Jak se starat o citlivou pokožku během horečky

Horečka je známá tím, že se při ní vaše tělo snaží odrazit něco špatného, jako je virus nebo infekce. Horečky jsou většinou příznakem určitého stavu či problému, jako je například chřipka, vyčerpání z horka, úpal, zánět, reakce na léky a podobně. Při horečce můžete také dojít k citlivosti kůže. Pro tyto případy existuje několik věcí, které vám pomohou zmírnit tento problém, abyste se během hojení cítili co nejpohodlněji.[1] Při horečce můžete také dojít k citlivosti kůže. Pro tyto případy existuje několik věcí, které vám pomohou zmírnit tento problém, abyste se během hojení cítili co nejpohodlněji.

Část 1 ze 3: Léčba citlivé pokožky

  1. 1
    Noste pohodlné měkké a lehké šaty.[2] Myslí se tím i prostěradla deky, které používáte na spaní. Snažte se pokud možno nosit co nejméně vrstev.
  2. 2
    Snižte teplotu. Pokud je zima a vy topíte, snižte na nějakou dobu topení, abyste během hojení cítili lépe.[3]
    • Pokud zima není a vy netopíte, použijte ke snížení teploty ventilátor. Navlhčete se mírně vodou a stoupněte si před ventilátor. Dostane se vám patřičné úlevy.
  3. 3
    Koupejte se, nebo se sprchujte ve vlažné vodě. Za vlažnou vodu se považuje voda o teplo 30 °C (85 °F). Koupel je lepší než sprcha, protože při ní můžete ponořit celé své tělo, nicméně pokud nemáte vanu, můžete využit sprchu.[4]
    • Nekoupejte se, ani se nesprchujte v ledové vodě.
    • Ve snaze ochladit se nepoužívejte (denaturovaný) líh.
  4. 4
    Udělejte si zábal na krk.[5] Existujte několik metod, které můžete použít, abyste se dostali do patřičné pohody. Zábal si můžete dát na čelo, tvář či zadní část krku. Jednoduše namočte žínku studenou vodou a dejte ji na dané místo, případně použijte chladící gel nebo ledové kostky, zabalené do ručníku (tato metoda bude trvat déle), případně vezměte mokrou žínku a dejte ji na chvíli do mrazáku. Do mrazáku můžete dát také balíček rýže. Na krk či čelo sáček přiložte přes nějakou tkaninu nebo suchý sáček rýže, tak jak jste ho zakoupili.
  5. 5
    Běžte spát s mokrými ponožkami. Před spaním si namočte nohy do horké vody. Následně si oblečte bavlněné ponožky, namočené do studené vody. Na mokré pokožky si dejte ještě pár silnějších pokožek, abyste si nenamočili postel a můžete jít v klidu spát.[6]
    • Tato metoda není vhodná pro diabetiky, jelikož nemají dobrou cirkulaci nebo citlivost v nohou.
    • Někteří výrobci produktů pro péči o pleť vyrábějí produkty na nohy, které obsahují mátu. Při aplikaci těchto produktů se budou vaše nohy cítit klidné. Pro zchlazení nohou používejte krém nebo gel podobný tomuto po celý den.
    Reklama

Část 2 ze 3: Léčba horečky

  1. 1
    Vezměte si volně prodejné léky. Lékaři většinou dospělým lidem trpícím horečkou doporučují paracetamol, ibuprofen nebo aspirin. Postupujte dle pokynů na obalu, kde naleznete doporučené dávkování.[7]
  2. 2
    Vezměte si léky na předpis. Vzhledem k tomu, že horečka bývá příznakem něčeho dalšího, může vám lékař předepsat léky proti základním onemocněním, jako na příklad antibiotika.[8] Léky na předpis jsou určeny pouze pro vás a pro danou situaci. Léky užívejte přesně dle pokynů lékaře, nebo dle dávkování na obalu.
  3. 3
    Pijte hodně tekutin. Horečky způsobují dehydrataci, avšak vy potřebujete udržet své tělo silné, aby mohlo bojovat proti nemocem, proto je nutné, aby bylo dostatečně hydratované. Pijte co nejvíce vody nebo šťávy, jak je to jen možné.[9]
    • Vývary jsou v tomto ohledu také účinné, jelikož obsahují nějakou sůl, která pomáhá mírnit dehydrataci.
    • Alternativu může být cucání kousku ledu nebo zmrzlin. Když máte horečku, je vaše tělo velmi horké, proto potřebuje alespoň částečnou úlevu v podobě zchlazení.
  4. 4
    Získejte dostatek odpočinku. Horečku máte proto, že není něco v pořádku. Vaše tělo potřebuje pro boj s nemocí co nejvíce energie, proto nedělejte žádné zbytečné činnosti. Mimo jiné nadměrná činnost způsobuje zvýšení tělesné teploty, což vy rozhodně nepotřebuje.[10] Zůstaňte proto v posteli, nebo na pohovce a odpočívejte. Nechoďte ani do práce nebo školy, ani ven, pokud to není nezbytně nutné. Dokud se nebudete cítit lépe, neměli byste se starat ani o domácí práce.
    Reklama


Část 3 ze 3: Prevence horečky do budoucna

  1. 1
    Řádně si myjte ruce. Je jasné, že ruce si nelze mýt pořád. Měli byste si je však mýt pokaždé, když navštívíte toaletu a také před jídlem. Dobrým zvykem je také mytí rukou poté, co přijdete z venku, co jste se dotkl kliky veřejných dveří, tlačítka výtahu nebo zábradlí.[11]
  2. 2
    Nedotýkejte se své tváře. Vaše ruce se dotýkají se vším okolo, znamená to tedy, že jsou pravděpodobně pokryty špínou, mastnotou, bakteriemi a dalšími věci, o kterých snad ani nechcete slyšet. Nedotýkejte se proto rukami tváře předtím, než si je umyjete.[12]
  3. 3
    Nesdílejte láhve, kelímky nebo příbory. Tento bod je důležitý zejména v době, kdy se vy nebo druhá osoba cítíte být nemocní. Nicméně, držte se v bezpečí, jelikož mnoho nemocí může být nakažlivých i bez zjevných příznaků, proto se doporučuje nesdílet nic, co se dotýká úst, s někým jiným.[13]
  4. 4
    Nechte se pravidelně očkovat. Zjistěte, zda je vaše očkování stále platné. Pokud si nemůžete vzpomenout, optejte se svého lékaře. Mějte na paměti, že očkování je lepší získat raději dříve, než vůbec.[14] Očkování pomůže vašemu tělu zabránit vzniku nemocí, u kterých je horečka běžná, jako je chřipka či spalničky.
    • Mějte na paměti, že očkování je preventivní a nezabrání již vypuklému viru, proto se horečky nemusíte zbavit ihned po očkování. Promluvte si o tom se svým lékařem, který vám jistě sdělí i různé nežádoucí účinky.
    Reklama

Varování

  • Normální tělesná teplota je 37 °C (98,6 °F). Lékaře je třeba vyhledat, pokud daná teplota trvá déle než jeden den a překročí hranici 38 °C (100,4 °F) u dětí od jednoho do tří měsíců a 38,9 °C (102 °F) u dětí od 3 do 24 měsíců. S dětmi staršími dvou let navštivte lékaře kdykoliv, když mají zvýšenou horečku společně s jinými příznaky. Dospělí by měli k lékaři zajít v případě, kdy horečka přesáhne teplotu 39,4 °C (103 °F) a trvá déle než tři dny.[15]
  • Pokud máte jakékoliv obavy, vyhledejte lékaře bez ohledu na teplotu.
Reklama

O tomto wikiHow

Lékař osteopatie
Spoluautorem tohoto článku je Erik Kramer, DO, MPH. Dr. Kramer je lékař primární péče na University of Colorado, specializující se na kontrolu hmotnosti, diabetes a vnitřní lékařství. V roce 2012 obdržel titul DO na Touro University Nevada College of Osteopathic Medicine.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama