Jak se chovat introvertně, když jste extrovert

Spoluautor Trudi Griffin, LPC

Exroverze je přirozeným a zdravým projevem osobnosti, ovšem i pro extroverta může být velmi praktické osvojit si několik kontemplativních praktik. Pokud jste extrovert, pak si pravděpodobně ani neuvědomujete, jak dalekosáhlé účinky na vás i vaše okolí může mít bohatý vnitřní život. Umění užívat si samoty i společenského života je ve skutečnosti velmi cenné.

Část 1 ze 2: Co to vlastně obnáší být introvertem

  1. 1
    Nezaměňujte introverzi s plachostí či studem. Plachá osoba obvykle touží po socializaci, jen jí to příliš nejde, protože je do jisté míry ovlivněna úzkostí. Pro introverta je stranění se společnosti jeho vlastní volbou, jelikož ze své samoty dokáže čerpat či "dobíjet" psychickou energii.
  2. 2
    Pamatujte, že většina z nás není ani úplným extrovertem, ani úplným introvertem. Slavný psycholog Carl Jung, který termíny “extrovertní” a “introvertní” zavedl, prohlásil, že neexistuje nic takového jako úplná extroverze a úplná introverze.[1]
    • V reálu je většina lidí směsicí různých extrovertních a introvertních tendencí, ovšem ve značně odlišných poměrech.
  3. 3
    Přemýšlejte nad výhodami vyváženého stavu být extrovertem s introvertními prvky. Obecně řečeno, lidé s vyváženou extrovertní a introvertní stránkou své osobnosti dokážou s největší pravděpodobností ukázat všechny kvality své emoční, mentální, fyzické a spirituální spokojenosti.
    • Pokud jsme například samotářští, ale svou introvertní povahu si uvědomujeme, nové výzvy a dobrodružství s různými skupinami lidí mohou náš život obohatit v mnoha rozličných a zajímavých směrech.
    • Podobně to platí pro extroverty - žijeme-li převážně na "večírcích," můžeme těžit z pravidelného "vypnutí," které využijeme pro sebereflexi, procházku po sousedství nebo četbu nějaké knihy.
    Reklama

Část 2 ze 2: Osvojte si introvertní chování

  1. 1
    Začněte si vést deník. Extroverti se primárně zajímají o to, co se děje okolo nich, zatímco introverti bývají spíše zabráni do svého vnitřního světa. Jedním ze způsobů, jak svoji pozornost posunout jinam, je vedení deníku, z kterého si vytvoříte každodenní rutinu. Sami sebe se ptejte na otázky tohoto typu:
    • Jak jsem se dnes cítil? A proč?
    • Co jsem se dnes naučil? Od koho jsem se to naučil?
    • Jaké myšlenky mě napadly? O čem jsem dnes přemýšlel?
    • Čím se dnešek lišil od včerejška? Od minulého týdne? Od uplynulého roku?
    • Za co můžu být vděčný? Kdo z mých blízkých mi připadá osamocený? A proč?
  2. 2
    Přiživujte svou individuální kreativitu. Představivost a nápaditost se vyvíjí z pozorování okolního světa. Čím více své okolí pozorujete, tím více si všechno uvědomujete a tím více dokážete najít spojitostí mezi věcmi, které nemají zdánlivě vůbec nic společného.
    • Čeho si všímáte ve chvílích, kdy jste sami? Jaký dojem na vás okolní svět dělá? Na kreativitu se dá pohlížet jako na 'samostatně přicházející' věc, ale ve skutečnosti je k ní potřeba zapojit obrovskou míru externího pozorování.
    • Pište krátké fiktivní příběhy
    • Tvořte nějaké umění - malujte, sochejte, skicujte apod.
    • Veďte si umělecký deník
    • Pište písničky
    • Tvořte poezii
  3. 3
    Užívejte si samostatné úkoly. Máme tím na mysli aktivity, které kultivují vaši trpělivost a dokážou ulevovat od stresu i nudy ve chvílích, kdy musíte být sami. Pro inspiraci uveďme několik příkladů:
  4. 4
    Zvyšte své povědomí. Ať už to znamená obrácení své pozornosti na vyšší moc, meditování nebo prostě jen chvilku volna pro učení se novým věcem, jakýkoli takový posun v perspektivě posílí vaši introvertní stránku osobnosti.
    • Pomoct může také zenová či mindfulness meditace. Dalším velmi hlubokým introspektivním prožitkem může být také rozjímání nad záhadami dnešní vědy (vesmír, kvantová fyzika apod.).
  5. 5
    Buďte trpěliví. Samota a pohroužení do vlastního nitra může pro extroverty vypadat "nudně" vzhledem k tomu, že svou energii přijímají hlavně z vnějších stimulů. Samotu se naučte přijímat podobným způsobem, jakobyste se chtěli učit novému sportu, ke kterému nemáte přirozené vlohy. Zpočátku je to trochu zvláštní a opakující se činnost, ale jakmile pochytíte základy, začnete se bavit.
    • Pamatujte, že introverze není věc, kterou byste měli dobývat. Většina introvertů ve skutečnosti používá 'chvíle samoty' k dobití energie. Čas strávený pouze s vlastní osobou může být pro extroverty skvělou příležitostí jak doplnit energii po nějaké vyčerpávající společenské události.
    Reklama

Tipy

  • Extrovertům může trocha závazků k vnitřním prožitkům přinést do života jistou hloubku a texturu.
  • Buďte sami sebou. Introverti i extroverti by se měli vzájemně obdivovat a doplňovat a přestat na sebe žárlit a závidět si. Pokud k sobě budeme laskaví, všichni budeme mít dostatek prostoru a příležitostí zazářit.
  • Pokud jste od přírody extrovertní, neměli byste se snažit dělat ze sebe introverty jen proto, že se vám to zdá "cool" - to by od vás bylo velmi pošetilé. Důležitější je být sám k sobě upřímný a nepředstírat, že jsem někým, kým ve skutečnosti nejsem. Vhodnější je čas od času ustoupit od svého společenského života a oddat se vlastní sebereflexi.


Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama