Jak se stát vegetariánem

Existuje mnoho důvodů, proč přestat jíst maso. Někteří lidé chtějí být zdravější, jiní se nechtějí podílet na násilí na zvířatech a jiní zase nechtějí zatěžovat životní prostředí. Někteří lidé si myslí, že vegetariánská strava je nudná, ale není to pravda. Je tak zábavná, jak budete sami chtít. V tomto článku vám představíme základy vegetariánství a pomůžeme vám vyřadit maso ze svého jídelníčku.

Metoda 1 z 3:
Jak se rozhodnout a sdělit to ostatním

  1. 1
    Zamyslete se nad svými důvody. Když si ujasníte, proč vlastně chcete přestat jíst maso a budete o tom přesvědčení, nebude pro vás tak těžké si na nový životní styl zvyknout. Své důvody byste měli znát také proto, abyste uměli ostatním lidem vysvětlit, proč nejíte maso. Měli byste být připraveni na většinu jejich otázek.
    • Běžnými důvody pro vegetariánství jsou morální a etické zásady ohledně násilí za zvířatech, touha zajistit rovnoměrnou distribuci potravy, náboženské přesvědčení, zdravotní důvody, environmentální ochrana nebo kombinace těchto důvodů.
    • Někteří vegetariáni nemají rádi chuť a texturu masa už od dětství, většinou proto, že milují zvířata a nechtějí se k nim chovat takto. [1]
  2. 2
    Sdělte své rozhodnutí svým blízkým. Začněte u lidí, kteří jsou vám nejbližší, například u partnera nebo rodiny. Upozorněte je na to, že budete provádět změny ve svém jídelníčku a dejte jim příležitost, aby vám mohli vyjádřit svoji podporu. Připravte se na to, že s vámi někteří lidé nebudou souhlasit. V mnoha kulturách je ale naprosto běžné jíst jen vegetariánskou stravu a nikdo se lidí neptá na to, proč nejedí maso.
    • Je dobré sehnat si nějaké informace, které potvrdí, že jste se rozhodli správně. Nemusíte se sice nikomu ospravedlňovat, ale v některých chvílích se vám budou hodit přesvědčivé argumenty. Můžete říct například to, že si vegetariánstvím zlepšujete zdraví, nebo že vám náboženské přesvědčení přikazuje praktikovat laskavost ke všem živým tvorům.
    • Až budete své rodině sdělovat své rozhodnutí, buďte stále v klidu a mluvte slušně, i když s vámi nebudou souhlasit.
    • Vyhněte se hádkám. Někteří lidé si budou myslet, že se svým vegetariánstvím snažíte na někoho útočit, nebo to berete politicky. Je to otravné a nefér a často to končívá přednáškou o tom, že by lidé měli jít maso. Vyhněte se těmto hádkám tím, že důrazně zopakujete své důvody pro toto rozhodnutí a dál se o tom nebudete bavit.
    • Můžete také nabídnout rodině a přátelům, že pro ně uvaříte nějaké dobré vegetariánské jídlo.
    Advertisement

Metoda 2 z 3:
Jak jíst vegetariánsky

  1. 1
    Najděte si recepty, které se vám budou líbit. Na internetu i ve vegetariánských kuchařkách najdete spoustu inspirativních receptů. Vegetariánská jídla jsou skvělým způsobem, jak vyzkoušet dosud neznámé potraviny. Někde se dokonce pořádají i velké vegetariánské akce, na kterých si můžete dát skutečné speciality.
    • Když vám v nějaké restauraci bude chutnat, požádejte o recept. Když jim nebude vadit ho s vámi sdílet, můžete si toto skvělé jídlo vařit sami doma.
    • Nechejte si doporučit recepty od svých vegetariánských přátel.
  2. 2
    Brzy zjistíte, že v obchodech najdete spoustu různých jídel, která se vám budou hodit. Začněte chodit do obchodů se zdravou výživou a na farmářské trhy. Když přestanete nakupovat maso, otevřou se vám úplně nové možnosti. Zkuste například následující jídla:
    • Kupujte zajímavé druhy ovoce a zeleniny, například granátové jablko nebo jiné tropické ovoce.
    • Kupujte celozrnné produkty, jako je kuskus, falafel, milet, pšenice atd. Chutnají skvěle.
    • V obchodech také najdete spoustu náhražek masa, jako je sójové maso, falešné kuřecí nebo seitan. Ne každý vegetarián má rád tyto náhražky masa, ale někteří lidé chtějí mít alespoň pocit, že jedí něco živočišného. Stojí za to vyzkoušet tyto potraviny, protože s nimi budete mít při vaření více možností.
    • Tyto produkty můžete připravit různými způsoby a používají se jako náhražky masa. Jsou většinou levnější než maso a neobsahují žádné umělé přísady.
  3. 3
    Čtěte si obaly potravin. Mnoho přídavných látek, zahušťovadel a podobných látek se vyrábí z živočišných produktů. Musíte si zapamatovat, kterým přísadám se máte vyhýbat. Napište si na malý papírek čísla přísad, které jsou z masa. Když si v obchodě nebudete vědět rady, podívejte se na tento papírek a budete mí jasno.
  4. 4
    Zjistěte, jaké máte výživové potřeby. Jezte dostatek vitamínu B12, vápník, bílkovin a dalších vitamínů a minerálů, které jsou hlavně v masu. Je dobré jíst vitamíny a minerály v tabletách, ale přesto byste se měli snažit jich získat co nejvíce z potravy.
    • Pokud jíte mléčné produkty, nebude vám chybět vápník ani B12. Vegani by měli tyto živiny brát ve formě tablet. [2]
    • Lidé se vás budou ptát, jak získáváte bílkoviny a jestli máte dost energie. Je dobré těmto lidem připomenout, že bílkoviny obsahuje většina potravin, ne jen maso nebo vejce. Navíc spousta rostlin obsahuje esenciální aminokyseliny, takže stačí dát si sóju, rýži a fazole a získáte všechny živiny, které vaše tělo potřebuje. [2] Některé rostlinné produkty, například sója, obsahují bílkoviny.[2]
    • Když přestanete jíst maso, ale budete se stravovat nezdravě a budete jíst zpracované potraviny a málo ovoce a zeleniny, horší stravování byste nenašli. Vegetarián, který žije na zpracovaném jídle a nejí dost čerstvých potravin, riskuje své zdraví a koleduje si o pozdější problémy.
  5. 5
    Jezte sezónně. Jezte podle toho, co zrovna roste. Ušetříte peníze a navíc budete jíst to nejčerstvější, co v obchodě najdete.
    • Pořiďte si kuchařku se sezónními recepty, nebo si recepty zapisujte sami. Jakmile uzrají dýně nebo švestky, budete hned vědět, co s nimi uděláte.
    • Můžete zkusit také jíst jen organickou stravu. Přečtěte si něco o rozdílech mezi organickou a běžnou stravou. Organické jídlo je sice dražší, ale měli byste ho kupovat alespoň u potravin, které mívají vysoký obsah pesticidů.
    • Pokud je to pro vás možnost, pěstujte si vlastní jídlo. Není nic lepšího, než vlastnoručně vypěstovaná zelenina. Zasaďte si i bylinky a budete si moci dělat vlastní saláty.
    Advertisement

Metoda 3 z 3:
Jak se zbavit chuti na maso

  1. 1
    Na vegetariánskou stravu přecházejte postupně. Ze začátku se snažte maso jen omezit a naučte se milovat vegetariánské pokrmy. Postupně ze svého jídelníčku odstraňujte různé druhy masa. Pokaždé si dejte poslední jídlo s danou ingrediencí a buďte odhodlaní ho už nikdy v budoucnu nejíst. Zkuste například tento model postupného vyřazování masa z jídelníčku:
    • Nejprve přestaňte jíst ryby a drůbež.
    • Po týdnu přestaňte jíst všechno vepřové maso a uzeniny.
    • Červené maso, jako je hovězí, přestaňte jíst po dalším týdnu.
    • Mořské plody přestaňte jíst až jako poslední.
  2. 2
    Buďte připraveni na to, že to čas od času nevydržíte. Ze začátku vám to jednou nebo dvakrát určitě nevyjde a sníte něco s masem. Připomeňte si, proč jste se rozhodli stát se vegetariánem a pokračujte v tom. Je normální někdy ujet, čím déle nebudete jíst maso, tím lépe vám to půjde.
    • Většině lidí trvá jen asi dva týdny, než se zbaví chuti na maso.
    • Můžete zkusit na několik týdnů přestat jíst veškeré maso naráz. Za chvíli se zbavíte svých chutí a nebudete ho chtít jíst vůbec.
    • Pokud často „podvádíte“ a jíte maso, zkuste být vegetariánem jen na 6 dní v týdnu. Postupně přidávejte počet dnů a nakonec pro vás bude jednoduché maso nejíst.
    • Když budete jíst ryby, stále nebudete vegetarián. Když budete jíst pouze ryby, můžete se stát „pescatariánem“, ale dokud budete jíst zvířecí maso, nikdy nebudete vegetariánem.
  3. 3
    Jezte dost jídla. Když nebudete mít dostatek potravy, začnete mít chuť na maso. Bílkoviny jsou téměř v každém jídle, takže se nebojte, že by vám chyběly. Pokud sníte více než 1200 kalorií za den, měli byste mít všech živin dostatek. Pokud chcete přibrat, jezte různé luštěniny, ořechy a semena a také se snažte jíst dostatečné množství zdravých tuků.
    Advertisement


Tipy

  • Mnoho jídel, jako je burákové máslo, těstoviny s rajčatovou omáčkou nebo fazole s rýží, jsou vegetariánské a lidé je milují.
  • Buďte silní! Když se vás lidé budou ptát, proč jste vegetariáni, řekněte jim své důvody (ochrana zvířat, zlepšení zdraví, životní prostředí atd.) a chovejte se sebejistě.
  • Mnoho běžných jídel si můžete upravit na vegetariánskou verzi. Například lasagne, špagety nebo chili a kari si můžete udělat i bez masa.
  • Zkuste indická jídla. V Indii žije nejvíce vegetariánů za světě, takže u nich najdete spoustu dobrých jídel bez masa. Většina indických jídel jsou pálivá a kořeněná jídla, ale najdete i mnoho pokrmů ze zeleniny, které jsou vhodnou alternativou salátu.
  • Pokud pociťujete abstinenční příznaky, dejte si nějakou dobrotu, třeba čokoládu. *Vegetariánství pomáhá lidem zhubnout, takže snad nebude vadit, když si čas od času trochu zahřešíte.
  • Jezte více indických, thajských, čínských a japonských jídel. Tyto kuchyně vegetariánům nabízejí široké možnosti.
  • Pokud máte chuť na nějaké konkrétní maso, představte si zvíře, ze kterého se vyrábí. Představte si, že mu můžete zachránit život a jistě vás přejde chuť.
  • Najděte si nějaké vegetariánské skupiny. Hledejte na internetu nebo ve svém městě další vegetariány. Můžete spolu sdílet recepty a poskytovat si morální podporu.
Advertisement

Varování

  • Nemusíte vždy vinit vegetariánství, když vám není dobře. Nechejte si udělat testy na železo a vitamín B12, ale zkuste vzít v úvahu také ostatní faktory, například stres, přetížení, prostředí, nespavost atd. V mnoha případech jsou vegetariáni zdravější než ostatní lidé, protože jsou ochotni zajít si na krevní texty a přistupují k léčení těla holistickým způsobem.
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Vegetariánské

Reference

  1. Marc Wilson, Steak a Claim, p. 49, The Listener, March 23, 2013
  2. 2,02,12,2http://www.webmd.com/food-recipes/tc/healthy-eating-vegetarian-diets-organic-foods

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement