Jak se ochránit před toxickými lidmi

Máte tu nejlepší náladu, váš den probíhá naprosto skvěle. Najednou ale pocítíte úbytek energie a máte rázem špatnou náladu. Proč se to stalo? Možná jste potkali někoho, kdo měl špatný přístup a dokázal vám zkazit náladu. Když se tyto toxické typy lidí naučíte rozpoznávat a vyhýbat se jim, podaří se vám zachovat si pozitivní pohled na svět. V tomto článku se dozvíte, jak převzít kontrolu nad svým životem.

Část 1 ze 3: Rozpoznejte toxické lidi

  1. 1
    Rozpoznávejte základní rysy toxických lidí. Každý má čas od času špatný den. Pokud jde o toxické lidi, mohou mít špatnou náladu neustále. Pokud se někdo chová negativně více než pár dní za týden, možná má toxickou osobnost. Všímejte si zejména následujících příznaků:
    • Nervózní energie
    • Vztek a smutek
    • Neustále stěžování
    • Majetnickost
    • Kritizování
    • Negativní nebo cynický pohled na svět
  2. 2
    Všímejte si energií ostatních lidí. Pokud se chováte přátelsky a myslíte pozitivní, někdy nebude snadné najít všechny toxické lidi, se kterými přijdete do styku. Když se ale naučíte vnímat energii ostatních lidí, odhalíte negativní lidi mnohem snáze.
    • Už se vám někdy stalo, že jste přišli do obchodu a ihned vás začali vítat nadšení zaměstnanci? Taková zkušenost způsobí, že se do daného obchodu budete chtít vrátit. Když budete trávit čas s negativními lidmi, bude to to samé, jako kdybyste vešli do obchodu, kde jsou všichni prodavači znudění a ani vás nepozdraví. Energie ostatních lidí poznáte snadno.
    • Všímejte si řeči těla a tónu hlasu. Poslouchejte zvuky ostatních lidí stejně tak jako to, co skutečně říkají. Náladu člověka poznáte i v jeho hlase. Jak se s vámi lidé ztotožňují? Co se jim podle vás honí hlavou, když s vámi mluví?
  3. 3
    Dávejte si pozor na lidi, kteří se pravidelně zlobí. Vztek, křik a negativní kritika jsou hlavními známkami toxické osobnosti. Naštvaní lidé někdy potřebují pomoc, ale to neznamená, že byste jim měli dělat boxovací pytel. Když budete s těmito lidmi trávit čas, brzy začnete být samí naštvaní. Nedovolte, aby na vás přenesli svoji negativitu.
    • Pokud někdo pravidelně zvyšuje hlas na ostatní, jde téměř jistě o vzteklého člověka. Lidé, kteří mají kontrolu nad svými emocemi většinou nepotřebují křičet.
    • Všímejte si také tichého vzteku. Někteří lidé toho moc neřeknou, ale podle jejich řeči těla poznáte, že v sobě svůj vztek dusí. Tito lidé mohou potom v nestřeženou chvíli vybuchovat a překvapit vás tím, kolik vzteku v sobě mají.
  4. 4
    Dávejte si pozor na lidi, kteří mají negativní postoj k životu. Znáte někoho, kdo na všem vždy vidí jen to špatné? Říká se, že neštěstí miluje společnost, takže se tito lidé často chtějí přátelit s ostatními a soutěžit v tom, kdo je na tom nejhůř. Tito lidé vás budou chtít zatáhnout mezi sebe.
    • Lidé s negativním postojem často soutěží o to, čí situace je nejhorší a snaží se svým neštěstím překonat neštěstí ostatních lidí. Tito lidé vnímají jako největší problémy většinou nedostatky ostatních lidí a často nejsou schopni ostatním odpouštět.
    • Dávejte si pozor na lidi, kteří neustále mluví o svých neúspěších a smutcích. Lidé, kteří kritizují neúspěchy ostatních, nebo se chovají příliš cynicky, mohou mít také toxickou osobnost.
  5. 5
    Dávejte si pozor na lidi, kteří neustále vyhledávají pozornost. Nejistí lidé nejsou schopni si vybudovat vlastní smysl pro sebeúctu a často se spoléhají na ostatní lidi a chtějí, aby to udělali za ně. Tito lidé chtějí vaši pozornost a potřebují být vždy ve středu dění, což vás může brzy vyčerpat.
    • U těchto lidí můžete podobné znaky rozpoznat i na sociálních sítích. Pokud se někdo často vychloubá, nebo neustále sdílí spoustu příspěvků, může to znamenat, že má toxickou osobnost.
    • Tito lidé často přehluší všechny lidi v okolí, nebo každý rozhovor stočí zpět na sebe.
  6. 6
    Dávejte si pozor na lidi, kteří pomlouvají ostatní. Někteří lidé nepodporují ostatní, ale místo toho jim závisí, nebo je pomlouvají. Některé drby jsou někdy zajímavé a mohou vás sblížit s lidmi, se kterými je vedete a kromě toho není snadné se jim vyhnout. Pokud jste se někdy zapletli do drbů, nejste v tom sami.
    • Tito lidé se neustále srovnávají s ostatními, což je nejlepší způsob, jak se sebou být nespokojený a nikdy nedosáhnout úspěchu. Nestarejte se o ostatní lidi a začněte se zabývat sami sebou!
  7. 7
    Dávejte si pozor na lidi, kteří se snaží vystrašit ostatní. Tito lidé se bojí úplně všeho a jejich úzkost z celého světa může být nakažlivá. Strach lidem dodává určitý pocit bezpečí a když s lidmi komunikují o svém strachu, dodává jim to jakýsi smysl. Tito lidé vás mohou naprosto vysát.
    • Dávejte si pozor na lidi, kteří na všem vidí jen to špatné. Když těmto lidem například budete chtít vyprávět o dovolené, na kterou se těšíte, začne vám říkat o všech nemocech, které chytnete v letadle, nebo vám řekne, že určitě budete mít špatné počasí.
    Advertisement

Část 2 ze 3: Jak jednat s toxickými lidmi

  1. 1
    Zamyslete se nad tím, jakými lidmi se obklopujete. Jsou lidé okolo vás pro vás skutečně dobří? Nebo jen nasáváte jejich negativní energii jako houba? Pomocí kritérií v předchozí sekci se snažte přijít se seznam potenciálně toxických lidí ve vašem životě a vymyslete si konkrétní plán, jak s nimi naložíte. Zaměřte se na následující vztahy:
    • Váš partner
    • Váš expartner
    • Vaši přátelé
    • Členové vaší rodiny
    • Kolegové
    • Sousedi
    • Známí
  2. 2
    Snažte se akceptovat lidi přesně takové, jací jsou. Toxičtí lidé jsou toxičtí pouze v případě, že vás negativně ovlivňují. Můžete se přátelit i s lidmi, kteří se stále zlobí. Můžete se přátelit i s negativními lidmi – jejich přístup nemusí znamenat, že je s nimi něco v nepořádku. Akceptujte lidi takové, jací jsou a nedovolte, aby vás mohli ovlivňovat.
    • Akceptujte také sami sebe. Pokud jste pozitivní člověk, možná nebudete schopni trávit čas s negativními lidmi. Neznamená to ale, že jste špatní. Musíte si jen uvědomit, co je pro vás zdravé.
    • Negativní emoce mají časový limit. Netrvají věčně a brzy se jich zbavíte. Nemusíte s sebou tahat balvan negativních emocí po každém setkání s někým negativním.
  3. 3
    Buďte empatičtí. Pokud lidé chtějí svoji úzkost šířit, otočte jejich strategii proti nim. Když vám někdo například bude tvrdit, že ve své nové práci neuspějete, řekněte mu: „Proč bych neměl uspět?“ Pomozte těmto lidem vnímat širší možnosti a nesoustředit se pouze na negativa.
    • Nesnažte se lidi změnit. Pamatujte si, že není možné změnit ostatní lidi. Můžete změnit jen sami sebe, takže se neschovávejte za výmluvy a netvrďte, že někoho litujete. Negativnímu člověku můžete pomoci pouze v případě, že už mu nedovolíte, aby vás ovlivňoval. [1]
  4. 4
    Naučte se vypnout. Pokud se vám nelíbí, co někdo říká, přestaňte ho poslouchat. Zaměřte se pouze na pozitivní a konstruktivní části rozhovoru a když daná osoba začne mluvit negativně, zamyslete se nad něčím hezkým.
    • Měli byste toho druhého podporovat a snažit se s ním mluvit pozitivně. Pokud váš kamarád neustále mluví o tom, že to má v práci špatné a že nenávidí celý svůj život, nenechejte se do toho vtáhnout. Řekněte například: „Ještě že alespoň můžeme jít na oběd.“ Tím mezi vámi vytvoříte jasně daný prostor a je možné, že vám to pomůže omezit jeho výbuchy negativity. Minimálně mu tím dáte najevo, že se o těchto tématech nechcete bavit.
    • Vymyslete si signál, který vám připomene, že byste měli poslouchat selektivně. Můžete si například zatahat za vlasy, sáhnout si do dlaně, otočit zápěstím, nebo si poklepat na koleno. Tímto signálem svému tělu ukážete, že se blíží negativita, které je nutné se vyhnout.
  5. 5
    Změňte téma hovoru. Pokud se vám nelíbí, co někdo říká, zkuste změnit téma. Když se lidé začnou bavit negativně, jednoduše se začněte bavit o něčem jiném. Kdykoli se někdo bude snažit stočit rozhovor opět na něco negativního, vymyslete si nové téma. Pokud vám kamarád řekne „práce je nanic a můj šéf je idiot,“ řekněte například „no jo, ještě že existuje fotbal. Díval ses v neděli na zápas?“[2]
    • Pokud vás někdo začne obviňovat z nějakého svého problému, zachovejte klid. Zaměřte se na řešení tohoto problému a dívejte se na celou situaci pozitivně.
    • S temperamentními lidmi se držte faktů. Poukažte na to, co je nutné udělat, aby se problém vyřešit. Když tím toho druhého ještě více naštvete, odejděte a dopřejte mu čas na uklidněnou.
  6. 6
    Omezte komunikaci s toxickými lidmi. Pokud se vám nedaří zbavit se negativity, kterou vám do života přinášejí ostatní lidé, je na čase, abyste omezili interakci s těmito lidmi. Není možné změnit chování ostatních lidí, ale můžete sami sebe z jejich rovnice odstranit.
    • Pokud vyvíjíte snahu se s daným člověkem vídat, přestaňte to dělat. Pokud se s vámi daná osoba přestane bavit, berte to tak, že pro něho váš vztah stejně nebyl důležitý.
    • Pokud se vás daná osoba zeptá, co se stalo, buďte upřímní. Řekněte mu: „Mám problém s tvojí negativitou. Jsi velmi negativní a já se s tebou necítím dobře. Mám tě rád, ale měli bychom se vídat méně často.“
  7. 7
    Ukončete všechny toxické vztahy. Pokud někdo nepříznivě ovlivňuje vaše duševní zdraví a pohodu svojí negativitou, ukončete tento vztah. Když tento člověk nebude schopen být ve vaší přítomnosti pozitivní, přestaňte se s ním vídat.
    • Nesnažte se sahat k ultimátům, pokud jde o něčí osobnost. Když někomu řeknete: „Můžeme se vídat, ale jen když nebudeš negativní,“ je to to samé, jako kdybyste mu řekli, že s ním budete trávit čas, ale jen pokud se změní na jiného člověka. Pokud to nebude možné, smiřte se s tím a buďte upřímní.
    Advertisement

Část 3 ze 3: Zachraňte se

  1. 1
    Zamyslete se nad svými vlastními potřebami a touhami. Co je pro vás nejdůležitější? Čeho chcete v životě dosáhnout? Zjistěte, co máte rádi a co rádi nemáte a snažte se přijít na to, kde se vidíte v budoucnu. Naslouchejte ostatním lidem, ale uvědomte si, že se nakonec musíte rozhodnout sami. Musíte převzít naprostou kontrolu nad svým životem.
    • Napište si své krátkodobé a dlouhodobé plány na papír a vyvěste si ho na zeď, abyste si neustále připomínali, za čím jdete. Pomůže vám to tak v těžkých dobách, když budete zapadat do svých starých negativních kolejí. [3]
  2. 2
    Rozhodujte se sami. Spousta lidí celý život říká „rodiče chtěli, abych dělal X, takže jsem to udělal,“ nebo „můj partner se chtěl přestěhovat, tak jsem to udělal.“ Chcete, aby váš život řídil někdo jiný? Rozhodujte se za sebe sami a buďte připraveni čelit všem následkům svých činů.
    • Nevymlouvejte se na ostatní lidi a na jejich preference a názory. Když budete říkat, že byste byli spokojení, kdyby něco bylo jinak, je to v podstatě to samé, jako kdybyste řekli: „Nejsem zodpovědný za svůj život.“ Je pravda, že je někdy nutné kompromisovat, ale dejte si pozor, abyste nekompromisovali neustále.
  3. 3
    Obklopujte se lidmi, kteří smýšlejí stejně jako vy. Proč byste měli trávit čas s lidmi, které nemáte rádi? Obklopujte se lidmi, kteří vám pomáhají cítit se skvěle. Najděte si optimistické, otevřené a šťastné lidi. [4]
    • Čím více času budete s těmito lidmi trávit, tím lépe se budete cítit. Jejich pozitivní přístup vám pomůže udržet si správný směr.
    • Pokud je to nutné, udělejte ve svém životě nějakou velkou změnu. Přestěhujte se do nového města, nebo změňte kariéru. Pokud jste někde obklopeni negativními lidmi, jděte pryč. Ukončete toxický vztah a najděte si někoho, kdo vás bude posouvat nahoru a ne stahovat dolů.
  4. 4
    Chovejte se stále pozitivně. Využijte pozitivní lidi ve vašem životě jako inspiraci a naučte se od nich, jak se vyhýbat toxickým lidem. Potom se staňte stejně optimistickými lidmi a udržujte si pozitivní přístup k životu. Přijímejte lichotky a lichoťte ostatním, dívejte se lidem do očí a usmívejte se na ně.
  5. 5
    Udělejte si z odpočinku prioritu. Pokud se neustále potýkáte s negativitou ostatních lidí, musíte se naučit zbavovat se stresu. Najděte si něco, co vás uklidní a na co se budete moci obrátit, když budete potřebovat načerpat energii. Mezi běžné techniky uvolňování stresu patří:
    • Meditace
    • Jóga
    • Vycházky do přírody
    • Bojová umění
    Advertisement

Tipy

  • Každý den si najděte jednu věc, za kterou můžete být vděční.
  • Travte s negativními lidmi co nejméně času. I když odejdete jen o pět minut dříve, získáte tím pět pozitivních a produktivních minut!
  • Nebojte se, že si o vás lidé budou myslet, že jste asociální jen proto, že se budete některým lidem chtít vyhýbat. Nezapomínejte na to, že musíte myslet zejména na sebe. Dělejte to, co je pro vás nejlepší.
  • Použijte malý rámeček na fotografie a napište si do něho nějaký vzkaz, například „Buď stále vděčný“ a dejte si ho na nějaké místo, kde ho budete mít stále na očích.
  • Přinuťte se analyzovat své vztahy, dokud si nezvyknete to dělat každý den. Brzy zjistíte, že díky tomu negativní události odosobníte a nahradíte je ve své mysli harmoničtějšími, šťastnějšími a produktivnějšími myšlenkami.
Advertisement

Varování

  • Pečujte o své společenské potřeby. Udržujte si základní hranice a nedovolte negativním lidem, aby vám narušovali váš život a štěstí.
  • Někdy jsou toxičtí lidé ti, kteří trpí nějakou poruchou osobnosti, nebo ti, kterým někdo toxický v poslední době ublížil. Pokud se k vám tito lidé nechovají hezky, odejděte – takové chování si v žádném případě nezasloužíte. Pokud jsou to ale jen lidé, kteří vás nezneužívají emocionálně a jsou pouze negativní, můžete jim poskytnout podporu, protože je možné, že až se jejich problém vyřeší, zjistíte, že jsou to naprosto milí a netoxičtí lidé.
  • Pokud se rozhodnete, že pro tyto lidi budete zdrojem podpory, uvědomte si, že není vaším úkolem je měnit a spravovat. Měli byste jim pouze pomoci překonat těžké období. I to je ovšem volitelné – pokud to nezvládnete, nebo pokud hranice mezi vámi nebudou jasně stanovené a daná osoba vás bude zneužívat, měli byste vztah ukončit.
  • Některé poruchy, jako je narcismus, asociální chování, hraniční porucha osobnosti, nebo histrionská porucha osobnosti jsou lékařskými diagnózami, které není snadné léčit ani ve spolupráci se zkušeným terapeutem. Tyto čtyři poruchy osobností jsou velmi toxické. Nedoporučuje se podporovat někoho takového, zejména pokud daná osoba odmítá vyhledat odbornou pomoc.
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement