Jak se vypořádat s násilnickým partnerem

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

Násilí má mnoho podob. Pokud s vámi váš partner emocionálně manipuluje, opakovaně vás ztrapňuje, nebo vás jinak ponižuje, prožíváte si emocionální zneužívání. Pokud vás partner napadl fyzicky nebo sexuálně, jde o fyzické zneužívání. Jediným způsobem, jak se s násilnickým partnerem vypořádat je co nejrychleji vztah ukončit a zajistit si bezpečí. V tomto článku se dozvíte, co dělat a jak pokračovat v životě.

Část 1 ze 3: Utečte násilníkovi

  1. 1
    Sežeňte si pomoc. Často existují místní organizace, které pomáhají obětem domácího násilí. Pokud nevíte, kde začít, nebo pokud si pouze chcete s někým promluvit o tom, zda je váš partner skutečně násilník, zkuste některé z následujících zdrojů. Pokud s partnerem žijete, dávejte si pozor a nepoužívejte váš domácí počítač ani telefon, protože by partner mohl díky historii sledovaných stránek nebo výpisům hovorů zjistit, že jste se snažila tyto organizace kontaktovat.
  2. 2
    Neomlouvejte ani nezlehčujte násilnické chování. Je běžným jevem, že násilníci své oběti přesvědčí, že je to jejich vina. Když se k vám bude váš partner chovat agresivně, nebo manipulativně, není to vaše vina! Vztah může být násilnický, i když má následující charakteristiky:
    • Partner vás nikdy neuhodil – zneužívání může být i psychické.[1]
    • Vaše problémy nejsou tak vážné, jako problémy ostatních zneužívaných žen, o kterých jste slyšela.[2]
    • Fyzické násilí se stalo pouze jednou nebo dvakrát. Jakékoli násilí je známkou toho, že se může opakovat.[3]
    • Když jste se začala chovat pasivně, přestala jste se s partnerem hádat a přestala jste vyjadřovat své myšlenky a názory, násilí přestalo.[4]
  3. 3
    Vymyslete si plán, který vám umožní vztah ihned ukončit. Fyzické a emocionální násilí by mělo být pro každého nepřekonatelným problémem ve vztahu. Bez ohledu na to, jak moc se s partnerem milujete, jak dlouho spolu jste, zda máte děti nebo zvířata, nebo zda spolu žijete, je nutné vztah, který zahrnuje fyzické nebo emocionální násilí ihned ukončit. Začněte si plánovat bezpečný a rychlý odchod od partnera.[5]
    • Zamyslete se nad tím, kam půjdete.
    • Zjistěte, co si musíte vzít s sebou. V případě potřeby si sbalte nouzové zavazadlo a schovejte si ho na nějaké bezpečné místo, abyste si ho mohla vzít s sebou, až budete chtít odejít.
    • Pokud máte s partnerem společný telefonní účet, nezapomínejte na to, že mnoho telefonů je možné sledovat pomocí GPS, takže je možné, že vás partner sleduje pomocí svého telefonu. Nechejte telefon raději doma a kupte si nový telefon i novou SIM kartu.
    • Zjistěte, co je nutné udělat pro to, abyste byla po odchodu v bezpečí. Potřebujete soudní zákaz styku? Budete se muset odstěhovat do jiného města? Budete potřebovat novou identitu? Nebo bude stačit vyměnit zámky?
    • Ujasněte si, jak to uděláte, aby byli v bezpečí také ostatní. Děti a domácí zvířata musíte vzít s sebou, ale je možné, že s vámi nebudou moci zůstat. Nezapomeňte si připravit plán i pro ně.
  4. 4
    Ukončete vztah bezpečně. Měla byste dát partnerovi jasně najevo, že ze vztahu odcházíte a že se k němu už nikdy nevrátíte. Pokud se toho bojíte a máte strach o své bezpečí, ukončete vztah po telefonu, nebo někoho požádejte, aby vám pomohl.
    • Nesnažte se vztah ukončit, když budete s partnerem sama doma. Jeho násilí by mohlo eskalovat a mohla byste se tím dostat do vážného nebezpečí.
    • Rozejděte se s partnerem po telefonu, i když to není vhodný způsob rozchodu – vaše bezpečí je nyní důležitější, než společenské normy.
    • Pokud máte pocit, že se s partnerem musíte rozejít osobně, udělejte to na veřejnosti v přítomnosti ostatních lidí a snažte se rozhovor ukončit co nejrychleji.
    • Mluvte stručně a k věci. Můžete říct třeba: „Už spolu nemůžeme být.“ Neříkejte nic jako „teď“ nebo „v tuto chvíli,“ nebo „dokud se nezměníš.“ Měla byste vztah ukončit jednou provždy.
    Reklama

Část 2 ze 3: Chraňte si bezpečí

  1. 1
    Kontaktujte příslušné úřady. Jakmile budete fyzicky v bezpečí, měla byste si promluvit s úřady a začít se zabývat možnostmi, které máte. Měla byste vědět, jak správně postupovat a zeptat se policie na to, jakým způsobem si můžete zajistit bezpečí. Jednoduše se pokuste zajistit, abyste se násilí v budoucnu vyhnula.
    • Jakmile to bude možné, setkejte se s poradcem v oboru domácího násilí a zjistěte, jaké možnosti máte. Podle vaší situace a délky vašeho vztahu možná nebude snadné najít si novou práci, nové bydlení, nebo učinit jiné důležité změny. Psychologové a poradci vám mohou pomoci.
  2. 2
    Zdokumentujte vaše domácí násilí.[6] Veďte si záznamy o všech pokusech o kontakt, které partner po rozchodu učiní. Zapište si také popis všech událostí, které se staly buď při osobním kontaktu, nebo po telefonu a schovávejte si fyzické důkazy, jako jsou emaily, zprávy na sociálních sítích, nebo SMS zprávy.
    • Musíte zdokumentovat veškerou korespondenci, kterou jste od bývalého partnera obdržela, zejména pokud obsahuje výhružky násilím. Pokud je to ve vašich silách, měla byste zdokumentovat také veškeré fyzické násilí, které jste utrpěla během vztahu, nebo po rozchodu s partnerem.
    • Tento krok je velmi důležitý při přípravě obvinění proti vašemu partnerovi a může vám pomoci v případě, že budete potřebovat soudní zákaz styku.
  3. 3
    Nechejte si vystavit soudní zákaz styku. Zákaz styku vám poskytne právní ochranu před bývalým partnerem. Vezměte si s sebou všechny důkazy násilí a napište si dopis, který popisuje vaši situaci a vztah mezi vámi a vaším partnerem. Policie a právníci by vám měli pomoci vyplnit žádost o vydání soudního příkazu. [7]
    • Pokud soud vaši žádost schválí, bude nutné ji právně podat vašemu bývalému partnerovi. Potom budete muset u soudu vyplnit prohlášení. O všem se poraďte se soudním zmocněncem, nebo se svým právníkem. [8]
    • Neustále u sebe mějte kopii soudního příkazu, abyste ho v případě potřeby mohla ukázat policii. Nikdy nevíte, kdy a kde se váš bývalý partner rozhodne soudní příkaz porušit.[9]
    • Uvědomte si, že soudní zákaz styku vám nezaručuje bezpečí.[10] V případě dalších incidentů je dobré mít možnost nechat bývalého partnera zatknout, ale pravděpodobně vám to nepomůže se ho zbavit navždy.
  4. 4
    Nenabízejte partnerovi další šanci. Co je moc, to je moc. Až se s partnerem rozejdete, nepokoušejte se ho kontaktovat, nebo se s ním usmířit. Uvědomte si, že váš vztah musel skončit. Dejte to bývalému partnerovi najevo soudním zákazem styku.
    • Pokud se k vám partner choval násilnicky, není o čem diskutovat. Nereaguje na omluvy, vyjednávání, nebo sliby, že „to už nikdy neudělá.“ Stačí jeden případ násilí a vztah je u konce.
  5. 5
    Změňte svůj režim. Ze začátku se vyhýbejte veškerému kontaktu s bývalým partnerem. Nechoďte na místa, kde se vyskytuje a sama změňte svůj režim, aby ani bývalý partner nevěděl, kde vás může potkat. [11] Není nutné se pouštět do nepříjemných a potenciálně nebezpečných situací.
    • Pokud s bývalým partnerem chodíte do školy, do práce, nebo se vídáte často, snažte se ho co nejvíce ignorovat. Povídejte si s ostatními lidmi a do práce a z práce jezděte autem. Můžete si také promluvit se svým nadřízeným, nebo se školním psychologem ohledně změny pracoviště, pracovní doby, nebo školního rozvrhu, která by vám zaručila bezpečí.
    Reklama

Část 3 ze 3: Jděte dál

  1. 1
    Získejte svůj život zpět. Oběti domácího násilí mají často pocit, že si své problémy způsobily sami. Je to proto, že s nimi jejich partneři manipulují. Uvědomte si, že nikdo není zodpovědný za to, že se k němu někdo chová násilnicky.[12] Po odchodu od partnera začněte pracovat na tom, abyste se dostala zpět tam, kde jste byla před začátkem tohoto vztahu.
    • Najděte si psychologa a začněte pracovat na svém sebevědomí.
    • Spoléhejte se na přátele a rodinu, kteří vám pomohou seznámit se s novými lidmi. #*Hledejte si zdravé vztahy, ve kterých násilí a manipulace nemají místo.[13]
  2. 2
    Najděte si psychologa, který se specializuje na domácí násilí. Je velmi důležité promluvit si s někým, kdo rozumí vašemu traumatu a problémům, které vztahy s násilníky způsobují. Najděte si nějakou podpůrnou skupinu pro oběti domácího násilí a co nejdříve začněte navštěvovat její setkání, abyste se začala zotavovat.
  3. 3
    Dovolte si mít vztek. Pravděpodobně vám to chvíli potrvá, ale jistě v sobě máte spoustu vzteku, který se skrývá za jinými emocemi. Na vzteku není nic špatného – může být totiž katalyzátorem změny.[14] Pokud vás zaplaví příval vzteku, nebraňte se tomu a využijte ho k produktivním činnostem. Jděte si zaběhat, boxujte do pytle, nebo začněte dělat jógu. Snažte se svůj vztek vypotit!
    • Dávejte si pozor, abyste svůj vztek neřešila sebedestruktivním chováním a snažte se ho zpracovávat bezpečně.
  4. 4
    Zaměřte se na sebe. Domácí násilí vám zničí všechny obranné mechanismy a nezbyde vám nic. Bude pravděpodobně trvat dlouhou dobu, než se stanete opět jedinečnou a zajímavou bytostí, která si zaslouží lásku. [15]
    • Dovolte si chvíli truchlit, ale potom si hned najděte nějaké činnosti. Stejně jako po každém jiném rozchodu možná budete chtít strávit týden v posteli a nebudete schopná nic dělat. Je to v pořádku, ale je důležité si uvědomit, kdy je čas z postele vylézt a začít se dívat dopředu.
    • Nesoustřeďte se příliš na myšlenky o ztraceném času a na lítost. Ukončením vztahu jste udělala velmi důležitý krok. Buďte ráda, že jste s partnerem nestrávila více času, nebo že jste se nenechala chytit do nekonečného cyklu násilí a začněte se těšit na budoucnost.
  5. 5
    Travte čas se svými blízkými. Napište si seznam lidí, kterým na vás skutečně záleží. Zamyslete se nad tím, kteří lidé vás vždy podporovali, kteří vás milovali a kteří vás podrželi v těch nejhorších chvílích. Měla byste začít trávit čas s rodinou, přáteli, sousedy a dalšími lidmi, kterým důvěřujete. Jistě se na ně můžete spolehnout.
  6. 6
    Buďte k sobě laskavá. [16] Pravděpodobně je to již dlouho, co jste byla naposledy uvolněná, mohla strávit čas s rodinou, nebo mohla dělat to, co máte ráda, aniž byste se bála, že tím naštvete svého partnera. Bude nějakou dobu trvat, než se z toho vzpamatujete, ale začněte se svého strachu a pocitů viny spojených s ukončeným vztahem pomalu zbavovat a najděte si v životě to, co vás baví.
    Reklama

Tipy

  • Uvědomte si, že násilník se nikdy nezmění a vy nenesete odpovědnost za jeho činy.
Reklama

Varování

  • Zajistěte, aby si vaši přátelé, členové rodiny a další blízcí lidé udržovali od vašeho bývalého partnera odstup.
  • Nenechejte se zastrašit jeho záchvaty paniky a stresem. Snažte se vše vyřešit klidně a jednoduše odejděte.
  • Pokud byly ve vztahu děti, zajistěte jim psychologickou péči.
Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný magisterský sociální pracovník
Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama