Jak se nebát tmy

Pokud se bojíte tmy, pravděpodobně je pro vás nepříjemnější a nejvíce uklidňující část dne noční můrou. Strach ze tmy není pouze doménou dětí – mnoho dospělých lidí jím trpí také, takže se za své obavy nemusíte stydět bez ohledu na to, kolik je vám let. Pokud se svého strachu ze tmy chcete zbavit, musíte změnit své myšlení a zajistit, aby vaše ložnice byla bezpečným a příjemným místem – i když budete mít zhasnuto.

Část 1 ze 4: Příprava na spaní

  1. 1
    Před spaním se zklidněte. Pokud chcete překonat svůj strach ze tmy, měli byste si před spaním dopřát dostatek času na uklidnění a uvolnění. Musíte vypnout všechna elektronická zařízení alespoň půl hodiny před spaním, neměli byste pít žádné nápoje s kofeinem po poledni a večer byste se měli věnovat něčemu uvolňujícímu, například četbě knihy, nebo poslechu příjemné hudby. Když se dostanete do té správné nálady, pomůže vám to zbavit se úzkosti, kterou po zhasnutí světel často cítíte. [1]
    • Zkuste 10 minut meditovat. Posaďte se a soustřeďte se jen na svůj dech a na to, jak se vám při dýchání uvolňuje postupně celé tělo. Myslete jen na své tělo a vydechujte ze sebe všechny své nepříjemné myšlenky.
    • Najděte si něco, co vás spolehlivě uklidní. Můžete pít heřmánkový čaj, poslouchat vážnou hudbu, nebo se třeba mazlit s kočkou.
    • Nedělejte večer nic, co by vás mohlo jakkoli rozrušit. Nedívejte se na žádné hororové filmy a nesledujte zpravodajství. Měli byste se také vyhnout všemu, co by vám mohlo způsobit stres, jako jsou například domácí úkoly, nebo vážné rozhovory.
  2. 2
    Postupně zhasínejte. Nemusíte zhasnout všechna světla najednou a učit se překonávat svůj strach. Měli byste ovšem vědět, že spánek za tmy je hlubší a uspokojivější, než spánek s rozsvícenými světly. Berte tuto informaci jako odrazový můstek, který vám pomůže naučit se spát ve tmě. Pokud spíte s rozsvícenými světly, protože se bojíte tmy, měli byste začít postupně ztlumovat světla vždy před spaním, nebo zhasnout jen některá z nich, abyste se nebáli, kdybyste se uprostřed noci probudili. Pomůže vám to zvyknout si na spánek za tmy.
    • Můžete si stanovit za cíl například to, že se naučíte spát pouze s noční lampičkou, nebo že budete mít rozsvíceno pouze ve vedlejší místnosti.
  3. 3
    Zbavte se svých obav. Až půjdete večer do postele, zeptejte se sami sebe, čeho se vlastně bojíte. Pokud se bojíte, že je někdo schovaný ve vaší skříni, pod postelí, nebo za křeslem v rohu pokoje, jděte se na tato místa podívat. Ukažte sami sobě, že se nemáte čeho bát. Když to uděláte, budete na sebe pyšní za to, že jste se svému strachu postavili čelem a bude se vám snáze usínat.
    • Pokud se probudíte uprostřed noci se strachem, řekněte si, že čím dříve se přesvědčíte, že se nic neděje, tím dříve se budete cítit lépe. Neměli byste trávit celou noc v obavách z neznámého.
  4. 4
    Nechejte si některá světla rozsvícená. Nestyďte se za to, že potřebujete mít rozsvícenou noční lampičku, nebo tlumené světlo v rohu místnosti. Pokud vám to pomůže usnout a zbaví vás to obav, neměli byste mít pocit, že musíte mít nutně všechna světla zhasnutá. Kromě toho vám noční lampička v chodbě, nebo světlo ve vedlejší místnosti pomůže najít v noci snáze cestu, kdybyste se probudili a potřebovali na toaletu.
    • Mnoho lidí spí s rozsvícenými světly, takže byste si neměli myslet, že se svého strachu zbavíte jedině tak, že budete spát v absolutní tmě.
  5. 5
    Udělejte si to v ložnici příjemnější. Dalším způsobem, jak se zbavit svého strachu je zajistit, že budete mít v ložnici příjemnou atmosféru. Mějte tam stále uklizeno, abyste se nemuseli bát toho, že se někdo schovává za hromadou oblečení, nebo v neuklizené skříni. Mějte v ložnici příjemné světlé barvy, abyste načerpali pozitivní energii. Nedávejte si do ložnice zbytečně příliš mnoho nábytku, jinak se tam nebudete cítit dobře. Když zapracujete na tom, aby vaše ložnice byla příjemnějším místem, budete se tam cítit bezpečněji.
    • Pověste si do ložnice obrazy, které vás uklidní a dodají vám pocit bezpečí. Když budete mít kolem sebe temné a tajemné obrázky, mohli byste se zbytečně bát mnohem více, aniž byste si to uvědomovali.
    • Jde také o to, abyste ve své ložnici chtěli trávit více času. Cílem je cítit se tam bezpečně a spokojeně, místo vystrašeně.
  6. 6
    Naučte se spát o samotě. Pokud se bojíte tmy, pravděpodobně rádi spíte v posteli se svými rodiči, sourozenci, nebo třeba se psem. Pokud se svého strachu ovšem chcete zbavit, musíte se naučit spát o samotě a brát svoji postel jako bezpečné místo, na kterém se cítíte dobře i sami. Pokud jste zvyklí spát s rodiči nebo sourozenci, naučte se trávit polovinu času ve své posteli a postupně tento čas prodlužujte tak, abyste si zvykli spát sami.
    • Pokud máte psa nebo kočku, může vám to pomoci cítit se klidněji. Když si zvíře vezmete s sebou do postele, zmírníte tím své obavy. Jak jsme již ale uvedli, neměli byste na tom záviset. Mělo by vám stačit nechat si zvíře spát u nohou postele, nebo na jiném místě v ložnici.
    Reklama

Část 2 ze 4: Změňte své myšlení

  1. 1
    Změňte své představy o tmě. Jedním z důvodů, proč se lidé bojí tmy je pocit, že tma je zlá, příšerná, tajemná, chaotická atd. Pokud se chcete naučit spát ve tmě, musíte zapracovat na pozitivních asociacích. Můžete se naučit tmu vnímat jako klidnou, očišťující, nebo dokonce příjemnou sametovou přikrývku. Začněte měnit své představy o tmě a uvidíte, že se vám brzy podaří zbavit se svého strachu.
    • Napište si vše, co máte spojené s tmou. Zní to možná hloupě, ale až si tyto věci napíšete, přeškrtejte je tužkou, nebo papír roztrhejte a zahoďte. Potom si napište nový seznam pozitivních asociací. Pokud vám to zní hloupě, můžete si místo psaní tyto věci odříkat nahlas.
  2. 2
    Berte svoji postel jako místo bezpečí. Lidé, kteří se bojí tmy, se většinou bojí také svých postelí, protože je berou jako místa, kde se cítí zranitelně. Pokud chcete změnit své vnímání tmy, musíte svoji postel brát jako místo klidu, ochrany a odpočinku. Dívejte se na svoji postel jako na místo, kam se každý den těšíte, ne kterého se bojíte. Kupte si pohodlné přikrývky a naučte se v posteli odpočívat a dělat v ní věci, které jsou pro vás příjemné, abyste se těšili na spánek.
    • Travte v posteli více času a snažte se cítit se tam jako doma. Pomůže vám to cítit se tam lépe i v noci.
  3. 3
    Nestyďte se za svůj strach. Mnoho dospělých lidí přiznává, že se bojí tmy. Bez ohledu na to, kolik je vám let, se za svůj strach nemusíte stydět – každý se něčeho bojí. Měli byste na sebe být pyšní za to, že jste k sobě upřímní a otevření a že svůj strach přiznáte a chcete se ho zbavit. Jedna studie potvrdila, že až 40% dospělých lidí přiznává, že se bojí tmy. [2]
    • Čím otevřenější k sobě ohledně svých pocitů budete, tím dříve se svého strachu zbavíte.
  4. 4
    Řekněte o svém strachu ostatním lidem. Když budete otevřeně mluvit s lidmi o tom, čeho se bojíte, získáte jejich podporu. Také vám to možná umožní zjistit, že se tmy bojí i ostatní lidé a možná získáte cenné rady. Kromě toho když se lidem otevřete a budete o svém strachu mluvit, uleví se vám, místo abyste v sobě své pocity dusili.
    • Vaši přátelé vás budou jistě podporovat. Pokud jsou to skuteční přátelé, nemusíte se bát, že vás budou odsuzovat.
  5. 5
    V případě potřeby vyhledejte pomoc. Pravdou je, že není vždy možné zbavit se strach bez pomoci, ale vždy je možné udělat něco pro to, abyste svůj strach lépe zvládali. Pokud máte pocit, že vás váš strach naprosto ovládá, nemůžete kvůli němu spát a ničí vám život, pravděpodobně byste měli vyhledat odbornou pomoc, abyste své úzkosti a jejich dopady mohli probrat s někým zkušeným. Nikdy byste se neměli stydět za to, že potřebujete pomoci. [3]
    • Můžete o svém strachu říct svému lékaři a probrat s ním jeho dopady – je možné, že vám lékař předepíše léky, které vám pomohou. Můžete se také pokusit najít příčinu svých hlubokých úzkostí, které přispívají k vašemu strachu.
    Reklama

Část 3 ze 4: Jak pomoci dítěti překonat strach ze tmy

  1. 1
    Nepodporujte strach svého dít_te. Pokud chcete svému dít_ti pomoci zbavit se strachu ze tmy, musíte mu jasn_ _íct, _e neexistují _ádné p_í_ery pod postelí, ani zlí mu_i schovaní ve sk_íni. Ned_lejte si ze svého dít_te legraci a ne_íkejte mu nic jako „Podívám se, jestli má_ dnes zase pod postelí p_í_eru!“ Rad_ji mu dejte jasn_ najevo, _e _ádné p_í_ery neexistují a _e se nemá _eho bát. Mo_ná díky tomu pochopí, _e je jeho strach iracionální. .[4]
    • Když budete ve svém dítěti jeho strach podporovat, bude si myslet, že existuje šance, že bude mít pod postelí příšeru, nebo se v pokoji v noci někdo bude schovávat. Možná máte pocit, že svému dítěti z krátkodobého hlediska pomáháte, ale ve skutečnosti tím jeho obavy jen potvrzujete.
    • Uvědomte si, že svému dítěti nebudete moci kontrolovat postel navždy – musíte ho naučit, že není čeho se bát.
  2. 2
    Zajistěte, aby vaše dítě chodilo spát klidné. Dalším způsobem, jak dítěti pomoci překonat strach ze tmy, je zajistit, aby bylo před spaním vždy klidné a uvolněné. Před spaním svému dítěti vždy čtěte, nedávejte mu večer nic sladkého k jídlu ani k pití a zajistěte, aby se nedívalo na nic znepokojivého v televizi a nehrálo si s počítačem. Čím uvolněnější vaše dítě před spaním bude, tím méně se bude bát tmy. [5]
    • Vykoupejte dítě před spaním v teplé vodě a mluvte s ním o hezkých a uvolňujících věcech. Snažte se ho nerozrušovat.
    • Pokud máte kočku, můžete své dítě nechat, ať si s ní před spaním chvíli hraje a hladí si ji, aby se zklidnilo.
    • Mluvte na své dítě klidným hlasem a nezdůrazňujte slova. Zpomalte svůj projev, aby se vaše dítě mohlo připravit na spánek. Potom začněte ztlumovat světla.
  3. 3
    Mluvte se svým dítětem o strachu. Naslouchejte mu a poslechněte si, čeho se skutečně obává. Může jít o obecný strach ze tmy, o strach z nějakého vetřelce, nebo o něco jiného. Čím lépe budete vědět, co vaše dítě trápí, tím snáze problém vyřešíte. Kromě toho se vaše dítě bude cítit lépe, protože si o svém strachu bude moci promluvit. [6]
    • Ujistěte se, že se vaše dítě za svůj strach nestydí. Když o něm s vámi bude mluvit, dejte mu jasně najevo, že se nemá za co stydět a že každý má nějaké obavy.
  4. 4
    Posilujte pocit bezpečí a klidu u svého dítěte. Zajistěte, že se vaše dítě bude cítit klidně a bezpečně nejen před spaním, ale také v průběhu celého dne. Přestože nemůžete své dítě chránit 24 hodin denně, můžete se snažit zajistit, aby se cítilo bezpečně. Opakujte mu, jak moc ho máte rádi, že mu budete vždy nablízku a že se doma může vždy cítit naprosto v bezpečí. Pomůžete mu tím zbavit se svého strachu ze tmy. [7]
    • Dovolte svému dítěti, aby spalo s věcmi, které ho uklidňují. Pokud chce spát pod oblíbenou dekou, dovolte mu to. Nemyslete si, že musí spát v absolutní tmě a bez své oblíbené deky, aby se strachu zbavilo. [8]
  5. 5
    Ukažte svému dítěti, že postel je bezpečným místem. Vaše dítě by mělo brát svoji postel jako bezpečné a příjemné místo, ne jako zdroj úzkosti. Čtěte svému dítěti v posteli knížky a zajistěte, aby mělo s postelí spojené pouze pozitivní vzpomínky a asociace. Jen byste v jeho posteli neměli sami trávit příliš mnoho času, aby se tam cítilo bezpečně a klidně i o samotě. Je sice přirozené, že své dítě chcete chránit, ale důležitější je poskytnout mu to, co potřebuje k tomu, aby se mohlo cítit bezpečně samo. [9]
    • Nenechávejte své dítě spát s vámi v posteli. Přestože máte pocit, že tím své dítě uklidníte, jeho problém to nevyřeší. Naučte své dítě spát o samotě ve své posteli – jednou si na to bude muset zvyknout.
  6. 6
    V případě potřeby vyhledejte pomoc. Někdy není možné dítě zbavit jeho strachu ze tmy bez odborné pomoci. Pokud se vaše dítě často pomočuje, probouzí se s křikem a má noční můry, nebo trpí silnými úzkostmi a strachy i v jiných oblastech života, měli byste s ním navštívit lékaře, abyste zjistili, kde přesně se nachází problém a mohli najít jeho řešení. Nepředpokládejte, že z toho vaše dítě přirozeně vyroste a snažte se mu dát to, co potřebuje. [10]
    • Pokud máte pocit, že jde o vážný problém, neměli byste řešení odkládat a čekat příliš dlouho. Čím déle budete čekat, tím těžší pro vaše dítě bude svůj strach překonat.
    Reklama

Část 4 ze 4: Metody našich čtenářů

  1. 1
    Choďte do postele brzy. Když budete chodit spát pozdě, budete se více bát. Mohlo by vám pomoci, když budete chodit spát v době, kdy budou vaši rodiče ještě vzhůru. Kromě toho potřebujete dostatek spánku, abyste se druhý den cítili ve škole nebo v práci dobře.
  2. 2
    Pomozte si oblečením. Zde je několik tipů:
    • Pořiďte si tričko, které ve tmě svítí. Zní to sice trochu hloupě, ale toto tričko vám bude svítit, když večer zhasnete a půjdete do postele a potom se postupně vypne. Kromě toho vypadá skvěle!
    • Pamatujete si masky na spaní? Kupte si jednu takovou a spěte v ní. Možná to ze začátku bude nepohodlné, ale brzy si na to zvyknete. Vaše oči díky tomu nebudou koukat po pokoji a neuvidí stíny tam, kde žádné nejsou.
  3. 3
    Využijte humor. Pokud se bojíte, podívejte se na něco vtipného, nebo si vzpomeňte na něco, co vás skutečně rozesmálo, například jak jste viděli, jak někdo narazil do skleněných dveří, nebo jak vám kamarád řekl něco, co vás rozesmálo.
    • Až se budete bát, myslete na vtipné věci, které se vám staly ten den, nebo během týdne.
  4. 4
    Využijte světlo.
  5. 5
    Využijte zvuk. Zvuky jsou skvělým způsobem, jak se zbavit strachu ze tmy. Zkuste například tyto tipy:
  6. 6
    Hrajte si hry, nebo před spaním sledujte zábavná videa na telefonu. Spousta teenagerů leží v posteli s mobilními telefony. Pokud se bojíte tmy, pouštějte si před spaním vtipná videa na YouTube, abyste na svůj strach zapomněli.
  7. 7
    Promluvte si o svém strachu se svými rodiči nebo staršími sourozenci. Když o tom někomu řeknete, budete se cítit mnohem lépe a možná získáte cenné rady.
    • Pokud máte strach, promluvte si s někým z rodiny těsně před spaním, nebo ve chvíli, kdy na vás udeří úzkost. Někdy je dobré o svých obavách mluvit.
  8. 8
    Spěte s ostatními lidmi. Například:
    Reklama


Tipy

  • Veďte si deník o svém strachu. Pokud chcete, můžete ho ukázat své rodině, aby vám mohli pomoci a podporovat vás.
  • Pokud uslyšíte nějaký zvuk, jděte se podívat, co to je. Pokud se moc bojíte, požádejte někoho, aby šel s vámi.
  • Než půjdete do postele, usmějte se a povídejte si s rodinou o tom, jaký jste měli den.
  • Uvědomte si, že váš pokoj je potmě úplně stejný, jako za světla, takže se nemáte čeho bát. Jde jen o vaši fantazii!
  • Pokud máte postel u zdi, otočte se čelem ke zdi. Neuvidíte díky tomu žádné stíny na nábytku, které by vás mohly vyděsit.
  • Pokud uslyšíte nějaký zvuk, vysvětlete si ho nějakým příjemným způsobem. Když například uslyšíte křupání, řekněte si, že je to vaše domácí zvíře.
  • Pokud chcete večer poslouchat příjemnou hudbu, měli byste si ji dát dostatečně hlasitě, abyste ji slyšeli, ale ne tak hlasitě, abyste tím rušili svoji rodinu.
  • Myslete na to, jak by se ve vaší situaci zachovali jiní lidé. Pokud máte pocit, že by jednali lépe, zkuste se řídit jejich příkladem.
  • Uvědomte si, že někdy je úzkost dobrá a je nutná k přežití. Váš strach může být to jediné, co vás chrání před nebezpečím.
  • Myslete před spaním na hezké věci a nebojte se, že se vám něco stane.
  • Pokud se bojíte tmy a jste v noci vzhůru, neměli byste se rozhlížet po celém pokoji a hledat něco, čeho byste se mohli bát. Soustřeďte se na svůj dech a zavřete oči.
  • Nemějte v pokoji žádné děsivé plakáty ani obrazy, které by u vás mohly vyvolat strach. Pokud to bude nutné, spěte se svým domácím mazlíčkem.
  • Najděte si něco příjemného, na co budete moci v noci myslet. Myslete pozitivně. Pokud jste například viděli nějaký vtipný film nebo seriál, vzpomeňte si na něj.


Reklama

Varování

  • Pokud chcete mít v noci zapnutou lampičku, uvědomte si, že vám bude dělat stíny na zdech.
  • Pokud chcete mít více světla, nerozsvěcejte všechny světla v domě, zbytečně byste tím plýtvali elektřinou.
  • Vyhýbejte se děsivým filmům, obrázkům a webovým stránkám. Neklikejte na žádné podezřelé odkazy na videa a fotografie. Pokud se bojíte tmy, takové věci by vám mohly způsobit silný strach na několik dní.
  • Lávové lampy jsou velmi horké, když je necháte zapnuté dlouho. Většinou je možné nechat je svítit 8 hodin, takže byste je ráno měli okamžitě vypnout.


Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 157 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama