Jak poznat, jestli jste v depresi

Deprese je běžnou psychologickou poruchou, která může vážně ovlivnit váš každodenní život. Má jak fyzické, tak psychické příznaky a snadno vás vyřadí z provozu. Naštěstí není tak těžké se s touto nemocí vypořádat.

Metoda 1 z 3:
Poznejte příznaky deprese

  1. 1
    Zjistěte, zda nemáte psychologické příznaky deprese. Deprese se projevuje jak psychicky, tak fyzicky, takže je nutné pozorovat změny svého duševního a emocionálního zdraví. Mezi psychické příznaky patří:
  2. 2
    Dejte si pozor na sebevražedné myšlenky. Sebevražedné myšlenky sice nejsou nutným příznakem deprese, ale rozhodně patří mezi příznaky, kterým musíte věnovat pozornost. Někdy mohou vyústit až v pokusy o sebevraždu.
  3. 3
    Zjistěte, zda netrpíte fyzickými příznaky. Deprese způsobuje viditelné změny těla a chování. Lékaři často uvádějí následující příznaky:
  4. 4
    Napište si všechny své obavy a příznaky. Když tento seznam přinesete ukázat lékaři, bude schopen snáze určit přesnou diagnózu.
    • Napište si všechny příznaky, kterými trpíte, i když máte pocit, že s depresí nesouvisí.
    • Napište si všechny léky, které berete, protože je možné, že některé z příznaků způsobují ony. Pokud je to možné, zjistěte si také u každého léku možné nežádoucí účinky.
    • Zjistěte si historii psychických onemocnění ve vaší rodině. Deprese je často genetická, takže pokud máte v rodině lidi, kteří někdy trpěli depresemi, máte větší riziko deprese.
    • Vzpomeňte si na všechny události a věci, které by mohly vaši depresi vyvolat, například traumatizující zážitky, nebo události, které ve vás vyvolaly úzkost. [3]
    Reklama

Metoda 2 z 3:
Rozdíl mezi depresí a přechodným smutkem

  1. 1
    Uvědomte si, že změny duševního stavu jsou naprosto normální. Extrémní změny ovšem mohou znamenat deprese.
    • Občasný smutek je normální a nemusíte si kvůli němu dělat starosti. Pokud jste ale smutní neustále a nic vás nedokáže potěšit, pravděpodobně trpíte depresí.
    • Extrémní nerozhodnost je běžným příznakem klinické deprese. Jde o panickou úzkost z toho, že uděláte něco špatně.
    • Změny činností, zájmů a koníčků jsou u zdravých lidí naprosto běžné. Pokud ale tyto změny vyústí až v naprostý nezájem o cokoli a neschopnost se bavit, mohou značit vážnější problém.
  2. 2
    Změna tělesného vzhledu nebo aspektů chování není nutně známkou nějaké duševní nemoci.
    • Menší výkyvy tělesné hmotnosti jsou u zdravého člověka v pořádku. Pokud ale zničehonic výrazně přiberete, nebo zhubnete, může to znamenat, že trpíte depresí.
    • Změny chuti k jídlu, které ústí ve výrazné změny tělesné hmotnosti jsou problematické. Může jít o hladovění, nebo naopak přejídání. Nepravidelné stravování, nebo náhlá změna chutí ovšem většinou neznamená nic vážného.
    • Chronická nespavost je častým příznakem deprese. Při nespavosti člověk nemůže usnout a nevydrží dlouho spát delší dobu v kuse (ne jen jeden nebo dva dny).
  3. 3
    Zamyslete se nad tím, zda netrpíte dysthymií. Dysthimie je mírnější formou deprese, která trvá minimálně dva roky. Je to něco mezi běžným smutkem a klinickou depresí. [4]
    Reklama

Metoda 3 z 3:
Co dělat, pokud si myslíte, že máte depresi

  1. 1
    Zajděte si k lékaři. Pokud si nejste svým emocionálním stavem jistí, zajděte si k lékaři, který může vaši diagnózu potvrdit, nebo vyvrátit.
  2. 2
    Spřátelte se s nějakým psychologem nebo poradcem. Psychoterapie je nejúčinnějším lékem na klinickou depresi, protože vám umožní přijít na příčinu nemoci, překonat vaše negativní pocity a nejistoty a začít se cítit zase normálně. Když budete mít s terapeutem dobrý vztah, celý tento proces se urychlí.
  3. 3
    Promluvte si s kamarádem. Když své problémy někomu řeknete, budete se cítit lépe a možná získáte i cenné rady.
  4. 4
    Věřte tomu, že máte sílu depresi překonat. Duševní porucha je sice vážný problém, ale když se vám ji podaří překonat, budete mnohem silnější. Nechejte si pomoci od ostatních lidí, s nimi to zvládnete rychleji a snadněji.
    Reklama


Tipy

  • Pokud trpíte depresí dlouho, bude trvat dlouho, než se jí zbavíte. Neočekávejte okamžité výsledky.
  • Neporovnávejte své úspěchy a pokroky s ostatními lidmi. Vaše tělo a mysl jsou jedinečné a budou se léčit vlastním tempem.
  • Zkuste přírodní lék na depresi – cvičení, slunce a fyzické doteky uvolňují endorfiny, které bojují proti depresi.
Reklama

Varování

  • Nezatajujte svému lékaři žádné příznaky. Například bipolární porucha osobnosti má stejné příznaky jako deprese jen s tím rozdílem, že se při ní střídají návaly energie a štěstí a nálada se extrémně mění. Pokud máte tyto příznaky, řekněte to svému lékaři.
  • Pokud se během léčby deprese vrátí, nepropadejte zoufalství. Je v pořádku, že se budete cítit někdy lépe a někdy hůře. O všech svých pocitech mluvte se svým lékařem.
  • Pokud začnete brát léky na depresi, nevysazujte je hned jak uvidíte první výsledky. Je často nutné brát léky mnohem déle, takže počkejte, až vám lékař řekne, že byste je měli vysadit.
  • Drogy vám možná poskytnou dočasnou úlevu od deprese, ale z dlouhodobého hlediska vaši nemoc jen zhorší. Pokud pijete nebo užíváte drogy, abyste se zbavili deprese, ihned s tím přestaňte a poraďte se s lékařem o alternativních metodách léčby.



Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 57 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama