Jak se vyhnout žloutence druhého typu

V posledních třiceti letech se výskyt cukrovky zvýšil tak moc, že je v západním světě nyní vnímána jako epidemie. Dříve se jednalo pouze o mírnou a vzácnou nemoc starších lidí, ale dnes jde o chronickou nemoc postihující lidi všech věků, ras a společenských postavení, která způsobuje předčasnou smrt v mnoha zemích světa. Každých 10 vteřin na světě zemře jeden člověk na následky cukrovky.[1] Tento článek vám ukáže, jak se můžete cukrovce vyhnout a upozorní vás na rizika, která byste se měli snažit omezit.

Postup

  1. 1
    Jaké jsou druhy cukrovky? Cukrovka (diabetes) ovlivňuje zpracování krevního cukru (glukózy) v těle. Glukóza je důležitým zdrojem energie a vyskytuje se v krvi po tom, co sníme nějaké jídlo. Inzulín, který se vytváří ve slinivce, pomáhá dostávat glukózu ven z krve a posílá ji do jater, svalů a tukových buněk, ve kterých se přeměňuje na využitelnou energii. Existují dva typy cukrovky – typ 1 a typ 2. Asi 10% všech lidí trpících cukrovkou má typ 1. Typ 2 je mnohem rozšířenější. Ve zkratce jsou mezi nimi tyto rozdíly:[2]
    • Typ 1: Tato nemoc zahrnuje zničení více než 90% buněk, které ve slinivce tvoří inzulin, takže je v těle velmi málo, nebo žádný inzulin. Tato cukrovka se většinou projeví před 30. rokem věku a může být způsobena jak faktory prostředí, tak genetickými predispozicemi.[2]
    • Typ 2: Slinivka sice stále produkuje inzulin, někdy dokonce mnohem více inzulinu, ale tělo si proti němu vybuduje odolnost, takže má pocit, že je inzulinu pořád málo a hladina krevního cukru zůstává vysoká. Tento typ cukrovky se může sice projevit i v mládí, ale většinou se vyskytuje u lidí starších 30 let a s postupujícím věkem je stále častější. Tato nemoc je často dědičná a více než 15% všech lidí starších 70 let jí trpí. [2] Typ 2 se nemusí projevit i desetiletí před diagnózou, zatímco zdraví tiše trpí a postupně dojde ke krizi, kterou je třeba řešit lékařsky. Dávejte si tedy pozor na všechny známky cukrovky.
    • Gestační cukrovka se rozvíjí během těhotenství. Když se včas nezjistí a neléčí, může vážně poškodit matku i nenarozené dítě. Když si projdete gestační cukrovkou, která se vyřeší až po narození dítěte, budete mít větší riziko, že později onemocníte cukrovkou druhého typu, a že budete mít gestační cukrovku i při svém dalším těhotenství. Tento druh cukrovky také zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění po 15-20 letech až 1.5-1.8x!
    • Cukrovka způsobená operacemi, léky, podvýživou, infekcí a dalšími nemocemi a dědičnými chorobami (například cystickou fibrózou), představuje 1-2% všech případů diagnózy cukrovky. [3] Močová cukrovka nemá vliv na krevní cukr.[2]Jde o velmi vzácnou chorobu a v tomto článku ji rozebírat nebudeme.
  2. 2
    BDávejte si pozor. Rizika toho, jak může cukrovka druhého typu ovlivnit váš život, by vás měla motivovat k tomu, abyste se snažili stravovat se zdravě. Komplikace se při cukrovce mohou objevit velmi rychle. Patří mezi ně například:
    • Omezený přívod krve do kůže a nervů
    • Ateroskleróza – cévy a žíly ucpané tukem
    • Selhání srdce, mrtvice
    • Křeče nohou při chůzi
    • Zhoršení zraku
    • Selhání ledvin
    • Poškození nervů (necitlivost a omezení funkcí těla)
    • Záněty, infekce a poškození kůže
    • Angína (bolest u srdce) atd.
  3. 3
    Všímejte si rizikových faktorů, které ovlivňují váš život. Existuje několik základních rizikových faktorů, které zvyšují riziko cukrovky. Některé z nich ovlivnit nemůžete (například věk nebo genetické předpoklady), ale jiné ovlivnit můžete (strava a cvičení). Rizikové faktory cukrovky druhého typu jsou:
    • Obezita – když máte BMI vyšší než 29, zvyšuje se vaše riziko cukrovky na 1:4.[4]
    • Věk – pokud jste starší, než 45 let, máte vyšší riziko cukrovky. Ženy v menopauze mají vyšší hladinu estrogenu, což jim pravděpodobně pomáhá omezit odolnost vůči inzulinu a umožňuje jejich tělu vstřebávat inzulin rychleji.[5]
    • Cukrovka druhého typu v rodině. Může to znamenat, že máte dědičné předpoklady pro cukrovku. [4]
    • Srdeční onemocnění nebo vysoká hladina cholesterolu. Riziko kardiovaskulárního onemocnění zahrnuje vysoký tlak, nízká hladina HDL cholesterolu a vysoká hladina LDL cholesterolu. V jedné studii se zjistilo, že jeden ze čtyř lidí, kteří trpí těmito rizikovými faktory, trpí prediabetem. [4]
    • Lidé hispánského, africko-amerického, indiánského, asijského a pacifického původu mají téměř dvojnásobné riziko, než bílí Američané. [4][3]
    • Až 40% žen, které prodělaly gestační cukrovku, má vyšší riziko cukrovky druhého typu.[3]
    • Nízká porodní váha zvyšuje riziko cukrovky o 23% u dětí, které mají méně, než 2,4 kg a o 76% u dětí, které mají méně, než 2.2 kg. [4]
    • Strava bohatá na cukr,[6] cholesterol a zpracované potraviny.
    • Nepravidelné cvičení, nebo žádné cvičení (méně než 3x týdně).[7]
  4. 4
    Začněte to řešit. Vysokou hladinu krevního cukru můžete napravit dříve, než vaše tělo utrpí těžké škody.[8] Pokud máte zvýšené riziko cukrovky, je důležité pravidelně chodit na jednoduché krevní a močové testy a snažit se rizikové faktory omezit. Pokud se při testech zjistí, že máte prediabetes (metabolický syndrom), znamená to, že máte vyšší riziko cukrovky druhého typu. Taková diagnóza je sice děsivá, ale je to také příležitost začít pečovat o své zdraví a zpomalit, nebo úplně zvrátit průběh nastupující cukrovky.
    • Prediabetes znamená to, že je vaše hladina krevního cukru vyšší, než normální. Jde o klíčový ukazatel metabolické dysfunkce, která vede k cukrovce druhého typu.[9]
    • Prediabetes je možné zvrátit. Když ho budete ignorovat, pravděpodobnost, že budete mít během následujících deseti let cukrovku druhého typu, je téměř 100%.[10]
    • Lékaři doporučují všem lidem s nadváhou nad 45 let, aby si pravidelně nechávali dělat testy na cukrovku.[7]
  5. 5
    Změňte své stravovací návyky. Strava bohatá na cukry, tuky a cholesterol zvyšuje riziko cukrovky druhého typu. Pokud chcete ovlivnit svoji hladinu krevního cukru a zvrátit průběh prediabetu, můžete se do toho pustit již dnes. Následující tipy vám řeknou, co máte dělat a co nemáte dělat.
  6. 6
    Když změníte své stravovací návyky a budete jíst zdravěji, bude se vám hubnout mnohem snáze, než kdybyste to brali jako „dietu“. Jezte zdravě a cvičte a brzy začnete přirozeně hubnout. Uvědomte si, že vaším cílem je žít zdravě a dlouho a že když zhubnete 5% své tělesné hmotnosti, snížíte tím riziko cukrovky o 70%. [11]
  7. 7
    Zjistilo se, že lidé, kteří zhubli 5-7% své tělesné hmotnosti a cvičili půl hodiny denně 5 dní v týdnu snížili riziko vzniku cukrovky o 58%. Lidé, kteří se spoléhali pouze na léky, snížili své riziko pouze o 31%. [15][7] Bez ohledu na vaši váhu je cvičení nezbytnou součástí zdravého životního stylu. Když budete mít nadváhu, vaše tělo nebude schopno zpracovávat glukózu. Dobrou zprávou je, že pouze 30 minut aerobního cvičení denně je jediným způsobem, jak se vyhnout cukrovce a udržet si zdravou tělesnou hmotnost.
  8. 8
  9. 9
    Pokud máte emocionální problémy, kvůli kterým se přejídáte, nebo nejste schopni přestat jíst nezdravě, navštivte psychologa.
  10. 10
    Zeptejte se svého lékaře, zda je možné snížit hladinu krevního cukru a potřebu inzulinu ve spánku (ve dne i v noci): když nebudete večer jíst nic jiného, než lehkou bílkovinnou svačinku a přestanete jíst cukry a tuky minimálně 2-3 hodiny před spaním (a vyhnete se také čaji a kávě), můžete tím snížit hladinu krevního cukru. Řekněte si: „Najím se zítra!“
  11. 11
    Spěte s téměř prázdným žaludkem – minimálně 6 až 8 hodin spánku byste měli věnovat obnově nervů a dalších tělesných systémů. Díky tomu snížíte riziko cukrovky a vyrovnáte hladinu krevního cukru a krevní tlak.
    Reklama

Tipy

  • Choďte pravidelně k lékaři a nechávejte si dělat krevní a močové testy, abyste měli přehled. Nastavte si na telefonu připomínky, abyste nezapomínali k lékaři chodit.
  • „Diabetes mellitus“ znamená „medově sladká cukrovka“, což je označení pro vysoký obsah cukru v pacientově moči.[17]
  • Studie provedená v Holandsku prokázala, že muži, kteří jedí hodně ryb, zeleniny, brambor a luštěnin, mají nižší riziko vzniku cukrovky.[18] Přestože mají brambory špatnou pověst, když je uvaříte a sníte je bez tuků, jsou zdravé, protože obsahují komplexní sacharidy, které se rozkládají na jednoduché cukry dříve, než jsou vstřebány do krve, takže udržují stabilní hladinu krevního cukru.
  • Je prokázáno, že kojené děti mají nižší riziko vzniku cukrovky prvního typu, než děti krmené z lahve.[19]
Reklama

Varování

  • Neléčená cukrovka může způsobovat srdeční onemocnění, které často končí smrtí. Pokud zjistíte, že máte vyšší riziko vzniku cukrovky, nebo trpíte prediabetem, okamžitě změňte svůj životní styl, aby se vám podařilo se cukrovce vyhnout.
Reklama

Věci, které budete potřebovat

  • Zdravé potraviny
  • Kvalitní kuchařky

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 33 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Obecné zdraví

Reference

  1. CDC, http://www.cdc.gov/diabetes/consumer/learn.htm – research source
  2. http://www.diabetes.org/diabetes-basics/prevention/ http://www.diabetes.org/diabetes-basics/prevention/ – research source
  3. http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/riskfortype2/index.htm http://diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/riskfortype2/index.htm – research source
  4. David Gillespie, Sweet Poison: Why Sugar Makes You Fat, p. 118, (2008), ISBN 978-0-670-07247-7
  5. 2,02,12,22,3The Merck Manual of Medical Information, Diabetes Mellitus, p. 962, (2003), ISBN 978-0-7434-7733-8
  6. 3,03,13,2CDC, Diabetes & Me, http://www.cdc.gov/diabetes/consumer/learn.htm
  7. 4,04,14,24,34,4Ann Fittante, Prevention's The Sugar Solution, p. 264, (2007), ISBN 1-59486-693-7
  8. David Gillespie, Sweet Poison: Why Sugar Makes You Fat, p. 117, (2008), ISBN 978-0-670-07247-7
  9. David Gillespie, Sweet Poison: Why Sugar Makes You Fat, p. 117, (2008), ISBN 978-0-670-07247-7
  1. 7,07,17,2CDC, Prevent Diabetes, http://www.cdc.gov/diabetes/consumer/prevent.htm
  2. Ann Fittante, Prevention's The Sugar Solution, p. 11, (2007), ISBN 1-59486-693-7
  3. Ann Fittante, Prevention's The Sugar Solution, p. 263, (2007), ISBN 1-59486-693-7
  4. Ann Fittante, Prevention's The Sugar Solution, p. 262, (2007), ISBN 1-59486-693-7
  5. 11,011,111,2Ann Fittante, Prevention's The Sugar Solution, p. 269, (2007), ISBN 1-59486-693-7
  6. CDC, Eat Right, http://www.cdc.gov/diabetes/consumer/eatright.htm
  7. David Gillespie, Sweet Poison: Why Sugar Makes You Fat, pp. 151-152, (2008), ISBN 978-0-670-07247-7
  8. David Gillespie, Sweet Poison: Why Sugar Makes You Fat, pp. 156-157, (2008), ISBN 978-0-670-07247-7
  9. Ann Fittante, Prevention's The Sugar Solution, pp. 11-12, (2007), ISBN 1-59486-693-7
  10. 16,016,1http://www.mayoclinic.com/health/diabetes/AN00975 Mayo Clinic, "Are late-night snacks a no-no for people who have diabetes?"
  11. Reader's Digest, Curing Everyday Ailments the Natural Way, Diabetes, p. 162, (2000), ISBN 1-876689-78-1
  12. Selene Yeager, The Doctors Book of Food Remedies", p. 524, (2007), ISBN 1-59486-753-4
  13. Reader's Digest, Curing Everyday Ailments the Natural Way, Diabetes, p. 163, (2000), ISBN 1-876689-78-1

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama