Jak se vyhnout sebevraždě

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

Pokud trpíte sebevražednými myšlenkami a pocity, měli byste okamžitě vyhledat pomoc, ideálně se obrátit na psychiatrickou kliniku. Ať už jsou zdroje vašich pocitů jakékoli, je možné se s nimi vypořádat zdravě a dosáhnout zlepšení. Už tím, že si čtete tento článek, jste udělali první krok k tomu, abyste si pomohli. Nyní musíte najít někoho, kdo vám poskytne pomoc.

  • Pokud jste v USA, zavolejte na číslo 911, nebo na linku pro sebevrahy na čísle 800-SUICIDE (800-784-2433), nebo na číslo 800-237-TALK (800-237-8255). [1]
  • Pokud jste ve Spojeném království, zavolejte na číslo 999, nebo na číslo 08457 90 90 90, což je linka pro sebevrahy. [2]
  • V ostatních zemích je vhodné zavolat na pohotovostní linku (například 112), nebo si najít na internetu vhodné kontakty.

Část 1 ze 4: Jak zvládnout sebevražednou krizi

  1. 1
    Okamžitě vyhledejte odbornou pomoc. Pokud přemýšlíte o sebevraždě, ihned vyhledejte pomoc psychiatra nebo psychologa. Tyto možnosti máte 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. I v případě, že vám vaše instinkty radí nepřivádět k sobě pozornost, byste neměli váhat a měli byste se na někoho obrátit. Můžete to udělat i anonymně.
    • Pokud jste v USA, zavolejte prosím na číslo 911, nebo na National Suicide Prevention Hotline na čísle 800-237-8255, nebo jděte do nejbližší nemocnice.
    • Pokud jste v UK, zavolejte na linku Samaritans na čísle 08457 90 90 90, nebo na linku PAPYRUS na čísle 0800 068 41 41 (pokud jste teenager, nebo mladý člověk.
    • Další centra najdete na webových stránkách International Association for Suicide Prevention. [3]
  2. 2
    Zavolejte do nemocnice, nebo tam rovnou jeďte. Pokud jste zavolali na linku pro sebevrahy, ale stále chcete zemřít, řekněte, že potřebujete jet do nemocnice. Pokud na linku pro sebevrahy nevoláte, zavolejte záchranku, nebo někoho, komu důvěřujete a řekněte, že se chcete zabít. Požádejte tohoto člověka, aby vás odvezl do nemocnice, nebo jděte sami. V tomto stavu ovšem není bezpečné řídit automobil.
  3. 3
    Ihned si o svých myšlenkách promluvte s někým, komu důvěřujete. Přestože byste v situaci, kdy se chcete zabít, měli jako první vyhledat odbornou pomoc, nemusí to být příjemné pro každého. Pokud je to váš případ, měli byste si o svých sebevražedných sklonech promluvit s někým, komu důvěřujete. Pokud jste o samotě, zavolejte kamarádovi, někomu z rodiny, sousedovi, lékaři, napište někomu na internetu, nebo udělejte cokoli pro to, abyste v tuto chvíli nemuseli být sami. Promluvte si s někým po telefonu a požádejte ho, aby za vámi přišel a dělal vám společnost.
  4. 4
    Počkejte, až dorazí pomoc. Pokud musíte čekat, než přijde někdo, kdo vás odveze do nemocnice, posaďte se a dýchejte pomalu. Snažte se ovládat svůj dech tím, že si budete počítat nádechy a nedýchejte rychleji, než dvacetkrát za minutu. Udělejte vše pro to, abyste se rozptýlili a myslete na to, že pomoc je již na cestě.
    • Neberte drogy, ani nepijte alkohol – mohlo by vám to zatemnit mysl. Také byste tím svoji situaci mohli spíše zhoršit. [4]
    • Pokud máte pocit, že si musíte nějakým způsobem ublížit, vezměte si kostku ledu a držte ji v ruce jednu minutu (tato technika se používá při předporodních lekcích a pomáhá ženám zvyknout si na bolest v těhotenství a při porodu). Taková bolest vás uzemní, ale nezpůsobí vám žádné trvalé škody.
    • Poslechněte si nějakou svoji oblíbenou hudbu, nebo si pusťte nějaký vtipný seriál. I když se díky tomu nebudete cítit lépe, možná se alespoň zabavíte a vydržíte počkat na pomoc.

Část 2 ze 4: Jak se vyhnout další sebevražedné krizi

  1. 1
    Vyhledejte pomoc psychologa nebo psychiatra. Lidé, kteří se pokoušejí o sebevraždu, většinou trpí vážnou psychickou poruchou, jako je například deprese a mohou se z ní léčit. [5] Tyto kroky vám pomohou dostat se k příčině svých sebevražedných myšlenek. Pokud vám vaše pocity způsobila konkrétní událost, jako například smrt v rodině, ztráta zaměstnání, nebo úraz, uvědomte si, že i tyto situační deprese je možné řešit pomocí vhodné léčby.
    • Berte všechny léky, které vám váš lékař předepíše. Nikdy léky nevysazujte sami od sebe bez předchozí konzultace s lékařem.
    • Navštěvujte všechna sezení s psychologem, která vám byla předepsána. Pokud to bude nutné, dohodněte se s někým spolehlivým na tom, že vás bude každý týden k psychologovi vozit, abyste měli jistotu, že sezení nevynecháte.
  2. 2
    Promluvte si s duchovním vůdcem. Pokud jste věřící (ale i pokud nejste) a máte přístup k nějakému duchovnímu rádci, promluvte si s ním. Někteří lidé raději mluví s církevními představiteli, než s vystudovanými psychology. Tito lidé mají zkušenosti s pomocí lidem v krizi, včetně sebevražedných krizí. Duchovní představitel vám může pomoci zmírnit vaši bolest tím, že vám nabídne nový pohled na svět a poskytne vám podněty k zamyšlení.
  3. 3
    Najděte si podpůrnou skupinu. Existují podpůrné skupiny, které fungují jak online, tak osobně a které vám pomohou dosáhnout míru díky tomu, že si v nich budete moci promluvit s lidmi, kteří také trpí sebevražednými sklony. Najdete díky tomu podpůrnou síť lidí, kteří vám rozumějí a pomohou vám překonat překážky.
    • Pokud jste v USA, podívejte se na webové stránky American Foundation for Suicide Prevention, kde najdete seznam podpůrných skupin. Můžete si najít také skupinu podle konkrétních charakteristik, například skupinu pro teenagery.[6]
    • Pokud jste v UK, najděte si webové stránky NHS a pokud jste v jiné zemi, použijte vyhledávač a najděte si skupiny, které pro vás budou vhodné. [7]
    • Pokud ve vašem městě nejsou žádné podpůrné skupiny pro sebevrahy, nebo pro lidi v depresi, promluvte si s psychologem, nebo si nechejte poradit v nemocnici. Můžete také navštěvovat webové stránky, které poskytují pomoc prostřednictvím video poradny.[8]
  4. 4
    Zbavte se věcí, které by vám mohly usnadnit sebevraždu. Pokud jste v minulosti trpěli sebevražednými sklony, zbavte se všeho, co by vám mohlo umožnit ukončit váš život – alkohol, drogy, ostré předměty, provazy a všechny další věci, které jste hodlali použít. Pokud máte zbraň, co nejrychleji se jí zbavte, abyste ji neměli k dispozici. Přestože to zní trochu extrémně, zbavit se těchto věcí vám pomůže se sebevraždě vyhnout. Když je budete mít po ruce, budete to mít snadnější.
  5. 5
    Nebuďte sami. Pokud trpíte sebevražednými sklony, měli byste trávit veškerý čas s přáteli a rodinou a neměli byste být nikdy o samotě. Pokud nemáte nikoho, kdo by na vás dával pozor, jeďte so nemocnice, abyste měli jistotu, že nebudete o samotě. Pokud jste součástí nějaké podpůrné skupiny, spolehněte se na její ostatní členy a požádejte je o podporu. Tito lidé dobře vědí, čím si procházíte.
  6. 6
    Připravte si bezpečnostní plán. Pokud máte sklony k sebevraždě, je důležité mít pán, který vám zabrání si ublížit. [9] Můžete si tento plán vytvořit sami, nebo můžete zapojit někoho z rodiny, nebo nějakého kamaráda. Jde o to, abyste se zbavili všeho, co by vám mohlo umožnit se zabít, neměli byste trávit čas o samotě (měli byste se snažit být s rodinou, nebo alespoň neustále mezi lidmi), měli byste mít někoho, komu budete moci vždy zavolat, nebo si stanovit, že když se budete chtít zabít, budete muset počkat 48 hodin a znovu své rozhodnutí přehodnotit. Když se přinutíte zpomalit a znovu se zamyslet, může vám to značně pomoci.

Část 3 ze 4: Stanovte si dlouhodobé cíle

  1. 1
    Začněte řešit příčinu svých sebevražedných myšlenek. Existuje mnoho důvodů, proč mají lidé sklony k sebevraždě, od nesnesitelné rodinné situace, až po duševní chorobu. [10] Pokud trpíte duševní poruchou, jako je deprese, bipolární porucha, nebo schizofrenie, je naprosto nezbytné začít se ihned léčit. Léky, které vám předepíše lékař, vám umožní cítit se vyrovnaněji a převzít kontrolu nad svým tělem i myslí. Bohužel léky nedokážou zázračně vše napravit, ale v každém případě vám umožní vydat se na cestu spokojenějšího života.
    • Pokud máte nesnesitelnou rodinnou situaci, najděte si způsob, jak co nejrychleji uniknout. Neměli byst sice dělat ukvapená rozhodnutí, kterých byste mohli později litovat, ale pokud víte, že existuje něco, co by vám mohlo pomoci, měli byste to udělat. Obraťte se na přátele, rodinu, psychologa, nebo na svého praktického lékaře a nechejte si poradit, jak začít.
    • Psychologové, poradci a sociální pracovníci jsou vyškolení k tomu, aby lidem pomáhali řešit složité životní situace a pravděpodobně již dokázali pomoci lidem, kteří na tom byli podobně, jako vy.
    • Tito lidé vám mohou také pomoci dlouhodobě zvládat váš život a budou na vás dohlížet i v době, kdy se budete cítit lépe.
  2. 2
    Uvědomujte si běžné rizikové faktory sebevraždy. Když tyto faktory budete znát, budete schopni si uvědomovat rizika, před kterými stojíte a najdete příčiny svého chování. Zde jsou nejčastěji uváděné rizikové faktory sebevražedných tendencí: [11]
    • Stresující životní situace
    • Společenská izolace
    • Psychické poruchy, včetně užívání drog
    • Rodinná historie psychických poruch, sebevražd a zneužívání
    • Chronické nemoci spojené se sebevraždou, jako jsou smrtelné nemoci
    • Nevhodné rodinné prostředí (sexuální identita, nefunkční rodina, duševní choroba v rodině atd.)
    • Předchozí pokusy o sebevraždu
    • Šikana
    • Historie konfliktů s partnerem, nebo členy rodiny
  3. 3
    Začněte řešit fyzickou bolest, kterou cítíte. Lidé, kteří žijí v chronických bolestech, často trpí sebevražednými sklony. Někdy se fyzická bolest skrývá za jinými věcmi, například za emocionálním stresem. Fyzická bolest je tělesným stresem a někdy se může projevovat i duševně. Když budete řešit příčinu svých chronických bolestí, budete se cítit duševně lépe. [12]
    • Stres může způsobit propuknutí autoimunních poruch, jako je fibromyalgie, což si ani nemusíte uvědomovat, protože jsou pro vás emoce spojené se stresem nepřekonatelné.
    • Migrény jsou dalším zdrojem bolesti tak extrémní, že vede k sebevražedným sklonům.
    • Odpovědí na tyto otázky je navštívit lékařskou kliniku a nechat si předepsat léky proti bolesti, které vám pomohou. Lidé s chronickými bolestmi bohužel často své problémy neřeší odborně. Lékaři vyškolení k léčbě bolesti vám mohou pomoci.
    • Pokud vás bolest trápí tak, že si nemůžete pomoci a máte chuť se zabít, jeďte na pohotovost. Jde o nouzovou situaci, kterou je nutné řešit lékařským zásahem – nejde o něco, co byste měli „překonat.“ Nikdo by neměl být nucen vydržet takovou bolest.
  4. 4
    Vyhýbejte se drogám a alkoholu. Přestože drogy a alkohol mnoho lidí používá jako mechanismy, které jim dlouhá léta pomáhají zbavovat se bolestí, v případě sebevražedných sklonů byste se jim měli vyhýbat úplně. Tyto látky mohou zhoršit nebo způsobit depresi a mohou vést k impulzivnímu chování, které zvyšuje riziko sebevraždy. [13]
  5. 5
    Vyspěte se. Pokud máte sebevražedné sklony, není možné se z toho vyspat a takový návrh by vás pravděpodobně urazil. Přesto je ale spojení mezi nedostatkem spánku a sebevražednými sklony. [14]
    • Nedostatek spánku omezuje rozhodovací schopnosti. Když svému tělu dopřejete trochu odpočinku, budete se možná cítit lépe.
    • Spánek sice depresi ani sebevražedné myšlenky nevyléčí, ale nedostatek spánku je může rozhodně zhoršit.
  6. 6
    Dejte tomu čas. Uvědomte si, že myšlenky na sebevraždu neznamenají, že to musíte udělat. „Rychlé a snadné“ metody sebevraždy jsou také velmi smrtelné, takže když si některou z nich vyberete, nedostanete už druhou šanci. [15]
    • Řekněte si, že nic neuděláte dalších 24 hodin. Po uplynutí 24 hodin si řekněte, že si dáte dalších 48 hodin a potom to zkuste prodloužit o týden. Během této doby samozřejmě musíte vyhledat pomoc. Když si uvědomíte, že vydržíte ještě nějakou dobu, možná vám brzy dojde, že své problémy překonáte.
    • Během doby, kterou si dáte na přemýšlení a odklad sebevraždy byste měli využít dalších způsobů, jak se zbavit svých negativních pocitů a touhy ukončit svůj život. Obraťte se na přátele, nebo vyhledejte pomoc psychologa.
    • Když se zbavíte pocitu, že se musíte zabít ihned, budete mít z poloviny vyhráno.

Část 4 ze 4: Zamyslete se nad alternativami

  1. 1
    Uvědomte si, že lidé tyto problémy většinou překonají. Mnoho lidí, kteří zvažují sebevraždu, se přes své pocity nakonec přenesou a po zahájení léčby u psychiatra nebo psychologa se jejich život obrátí k lepšímu.[16]
    • Je v pořádku myslet na sebevraždu, ale není v pořádku se skutečně zabít – existují jiné způsoby, jak řešit bolest.
  2. 2
    Uvědomte si, že se můžete každý den rozhodnout znovu. Buďte odvážní a změňte situaci, která vám způsobuje neštěstí. Najděte si novou školu, nebo chvíli žijte o samotě bez přátel. Přestěhujte se do jiného města. Odejděte z nefunkčního vztahu. Akceptujte to, že vaši rodiče nesouhlasí s vašimi rozhodnutími nebo životním stylem. Naučte se své emocionální problémy zpracovávat.
    • Psycholog vám může pomoci tyto emocionální problémy zvládnout, aby na vás neměly tak velký vliv. Také vám může pomoci zjistit, kdy je nejlepší zbavit se negativních vlivů v životě.
    • Sebevražda je drastickým řešením, ale existují i jiná drastická řešení, která nejsou tak definitivní.
  3. 3
    Neberte sebevraždu jako strategii pomsty. Někdy jsou sebevražedné myšlenky spojeny se vztekem a pohrdáním, které cítíte k ostatním lidem. Neobracejte tento vztek do sebe![17]
    • To nejlepší, co můžete udělat, je žít svůj život tak, jak sami chcete a být úspěšní v tom, co vás baví a čeho chcete dosáhnout.
    • Když si ublížíte, nedosáhnete žádné pomsty a rozhodně to nestojí za to. Místo toho se zamyslete nad tím, co můžete nabídnout lidem, které poznáte v budoucnu.
  4. 4
    Pečujte o sebe i v době, kdy se začnete cítit lépe. Faktem je, že pokud jednou trpíte sebevražednými myšlenkami, máte vyšší riziko, že se vám tyto pocity někdy v budoucnu vrátí. Znamená to, že i když se již cítíte lépe z mnoha důvodů, měli byste se mít na pozoru a měli byste o sebe co nejlépe pečovat. Snažte se dostatečně odpočívat, pravidelně cvičte, [18] udržujte si smysluplné vztahy s lidmi a nezanedbávejte péči o tělo a mysl. Vaše zdraví a štěstí by pro vás mělo být prioritou.
    • I když se již cítíte lépe, měli byste mít silnou podporu ostatních lidí a měli byste stále pokračovat v léčbě, která vám pomohla. Pokud nemáte lidi, kteří vás podporují, může vám pomoci psycholog, který vám dodá pocit, že se máte na koho obrátit. Zotavení ovšem neznamená ignorovat bolest, kterou jste si prožili, nebo ještě někdy prožijete. [19]
    • Je důležité k sobě být upřímný ohledně svých pocitů a hledat si způsoby, jak je řešit jinak, než sebevraždou.
    • Vytvořte si plán pro případ, že se vám sebevražedné sklony vrátí. Například krokem 1 může být vyhledání odborné pomoci nebo cesta do nemocnice, krokem 2 může být kontaktování někoho z vašeho nejbližšího okolí atd. Zamyslete se nad tím, co vám v minulosti nejvíce pomohlo se sebevražedných myšlenek zbavit a vytvořte si plán, který vám umožní podniknout v podobné krizi v budoucnu stejné kroky.

Tipy

  • Zamyslete se nad tímto: když spácháte sebevraždu, někdo po vás bude muset uklidit fyzickou spoušť, kterou zanecháte. Úklidové firmy, ani policie tyto služby neposkytují. Budete tím v podstatě m muset přinutit někoho z rodiny, aby po vás uklízel pozůstatky, krev, zvratky, stolici a další tělesné tekutiny. Skutečně to svým blízkým chcete udělat? Máte stále pocit, že je sebevražda čisté a okázalé řešení problémů?
  • Bez ohledu na to, jak zlá se vám vaše situace zdá, se držte naděje, že se vše jednou spraví. Uvědomte si, že sebevražda je konečné řešení dočasného problému.
  • Uvědomte si, že se vždy najde někdo, kdo vás má rád, i když tomu možná nechcete věřit.
  • Svěřte se někomu, komu můžete důvěřovat.
  • Neposlouchejte církevní představitele, pokud se ve vás snaží vzbudit pocity viny a studu, nebo říkají věci, které vaše sebevražedné sklony ještě posilují.

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne