Jak se stát z nesmělého sebevědomým

Jste nesmělí a přáli byste se více se projevit? Připadáte si ve skupinách přehlížení a přáli byste se zviditelnit? Máte ve škole špatnou známku za aktivitu kvůli tomu, že jste stydliví? Rozhodně není vaší chybou, že jste se narodili stydlivější než ostatní a je to něco, čeho se s trochou snahy můžete zbavit. S novým přístupem a trochou přetváření můžete při komunikaci s ostatními působit sebevědomě a rozhodně.

Část 1 ze 2: Změna vašeho přístupu

  1. 1
    Buďte si vědomí svých omezení. Možná jste neustále stydliví. Nebo se necítíte dobře ve společnosti mnoha lidí. Analyzujte, kdy jste ostražití a bojácní. Když budete vědět, co způsobuje vaši stydlivost, budete schopni se jí rychleji zbavit. Také si uvědomte, že stydlivost není to samé jako osobnost - je to jen překážka, která vám stojí v cestě. [1]
    • Nesoustřeďte se jen na věci, které musíte vylepšit. Myslete taky na své silné stránky. Třeba jste introvertní, ale zároveň schopni všímat si a porozumět lidem.
  2. 2
    Pracujte na svých silných stránkách. Jakmile budete vědět, v čem jste dobří, snažte se v tom ještě zlepšit. Tím si můžete zvýšit sebeúctu a začít si víc věřit.[2]
    • Pokud například víte, že jste k lidem všímaví a dokážete jim porozumět, pracujte na zlepšení této schopnosti. Snažte se opravdu vcítit do lidí. Díky tomu by pro vás mohlo být snadnější začít se bavit s někým novým.
  3. 3
    Neočekávejte dokonalost. Pamatujte na to, že nikdo není dokonalý. Nenechte frustraci hrát si s vaší sebeúctou. Tato frustrace může způsobit pocit nejistoty a depresi. Místo toho abyste se zaměřili na to, co musíte zlepšit, uvědomte si a važte si toho, v čem jste dobří.[3]
  4. 4
    Zvyšte své mínění o sobě samém. Je snadné říct, že jste stydliví a vyhýbat se kontaktu s jinými lidmi. Nespojujte stydlivost s podivínstvím. Místo toho přijměte fakt, že jste jedineční. Nemusíte zapadnout nebo být jako každý jiný. Naučte se cítit pohodlně ve své vlastní kůži.[4]
  5. 5
    Využijte sociální sítě. Pokud jste od přírody stydlivý, pracujte na svém vystupování online. Využijte sociálních sítí k tomu, abyste se s někým lépe seznámili. Není to automaticky náhrada za reálnou interakci s lidmi – naopak, díky sociálním sítím se můžete cítit příjemněji s lidmi, které chcete blíže poznat.[5]
    • Sdílením informací o sobě se pokuste najít další lidi s podobnými zájmy. Možná vás překvapí, že někteří lidé se zajímají o to samé jako vy nebo sdílí váš odpor k nějaké věci.
  6. 6
    Těsně před interakcí s lidmi dělejte něco, co máte rádi. Pokud se bojíte oslavy nebo schůzky, na kterou jdete, dělejte těsně před tím něco, co si užijete. Dělejte nějakou svoji oblíbenou činnost, třeba si přečtěte dobrou knihu, poslouchejte hudbu nebo si dejte kávu. Poté byste mohli být zvídavější a otevřenější.[6]
  7. 7
    Mějte pozitivní přístup. Pokud si všimnete, že se soustředíte hlavně na negativní věci, začněte vnímat ty pozitivní. Díky tomu budete také méně kritičtí k sobě a tolerantnější k ostatním.
    • Pokud se například okolo nových lidí cítíte nesví, berte to jako pozitivní znamení, že byste se s někým novým měli seznámit.[7]
    Reklama

Část 2 ze 2: Sebevědomější chování

  1. 1
    Mějte plán. Začněte pomalu. Můžete se pokusit během rozhovoru udržovat oční kontakt. Můžete taky udělat něco, co jste nikdy předtím neudělali (například změnit účes). Ač se to na začátku může zdát divné a děsivé, postupem času díky tomu budete smělejší.[8]
    • Pokud máte problém s navázáním rozhovoru, promyslete si, jaké byste mohli dělat komplimenty, nebo na co byste se mohli zeptat. Tím snadno dosáhnete toho, že se s vámi někdo začne bavit.
  2. 2
    Přidejte se do nějakého kurzu nebo skupiny. Zapište se do kurzu, kde se naučíte něčemu novému, nebo se přidejte do skupiny lidí s podobnými zájmy. Je to skvělá příležitost se pravidelně stýkat s novými lidmi, z kterých by se mohli stát přátelé. [9]
    • Počítejte s tím, že to ze začátku bude zvláštní, ale nevzdávejte. Každý týden navazujte konverzaci s lidmi ve skupině. Časem to bude jen a jen snadnější.
  3. 3
    Nebojte se mluvit o sobě. Pokud je pro vás těžké přijít s tématem k hovoru, bavte se o tom, co se děje ve vašem životě. Dovolte si být zajímavou osobou, kterou beztak jste, a nebojte se sdílet s ostatními co se ve vašem životě děje.[10]
    • Rozhovor dobře začnete, i když třeba ukážete, že s někým sdílíte společný zájem. Budete- li dostatečně trénovat, tak se přirozená konverzace snadno rozvine.
  4. 4
    Pracujte na relaxačních metodách. Pro zbavení se úzkosti se naučte techniky dýchání nebo dýchací cvičení. Zavřete oči a k pročištění myšlenek zhluboka dýchejte. Pokuste se naučit se tipy, které vám pomohou mezi lidmi.[11]
    • Mohli byste se třeba naučit vizualizační postupy. Zavřete oči a představte si, jak jste v možné situaci spokojení a sebevědomí. Díky tomu se vám opravdu může zvednout sebevědomí, nebo se aspoň zbavíte některých ze svých obav.
  5. 5
    Travte více času s lidmi. Nečekejte na perfektní okamžik. Pokud se ze stydlínů chcete stát sebevědomými, musíte nejdřív jít ven a setkávat se s lidmi. Jděte mezi lidi a trénujte mluvení s nimi.[12]
    • Přijměte to, že se budete cítit divně. Pamatujte na to, že k získání sebevědomí budete potřebovat hodně praxe. Nevzdejte se po prvním pokusu. S každým dalším pokusem pro vás budou mezilidské interakce jednodušší a jednodušší.[13]
  6. 6
    Udělejte něco pro druhé. Místo toho, abyste se plně soustředili na svoji stydlivost a obavy, myslete na druhé.[14] Vyhraďte si čas na to, abyste pomohli někomu, o kom víte, že pomoc potřebuje. Nemusíte dělat nic impozantního.
    • Třeba jen trávení času s osamělým příbuzným nebo večeře s přítelem, který potřebuje pomoc je něco, díky čemu se mohou ostatní cítit lépe.
  7. 7
    Zaujměte silnou pozici. Udržujte oční kontakt, držte hlavu zpříma a narovnejte záda. Stání či sezení v takové pozici po dobu jen dvou minut může dokonce snížit váš pocit strachu až o 25%.[15]
    • Sedněte si třeba do židle a propleťte prsty za hlavou. Nebo se postavte s nohama lehce od sebe a položte si ruce okolo pasu. To jsou příklady dvou silných pozic.[16]
  8. 8
    Buďte sami sebou. Buďte tím, kým doopravdy jste a projevujte se. Nemyslete si, že musíte být těmi nejspolečenštějšími nebo nejspontánnějšími lidmi v místnosti. Můžete se projevit, i když budete tiší a nepříliš výrazní. Přestaňte se zabývat tím, co si myslí ostatní. Nejlepším nástrojem ke zvýšení sebedůvěry je sebeúcta.
    • Nenuťte se k tomu, abyste se v každé situaci cítili pohodlně a sebevědomě. Možná dojdete k závěru, že v některých situacích jste schopni se obezřetnosti zbavit a v jiných ne. Mohou vám například vyhovovat setkání se skupinami jen několika lidí a vadit velké kluby a oslavy.[17]
    Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 15 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama