jak to udělat je zvýšit svoji toleranci vůči frustraci, mezi což patří zpochybnění nerozumných přesvědčení, které mohou vést k tomu, že budete vystresovaní, naštvaní, nebo zneklidnění.
    • Když se budete bavit s někým složitým, možná si budete myslet, "s tímhle člověkem se nedokážu vypořádat!" Předtím, než tato iracionální myšlenka ovlivní vaši reakci, zhluboka se nadechněte, a zamyslete se, jestli je pádná.
    • Pravdou je, že se s tím dokážete vypořádat. Neumřete ani se nezblázníte, protože vaše tchýně chce do nejmenšího detailu naplánovat rodinou oslavu, nebo proto, že se váš šéf rozčiluje. Jste silní a zvládnete to. Jde o to, jak to zvládnete: budete tak vystresovaní, že váš krevní tlak vzlétne do závratných výšin, nebo se několikrát zhluboka nadechnete a dáte své tchýni několik mrkví na okrouhání, aby byla zaneprázdněná?
    • Když si všimnete, že používáte slova jako "muset," "nesměl," "mít něco udělat," "mít povinnost," "vždycky," nebo "nikdy," věnujte chvíli tomu, abyste danou myšlenku pozměnili.
  3. 3
    Zamyslete se nad svým vlastním chováním. Jestli vás lidé neustále napadají, může to být proto, že přitahujete nesprávný typ lidí. Jste-li například přílišně negativní, je možné, že se okolo vás budou houfovat další pesimisti. Snažte se najít si pozitivně naladěné přátele.
    • Jaká byla vaše role ve vašich negativních zkušenostech z minulosti? Jak jste reagovali na dané chování? Řekněme třeba, že do vás vaše kamarádka Líza neustále rýpe. Odpovíte jí? Zastanete se sami sebe?
    • Pomáhá, když rozpoznáte své vlastní přednosti a slabiny. Díky tomu příště, až budete konfrontováni se složitými lidmi, s nimi budete schopni lépe jednat.
  4. 4
    Buďte si vědomi toho, jak vnímáte druhé. Možná se vám zdá vaše kamarádka složitá, ale třeba jen prochází těžkým obdobím. Místo toho, abyste okamžitě soudili něčí chování, se snažte se do daného člověka vcítit a zamyslet se, jak byste se asi cítili na jeho/jejím místě. Pokud budete ohleduplní k rozdílům mezi osobnostmi, budete lepší ve zvládání různých konfliktů.
    • Buďte akceptující tím způsobem, že se zhluboka nadechnete a podíváte se na daného člověka s co největším množstvím soucitu. Řekněte si: "Vidím, že trpíš. Přijímám, že jsi úzkostlivý a vystrašený, i když nevím proč. Přijímám, že kvůli tobě také pociťuji úzkost."[13]
    • Když přijmete, že něco "je, tak jak to je," uznáte a přijmete, že se jedná o složitého člověka, uvolníte část napětí vytvořeného vzdorem nebo snahou bojovat.[14]
    • Snažte se najít důvod, proč soucítit s daným chováním.[15] Možná nerozumíte tomu, proč na vás právě bez jasného důvodu zákaznice vyjela. Místo toho, abyste se také rozčílili, zvažte, že třeba zažívá silné chronické bolesti, kvůli kterým je náchylnější k hádce. Nejde o to, jestli je to pravda, ani o to, jestli je to vůbec realistické – pomůže vám to zůstat v klidu a nezahrabat se do negativity.[16]
    Reklama

Tipy

  • Nikdy nenadávejte. Nadávání váš protějšek akorát rozčílí a vy projevíte, že jste ztratili kontrolu nad svým chováním.
  • Vždy zůstaňte v klidu, a pokud cítíte potřebu rozčílit se, jednoduše odejděte.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný magisterský sociální pracovník
Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.
Kategorie: Vztahy

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama