Jak se koncentrovat

Stává se to každému. Někdy se naše mysl chová jako malá ještěrka, která plazí po všech koutech, jen ne tam, kde se by měla být. Pokud se nemůžete soustředit na jednu věc a úspěšně ji dokončit, nemusíte se bát, že byste v tom byli sami. Všichni se musíme naučit soustředit. Když se zbavíte rozptýlení, budete se snažit a vytvoříte si pevný režim, nebude to tak těžké. Můžete svoji hyperaktivní mysl zkrotit a využít ji k tomu, abyste se stali lepšími lidmi. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Metoda 1 z 3:
Naučte se aktivně soustředit

  1. 1
    Dělejte si při práci poznámky. Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak se koncentrovat na to, co děláte, je zapisovat si poznámky ručně. Ve srovnání s psaním na počítači vás ruční psaní přinutí se skutečně věnovat tomu, co zrovna děláte a zapamatovat si to fyzickým způsobem.
    • Pokud se například nedokážete soustředit na schůzkách nebo ve škole, aktivněji si zapisujte poznámky. Mějte tužku stále v ruce. I když si zrovna nebudete zapisovat nic extrémně důležitého, budete mít alespoň stále co dělat a nebudete přemýšlet nad jinými věcmi.
  2. 2
    Kreslete si. Dříve si všichni mysleli, že kreslení je známkou toho, že lidé nedávají pozor, ale ukázalo se, že ti nejaktivnější myslitelé si také často kreslí. Když si budete kreslit, například jen různé linie a tvary a zároveň se budete snažit dávat pozor, podle některých studií vám to umožní soustředit se, vyhnout se nudě a udržet mysl aktivní a schopnou přijímat informace. [1]
  3. 3
    Mluvte při práci nahlas. Podobně jako kreslení a zapisování poznámek vám hlasitá mluva při práci možná způsobí, že si vaši spolubydlící budou myslet, že jste zešíleli, ale také vám pomůže se aktivně zapojit do toho, co si zrovna čtete. Stejně jako psaní, vám verbalizace myšlenek umožní převést slova na znalosti a vytvořit dvoukrokový proces učení, který vám pomůže vybavit si získané informace a aktivněji se zapojit do učení.[2]
    • Pokud se stydíte, najděte si nějaké tiché a klidné místo, kde se budete moci učit, nebo si počkejte, až budete doma sami a vyzkoušejte si to. Nebo se můžete vykašlat na to, co si o vás budou ostatní lidé myslet. Jednoduše mluvte sami se sebou! Děláme to všichni.
  4. 4
    Soustřeďte se pouze na správnou odpověď. Když se řidiči učí vyhýbat se překážkám, nemají se dívat na strom, kterému se chtějí vyhnout, ale spíše do mezery, do které se chtějí trefit. Úspěšní fotbalisté se pohybují do otevřeného prostoru, úspěšní kytaristé si hledají volná místa, aby mohli zahrát ten správný tón a úspěšní studenti se soustředí na správnou metodu učení.
    • Zní to tak jednoduše, až to může znít hloupě, ale pokud si čtete nějaký text a u toho vám mysl přeskakuje k jiným věcem, představte si, jak to děláte správně. Řekněte si, že musíte aktivně číst a věnovat textu pozornost. Zaměřte se na to, čeho chcete dosáhnout a udělejte to.[3]
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Vytvořte si pevný režim

  1. 1
    Najděte si nejlepší čas na práci. Pracuje se vám lépe v noci? Nebo ráno? Nebo se nejlépe soustředíte po obědě? Najděte si denní dobu, která vám bude nejvíce vyhovovat k práci a zařiďte si podle toho celý zbytek dne. Nemá smysl předstírat, že jste ranní ptáče, když se vám nejlépe pracuje ve 3 hodiny ráno. Naslouchejte svému tělu a dělejte to, co vám vyhovuje.
  2. 2
    Na začátku každého dne si vytvořte plán. Když si vytvoříte pevný plán, pomůže vám to zbavit se rozptýlení a stresu. Naplánujte si vše, co v daný den musíte udělat a snažte se odhadnout, kolik času vám každý úkol zabere. Nechejte si menší časovou rezervu pro případ, že byste potřebovali více času na práci nebo přípravu.
    • Snažte se dělat vždy jen jednu věc. Když budete mít čas na snídani a noviny, měli byste pouze snídat a číst noviny. Nemusíte se v tu chvíli zabývat esejí do angličtiny, protože budete vědět, že se k ní dostanete ve 4 hodiny odpoledne po příchodu z práce a před přípravou večeře.
  3. 3
    Aktivně pracujte na krátkodobých i dlouhodobých cílech. Měli byste si stále připomínat, proč děláte to, co děláte, abyste si udrželi motivaci a nezapomínali na to, co vás čeká, až práci dokončíte. Nezapomínejte na své dlouhodobé cíle a na to, že vše, co děláte, spěje k jejich dosažení.
    • Jedním z nejnepříjemnějších zdrojů rozptýlení, který vás může potkat, když sedíte a snažíte se učit, jsou myšlenky typu „Proč to vlastně dělám? Měl bych si užívat a celý život jen pařit!“ V těchto chvílích je dobré si připomínat, proč vlastně studujete: „Musím dokončit tento kurz, abych získal vysokoškolský diplom a mohl se stát nejlepším chirurgem v naší zemi. Mám plán, na kterém aktivně pracuji.“ Můžete si promnout ruce a zasmát se, ale potom se zase vraťte k práci.
  4. 4
    Vytvořte si pevný plán, ale buďte schopní ho měnit. Monotónnost je sama o sobě rozptýlením. Naučte se rozpoznat, kdy se začnete nudit kvůli stereotypu a snažte se rozvrhnout si den tak, abyste se mohli věnovat mnoha různým činnostem. Neměli byste například dělat několik domácích prací za sebou, nebo se učit několik předmětů za sebou. Zkuste střídat učení s domácími pracemi a zahrňte do svého plánu také trochu cvičení. Neodpovídejte na všechny emaily najednou, ale odpovězte například na tři a potom si dejte pauzu a věnujte se jiné produktivní činnosti. Večer zjistíte, že jste měli mnohem produktivnější den.
    • Nemusí to ovšem platit pro každého. Zjistěte, jakým způsobem pracujete nejlépe. Pokud je pro vás lepší se celý den jen učit a další den jen uklízet, udělejte to takto. Nalejte si sklenku vína a pusťte se do toho.
  5. 5
    Dělejte si plánované pauzy. Pauzy jsou velmi důležité, ale někdy mají lidé největší chuť na pauzu v době, kdy se to nejméně hodí, například pět minut po tom, co začnou pracovat na eseji do angličtiny, nebo když mají dokončit důležitý úkol. Když si naplánujete pravidelné přestávky a budete se svého plánu držet, budete produktivnější a uvolněnější.
    • Pokud před sebou máte dlouhý den, můžete si ho rozdělit v poměru 50:10. Pokud vás čeká spousta práce, věnujte se jí vždy 50 minut v kuse a potom si dejte 10 minut pauzu a relaxujte. Vstaňte od stolu, dejte si menší procházku, podívejte se na nějaké vtipné video na YouTube, nebo si najděte jinou uvolňující činnost. Po deseti minutách se opět vraťte k práci.
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Zbavte se rozptýlení

  1. 1
    Najděte si pohodlné pracovní prostředí. Neexistuje žádné univerzálně vhodné místo pro práci a soustředění. Možná se vám bude nejlépe pracovat mezi lidmi v kavárně nebo v restauraci, ale možná také zjistíte, že vám rozptýlení nevyhovuje. Možná pro vás bude nejvhodnější pracovat ve svém pokoji za stolem, ale je možné, že vás doma budou rozptylovat herní konzole, nebo třeba televize. Snažte se zjistit, jaké druhy rozptýlení vás nejvíce ohrožují a vytvořte si takové pracovní prostředí, které vás jich dokáže zbavit.
    • Jeden den si zapisujte vše, co vás rozptyluje. Pokud byste se měli učit, ale místo toho trávíte čas na Facebooku, zapište si to. Pokud byste měli pracovat na seminární práci, ale místo toho hrajete na kytaru, také si to zapište. Pokud sedíte ve škole a měli byste dávat pozor, ale místo toho jste zasnění a myslíte na svého partnera, také si to zapište.
    • Na konci dne se podívejte na svůj seznam rozptýlení. Až se další den pustíte do práce, snažte se vytvořit si prostředí, které vás těchto zdrojů rozptýlení zbaví. Při učení si zavřete internetový prohlížeč, nebo jděte někam, kde není wi-fi síť. Schovejte si kytaru do sklepa, nebo se jděte učit jinam. Odložte telefon a přestaňte si psát se svým partnerem. Nic z toho vám neuteče a budete se tomu moci věnovat, až budete mít volno.
  2. 2
    Přijměte zdroje rozptýlení, kterých se nemůžete zbavit. Někdy se tomu bohužel nevyhnete: existují věci, které vás budou rozptylovat od práce. I když si najdete dokonalé místo v knihovně, kde budete mít ticho a budete moci pracovat, může se objevit někdo, kdo si sedne se stohem novin k vedlejšímu stolu a začne vám kašlat pod nos. Co v takové chvíli uděláte? Máte dvě možnosti:
    • Odejděte. Pokud se rozptýlení nemůžete zbavit a víte, že to nevydržíte, nemusíte si z toho nic dělat a marnit svůj čas tím, že se to budete snažit přežít. Vstaňte, sbalte si věci a najděte si v knihovně tišší kout.
    • Ignorujte to. Dejte si do uší sluchátka a pusťte si nějakou klidnou hudbu, abyste se rozptýlení zbavili, nebo se začněte soustředit na čtení tak, že si rozptýlení nebudete všímat. Uvědomte si, že se vás ostatní lidé nesnaží otravovat naschvál.
  3. 3
    Buďte co nejvíce offline. Někdy se zdá, že je internetový prohlížeč určen k tomu, aby vám zničil život. Vzdálenost mezi vaší seminární prací a emaily od bývalé přítelkyně nebo vtipnými videi na internetu je při práci s počítačem minimální. Nemusíte dokonce ani zavírat soubor s prací, abyste mohli surfovat po internetu! Pokud si to můžete dovolit, měli byste při práci být offline. Odložte telefon, vypněte si wi-fi a pusťte se do práce.
    • Pokud máte problémy s prací s počítačem, nebo internet k práci potřebujete, můžete si to usnadnit. Zablokujte si webové stránky, které vás nejvíce rozptylují. Použijte například program Anti-Social, nebo si stáhněte software, který vám umožní strávit na internetu jen přesně stanovenou dobu. Mezitím budete mít svůj čas pevně v rukou a nebudete obětí YouTube a Facebooku.
  4. 4
    Stanovujte si priority. Jednou z nejvíce rozptylujících věcí, je zbytečné lpění na úkolech, které vás zpomalují: práce, škola, vztahy. Někdy je nutné se něčeho zbavit! Když si stanovíte priority, budete tyto věci moci ovládat, prokousávat se jimi logicky a splňovat je ve správném pořadí podle důležitosti a urgence.
    • Naučte se vést si seznamy úkolů a snažte se je dodržovat. Vyberte si jednu věc, kterou uděláte od začátku až do konce a pracujte na ní tak dlouho, dokud nebude hotová.
    • Jistě chápete, že není možné dělat více věcí najednou. Podívejte se na svůj seznam úkolů a snažte se zjistit, které věci můžete udělat společně, nebo alespoň v těsném pořadí, abyste pracovali efektivněji. Musíte se naučit na test z matematiky a vyprat prádlo? Vezměte si s sebou poznámky do prádelny a odškrtněte si ze seznamu oba úkoly zároveň.
  5. 5
    Pusťte se do toho. Největší zdroje rozptýlení nejsou Facebook, YouTube ani lidé, kteří se vedle vás v kavárně živě baví – jste to vy sami. Naše mysli se často samy zaplétají do sítí rozptýlení a je na nás, abychom je zklidnili a přinutili je dělat to, co sami chceme. Bez ohledu na to, kde pracujete, co se vám zrovna děje a na čem musíte pracovat, je jen na vás, abyste se rozhodli to udělat. Zklidněte se a pusťte se do toho. V cestě vám nestojí nic jiného, než vy sami.
    • Zkuste ráno meditovat, nebo se věnovat dechovým cvičením, abyste se před prací zklidnili. Lidé, kteří mají problémy s koncentrací mají tendenci se zaplétat do různých rozptýlení a zhoršují si to, protože se s tím nedokážou vypořádat. Zastavte tento začarovaný kruh a naučte se očekávat tyto problémy a řešit je.
    Reklama

Tipy

  • Pokud se chcete soustředit zavřete oči a zhluboka dýchejte, abyste se začali soustředit pouze na jeden smysl.
  • Tajemstvím koncentrace je spánek. Měli byste spát alespoň 4x týdně déle než 15 hodin, abyste se mohli dokonale soustředit. Nedávné studie potvrdily, že spánek zvyšuje IQ.
  • Koncentrace je důležitá ve všech oblastech života. Měli byste se ji naučit aplikovat neustále. Naučte se věnovat se vždy jen jedné věci a dělat ji naplno.
  • Když se budete soustředit, budete produktivnější. Vypněte si všechna elektronická zařízení a držte se svého plánu!
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Ostatní

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama