Jak se cítit sebejistě

Možná jste si již četli článek o tom, jak být sebejistý, ale co dělat, když se necítíte příliš sebejistě? Někdy je nutné ujasnit si emoce a srovnat se se svým chováním. Tento proces si můžete trochu urychlit. Možná potřebujete jen trochu cvičení a nové oblečení, abyste se cítili lépe, nebo vám bude stačit, když budete myslet pozitivně a více se usmívat. V každém případě je pocit sebejistoty kontinuálním procesem, který vám pomůže výrazně zlepšit kvalitu vašeho života.

Část 1 ze 3: Oklamejte svůj mozek

  1. 1
    Myslete pozitivně. V zásadě platí, že realita je vnímání. Když se budete cítit sebejistě, budete sebejistí. Když se vám hroutí celý svět, ale vy si toho nevšimnete, ve skutečnosti se vám nehroutí, že? Začněte tedy myslet pozitivně a šťastně. Neznamená to, že sami sebe vodíte za nos – nemějte strach, že budete kvůli pozitivnímu myšlení hloupí. Pouze tím převezmete kontrolu nad svým životem.
    • Když se přistihnete, jak si říkáte: „Bože, jsem tak tlustý,“ zastavte se. Vraťte se zpět a řekněte si to úplně jinak. Například: „Nejsem se svojí váhou spokojený. Co s tím tedy udělám?“ Nemusíte mít naprosto dokonalý život – stačí jen nebýt na sebe zbytečně příliš tvrdý.
    • Pozitivní myšlení vede k pozitivnějšímu a sebejistějšímu chování. Víte, co se stane, když o sobě budete smýšlet negativně? Brzy si na to zvyknete a najednou začnete negativně smýšlet úplně o všem. Začnete pomlouvat a stěžovat si a brzy se s vámi nikdo nebude chtít bavit, protože se lidé ve vaší přítomnosti nebudou cítit dobře.
  2. 2
    Buďte vděční. Jistě jste si četli také článek o tom, jak myslet pozitivně. Stále nevíte, jak na to? Začněte tedy tím, že budete vděční. Čím více si budete uvědomovat, jaké máte štěstí, tím lepší náladu a přístup budete mít. Smutné je na tom jen to, jak snadno lidé zapomínají na to, co mají.
    • Vážně! Pravděpodobně máte zdravé tělo, oblečení, talent (jaký?), lidi, kteří vás mají rádi a budoucnost před sebou. Tyto věci má většina lidí (nebo alespoň většina lidí na wikiHow) – co dalšího ještě máte, co ostatní lidé nemají?
  3. 3
    Usmívejte se. Existuje spousta argumentů ohledně myšlenek a chování. Zjistilo se, že vaše mysl si bere informace od vašeho těla. Zkuste ji tedy oklamat a usmívejte se! Úsměv je svalovým ekvivalentem ovesné kaše. A ovesná kaše je v podstatě zázračnou potravinou. Úsměv vám pomůže z následujících důvodů:[1]
    • Úsměvy uvolňují v těle endorfiny a serotonin. Když se přinutíte usmívat se, brzy se začnete cítit skutečně mnohem příjemněji, aniž byste to museli předstírat.
    • Úsměv snižuje stres a krevní tlak a posiluje imunitní systém. Funguje v podstatě jako ovesná kaše, ale neobsahuje žádné kalorie a můžete si ho dopřát kdykoli a kdekoli.
    • Když se lidé usmívají, jsou pro ostatní přitažlivější. Potřebujete snad ještě nějaký jiný důvod?
      • P.S. – Šťastnější lidé jsou obecně sebejistější. Není důvod si s něčím dělat starosti, když je vše naprosto v pořádku!
  4. 4
    Změňte prostředí. Zamyslete se nad tím, kým jste, když jste doma, ve škole, v práci, ve své oblíbené kavárně atd. Pravděpodobně se všude chováte trochu jinak. Je možné, že existují prostředí, ve kterých se cítíte lépe a prostředí, ve kterých se cítíte sebejistěji. Pokud jste tedy někde, kde se necítíte sebejistě, zvedněte se jděte jinam!
    • Chápeme, že nemůžete odejít uprostřed večeře a vydat se do McDonald’s. Až se ale příště nebudete cítit dobře, zamyslete se nad tím, kde jste. Když si to uvědomíte, možná zjistíte, že jde jen o prostředí, ve kterém se nacházíte a budete se cítit lépe.
  5. 5
    Využívejte vizualizaci a dechová cvičení. Tento tip vám může pomoci v každé situaci. Když budete sbírat odvahu oslovit krásnou dívku, nebo se budete chystat pronést důležitý projev, zkuste následující triky.
    • Představujte si, jak se vám vše povede a budete mít velký úspěch. Když budete očekávat úspěch, nakonec ho budete mít. Když budete naopak očekávat, že neuspějete, vaše šance na úspěch se tím značně sníží.
    • Zhluboka se nadechněte. Když lidé dýchají příliš rychle, zrychlí se jim tep a mozek přejde do režimu „útok nebo útěk.“ V takové situaci se budete cítit zbytečně příliš nervózně. Vzhledem k tomu, že se nechystáte bojovat s krvelačnými mamuty, to opravdu nepotřebujete.
  6. 6
    Mluvte k sobě hezky. Podívejte se na sebe do zrcadla a přesvědčte sami sebe, že jste skvělí a úžasní. Přesvědčte se, že sami před sebou nemusíte vůbec nic skrývat. Usmívejte se na sebe a zkoušejte si sebejisté pózy – dodá vám to sebevědomí.
    Reklama

Část 2 ze 3: Pracujte na sobě zvnějšku

  1. 1
    Oblékejte se hezky. Jak byste se cítili, kdybyste vešli do nejdražšího hotelu v pyžamu s tučňáky a neupravenými vlasy? Pravděpodobně byste ze sebe neměli moc dobrý pocit. Nyní se zamyslete nad tím, jak byste se cítili, kdybyste na takové místo přišli ve svých nejlepších šatech. Přestože oblečení není to nejdůležitější, má velký vliv na to, jak se cítíme.
    • Je snadnější mít ze sebe dobrý pocit, když víme, že nám to sluší. Dejte si sprchu, upravte si vlasy, vezměte si čisté oblečení a použijte příjemný parfém, kterým na lidi uděláte dobrý dojem. Nemusíte mít pocit, že musíte nosit slavnostní oblečení každý den, ale měli byste se vždy snažit vypadat dobře.
  2. 2
    Všímejte si svého držení těla. Najděte si místnost plnou lidí. V 9 případech z 10 poznáte nesebejistého člověka podle toho, že se dívá do země, nebo se hrbí. Když budete tyto lidi napodobovat, budete se brzy sami cítit nesebejistě, takže to v žádném případě nedělejte. Dívejte se před sebe, mějte zatažený ramena a pohybujte se sebejistě. Většinu času stejně chodíte po veřejných chodnících.
  3. 3
    Cvičte. Když lidé cvičí, vypadají mnohem lépe a když vypadají lépe, tak se také lépe cítí. Kromě toho se při cvičení uvolňují endorfiny, které nám dodávají energii, pocity štěstí a udržují nás v chodu. Cvičení vám také zajistí delší život a pevnější zdraví!
    • Nemusíte běžet maraton, aby na vaše zdraví mělo cvičení dobrý vliv. Stačí cvičit 30 minut denně (můžete si to i rozdělit na menší části) a budete na nejlepší cestě k pevnému zdraví.
  4. 4
    Noste barevné oblečení. Existuje důvod, proč lidé nosí černou v době smutku – odráží to jejich náladu. Lidé mají mnoho asociací spojených s barvami. Pokud se cítíte nesebejistě, vezměte si na sebe něco zářivě barevného. Možná vám bude stačit jen malá změna a dosáhnete vyššího sebevědomí.
    Reklama

Část 3 ze 3: Trénink, trénink, trénink

  1. 1
    Dělejte něco, v čem jste dobří. Jistě vám něco jde, ať už je to třeba čištění toalet. Uvědomujte si, v čem jste dobří. Když se těmto věcem budete věnovat, budete ze sebe mít lepší pocit a budete na sebe moci být pyšní. Díky tomu budete mít vyšší sebevědomí. Dělejte tyto věci co nejčastěji a připomínejte si, jak skvělí jste.
    • Když budete v něčem dobří, nebo se něco naučíte, posílíte svoji osobnost, budete mít o čem se bavit s ostatními lidmi a budete pro ostatní zajímavější. A abychom nezapomněli, také se u toho dobře pobavíte! Na co tedy čekáte? Najděte si čas na to, co máte opravdu rádi.
  2. 2
    Povídejte si se všemi. Součástí nedostatku sebevědomí je někdy pocit, že nerozumíte ostatním lidem. Pokud se tohoto pocitu chcete zbavit, povídejte si se všemu lidmi, které potkáte. Pravděpodobně zjistíte následující věci:
    • Většina lidí jsou přátelští. Zjistíte, že není pravda, že by vás lidé stále jen odsuzovali. Je pravděpodobné, že si s vámi rádi povídají a jste jim sympatičtí.
    • Většina lidí nerada začíná rozhovory s ostatními. Když uděláte první krok, otevřou se vám. Jsou stejně nervózní jako vy!
    • Lidé se rádi baví s lidmi, kteří jsou jim podobní. Drží se toho, co znají a neradi se baví s jinými lidmi. To je ale velmi nudné a měli byste se tomu vyhýbat. Když si budete povídat i s lidmi, kteří se od vás něčím liší, dozvíte se spoustu zajímavých věcí.
  3. 3
    Nepřestávejte si povídat s lidmi. Čím více se budete bavit s lidmi, tím méně se budete bát a tím méně vás bude zajímat, co si o vás ostatní lidé myslí. Za chvíli už nebudete myslet ani na to, jak skvělí ostatní lidé jsou a uvědomíte si, že většina lidí zapadá do průměru. Když nejsou ostatní lidé ničím významní, nemusí vás přece zajímat, jak na ně působíte.
    • Čím více budete mluvit s lidmi, tím více vám socializace půjde. Ze začátku to může být vcelku zastrašující, ale až se to naučíte a budete to dělat pravidelně, zjistíte, že je to naprosto jednoduché. Nevíte, kde začít? Přečtěte si články o tom, jak být extrovertem, jak být oblíbený ve společnosti, nebo jak být otevřený a společenský.
  4. 4
    Lichoťte ostatním. Vzpomínáte si, jak jsme psali o pozitivním myšlení? Ukázalo se, že to lidé mají rádi. Když jim budete lichotit, uděláte na ně dobrý dojem. Jde o to, že dávat je lepší, než brát. Je skvělé, když vám někdo lichotí, ale ještě lepší je pocit, že jste někomu pomohli mít ze sebe lepší pocit.
    • Naučte se také přijímat lichotky. Nejlepší je říkat jednoduše „děkuji.“ Nemusíte z toho dělat žádnou vědu, ani nemusíte lichotky ostatních lidí zlehčovat. Je to sice skromné, ale vůči tomu druhému to není hezké. Představte si, že by vám tento člověk dal dárek a vy byste řekli: „Ne, děkuji, tohle si nezasloužím, vezmi si to zpět.“
      • V každém případě byste lidem měli lichotit upřímně. Neříkejte jim nic, co nebudete myslet vážně.
  5. 5
    Pozorujte sami sebe, i všechny ostatní lidi. Měli byste to dělat ze dvou důvodů:
    • Pozorujte sami sebe a ostatní lidi, ale neodsuzujte je. Když přestanete lidi soudit, zbavíte se negativity. Budete mít otevřenou mysl a budete se moci učit.
    • Pozorujte sebe a ostatní lidi, abyste se něco naučili. Díky čemu jsou ostatní lidé sebejistí? Co vám dodává sebevědomí a co vám ho naopak bere? Jaké jsou vaše spouštěče a vzorce chování?
  6. 6
    Najděte si skutečné idoly. Když budete mít někoho, od koho se budete moci inspirovat, budete mít rázem vyšší sebevědomí. Vyberte si ale někoho skutečného – není dobrý nápad snažit se být jako Kim Kardashian. Měli byste si najít zdroj pozitivního myšlení, který budete moci v případě potřeby využít.
    • Kromě mentora nebo idolu byste si měli také udržovat pozitivní okruh přátel. Když budete trávit čas s lidmi, kteří vás ponižují (ať už vědomě nebo nevědomě), nebo vás budou nutit trávit čas s někým, s kým nechcete být, nebudete šťastní a nestojí to za to, bez ohledu na to, jak chytří nebo zábavní tito lidé jsou.
  7. 7
    Buďte sami sebou. Je těžké být sebejistý, když si na něco hrajete. Musíte si pamatovat, že máte působit sebejistě a ještě musíte myslet na to, kým se snažíte být, což je velmi vyčerpávající. Buďte tedy jen sami sebou, je to mnohem jednodušší.
    • Když budete předstírat, že jste někdo jiný, nebudete nikdy šťastní. Možná ze začátku zaznamenáte pozitivní reakce ostatních lidí (například když začnete nosit moderní oblečení), ale nakonec to přejde a zůstane vám jen to, co si o sobě myslíte vy sami. Pokud vám tedy váš vnitřní hlas něco říká, poslechněte ho. Když budete důvěřovat sami sobě, budete mít pravé sebevědomí.
    Reklama

Tipy

  • Obklopujte se lidmi, které máte rádi a se kterými se cítíte sebejistě. Nespokojujte se s méně, než si zasloužíte. To nejlepší, co pro své sebevědomí můžete udělat, je trávit čas s lidmi, kteří vás podporují.
  • Neustále se usmívejte, aby se s vámi lidé cítili dobře.
  • Afirmace mají velkou moc a musíte si je pronášet tak, jako kdyby se už staly. Říkejte si: „Jsem sebejistý člověk a dokážu vše, co si umanu.“
  • Uvědomte si, že jste se všemi ostatními lidmi na jedné lodi.
  • Když s někým budete mluvit, dívejte se mu do očí.
  • Když vás bude někdo ponižovat, nebo si z vás bude dělat legraci, zamyslete se nad tím, jak hloupě se chová. Berte to jako vtip a uvidíte, že si jeho poznámky nebudete brát osobně.
  • Buďte vždy upřímní a důvěřujte sami sobě. Nikdo to za vás neudělá!
  • Uvědomte si, že každý má z něčeho strach. Nejste v tom sami.
  • Seďte rovně, mějte zatažená ramena a dívejte se před sebe.
  • Dodržujte zásady hygieny!
  • Každý večer před spaním si pomyslete alespoň desetkrát: „Jsem sebejistý.“ Budete díky tomu myslet pozitivně a následující den se budete cítit sebejistěji.
  • Zkuste si něco, z čeho máte strach, například řiďte auto, nebo mluvte před lidmi. Jak řekl Vincent Van Gogh: „Když v hlavě uslyšíte hlas, který vám říká „neumíš malovat,“ musíte začít malovat, abyste tento hlas utišili.“
  • Jste úžasní přesně takoví, jací jste! Nezapomínejte na to.
  • Buďte k ostatním milí a naučte se tolerovat urážky.
  • Stáhněte si do telefonu fotku svého oblíbeného superhrdiny a během dne se na ni dívejte, abyste si připomněli, jak silní chcete být. Říkejte si: „ Dnešní den přežiju bez ohledu na to, co se stane!“
  • Nedovolte, aby vás zlé poznámky ostatních lidí srážely k zemi.


Reklama

Varování

  • Nechovejte se k ostatním lidem zle, abyste si zvýšili sebevědomí. Lidé vás za to nebudou mít rádi.
  • Nesnažte se za každou cenu cítit se sebejistě, ale raději o sebe pečujte a objevujte sami sebe. Vaše skutečné já je důstojné a krásné. Objevujte ho a pečujte o něho a sebevědomí se u vás začne projevovat naprosto přirozeně.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 107 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama