Jak se cítit sebejistěji

Přemýšlíte často nad tím, proč jste stydliví a nesmělí? U některých lidí jde o obavy ze svého vzhledu, u jiných jde o společenské postavení, inteligenci, nebo peníze. Pokud máte pocit, že vás ostatní lidé soudí, je nutné zjistit, proč vám tak záleží na názorech cizích lidí a uvědomit si, že není dobré dovolit ostatním, aby určovali to, kým jste. Na hlubší úrovni je jednou z nejčastějších příčin nesmělosti otázka: „Co by si o mně lidé pomysleli?“ V tomto článku se naučíte překonat svého vnitřního kritika a najít konstruktivní způsoby, jak se pocitů nesmělosti zbavit. Je na čase začít opět žít!

Část 1 ze 5: Zjistěte, co vám způsobuje nesmělost

  1. 1
    Zjistěte, z čeho máte pocity nesmělosti. Jde o nějaký aspekt vašeho vzhledu? Tik, který máte v oku? Váš akcent? Nějaké vaše (duševní nebo tělesné) postižení? Vaše intelektuální schopnosti? Napište si seznam všech věcí, které u vás vyvolávají tyto pocity. Nechejte si vedle tohoto seznamu volný sloupec, abyste si mohli napsat způsoby řešení pocitů nesmělosti ke každému problému.
  2. 2
    Zjistěte, komu se chcete zavděčit a proč. Jaká očekávání u vás způsobují pocity nesmělosti?
    • Cítíte se takto před osobou, která se vám líbí, nebo před svým partnerem?
    • Jsou všichni okolo vás dokonalí, nebo se srovnáváte s upravenými modelkami v časopisech? Víte vůbec, že tyto modelky nevypadají tak, jako na fotkách?
    • Přesvědčili jste sami sebe, že ostatní lidé nemají tiky, motorické problémy a nestávají se jim trapasy?
    • Podlehli jste něčí kritice? V mnoha případech jsou lidé nesmělí, protože udržují toxické vztahy s lidmi, kteří jim brání v tom, aby ze sebe měli lepší pocit.
    • Zeptejte se sami sebe, zda je vám vaše nejistota k něčemu dobrá.
    Advertisement

Část 2 ze 5: Udržujte se v realitě

  1. 1
    Kontrolujte svoji realitu. Máte snový svět, ve kterém jste „dokonalí“ a realitu, ve které sami sebe vnímáte pouze jako „nedokonalé“? Pohádky o lidech s dokonalou pletí a vtipnými poznámkami vyřčenými v tu nejlepší dobu ve filmech sice fungují dobře, ale jde jen o příběhy a skuteční lidé nejsou neustále vtipní, sebejistí, dokonalí a bez pupínků.
    • Zapněte si internet a podívejte se na to, kolik lidí vypadá opravdu špatně. Na internetu najděte nelichotivé fotografie každého slavného člověka, celebrity, nebo vůdce (u zpěváků jsou to většinou problémy s oblečením, u řečníků je to zapomenutí textu, u herců jsou to zapomenuté repliky, u politiků porušené sliby atd.). Vyberte si několik ze svých oblíbených „dokonalých“ lidí a zkuste si najít některé jejich nelichotivé fotografie. Nejde o to, že byste je měli urážet nebo je stahovat k zemi. Jde o to, že si musíte uvědomit, že každý člověk dělá chyby, každý člověk zakopává a každý člověk má někdy neupravené vlasy.
  2. 2
    Naučte se poznat rozdíl mezi sebejistou realitou a nesebejistou realitou. Sebejistí lidé nelpějí na svých chybách, nedokonalostech, zvláštnostech a nevýhodách. Akceptují daný problém, přijmou ho a přijmou tím i sami sebe. Zaměřují se na pozitivní věci. Nedovolí, aby jim ostatní lidé způsobovali problémy, nebo se je díky těmto věcem snažili ovládat. Pokud jste nesmělí, je pravděpodobné, že se vám nemístné poznámky nebo pohledy ostatních lidí dokážou dostat pod kůži a způsobit mnohem horší věci, než které měly.
    • Sebevědomí je naučená dovednost. Není to něco, s čím se lidé rodí – u některých dětí se vyvinulo více, ale jde o dovednost, kterou se každý člověk může naučit, nebo naučit znovu. Nemusíte na to být sami – existuje spousta zajímavých kurzů a lekcí, které vám mohou pomoci. Možná díky těmto kurzům najdete i nějakou spřízněnou duši.
    Advertisement

Část 3 ze 5: Ovládejte své reakce

  1. 1
    Zamyslete se nad tím, zda nesoudíte ostatní lidi příliš tvrdě. Zastavte se a zkuste otočit svoji sebekritiku na ostatní lidi. Nikdo není dokonalý a když si uvědomíte, že si nevšímáte nedostatků ostatních lidí, nemá smysl příliš se zabývat těmi vlastními. Pokud si o sobě myslíte věci, které byste například o svém nejlepším kamarádovi nikdy neřekli, zamyslete se nad tím, proč to děláte. Snažte se být sami sobě dobrým přítelem. Můžete zkusit například následující tipy:
    • I když vám to tak nebude připadat, chovejte se, jako kdyby bylo vše v pořádku. Za nějakou dobu to pro vás bude přirozené.
    • Uvědomte si, že je jen na vás, zda budete smutní, nebo šťastní. Nezáleží na tom, co říkají ostatní lidé, ale na tom, jak na jejich slova reagujete. Vaše největší síla se nachází mezi podněty a vašimi reakcemi na ně, takže se snažte nad nimi převzít kontrolu.
    • Představujte si sami sebe, jak se před ostatními cítíte skvěle a vypadáte skvěle, ale nemyslete na to příliš usilovně – tyto myšlenky ve vás rychle zakoření.
    • Všímejte si toho, když budete ponižovat sami sebe, nebo se srovnávat s ostatními. Nebuďte na sebe příliš tvrdí. Uvědomujte si tyto tendence a nacházejte konstruktivnější způsoby, jak o sobě přemýšlet.
  2. 2
    Mějte sami sebe rádi. Akceptujte sami sebe, svoji osobnost, své chyby, svůj vzhled a svůj humor. Pokud máte vulgární smysl pro humor, který máte rádi, nemělo by vám záležet na tom, že se ostatním lidem nelíbí. Měli byste být sami sebou a snažit se na sobě změnit jen to, co skutečně chcete. Převezměte zodpovědnost za své činy, chyby a zájmy – za vše dobré, ale i špatné. Pokud se například chcete zbavit své úzkosti, nejprve ji budete muset akceptovat a potom budete moci začít pracovat na změnách.
  3. 3
    Zaměřte se na něco jiného. Když se začnete cítit nesměle, najděte si nějaký cíl. Nezáleží na tom, o co půjde – může to být brouk, který leze po zemi, nebo cokoli jiného. Zaměřte se na tuto věc. Jakou má barvu? Kolik má nohou? Najděte si cokoli, co vám umožní zapomenout na vaše pocity a nepozorovat se. Díky tomu se přestanete zabývat katastrofickými myšlenkami a tím, jak vás vidí ostatní lidé.
  4. 4
    Pracujte na sobě. Jde o skvělý způsob, jak se zlepšovat. Když zjistíte, že vám nějaká činnost pomáhá cítit se sebejistě a příjemně, ale nemůžete se jí věnovat kvůli své úzkosti a nízkému sebevědomí, měli byste si klást výzvy, například si řekněte: „Vystavím se nějaké nepříjemné situaci a udělám ze sebe blázna,“ nebo třeba: „Jdi za tou dívkou a oslov ji, i když to nedává žádný smysl.“ Pamatujte si, že byste si neměli nadávat a ponižovat se, i když se vám nepodaří dosáhnout dobrého výsledku. Měli byste na sebe být pyšní za to, že jste se snažili.
  5. 5
    Využívejte své nesmělé myšlenky a pocity jako spouštěče k tomu, abyste dělali šílené nebo děsivé věci, místo abyste je brali jako důvody k nervozitě a úzkosti. Cítíme se nesebejistě kvůli iracionálním nejistotám a tyto nejistoty nám způsobují nepříjemné pocity. Když si tyto nejistoty uvědomíte, ihned udělejte něco hloupého, nebo děsivého, například začněte tančit před lidmi, udělejte si několik kliků na místě atd. Když to pro vás bude nepříjemné, zeptejte se sami sebe: „Čeho si vážím více? Svého vnitřního klidu, nebo toho, co si o mně myslí ostatní lidé?“ Můžete se také snažit dělat děsivé věci.
  6. 6
    Dělejte si ze sebe legraci. Ano, přesně tak! Neznamená to, že byste se měl ponižovat, ale měli byste být schopni s humorem přiznat, že nejste dokonalí a že se o to ani nesnažíte. Když například upustíte sklenici burákového másla na zem před někým, kdo se vám líbí a díváte se na to, jak se celá rozletí na tisíc malých kousíčků, dejte se do smíchu a řekněte něco vtipného, například že byste měli mít ruce oblepené oboustrannou lepicí páskou. Potom se omluvte a ukliďte po sobě.
  7. 7
    Nic zbytečně neřešte. Nemyslete na své spouštěče příliš často. Když budete mít pocit, že na vás jde nesmělost a budete se cítit nesebejistě, řekněte si, že vše bude v pořádku. Všímejte si svých pocitů, jako kdybyste je jen pozorovali a neprožívali a nechejte je, aby vás zaplavily a potom zase zmizely. Buďte jako slavní lidé, vůdci, nebo přátelé, které obdivujete – lidé, kteří se po pádu zase rychle zvednou a pokračují dále, aniž by se zabývali očekáváním nebo kritikou ostatních lidí.
    • Něco málo o kritice – naučte se rozlišovat mezi užitečnou konstruktivní kritikou a nenávistnou destruktivní kritikou, která pochází od žárlivých, nebo naštvaných lidí. Konstruktivní kritiku berte v potaz a poučte se z ní, destruktivní kritiku si nepřipouštějte. V životě nepotřebujete lidi, kteří vás nemají rádi, takže se nemusíte zabývat tím, co si tito lidé myslí.
    Advertisement

Část 4 ze 5: Zapracujte na svém sebevědomí

  1. 1
    Vybudujte si sebevědomí. Snažte se lépe porozumět své vlastní sebeúctě. Nahraďte své obavy z toho, co si o vás myslí ostatní lidé svými vlastními cíli, úspěchy a pokroky.
    • Zapisujte si své cíle a milníky. Pomůže vám to získat motivaci a nepřestávat na nich pracovat.
    • Vyprávějte lidem o svých pokrocích v práci na vašich cílech. Získáte tím motivaci a vaši blízcí vás budou moci i nadále podporovat ve vašem snažení. Nesdílejte žádné detailní informace s lidmi, kteří vám mohou bránit v pokrocích – když vás někdo nebude podporovat, nestavte se mu do cesty.
    • Všímejte si svých úspěchů. Oslavte každou dobrou věc, která se vám stane. Zajděte si na večeři, zavolejte kamarádovi, nebo si kupte nějaké hudební album. Když si budete pravidelně připomínat všechny dobré věci, nebudete myslet na to, co se vám v životě nepodařilo.
  2. 2
    Buďte pravdomluvní. Nepřehánějte a nepodrážejte sami sebe lžemi – držte se pravdy. Pokud si například jeden den oblečete zvláštní šaty a lidé se na vás budou divně dívat, pravděpodobně si budete říkat: „Moje šaty se nikomu nelíbí.“ V tuto chvíli byste se měli zastavit a uvědomit si, že to není pravda. Jistě se najde alespoň někdo, komu se vaše šaty budou líbit.
  3. 3
    Změňte své vnitřní já. Musíte si uvědomit, že jste součástí celé existence, stejně jako všichni ostatní lidé. Jde o fakt, který vám nikdo nikdy nevezme, je to vaše výsostné právo. Uvědomte si, že nikdo není lepší, nebo důležitější než vy.
    • Uvědomte si také, že musíte být sami sebou. Pracujte na tom, abyste byli nejlepší verzí své osobnosti a komunikujte s ostatními. Pomůžete tím sobě i svému okolí být co nejlepšími.
  4. 4
    Akceptujte to, že jste takoví, jací jste, bez ohledu na ostatní lidi. Pocity typu „já jsem“ mají lidé téměř neustále. Když si vzpomenete na své dětství a pokusíte si vybavit své vnitřní já, objevovalo se ve všech situacích bez ohledu na věk. „Já“ na ničem nezávisí – neroste ani se nezmenšuje, jen vy máte někdy pocit, že na něčem závisí. Uvědomte si, že vaše existence není podmíněná ničím a nikým. Tento typ myšlení vám umožní získat vyšší sebevědomí.
    • Jak řekla Judy Garland: „Buďte vždy tou nejlepší verzí sama sebe a ne horší verzí někoho jiného.“ Měli byste se tímto pravidlem řídit.
    Advertisement

Část 5 ze 5: Práce na vnějších okolnostech

  1. 1
    Všímejte si myšlenkové vzorce, které vám přicházejí na mysl, když tiše sedíte, nebo pracujete. Pokud se zabýváte tím, co si o vás myslí ostatní lidé, začněte si na to dávat pozor. Nedovolte své mysli, aby se těmito myšlenkami zabývala. Opakované myšlenky vytvoří kanál, kterým budete muset procházet vždy, když vyvstane nějaká příležitost.
  2. 2
    Pokud se stydíte mluvit před lidmi, začněte ihned věnovat pozornost tomu, co vám říká ten druhý. Soustřeďte se na jeho slova a hned zapomenete na svůj strach. Naslouchání je skvělá schopnost a když se naučíte při rozhovoru věnovat pozornost druhým lidem, zvýší vám to sebevědomí.
  3. 3
    Nezabývejte se soudy a kritikou ostatních lidí. Jakmile někomu dovolíte, aby vás soudil, ztratíte své štěstí a věnujete ho jemu. Nedovolte ostatním lidem, aby vám říkali, kdo jste. Je to váš život, ne jejich! Není sice snadné si stát za tím, čemu věříte a chovat se vždy přirozeně, ale jde o součást vašeho skutečného já.
    • Obklopte se lidmi, kteří vás dělají šťastnými. Když budete trávit čas s negativními lidmi, budete se cítit špatně. Zní to sice jako klišé, ale zamyslete se nad tím, jak se cítíte v přítomnosti pozitivních lidí a jak se cítíte v přítomnosti negativních lidí. Jde o dva opačné extrémy a jistě sami víte, že se chcete cítit pozitivně.
    Advertisement

Tipy

  • Když budete mít pocit, že je někdo „lepší než vy,“ zamyslete se nad touto sebekritikou. Je pravděpodobné, že srovnáváte nejlepší vlastnosti toho druhého se svými nejhoršími vlastnostmi.
  • Pokud se snažíte zavděčit se každému, nebude pro vás snadné najít vlastní hlas a přestat se pokoušet udělat dojem na ostatní lidi. Nebuďte k sobě příliš tvrdí a uvědomte si, že se vám nepodaří změnit toto své chování zde dne na den.

Akceptujte fakt, že to nějakou dobu potrvá a že se budete muset potýkat s překážkami.

  • Říkejte si, že jste pozitivní, že vám jde to, co děláte a že jste připraveni učinit nutné změny. Pro nejlepší výsledky si to opakujte co nejčastěji.
  • Zamyslete se nad tím, co stojí za „dokonalostí.“ Možná máte pocit, že X je nejkrásnější žena na světě a že nikdy nebudete vypadat tak dobře jako ona, ale zároveň přehlížíte fakt, že X tráví hodiny a hodiny denně prací na svém zevnějšku, zatímco vy byste něčeho takového nebyli schopní a vaši přátelé vás mají rádi pro vaši přirozenou krásu. Neponižujte se tím, že se budete srovnávat s vyumělkovanými lidmi.
  • Ostatní lidé se také zabývají tím, jak působí na lidi okolo sebe. Rozdílem mezi sebejistějšími lidmi a méně sebejistými lidmi je to, že ti sebejistější na svých myšlenkách nelpí a nedovolí jim, aby jim narušovaly vztahy s lidmi. Musejí na sobě pracovat stejně jako všichni ostatní lidé, takže si nemusíte myslet, že to mají ostatní lidé jednoduché.
  • Pro případy, kdy vás někdo bude neslušně kritizovat nebo urážet, si připravte s několik odpovědí, které vám umožní ze situace vymanévrovat tak, aniž byste komukoli způsobili bolest. Nebudete muset na místě vymýšlet vtipné odpovědi, což by se vám v tomto stavu pravděpodobně stejně nepodařilo. Snažte se myslet klidně a pozitivně a řekněte například: „Udivuje mě, že máš potřebu mi to říkat. Moc se mi nelíbí, jak se mnou mluvíš,“ nebo „Nelíbí se mi, že mě tak necitlivě kritizuješ. Snaží se ze všech sil a tvůj přístup neakceptuji.“
  • Přečtěte si nějaké knihy, které vám pomohou na sobě pracovat. Můžete si je vyhledat na internetu, nebo zajít do knihovny nebo do knihkupectví a nechat si poradit.
  • Když budete znát své chyby a akceptujete je, značně vám to posílí sebevědomí. * Přijměte sami sebe takové, jací jste a uvidíte, že najdete krásu ve všem.
Advertisement

Varování

  • Přestaňte hledat uznání u ostatních. Když budete celý život záviset na tom, co si myslí ostatní lidé, nikdy se svého nízkého sebevědomí nezbavíte.

Nemusíte se neustále bránit. Buďte ochotní přiznat chybu, protože přece nejde o konec světa. Všichni dělají chyby. Jděte a omluvte se a potom na to zapomeňte a jděte dál.

  • Vy sami jste svým nejhorším kritikem. Přestaňte se odsuzovat a uvidíte, že vás přestanou odsuzovat i ostatní.
  • Když lidé vycítí, že jste nějakým způsobem zranitelní, mohou se vás pokoušet šikanovat (takhle fungují surovci – najdou si na vás slabost, na kterou zacílí). V takovém případě jednoduše odejděte, nebo se do situace nezapojujte. Nikdy nemarněte čas tím, že se na tyto lidi budete snažit udělat dojem a neospravedlňujte jejich projekce vlastní nejistoty a vzteku.
Advertisement

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 81 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement