Jak se rozplakat na povel

Někdy je potřeba se rozplakat i když se vám vůbec nechce. Pokud hrajete nějaké představení v divadle nebo a musíte se naučit plakat, nebo pokud vás vaše kamarádka skutečně štve a vy chcete zahrát divadlo, abyste se jí mohli zbavit, je možné se to naučit. Přečtěte si naše tipy a brzy budete umět plakat kdykoli budete chtít.

Část 1 ze 3: Využijte své emoce

  1. 1
    Začněte myslet na něco emocionálního. Často se říká „jste to, co si myslíte“ a v případě silných emocí to rozhodně platí. Začněte myslet na něco hodně smutného. Připomeňte si smrt někoho blízkého, rozchod s milovaným partnerem, nedávný pohřeb, který jste navštívili, nebo ztrátu něčeho, co vám bylo velmi drahé. Dostanete se tak do nálady, která vám umožní dát se do pláče.
    • Pokud vám to nejde, nebo si nemůžete vzpomenout na nic tak smutného, zamyslete se nad tím, jak by vám bylo, kdyby se někomu z vašich milovaných stalo něco zlého. Pro některé lidi je lepší nevzpomínat na zlé věci, které zažili v minulosti, protože je to nebezpečné a mohlo by to vést k nekonečnému smutku. Raději se zamyslete nad něčím, co by se mohlo stát v budoucnosti – předstírejte, že někdo z vašich blízkých zemřel, nebo si vybavte nějakou smutnou scénu z filmu.
  2. 2
    Zamyslete se nad něčím, co vás vždy donutí plakat. Většina lidí má něco, co u nich okamžitě vyvolá nekontrolovatelný příval pláče. Může jít o něco pochopitelného, například to, jak se k vám v dětství chovali rodiče, nebo i o něco překvapivého, například něco, co se vám stalo před lety na výletě. Pokud máte nějakou vzpomínku, která u vás zaručeně vyvolá slzy, vzpomeňte si na ni.
    • Představte si, že se vám to děje znovu. Dávejte si ale pozor – později budete muset své pocity dokonale ovládat. Pokud u vás nějaká vzpomínka vyvolává pláč, ale zároveň je pro vás příliš traumatizující, nejlepší bude na ni nemyslet.
  3. 3
    Zamyslete se sami nad sebou určitým způsobem. Mnoho z nás má strach, že nejsme takoví, jací se snažíme být. Když se musíme vypořádat s tím, že nás ostatní lidé vidí jinak, je to často děsivé. I to může být dobrým zdrojem slz. Jak byste nechtěli, aby vás viděli ostatní lidé? Zamyslete se nad tím, že je možné, že vás lidé vidí přesně takto!
    • Když si uvědomíte, že například nechcete, aby vás ostatní vnímali jako slabé, ošklivé, nebo patetické, chytněte se této myšlenky. Nechejte tento strach projít svým tělem a předstírejte, že je skutečný. Jaký z toho máte pocit? Jistě budete mít chuť plakat. Jen se později nezapomeňte těchto pocitů zbavit!
  4. 4
    Využijte svoji představivost. Pro některé lidi není bezpečné myslet na osobní tragédie. Pokud ovšem máte bujnou představivost, můžete si sami vymyslet něco stejně smutného. Nemusíte si představovat nic zlého, co by se mělo stát vašim blízkým nebo vám. Dokáže vás rozplakat něco, co se děje ve světě? Nezapomeňte na to, že existují i slzy štěstí.
    • Můžete myslet na odložená zvířata, která chcete zachránit, ale nemůžete. Představujte si, že smíte zachránit jen jedno štěně a ta ostatní musíte nechat venku.
    • Můžete zkusit myslet i na veselé věci, jako jsou například vojáci vracející se z války ke svým rodinám, staré páry, které se i po 50 letech stále drží za ruce, nebo jiné dojemné chvíle.
  5. 5
    Vypněte okolní svět. Zkuste chvíli blokovat vše, co se děje okolo vás a soustřeďte se pouze na to, že se chcete rozplakat. Zamyslete se nad svými emocemi a vypusťte je ven. Nemyslete na své okolí, na situaci ani na nic jiného. Zkuste ovládat své myšlenky a vzpomínky a jistě se vám povede rozplakat se.
    • Uvědomte si, že pláč má i terapeutické účinky. Může vám způsobit i ospalost, což je skvělé, pokud jste měli těžký den.
  6. 6
    Smějte se! Když si schováte obličej do dlaní a dáte se do smíchu, pomůže vám to. Někdy je těžké určit, zda se někdo směje, nebo pláče. Když budete mít obličej v dlaních, zkuste si trochu protřít oči, jinak bude jasné, že se smějete. Dejte si pozor, abyste se neusmívali. Nejlépe to funguje u herců, kterým lidé v publiku nevidí do obličeje zblízka.
    • Někdy je možné se rozplakat i smíchy, takže si zkuste vzpomenout na něco vtipného, nebo někoho požádejte, aby vás rozesmál. Jakmile začnete plakat, musíte se ovšem začít tvářit smutně.
    • Někteří lidé se smějí když jsou nervózní. Jistě jste si toho už někdy všimli. Pokud je pro vás těžké předstírat pláč, můžete zkusit tuto metodu.
    Reklama

Část 2 ze 3: Využijte své tělo a další předměty

  1. 1
    Podrážděte si oči. Běžnou metodou pro vyvolání pláče je podráždit si oči. Musíte to udělat opatrně a myslet na to, že některé z těchto metod jsou vcelku bolestivé (což vám pomůže rozplakat se).
    • Držte si víčka otevřená asi dvě minuty.
    • Snažte se dostat do očí co nejvíce vzduchu. Pokuste se udržet oči co nejdéle otevřené. Nezavírejte je, dokud se vám do nich nezačnou hrnout slzy. Když necháte oči otevřené, vyschnou vám a budou štípat. Nezavírejte je, dokud vás nezačnou bolet, nebo dokud vám nezačnou téct slzy.
    • Nastavte hlavu k větráku – když se budete dívat do proudu vzduchu, začnete plakat.
    • Jemně se dotkněte prstem jedné oční bulvy. Oko se podráždí a vy pravděpodobně začnete plakat. Dejte si pozor, abyste si oko omylem nevypíchli.
  2. 2
    Protírejte si oči. Zavřete oči a alespoň půl minuty si je protírejte. Potom je otevřete a zadívejte se na něco, dokud se vám slzy nepohrnou. Ze začátku vám to možná nepůjde tak dobře, ale jistě se to naučíte. Protíráním si můžete oči podráždit, ale také vám to pomůže dosáhnout zarudlého nosu a oteklých očí.
    • Nikdy si neprotírejte oči ničím ostrým jako je chili, pepř, kari atd., jinak budete nejen plakat, ale také byste si mohli přivodit vážné zranění.
  3. 3
    Kousejte se do rtu. Zamyslete se nad něčím velmi smutným a dívejte se před sebe. Můžete si dát ruku do kapsy a štípat se do stehna. Jen trochu bolesti u vás může vyvolat upřímný pláč.
    • Pevně si držte nos, abyste jím nemohli dýchat. Potom se soustřeďte na dýchání ústy. Když vzduch nemůže volně proudit, lépe se soustředíte na bolest a máte větší šanci, že se rozpláčete.
  4. 4
    Zapojte i ostatní části těla. Můžete zkusit využít i jiné části svého těla. Zkuste například tyto tipy:
    • Opakovaně zívejte. Díky tomu se vám do očí nahrnou slzy (hlavně pokud jste unavení).
    • Můžete zkusit dýchat hluboko do krku místo do průdušnice a díky tomu začít zívat a rozplakat se.
    • Zkuste se štípat do citlivých částí těla, například mezi palec a ukazováček, nebo pod oko. Slzy by se vám měly spustit automaticky.
  5. 5
    Nakrájejte cibuli. Krájení neomyté cibule je účinným způsobem, jak vyvolat pláč. Tato metoda se ovšem hodí zejména pro herce, protože je těžké někoho přesvědčit, že pláčete proto, že jste smutní, když zrovna krájíte cibuli.
    • Pokud můžete na chvíli odejít do místnosti, vezměte si pár kousků cibule a dejte si je co nejblíž k obličeji. Chvíli nasávejte jejich slzné plyny a potom se vraťte.
  6. 6
    Využijte látky vyvolávající pláč. Natřete se pod očima trochou tygří masti, mentolové vazelíny, nebo desinfekce na ruce. Bude to trochu pálit, ale vaše slzy budou skutečné. Dejte si pozor, abyste to nepřehnali a aby se vám žádná mentolová látka nedostala do očí!
    • Můžete použít i kapky do očí. Nakapejte si je pod oko, aby vám věrohodně stékaly po obličeji.
    Reklama

Část 3 ze 3: Předstírání spontánního pláče

  1. 1
    Zatvařte se plačtivě. Zavřete oči a udělejte smutný obličej. Představte si, jak váš obličej vypadá při skutečném pláči a zkuste to napodobit.
    • Mírně otočte koutky úst směrem dolů.
    • Snažte se vytlačit vnější konce obočí nahoru.
    • Zkuste nakrčit bradu, jako kdybyste chtěli zrovna začít plakat. Dejte si pozor, aby to nevypadalo falešně.
  2. 2
    Soustřeďte se na svůj dech. Dech je součástí celého divadla! Začněte vydávat plačtivé zvuky a dýchejte zhluboka. Neustále se nadechujte, jako kdybyste dýchali zrychleně. Můžete zkusit i škytat.
    • Pokud vás nikdo nevidí, zkuste si chvíli běžet na místě, aby to vypadalo, že jste bez dechu. Budete díky tomu mít oteklý a červený obličej.
  3. 3
    Dělejte pohyby běžně spojené s pláčem. Až vám potečou slzy, budete se tvářit uplakaně a budete zrychleně dýchat, zaujměte typický postoj. Zkuste například tyto tipy:
    • Schovejte si obličej do dlaní.
    • Dívejte se jinam a předstírejte, že nepláčete – dvojité blafování!
    • Kousejte se do rtu, jako kdybyste se snažili přestat plakat. Můžete také zkusit chvět svým spodním rtem, ale dejte si pozor, aby to nevypadalo falešně.
    • Opřete si hlavu o stůl a snažte se působit zoufale.
  4. 4
    Mluvte přesvědčivým hlasem. Když budete mluvit, zkuste trochu stáhnout hlasivky. Snažte se mluvit trochu chraplavě a dlouze se nadechujte. Mluvte zoufalým tónem o tom, kvůli čemu se snažíte plakat. Obecně se snažte zajistit, abyste vypadali co nejsmutněji. Jde o to přesvědčit nejen ostatní, ale i sami sebe.
    • V podstatě jde o to, že „mysl je silnější než hmota“ a když dokážete sami sebe přesvědčit, že chcete plakat, vaše tělo vás poslechne.
  5. 5
    Pokud hrajete v divadle, nemusíte se snažit plakat sami od sebe. Použijte mentolové slzné tyčinky a různé další pomůcky pro divadelníky a filmaře. Stačí si tyčinku přiložit pod oko, nebo se postříkat sprejem.
    • Herci mají tu výhodu, že mohou spolupracovat s celým týmem techniků a umělců. Některé hvězdy sice používají profesionální metody, ale spousta herců se spoléhá na jednodušší řešení.
  6. 6
    Schovejte si nějaké slzy na později. Protože nepláčete upřímně, nebudete mít emoce, které by u vás pláč vyvolaly. Když se vám podaří plakat, neočekávejte, že se vám to podaří brzy znovu. Vaše oči se unaví a nebudou schopny produkovat další slzy, hlavně pokud vám chybí emoce. Zkuste tedy plakat jen chvíli a dopřát svým očím menší pauzu.
    • Měli byste dát pauzu i své mysli. Pláč je mentálně i tělesně vyčerpávající. Nemusíte se nutit plakat déle, než to bude nutné.
    Reklama


Tipy

  • Zkuste s pláčem bojovat. Pokud se nedokážete rozplakat, lepší je neplakat, ale chovat se, jako kdyby se vám slzy hrnuly do očí – někdy to lidi dojme více, zejména pokud vás považují za „tvrďáka“. Je to také důvěryhodnější, protože tím dáte najevo svoji zranitelnost.
  • Zírejte asi minutu do ostrého světla a nemrkejte. Potom začněte mrkat a do očí se vám ihned nahrnou slzy.
  • Když hrajete v divadle nebo ve filmu, představujte si sami sebe na místě postavy, kterou zrovna hrajete.
  • Zkuste si cvičně plakat u smutných filmů a seriálů.
  • Někteří lidé pláčou, když se zlobí. Pokud patříte mezi ně, zkuste si vybavit něco, co vás skutečně štve.
  • Zkuste co nejrychleji mrkat, někdy to funguje.
  • Dejte pozor, abyste si příliš nepodráždili oči.
  • Vzpomeňte si na něco, co vás někdy v minulosti rozplakalo.
  • Snažte se nepůsobit příliš dramaticky, abyste nevzbudili podezření. Udělejte to tak, aby to vypadalo, že nechcete plakat – tvařte se trochu rozpačitě. Můžete se za svůj pláč i omluvit!
  • Nejprve si čistýma rukama protřete oči a potom jen tak zírejte a nemrkejte. Čím déle to vydržíte, tím snáze se vám bude plakat.


Reklama

Varování

  • Dodržujte pitný režim. Když budete dehydrovaní, budete mít problém rozplakat se.
  • Pokud nosíte kontaktní čočky, neměli byste zkoušet většinu taktik z tohoto článku. Použijte zdravý rozum!
  • Nezneužívejte těchto technik pro oklamání přátel. Zničili byste tím vaše vztahy.
  • Nikdy se nedívejte přímo do slunce, aby se vám do očí nahrnuly slzy – když se budete dívat do slunce, mohli byste si poškodit zrak.
  • Dejte si pozor, abyste se netvářili tak křečovitě, že by vám to bylo nepříjemné. Měli byste se snažit být uvolnění.
  • Pokud máte tmavý make-up, pravděpodobně se vám rozteče a budete si ho muset spravit. Nicméně rozteklá řasenka vám dodá na důvěryhodnosti.
  • Pokud jste citliví, neměli byste myslet na někoho, kdo vám zemřel. Myslete raději na něco jiného, například na prohru svého oblíbeného sportovního týmu, nebo na něco, čeho jste se snažili dosáhnout a nepovedlo se vám to. I tyto věci jsou smutné, ale pravděpodobně kvůli nim nebudete plakat celý den.
  • Dejte si pozor, aby se vám do očí nedostal mentol. Když se to stane, okamžitě si je začněte vyplachovat vodou.


Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Umění & zábava

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama