Jak relaxovat

Umět relaxovat je velmi důležité pro zdraví a pohodu a také pro radost ze života. Když dovolíte, aby vás ovlivnil stres, budete mít deprese, nemoci, budete přibírat a budete se všeobecně cítit špatně. V tomto článku se dozvíte, jak se naučit relaxovat a udržet úzkost na uzdě.

Část 1 ze 4: Akceptujte stres

  1. 1
    Uvědomujte si stres. Některé druhy stresu jsou pro nás dobré – posilují náš zájem, vzrušení a motivaci. [1] Když ale stres způsobuje škodlivé příznaky, riskujete, že jste až příliš vystresovaní. Stresem trpíte v případě, že:
    • Dokážete myslet pouze na práci a na nic jiného. Může to být váš vlastní podnik, kariéra, dobře placené místo, ale můžete se tak cítit i v případě, že jste matka v domácnosti, nebo něčemu věnujete veškerý svůj čas a energii a cítíte se kvůli tomu zklamaně, vyčerpaně, nešťastně a nenaplněně.
    • Neustále jste napjatí, bolí vás hlava, šíje, záda a všeobecně vás bolí celé tělo. [2]
    • Jste podráždění, snadno vás něco naštve a nejste schopni se soustředit na delší úkoly. Každá maličkost vás rozhodí.
    • Máte pocit, že neustále jen pracujete a že z tohoto kolotoče nedokážete vyskočit.
    • Špatně se vám spí a budíte se ještě více vystresovaní. Nespavost je pro vás již normou.
    • Jíte přelis mnoho, nebo příliš málo, nebo jíte velmi nezdravě.
    • Pijete příliš málo vody.
    • Nemůžete si vzpomenout, kdy jste se naposledy dobře zasmáli, přišli jste o smysl pro humor. [3]
  2. 2
    Určete si čas na relaxaci. Až akceptujete fakt, že vám stres nepříznivě ovlivňuje život, je důležité si udělat čas na relaxaci. Zde je několik věcí, které vám pomohou se připravit na odpočinek:
    • Přestaňte se obviňovat. Mnoho náboženských a kulturních přesvědčení si velmi cení každodenní tvrdé práce. Postupem času a také díky dnešním technologiím, si spousta z nás myslí, že musíme být stále v pohybu, abychom dokázali svoji hodnotu. Když budete mít nerealistickou představu o tvrdé práci, budete stále ve stresu. tvrdá práce znamená věnovat úkolům pozornost, kterou si zaslouží v době, kdy si ji zaslouží – ne zabývat se prací 24 hodin denně!
    • Akceptujte, že spánek je velmi důležitou součástí života. Ve spánku se vaše mysl učí věci, které se nemůže naučit, když bdíte. Spánek obnovuje vaše tělo a dodává mu novou energii. Neměli byste podceňovat sílu spánku. Někteří lidé sice vydrží spát jen 4 hodiny denně, ale tito lidé jsou skutečné výjimky. Většina lidí potřebuje asi 8 hodin spánku denně. Snění je také nedílnou součástí spánku: můžete objevovat své fantazie a zažívat věci, které byste v běžném životě zažít nemohli.
    • Vyhraďte si každý den čas, který budete věnovat pouze relaxaci. Berte to jako schůzku s vaším nejdůležitějším klientem – s vámi, kterou nemůžete odložit.
    • Pokud jste doma, udělejte si do kalendáře značku, kterou všichni uvidí. Díky tomu bude celá rodina vědět, jak je důležité odpočívat.
    • Uvědomte si, že vám možná bude trvat najít si způsob relaxace, který vám bude vyhovovat. Nevzdávejte to – hledejte tak dlouho, dokud nenajdete ideální kombinaci činností, která vás uvolní a dodá vám sílu do života.
    Advertisement

Část 2 ze 4: Uvolněte tělo

  1. 1
    Provádějte dechová cvičení. Zpomalte svůj dech a aktivně se na něho soustřeďte. Je to vždy nejjednodušší způsob, jak se zklidnit.
    • Dýchejte do břicha. Položte si ruce na břicho a při nádechu se je snažte zvednout. Při výdechu je zase nechejte klesnout.
    • Nadechujte se nosem a vydechujte ústy.
    • Zhluboka se nadechněte a napočítejte do pěti. Na pět vteřin dech zadržte a potom pomalu vydechněte. Udělejte to desetkrát za sebou, uvolní vám to svaly a nervy. Při výdechu si představujte, jak stres opouští vaše tělo.
  2. 2
    Jezte zdravě. Když budete jíst zdravé potraviny, budete se cítit zdravěji a vyváženěji a nebudete propadat úzkosti a panice. Snažte se dodržovat zejména následující pravidla:
    • Vyhýbejte se cukru – bílému pečivu, sladkostem a limonádám. Sacharidy se v těle snadno mění na cukr. Cukr způsobuje změny hladiny krevního cukru a vede k podrážděnosti a snížení schopnosti využívat energii.
    • Vyhýbejte se kofeinu. Příliš mnoho kofeinu způsobuje podrážděnost. Nepijte žádné nápoje s kofeinem po 13.00 odpoledne a snažte se ho ráno nepít zbytečně moc. Pokud si chcete dát více káv, než potřebujete, dejte si raději kávu bez kofeinu, nebo bylinný čaj.
    • Dejte si sklenici vody. Když vypijete sklenici vody najednou, dodáte tělu energii a dáte svému mozku šanci, aby si na chvíli odpočinul od myšlení a od stresující situace, kterou zrovna prožíváte. Funguje to zejména v případě, že vás bolí hlava a delší dobu jste nic nepili.
    • Jezte čerstvé ovoce, zeleninu a celozrnné pečivo, které neobsahuje cukry – jablka, hrozny, mrkve, brokolice, hnědou rýži, nebo celozrnný chléb.
    • Jezte také hodně nízkokalorických bílkovin – kuře, ryby, celozrnné produkty, luštěniny, listovou zeleninu a nízkotučné mléčné produkty. Tyto bílkoviny jsou nejlepšími zdroji energie.
    • Berte vitamíny. Některé vitamíny vám uleví od stresu. Patří mezi ně zejména vitamín B a vitamín D.
  3. 3
    Každý den cvičte. Cvičení je nejlepší a vědecky ověřený způsob, jak se zbavit stresu. Překvapí vás, jak snadné bude zbavit se stresu, když budete pravidelně cvičit. Zkuste například toto:
    • Třicet minut denně se věnujte středně zátěžovému cvičení.
    • Jděte se projít do parku, nebo na běžící pás do posilovny.
    • Místo jezdění výtahem jděte po schodech.
    • Parkujte trochu dál od vchodu do budovy a projděte se.
    • Jezděte na kole.
    • Jděte si zaplavat. Zkuste místní bazén nebo jezero. Nemusíte být skvělým plavcem. Samotný pobyt ve vodě vás uvolní.
    • Protahujte se. Stáhněte ramena, abyste se uvolnili. Snažte se vnímat ztuhlé svaly na krku a v ramenou.
  4. 4
    Zkuste masáž. Objednejte se na masáž. Když uvolníte své tělo, uvolníte i svoji mysl.
    Advertisement

Část 3 ze 4: Uvolněte mysl

  1. 1
    Naučte se myslet pozitivně. Pozitivní myšlení neznamená přát si něco, co se nemůže stát. Znamená to vytěžit z každé situace maximum a vyhnout se tendencím myslet negativně.
    • Používejte techniky vizualizace. Nemusíte se cítit klidně a uvolněně, abyste si mohli představovat něco klidného a uvolněného. Myslete na pláže, na odpočinek, na majestátní hory, klidnou vodu atd. a budete také klidnější.
    • Používejte afirmace, které vám pomohou změnit váš pohled na svět a vyhnout se negativnímu myšlení. Afirmace jsou krátké silné věty, které vám zlepší sebevědomí a pomohou vám udržet si pozitivní myšlení. [4] Dávejte si pozor na to, jaká slova si zvolíte – to, co si budete opakovat stále dokola a budete tomu bezmezně věřit. Využívejte pozitivní, důvěryhodné a uvolňující věty.
    • Naučte se udělat krok zpět a podívat se na svoji situaci v širším kontextu. Uvědomte si, že problémy jsou většinou pouze dočasné a že jde jen o menší překážky na cestě k dosažení větších cílů.
  2. 2
    Myslete logicky a snažte se ovládnout své emoce. Když se naučíte ve stresu myslet logicky, najdete řešení svých problémů mnohem snáze.
    • Podívejte se na své stresory objektivním pohledem. Realisticky zhodnoťte, co vám dělá problémy a zamyslete se nad tím, jak byste poradili někomu, kdo by byl ve stejné situaci. Potom se řiďte vlastními radami.
    • Proveďte změny. Pokud je problémem něco, co děláte, snažte se to změnit. Zastavte se a poslechněte rady ostatních lidí a napravte to, co děláte špatně.
  3. 3
    Když budete mít pocit, že je toho na vás moc, najděte si klidné místo a chvíli se rozmazlujte.
    • Dejte si horkou koupel. Zapalte si svíčky, ztlumte světla a do vody si dejte několik kapek levandulového oleje.
    • Lehněte si do postele a pusťte si svoji oblíbenou hudbu. Můžete poslouchat také zvuky přírody.
    • Přečtěte si nějakou dobrou knihu. Sedněte si do křesla, udělejte si heřmánkový čaj a začtěte se.
    • Představujte si svůj vlastní ráj. Zavřete oči a představujte si nějaké ideální místo. Co vidíte? Co cítíte? Slyšíte zpěv ptáků, nebo tekoucí vodu? Představujte si vlny oceánu na pobřeží a užívejte si pobyt na tomto krásném místě.
    • Pokud nemáte kam se schovat, pomůže vám i nerušená chvilka v koupelně.
  4. 4
    Přestaňte se cítit provinile. Pocity viny jsou zdrojem silného stresu. Zbavte se zdroje viny tím, že na sebe nebudete tak tvrdí a budete se snažit vyhýbat se tomu, kvůli čemu se cítíte provinile. Pokud to bude nutné, vyhledejte odbornou pomoc, ale nedovolte, aby vaše destruktivní chování narušilo váš život a vaše zdraví.
  5. 5
    Naučte se stanovovat si priority. Každý den si napište seznam úkolů. Seřaďte si je podle důležitosti a aktivně se snažte vše vyřešit dříve, než se z toho stane problém. Když budete produktivnější, budete mít více času na odpočinek.
    • Pracujte! Zní to sice trochu kontraproduktivně, ale lenost a odkládání není tak příjemné, jako nemít co na práci. Udělejte svoji práci co nejdříve a později budete moci pouze relaxovat.
  6. 6
    Meditujte. Zbavte se všech myšlenek a emocí a soustřeďte se pouze na svůj dech. Meditace vám umožní soustředit se pouze na relaxaci, ne jen na jedno místo na těle, jako ostatní techniky. Bude vám trvat nějakou dobu, než se to naučíte, ale rozhodně to bude stát za to.
    • Nejprve začněte 15 minutami každý den a postupujte až k celé hodině meditace v kuse. [5]
    • Meditujte pravidelně.
    • Pokud vám to nejde, najděte si nějakého kvalitního mentora.
    • Nesmíte se cítit frustrovaně, soutěživě, nebo netrpělivě – těchto emocí se meditací musíte zbavit.
  7. 7
    Zkuste autohypnózu. Zaměřte se na něco, zhluboka se nadechněte a zhypnotizujte sami sebe. Pokud s tím máte problém, zajděte si k profesionálovi. Nedovolte, aby vás zhypnotizoval nějaký amatér.
  8. 8
    Věnujte se činnostem, které vás baví. Uvolněte se a zapomeňte na věci, které vás stresují. Možná potřebujete čas od času jednoduše menší pauzu.
    • Jděte rybařit, šijte, foťte, nebo třeba vařte.
    • Zkuste si zazpívat písničku a místo slov používat čísla. Zpěv vás dokáže zbavit stresu a uvolnit vás.
    • Používejte muzikoterapii. Pouštějte si hudbu tak nahlas, jak chcete a snažte se uklidnit se.
  9. 9
    Travte čas se svými domácími zvířaty. Udělá vám to dobře. Mluvte se svými mazlíčky o tom, co vás trápí a co vám dělá starosti a brzy se budete cítit mnohem lépe. Zvířecí terapie skutečně funguje. Někdy stačí i sledovat svého mazlíčka, jak relaxuje (zvířata netrpí pocity viny).
  10. 10
    Smějte se a usmívejte se. Smích je ten nejlepší lék. Podívejte se na nějaký vtipný film, rozhodně vám to pomůže. Při smíchu vaše tělo vylučuje endorfiny, které bojují proti stresu, pomohou vám uvolnit se a připomenou vám, že život není jen práce a povinnosti. I když to ze začátku bude trochu zvláštní, měli byste se snažit se častěji usmívat.
    Advertisement

Část 4 ze 4: Buďte uvolnění i v přítomnosti stresujících lidí

Někdy vám negativita ostatních lidí a jejich nerealistická očekávání mohou způsobit silný stres. Nedovolte, aby se to stalo. Raději vyzkoušejte následující tipy, které vám pomohou zůstat v klidu i mezi takovými lidmi.

  1. 1
    Vytvořte si neviditelný štít mezi vámi a stresujícími lidmi. Jde o techniku vizualizace, u které si představíte, že jste chráněni proti negativním vlivům stresujících lidí neviditelným štítem. Jejich chování vnímejte takové, jaké je, ale nedovolte, aby vás jejich stres ovlivnil.
    • Nemusíte mít pocit, že tito lidé trpí kvůli vám – rozhodli se, že se budou takto chovat a vaší povinností není jim to usnadňovat.
    • Ze začátku je těžké se odpojit od stresu ostatních lidí, hlavně pokud jste přirozeně empatičtí. Nevzdávejte to a snažte se, jinak pro vás jejich negativita bude přirozená.
  2. 2
    Odpojte se. Odložte telefon, zavřete složku s emaily a jděte pryč. Pokud máte pocit, že musíte někomu odpovědět ihned, nebo že musíte jednat, dokud jste naštvaní, nedělejte nic. Ve stresu si často vykládáme chování a ostatních lidí zbytečně nepřátelsky. Zkuste se na chvíli zastavit a trénujte si relaxační techniky.
    • Napište si první verzi své odpovědi a nechejte ji 24 hodin ležet. Pokud po celém dni budete mít pocit, že ji chcete skutečně poslat v tomto znění, udělejte to. Pokud ji budete chtít změnit, budete rádi, že jste ji neodeslali hned.
    • Jděte pryč a trochu se uvolněte. Místo abyste jednali ve vzteku, se jděte projít a vraťte se, až budete klidní.
  3. 3
    Vyhýbejte se toxickým lidem. Travte méně času s lidmi, kteří vám způsobují pocity viny, nebo vedle kterých máte pocit, že nejste dost dobří. Platí to i pro rodinné příslušníky.
    • Držte se dál od lidí, kteří si neustále stěžují a jsou negativní. Stres je nakažlivý, takže se těmto lidem vyhýbejte. Uvědomte si, že každý problém má své řešení.
    • Vyhýbejte se lidem, kteří na všem vidí jen to nejhorší. Také si dejte pozor, abyste se tak nechovali vy. [6] Někteří lidé si svoji mizérii užívají. Uvědomte si, že jejich negativitu nepotřebujete.
  4. 4
    Objímejte se. Zkuste přejít do pozitivní ofenzivy a pomáhejte negativním lidem. Pečující doteky snižují stres a podporují relaxaci. Zdravte své přátele a rodinu objetím a nebojte se nabídnout obětí i někomu, kdo potřebuje utěšit, nebo někoho požádat o objetí, když to budete sami potřebovat.
  5. 5
    Měli byste vědět, kdy je lepší ukončit nefunkční vztahy. Pokud si svých vztahů ceníte tak jako většina lidí, může být problém si uvědomit, že někteří lidé jsou pro vás špatní a že není dobré být v jejich přítomnosti, protože vám vysávají energii a stresují vás. Někdy je lepší si vše dobře promyslet a vztahy ukončit. Neodsuzujte lidi, nechovejte se k nim zle a vše jim vysvětlete. Jednoduše jim dejte najevo, že potřebujete jít dál. Přečtěte si následující články, které vám mohou pomoci:
    • Jak jednat s nemožnými lidmi
    • Jak poznat manipulativní vztah
    • Jak poznat toxického kamaráda
    • Jak poznat toxického partnera
  6. 6
    Travte více času s lidmi, kteří jsou vřelí a které máte opravdu rádi. Bavte se s pozitivními a radostnými lidmi a budete mít mnohem lepší náladu a budete uvolněnější.
    Advertisement

Tipy

  • Nevěnujte se stresujícím a náročným úkolům pozdě večer. Příliš stresu před spaním by vám mohlo zabránit uvolnit se a usnout, což by následně mohlo ovlivnit váš spánkový cyklus a způsobit další stres.
  • Někdy byste měli být na prvním místě vy. Lidé často myslí na problémy ostatních lidí a zbytečně se stresují. Nebuďte sobečtí, ale naučte se myslet na sebe.
  • Nenechejte se naštvat lidmi, kteří si na vás vylévají svůj vztek. Nedovolte, aby vás jejich chování jakkoli ovlivnilo.
  • Když budete vyřazovat ze svého jídelníčku cukr, pravděpodobně na něho budete mít velkou chuť a budete podráždění. Buďte silní a vytrvejte. Po několika dnech vás to přejde a začnete se cítit klidněji. Můžete si do jídla přidat trochu skořice, která by vám měla snížit chuť na sladké.
  • Uklidněte se vodou. Dejte si do ložnice nebo na zahradu malou fontánku, nebo choďte na procházky k moři nebo k jezeru. Klidný zvuk tekoucí vody vás dokonale zklidní.
  • Buďte sebejistí! Nevzdávejte se. Pokračujte s relaxačními technikami a zbavíte se stresu.
  • Nemusíte cvičit příliš tvrdě. Měli byste si cvičení užívat, ne se ho bát a vyhýbat se mu. Každodenní půlhodinová procházka by měla stačit.
  • Ukliďte si doma. Je těžké se uvolnit, když máte doma stále nepořádek.
  • Poslouchejte uklidňující hudbu, abyste se mohli uvolnit a nemyslete na nic. Připravte si do počítače seznam písniček, abyste je nemuseli vždy hledat znovu.
  • Přečtěte si nějakou knihu, nebo článek, který vás přiměje se zamyslet. Čtěte si o zajímavých lidech, nebo si hledejte motivační citáty. Inspirativní myšlenky vám mohou dodat pozitivnější pohled na svět.
  • Stáhněte si e-knihy o relaxaci. Zkoušejte si kontrolované dýchání, zatínání a uvolňování svalů, afirmace (které se stanou vašimi vlastními podvědomými pokyny) a vizualizace.


Advertisement

Varování

  • Pokud vám stres způsobuje vážné problémy, jako jsou bolesti hlavy, neustálé vyčerpání a snížení chuti k jídlu, navštivte svého lékaře.
  • Tisíce lidí se kvůli stresu stávají závislými na drogách a alkoholu. Snažte se tomu odolávat. Jednou z nejtěžších věcí na řešení stresu je uvědomovat si pokušení a odolávat jim.
Advertisement

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
V jiných jazycích

Reference

  1. Karena Callan, Spa, p. 26, (2001), ISBN =0
  2. Consumer, I've had it up to here, p. 5, (2008), ISBN 978-0-908658-97-8
  3. Consumer, I've had it up to here, p. 19, (2008), ISBN 978-0-908658-97-8
  4. Lillian Too, Discover Yourself, p. 68, (2002), ISBN
  5. Christopher Titmuss, The Power of Meditation, p. 9, (1999), ISBN
  6. Dr Ulla Sebastian, Addicted to suffering, http://www.visioform.com/uk/articles-suffering.htm

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement