Jak se naučit pozitivnímu myšlení

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

Pokud jste tím člověkem, co vidí sklenici s vodou spíše poloprázdnou než poloplnou, pak byste možná měli přehodnotit své myšlenkové vzorce. Výzkumy prokázaly, že lidé s pozitivním myšlením lépe odolávají nemocem, snadněji prochází různými krizemi, jsou méně náchylní k onemocnění koronárních tepen a celkově jsou méně ve stresu.[1] Ne každému z nás bylo pozitivní myšlení dáno do vínku, ale postupem času se mu můžeme naučit. Naučte se rozvinout sílu pozitivního myšlení společně s námi a získejte úplně nový pohled na život.

Metoda 1 z 3:
Rozvíjejte svůj optimismus

  1. 1
    Sepište si všechno, za co jste v životě vděční. Vděčnost dokáže nakopnout pozitivní myšlení a vede k pevnějšímu zdraví, spokojenosti a lepším vztahům.[2] Chcete-li si vybudovat vděčnou povahu, každý den si udělejte trochu času a zapište si alespoň tři pozitivní věci.[3]
    • Přemýšlení nad pozitivními věcmi si nechte vždy až na večer, kdy se můžete ohlédnout za celým dnem. Zapište si přitom na kus papíru tři věci, které se vám ten den povedly a za které jste vděční.
    • Zkuste vymyslet, proč jste vděční právě za tyto věci a zjištěné důvody si také zapište.
    • Na konci každého týdne si projděte své zápisky a při čtení si všímejte, jaké věci a pocity se vám honí hlavou.
    • Vděk si v sobě vypěstujete pokračováním v pravidelném zapisování svých úspěchů a pozitivních prožitků po několik následujících týdnů.
  2. 2
    Věnujte se dobrovolnictví.[4] Dobrovolná pomoc jiným lidem zvyšuje sebevědomí, dává vám pocit důležitosti, redukuje deprese a zlepšuje celkové fyzické zdraví. Popřemýšlejte o tom, jaké dovednosti můžete nabídnout a jak byste jimi mohli pomoct ostatním.
    • Pokud máte rádi knížky, můžete třeba předčítat dětem nebo starým lidem. Jste-li navíc kreativní, můžete své služby rozšířit o pomoc s organizací uměleckého kroužku.
  3. 3
    Pracujte na soucitu se sebou samým. Uvědomte si, že nejste dokonalí - jste lidé stejně jako všichni ostatní kolem vás. Sebesoucit je často porovnáván a zaměňován se slabostí nebo přehnanou pohodlností. Ve skutečnosti se ale jedná spíše o to, že k sobě nejste přehnaně kritičtí, ale spíše laskaví, čímž dokážete rozpoznat svou obecnou lidskost a osamělost odsunete někam do pozadí. Navíc budete mnohem bdělejší a všímavější, aniž byste se příliš identifikovali se svými osobními problémy.[5]
    • Jedním z efektivních způsobů, jak trénovat soucit se sebou samým, je přeříkávat si utěšující fráze v průběhu nějaké nepříjemné nebo bolestivé události. Například pokud jste zrovna na dně po těžkém rozchodu, přeříkávejte si následující větu: "V současné době trpím. Utrpení je součástí života. Můžu na sebe být milý? Můžu si dopřát útěchu, kterou tak potřebuji?[6]
    • Průzkumy odhalily, že lidé, kteří k sobě mají slitování, jsou energičtější, přizpůsobivější, odvážnější a kreativnější. [7]
  4. 4
    Smějte se. Ve rčení "smích je nejlepší lék" je mnoho pravdy. Dostatečná dávka humoru zlepšuje funkci kardiovaskulárního systému, uvolňuje tělo, posiluje imunitu a uvolňuje endorfiny - hormony štěstí. [8]
    • Nechte smíchu volný průběh například při sledování nějaké komedie, během výletu se zábavným spolubydlícím nebo při poslechu vtipů a zábavných historek ostatních lidí.
  5. 5
    Skládejte lidem komplimenty. Jak se ukazuje, komplimenty mají schopnost nakopnout sebevědomí svým autorům i jejich adresátům. Lepší pocit budete mít prostě jen z toho, že někomu jinému řeknete, co se vám na něm líbí nebo co na něm obdivujete. Skládání komplimentů navíc boří bariéry společenských vztahů a sbližuje lidi.[9]
    • Tady vám nabízíme několik tipů pro skládání komplimentů:
      • Držte se jednoduchosti - lichotky nemusí být nijak přehnané
      • Buďte konkrétní - dané osobě řekněte úplně přesně, co se vám na ní tak líbí
      • Buďte upřímní - komplimenty skládejte jen pokud tomu sami skutečně věříte
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Budujte si pozitivní životní styl

  1. 1
    Tvořte si pozitivní podpůrný systém. Pozitivita se může šířit úplně stejně jako negativita. Budete-li se často pohybovat v blízkosti lidí s pozitivním pohledem na svět, bude to mít výrazný dopad i na vás. V průběhu života si vytvářejte takové vztahy, díky kterým se budete cítit lépe, které vás budou postrkovat k růstu a zlepšení a které vás povedou k pozitivním životním rozhodnutím.[10]
  2. 2
    Meditujte. Existuje nepřeberné množství důkazů, které potvrzují pozitivní dopad každodenní meditace na pozitivní myšlení. Jedna studie prokázala, že mindfulness meditace v kombinaci s jógou vedla u pacientů s rakovinou prsu k výraznému zlepšení jejich struktury DNA.[11] Bdělé přemýšlení vás tedy dokáže léčit zevnitř ven.
    • Najděte si nějaké tiché místo, na kterém můžete několik minut nerušeně sedět. Usaďte se do pohodlné pozice a několikrát se zhluboka nadechněte. Zaměřit se potom můžete jednodušše na vlastní dýchání nebo využijte řízené audio meditace, speciálně určené k navození pozitivního myšlení.[12]
  3. 3
    Cvičte. Vyšší fyzická aktivita produkuje v mozku chemikálie, zvané endorfiny, díky kterým budete uvolnění a více spokojení. Pravidelné cvičení navíc pomáhá budovat sebevědomí, odolnost vůči různým chorobám a udržíte si s ním správnou hmotnost - všechny tyto faktory mají značný dopad na vaši persektivu života.[13]
    • Průzkumy také ukázaly, že optimisté cvičí častěji než pesimisté.[14] Obujte si proto sportovní boty a vyražte se psem na procházku nebo na túru do hor, proběhněte se, zatančete si s nějakým kamarádem apod.
  4. 4
    Spěte. Dostatečně dlouhý spánek má také extrémní dopad na váš optimismus. Ideálně byste měli spát 7 až 9 hodin každou noc. Svou schopnost odpočívat můžete pozvednout vytvořením nějakého uklidňujícího rituálu, jako je např. poslech jemné hudby, čtení nebo horká koupel. Vstávání a usínání pokaždé ve stejný čas navíc zlepší vaše spánkové návyky.[15]
    • Pokud si lidé nedopřávají dostatečného spánku, nejsou pak příliš optimističtí a mají sklony k beznaději a negativismu.[16] Dokonce i děti, které dostatečně a kvalitně spí, jsou více optimistické. [17]
  5. 5
    Vyhýbejte se alkoholu a drogám. Pokud se nám děje něco nepříjemného a zažíváme přitom negativní myšlenky a pocity, pak máme často tendenci sáhnout po alkoholu nebo drogách, které je otupí. Jenže jak alkohol tak drogy spadají do skupiny sedativ, a ty mohou negativní pocity naopak umocňovat a zvyšovat riziko, že si sami nějak ublížíte.[18]
    • Pokud vás vaše negativní myšlení nutí ke konzumaci alkoholu nebo drog, zavolejte místo toho raději kamarádovi anebo ještě lépe nějakému lékaři či odbornému terapeutovi, který vám tyto myšlenkové vzorce pomůže překonat.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Odolávejte negativním myšlenkám

  1. 1
    Naučte se vnímat své negativní myšlenky. Negativní myšlenkové vzorce mají celou řadu škodlivých účinků na vaše zdraví.[19] Prvním krokem k překonání negativního myšlení je začít si uvědomovat, že takové myšlení vůbec máte. Negativní myšlení obvykle spadá do následujících kategorií: obavy z budoucnosti, kritika sebe samého, pochybování o vlastních schopnostech, ponižování se, očekávání nezdaru.[20] Negativně smýšlející lidé obyčejně mají vyvinutý určitý typ negativní sebemluvy.[21] Je vám něco z následujícího výčtu povědomé?
    • Polarizace. Nahlížení věcí pouze ze dvou pozic bez jakéhokoli středového vymezení (pokud to není dobré, musí to být špatné).
    • Filtrování. Zveličování negativ a minimalizace pozitiv (např. v práci dostanete dobré hodnocení, ale zbytek pracovní doby strávíte přemítáním nad těmi aspekty, na kterých byste měli podle šéfa ještě zapracovat).
    • Katastrofizace (přehánění). Za každé situace očekávání toho nejhoršího (např. jedná malá hádka s partnerem znamená, že vás nesnáší a chce se s vámi rozejít).
    • Personalizace. Obviňování sebe sama ze všeho špatného, co se kde stane (např. všichni opustí party brzy a vy si to dáváte za vinu).
  2. 2
    Postavte se vlastní sebemluvě. Jakmile si začnete všímat své tendence myslet negativně, je čas začít tyto myšlenky konfrontovat. Použít k tomu můžete čtyři metody.[22]
    • Otestujte reálnost - Existuje důkaz pro nebo proti mému tvrzení (negativní sebemluvě)? Docházím k negativnímu závěru, aniž bych si vzal do úvahy veškerá fakta?
    • Hledejte alternativní vysvětlení - Jestliže jsem byl pozitivně naladěný, jak bych asi viděl celou situaci z jiného pohledu? Existuje nějaký způsob, jak na věc nahlížet jinak?
    • Postavte své myšlenky do perspektivy - Bude na tom záležet za půl roku (za rok)? Co nejhoršího se vlastně může stát?
    • Orientujte se na cíl - Přibližuje mě tento způsob myšlení k mému cíli? Můžu s ním nějak vyřešit své problémy?
  3. 3
    Osvojte si každodenní pozitivní sebemluvu. Pozitivnímu myšlení se nenaučíte přes noc, ovšem při každodenním tréninku pozitivní sebemluvy si můžete časem vybudovat zdravější a celkově méně negativní přístup. Kdykoli se přistihnete, že máte negativní myšlenky, podrobte je testu. Potom najděte realističtější a hlavně pozitivní způsoby, jak svou sebemluvu přetvořit.[23]
    • Negativní myšlenkou je například "Moje přítelkyně si o mně myslí, že jsem nula," a proto byste ji měli konfrontovat s realitou a přetvořit ji na "Moje přítelkyně na mě zcela určitě vidí něco hezkého a hodnotného, protože chodí právě se mnou".
  4. 4
    Přestaňte se porovnávat. Srovnávání sebe sama s ostatními lidmi je v každém případě přímou cestou k negativním pocitům a pochybování o vlastních schopnostech. Samozřejmě, že se někde na světě vždycky najde někdo, kdo je v té které činnosti lepší než vy, ovšem neustálým srovnáváním s jinými si dláždíte cestu k neúspěchu v každé situaci.
    • Zaměřte se místo toho na své úspěchy a oslavujte je. Do věcí ostatních lidí se moc nepleťte a soustřeďte se raději na vlastní zdokonalování. Aniž byste porovnávali, vezměte si příklad z některých lidí, kteří pro vás symbolizují úspěch, jehož chcete sami dosáhnout. Často si také dopřejte chvíli, během které doceníte svůj osobní růst a všechny úžasné věci, které se vám v životě dějí.
    Reklama

[24]


Tipy

  • Buďte sami sobě leaderem.
  • Odstraňte ze svého slovníku slovo "NEMŮŽU".
  • Zapomeňte na špatná rozhodnutí a staré chyby, které negativně ovlivňují vaše myšlení.
Reklama

Varování

  • Negativní myšlení může být prvotní příčinou celé řady psychických chorob. Jestliže už nevíte, co dál pro změnu myšlení udělat, budete potřebovat profesionální pomoc psychologa nebo odborného terapeuta.


Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaný profesionální poradce
Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama