Jak se nestarat o to, co si o vás myslí ostatní

Snažit se zavděčit úplně všem je velmi vyčerpávající. Jedna věc je pomoci někomu, kdo to potřebuje, ale snažit se vyplnit přání všech lidí ve vašem okruhu je něco úplně jiného. Musíte si nechat nějaký čas sami pro sebe. Najděte svoji hodnotu a naučte se nestarat se o to, co si o vás myslí ostatní lidé. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Metoda 1 z 4:
Važte si sami sebe

  1. 1
    Uvědomte si svoji hodnotu. Existuje jednoduché cvičení, které vám pomůže dosáhnout toho, že vám bude více záležet na sobě a oceníte sílu, kterou máte. Zabere vám to jen několik minut a podle mnoha studií dosáhnete prokazatelně překvapivých účinků:
    • Napište si seznam. Napište si krátký seznam různých témat, která vás zajímají. Nepište si prozatím nic konkrétního. Jen si napište seznam, který obsahuje obecné oblasti vašeho života, do kterých zapadáte jako důležitý prvek.
      • Typickým příkladem může být: „náboženství, rodina, škola, přátelé, kolegové, milostné vztahy, umělecké nadání, hudební nadání, akademické výkony, sportovní výkony.“
      • Snažte se vymyslet kategorie na základě obecných dělení, která vám přirozeně vyvstanou na mysl.
    • Najděte si něco, na co jste pyšní. Vyberte si jednu kategorii ze svého seznamu, na kterou jste byli vždy pyšní – například to, že si myslíte, že jste svému partnerovi spřízněnou duší. Můžete si také vybrat nějaký předmět ve škole, který vás vždy zajímal. Vyberte si jednoduše to, co vás napadne jako první.
    • Pište. Napište si svoji vybranou kategorii na nový list papíru a několik minut si zapisujte jednu situaci nebo příhodu s ní spojenou, která pro vás byla něčím významná. Pište o tom, proč pro vás tato událost byla tak důležitá. Pokud si myslíte, že jste svým přátelům dobrým kamarádem, napište si například o tom, jak jste pomohli svému kamarádovi. Pokud vás vždy bavilo hrát na kytaru, pište o tom, jak vám vaše hra na kytaru jednou zlepšila náladu na celý den.
  2. 2
    Buďte soustředění. Soustředění je dlouhodobý proces, který vám přinese stálé výhody – nejde o jednotlivou událost. Soustředit se znamená pro každého něco jiného, ale obecně platí, že jde o to, abyste si stanovili takové priority, které budou souhlasit s vašimi přesvědčeními. Zkuste následující populární cvičení:
    • Meditace je pravděpodobně nejběžnější a také nejúčinnější metodou soustředění. Posaďte se na klidné místo, kde vás nebude nic rozptylovat a zaměřte se na to, abyste si důkladně vyčistili mysl.
      • Některým lidem vyhovuje soustředit své myšlenky dovnitř sebe, jiní zase preferují soustředit své myšlenky na vnější svět.
      • Bez ohledu na to, kterou metodu si vyberete, se snažte dostat se na místo, ze kterého uvidíte jednotlivé prvky svého života mnohem jasněji a sledujte je, aniž byste jimi byli zmatení, nebo zahlcení.
    • Vizualizace jde často ruku v ruce s meditací, ale můžete ji provádět kdykoli a kdekoli. Vizualizace znamená představovat si obrazy, které vám pomohou provést vás vašimi myšlenkami.
      • Duchovnost často informuje vizualizaci a lidé si představují například to, jak je z jejich těl odnášejí andělé, nebo jak jim rostou hluboké kořeny a stávají se součástí Země.
      • Mezi další běžné motivy patří létání vesmírem, nebo cestování skrz portál do jiného času nebo místa. Vyberte si to, co vám bude nejvíce vyhovovat.
      • Vyčistěte si na chvíli mysl a představte si situaci, ve které se cítíte klidně a uvolněně a za nic se nestydíte a využijte tuto scénu vždy, když ji budete potřebovat. Budete ji moci využívat jako nejlepšího přítele, jako bezpečné místo pro vaši mysl, na které budete moci uniknout, když se nebudete cítit dobře.
  3. 3
    Sledujte své úspěchy. Veďte si malý deník a zapisujte si každý večer vše, co se vám daný den povedlo, včetně meditací.
    • Zapisujte si úplně všechno, i obyčejné věci, jako „šel jsem do školy“ nebo „umyl jsem nádobí.“ Do deníku patří vše, u čeho jste si mohli vybrat, zda to uděláte a rozhodli jste se to udělat.
    • Buďte pyšní na své úspěchy. Když uděláte něco, na co budete velmi pyšní, například uspějete u zkoušky, nebo dokončíte velký projekt, označte si tento úspěch v deníku tak, abyste dali sami sobě najevo, že jste na sebe pyšní.
    • Spoléhejte se na svá slova. Nechejte si svůj deník pro sebe a předčítejte si ho na konci každého týdne. Připomenete si díky tomu vše, co každý den děláte pro to, abyste zlepšili svůj život a uvědomíte si, že si zasloužíte, aby vás ostatní lidé poslouchali.
  4. 4
    Naučte se říkat „ne.“ Až se naučíte pečovat sami o sebe a uvědomíte si svoji hodnotu, měli byste tyto dobré pocity změnit v činy.
    • Chovejte se příjemně, ale buďte rozhodní. Až vás příště někdo požádá o něco, do čeho se vám nechce, zkuste jeho požadavek slušně odmítnout.
    • Užívejte si výsledky. Budete příjemně překvapení tím, že když si budete pevně, ale slušně stát za svým, lidé vás budou respektovat a nebudou na vás tlačit.
    • Nevymýšlejte si výmluvy. Nepotřebujete výmluvu, abyste mohli někomu říct ne. Slušné výmluvy jsou v pořádku, ale často je mnohem lepší říct narovinu, že něco nechcete dělat.
      • Jedinou výjimkou je to, když se chcete vyhnout svým zodpovědnostem (například když chcete odmítnout nějaký běžný pracovní úkol).
    • Nebojte se vysvětlit lidem své důvody. Pokud máte konkrétní důvod, proč něco nechcete dělat a můžete to rychle vysvětlit, udělejte to. Není nic špatného na tom lidem vysvětlit své myšlenky. Nezapomínejte ovšem na to, že vysvětlení nikomu nedlužíte.
  5. 5
    Přeneste tento nový přístup na všechny oblasti svého života. Objevili jste ve svém životě věci, na které můžete být pyšní, omezili jste vliv, který na vás mají názory ostatních lidí, naučili jste se udržovat si přehled o svých úspěších a každý den se soustředit a zjistili jste, že si můžete dovolit říkat lidem „ne,“ aniž by to mělo sáhodlouhé následky. Nyní jste připraveni být sami sebou v přítomnosti všech ostatních lidí.
    • Přijměte své nové já. Pokud to bude možné, vždy jednejte ze svého osobního nitra a snažte se vyřešit všechny své problémy. Zavděčujte se lidem spíše svojí přítomností, než svými činy.
    • Ozbrojte se znalostmi. V podsekcích níže najdete užitečné rady ohledně toho, jak jednat v různých společenských situacích.
    Advertisement

Metoda 2 z 4:
Jak jednat se svými vrstevníky

  1. 1
    Nestyďte se ukázat, jací jste. Možná vás překvapí pozitivní reakce ostatních lidí, když budete říkat to, co si budete myslet a budete se chovat přirozeně. Lidé mají rádi lidi, kteří si dělají vše po svém.
    • Buďte sami sebou. Nemusíte se snažit vystupovat z davu – jen se přestaňte snažit zapadnout mezi ostatní.
    • Nestůjte ve stínu. Vždy se najdou lidé, kteří vás budou za vaše nově nabyté sebevědomí kritizovat. Jejich slova budou nepříjemná, ale vy to jistě zvládnete.
      • Využijte vizualizaci a meditaci a opakujte si to, co bylo řečeno a kdo to řekl. Brzy si uvědomíte, že kriticky se chová jen velmi malé procento vašich vrstevníků a většinou jde o lidi, které ani nemáte rádi, nebo k nim nemáte úctu.
  2. 2
    Mějte kontrolu nad svým společenským prostředím. Obklopujte se lidmi, kteří vás akceptují takové, jací jste.
    • Zbavte se špatných přátel. Protože jste v minulosti dělali vše pro to, abyste se zavděčili ostatním lidem, brzy zjistíte, že se některým z vašich „přátel“ nebude líbit, že vás již nemohou využívat. Nechejte je jít a najděte si nové lidi, kteří vás budou mít rádi za to, jací jste.
    • Spolehněte se na své přátele. Když budete mít podporu lidí, kteří vás budou mít rádi takové, jací jste, bude pro vás snadnější zbavit se těch několika málo lidí, kterým se vaše nové klidné já nebude zamlouvat.
    Advertisement

Metoda 3 z 4:
Jak jednat s příbuznými

  1. 1
    Podporujte sami sebe. Naučte se cítit se dobře. Jste takoví, jací jste – uvědomte si, že je to naprosto v pořádku.
    • Stůjte si za svým. Členové rodiny mají nad našimi emocemi moc, kterou můžete vyrovnat jen vy sami, ale můžete se o to pokusit a poskytovat sami sobě podporu, kterou potřebujete.
    • Ovládejte svůj vnitřní hlas. Utišujte hlasy ve své hlavě, které souhlasí s kritikou, která přichází z vaší rodiny a podporuje ji.
    • Udržujte si objektivní pohled na situaci. Uvědomte si, že nikdo není dokonalý, ale přesto jste alespoň stejně tak dobří, jako všichni ostatní lidé. Nikdo, dokonce ani vaše rodina, by vám neměla tvrdit opak.
  2. 2
    Promluvte si se svojí rodinou. Jde o vaši rodinu – rodinu si nemůžete vybrat. Někdy je sice lepší neříkat vůbec nic, ale v určitých chvílích je nutné problém řešit od základu.
    • Stanovte si hranice. Je normální a zdravé, že vám záleží na tom, co si o vás myslí vaše rodina, ale i to musí mít své hranice. Pokud máte pocit, že na vás vaše rodina příliš tlačí, nebojte se dát jí to najevo!
    • Zůstaňte klidní. Chovejte se klidně a metodicky a požádejte svoji rodinu, aby vám pomohla být sami sebou. Vaši příbuzní si možná ani neuvědomují, že na vás vyvíjejí příliš velký tlak.
  3. 3
    Naučte se jednat diplomaticky. Když nebudete mít žádnou jinou možnost, je někdy lepší neříkat nic. Jde o užitečný způsob, jak jednat s názory vašich příbuzných, které vám ubližují.
    • Vytrvejte. Když se vám nepodaří nic jiného, můžete se alespoň naučit nebrat si nepříjemná slova od svých příbuzných osobně a nevybuchovat. Zapracujte na tom při meditaci, nebo se vypovídejte nějakému dobrému kamarádovi.
    Advertisement

Metoda 4 z 4:
Jak jednat s lidmi na pracovišti

  1. 1
    Nezacházejte příliš daleko. Ať se vám to líbí nebo ne, důležitou součástí udržení zaměstnání a vytvoření dobrého dojmu v práci závisí na ostatních lidech – zejména na tom, co si o vás myslí váš šéf a vaši klienti. V práci byste se ve většině případů měli chovat podle zavedených pravidel.
  2. 2
    Stanovujte si hranice, ale dělejte to správně. Nestarat se o to, co si o vás myslí ostatní lidé neznamená dělat a říkat si co chcete. V práci to platí dvojnásob. Naučte se chovat se slušně a ohleduplně a předávejte lidem své myšlenky a nápady.
  3. 3
    Naučte se principy zákaznického servisu. Není těžké tyto principy pochopit, ale zvyknout si na ně může nějakou dobu trvat. Tyto principy neplatí pouze pro zaměstnance zákaznického servisu – budou se vám hodit v každé situaci (například v práci), kde se často nehodí říkat to, co si myslíte, i kdybyste to řekli slušně. Když si tyto principy osvojíte, naučíte se oddělit své emoce od své práce a bude pro vás snadnější nestarat se o to, co si o vás myslí ostatní lidé. Zde jsou pravidla, kterými byste se měli řídit:
    Advertisement


Tipy

  • Je v pořádku řídit se trendy, ale zároveň je v pořádku se trendy neřídit. Dělejte to, co vás dělá šťastnými a nestarejte se příliš o konkrétní věci, jako je poslouchání „správné“ hudby, nebo nošení „správného“ oblečení. Tyto věci vaši osobnost neurčují, ale pouze odrážejí.
  • Nemusíte mít pocit, že musíte něco udělat jen proto, abyste potěšili ostatní. Takové chování vám nepřinese štěstí.
  • Všímejte si toho, co si myslíte vy o ostatních. Brzy si uvědomíte, že není pravda, že vás všichni odsuzují. Život je krátký a lidé jsou zaneprázdnění, takže většina z nich nemá čas myslet na to, že by vás měli odsuzovat .
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement