Jak používat tlakové body k sebeobraně

Tradiční definicí tlakového bodu je ta, která tvrdí, že tlakový bod je bod na těle, jehož stisknutí způsobuje paralyzující bolest. Znalosti těchto bodů vyučuje čínské bojové umění, zvané Dim Mak, které je založené na akupresurních tlakových bodech. Tajemství tohoto bojového umění je ovšem většině lidí ukryto a vyžaduje rozsáhlé znalosti čínské akupunktury. Z těchto důvodů můžeme zprostředkovat pouze informace o citlivých oblastech těla, známých jako zranitelné body. Tyto body se využívají pro získání výhody nad protivníkem, a to jeho oslabením nebo zvýšením jeho zranitelnosti. Při využívání tlakových bodů musíte zůstat velmi opatrní, protože tímto způsobem není příliš těžké někoho omylem zabít (při nácviku může jít dokonce i o přítele). V takovém případě byste se dostali do složité situace, kdy by bylo těžké vysvětlit, zda jste se jen bránili nebo jste někoho naopak sami napadli. Z toho důvodu je třeba, abyste si uvědomili, že správné myšlení je ve výsledku důležitější než technika. Stav mysli, se kterým budete k tlakovým bodům přistupovat, je samozřejmě výsostně osobní filosofická otázka, ale je potřeba, abyste nad ní vážně přemýšleli a zvážili, ve kterých případech byste nabyté znalosti využili.

Část 1 ze 12: Základy tlakových bodů

  1. 1
    Naučte se potřebné informace o velmi citlivých místech těla, které jsou obecně známé jako tlakové body. Mezi takové body řadíme oči, slabiny, holeně apod. Z obecného hlediska byste měli mimojiné zvážit následující:
    • Kopy do holení za použití celé délky chodidla (tzv. "placírka"). Pravděpodobnost, že se trefíte, bude mnohem vyšší.
    • Po kopu vedeném na slabiny rychle stáhněte nohu zpět, aby ji protivník nestihl zachytit. Dalším dobrým tipem je to, že nos snadno zlomíte jakýmkoli úderem.
    Advertisement

Část 2 ze 12: Hlava

  1. 1
    Úderem do ploché části čela zvrátíte hlavu protivníka, aniž by vám kladl velký odpor a způsobíte mu otřes mozku nebo i vážnější poranění. Začátečníci by měli pro tento úder použít místo pěsti spodní část otevřené dlaně. To samé platí i pro zadní část lebky, těsně pod týlním hrbolem (podobný hrbol se nachází i nad plochou částí čela). Pamatujte, že tyto hrboly jsou dostatečně silné a tvrdé na to, aby se dali použít jako samostatné zbraně.
  2. 2
    Spánky: Spánky jsou nejtenčí částí lebky, takže jediným úderem (vhodný je úder jedním kloubem) můžete způsobit otřes mouzku, krvácení do mozku a dokonce i smrt. Při nácviku nikdy partnera neuhoďte doopravdy.
  3. 3
    Spánky 2: Při ráně do této oblasti může protivník upadnout do bezvědomí nebo dokonce i zemřít. Toho dosáhnete použitím techniky zvané "fénixovo oko" (nebo také "jeřábí čepička"), což je vlastně úder vedený pěstí s předsunutým ukazovákem (názornou ukázku hledejte na internetu). Pokud nejste ve skutečném nebezpečí, nikdy tento úder nepoužívejte.
    Advertisement

Část 3 ze 12: Krk

  1. 1
    Krk: jedná se o další zřejmý tlakový bod, ovšem jeho stlačení je velmi komplikované. Dostaňte se protivníkovi za záda, chytněte ho paží kolem krku a za použití vřetenní kosti (kost předloktí) vyviňte tlak na vnější krční tepnu (najdete ji na straně krku - poznáte ji podle pravidelného pulzování). Během toho postupně s protivníkem klesejte k zemi. Tlak můžete zvýšit tím, že paži, kterou tisknete krk, přitáhnete druhou rukou více k sobě zatímco se budete nadechovat a tlačit tak vzedmutou hrudí do protipohybu. Rukou paže, kterou vyvíjíte tlak na krk, můžete chytit loket druhé paže a táhnout ji k sobě, čímž krk sevřete ještě pevněji. Jestliže protivník neprojeví žádné známky slábnutí, silný úder do týla by ho měl dostatečně dezorientovat, abyste mezitím stihli utéct.
    • Jak se z podobného držení vyprostit: otočte hlavu směrem k lokti. Loketní jamka nebude na váš krk tlačit a vy tak budete schopní dýchat. Krevní oběh ale bude stále omezený, takže musíte jednat rychle. Popadněte loket bližší ruky a využijte tlakového bodu. Povolíte tím sevření, ale to protivníka pravděpodobně ještě neodradí. Nakombinujte proto svou snahu o přežití kousáním, dupáním, údery hlavou, škrábáním očí, kopáním do slabin a holení, ranami loktem do žeber (otočte se přitom pořádně v bocích), vytrháváním vlasů a čímkoli dalším, co vás napadne.
    Advertisement

Část 5 ze 12: Hrdlo

  1. 1
    Tento úder nejlépe provedete pomocí vnější hrany ruky, jejíž dlaň směřuje k zemi. Pokud byste se o to pokoušeli pěstí, měli byste problém dostat se mezi čelist a klíční kost. Hrdlo můžete také chytit dlaní, zmáčknout ho a pořádně s ním škubnout, abyste ho co nejvíce vyřadili z provozu a znemožnili tak oponentovi dýchání. Tento postup je samozřejmě potencionálně smrtící a měli byste ho tedy použít jen v případě, že není jiné východisko.
    Advertisement

Část 6 ze 12: Čelist

  1. 1
    Spodní část čelisti: Chytněte zepředu krk a posuňte ruku až k čelisti. Silně stiskněte a tlačte přitom nahoru.
  2. 2
    Čelistní kloub: Jednou rukou přidržte hlavu a druhou rukou vystoupejte podél čelisti až k uchu, kde čelist přechází v lebku. Na toto místo vyvíjejte tlak směrem dovnitř pod ucho a nahoru. Tímto počínáním způsobíte protivníkovi velkou bolest a navíc nebude schopný mluvit. Pravděpodobně se bude chtít z tohoto sevření vymanit - proto to držení hlavy druhou rukou. Vedete-li do této oblasti úder jedním kloubem (druhý kloub prostředníku), můžete tím dislokovat čelist (luxace, příp. vykloubení).
    Advertisement

Část 7 ze 12: Předloktí/loketní jamka

  1. 1
    Předloktí/kubitální jamka: Kubitální (loketní) jamky vašich paží jsou kompletně tvořeny svaly a šlachami, takže skýtají mnoho příležitostí, jak je využít. Popadněte loket a přiložte na něj seshora palec. Ostatními prsty pevně stiskněte loket z druhé strany a palcem začněte mačkat proti nim (ke špičkám ukazováku a prostředníku). Stisk musíte podporovat z druhé strany ostatními prsty, abyste neztratili potřebnou páku. Palec tlačte do středu nebo do strany loketní jamky, ale také klidně na vyboulení, které se při zatnutí pěsti vytvoří na předloktí (sval vřetenní). Tento postup důkladně nacvičujte, může být poměrně ošidný.
    Advertisement

Část 8 ze 12: Ruce

  1. 1
    Hřbet ruky: jakmile vás útočník popadne, okamžitě přesuňte pozornost na jeho ruku a veďte úder do kostí na jejím hřbetu (normálně nebo pomocí předsunutého kloubu). Při nácviku uštědřete partnerovi pořádnou ránu a nijak se s tím nemažte, k vážnému zranění by dojít nemělo. Bolest odezní asi po minutě.
  2. 2
    Jednoduchou a rychlou obranou je sevření lokte. Když na vás dopadají protivníkovy údery, chytněte při jednom z nich jeho paži do svého podpaží a pevně ji sevřete. Nyní chytněte na vnitřní straně paže v horní části loketní kloub––musíte být velmi rychlí. Z každé strany do něj zabořte jeden prst a pevně stiskněte. Tento postup dokáže způsobit obrovskou bolest a pocit, jako by se v paži lámaly kosti.
    Advertisement

Část 9 ze 12: Oblast trupu

  1. 1
    Prsní kost: Udeřte jedním kloubem do kosti uprostřed hrudníku. Tato oblast není osvalená a nebývá tam ani příliš tuku, což z ní dělá skutečně velmi zranitelné místo a při správně provedeném úderu můžete prsní kost i zlomit. Stejným způsobem můžete udeřit také do prsou. Fraktura prsní kosti může způsobit probodnutí plíce nebo i horší poranění. Buďte proto velmi opatrní a nenacvičujte tento typ úderu s přáteli.
  2. 2
    Solar plexus: Jedná se o nervovou pleteň hluboko uvnitř středu břicha, jíž se přisuzuje odpovědnost za fyzické prožívání silných emocí. Zasáhnout tuto oblast můžete tehdy, vedete-li úder do oblasti těsně pod prsní kostí, kde se napojují žebra. Způsobíte tím silné stažení bránice. Jedná se o velmi snadný cíl, kterým můžete někomu snadno "vyrazit dech". Odrazit takový útok můžete rychlým zpevněním břišních svalů, které provedete například silným výdechem nebo náhlým výkřikem.
  3. 3
    Boky: Ruce položte naplocho po stranách protivníkova břicha. Prsty sevřete směrem k dlani. Neštípejte. Štípáním byste totiž ničeho nedosáhli. Tento postup funguje na jakémkoli typu těla.
  4. 4
    Žebra: Na žebrech je jen velmi tenká vrstva tkáně a jednotlivá žebra mezi sebou nemají velké množství svalů, a to bez ohledu na typ postavy. Tudíž nemají téměř žádnou ochranu. Abyste je zlomili, musíte přinutit protivníka, aby zvednul paže a otevřel k nim přístup. Bude pak mnohem zranitelnější. Výborně zde můžete uplatnit úder hranou otevřené ruky (dlaní dolů), ale skvěle funguje také třeba obyčejný zvedák, který je přímo určený pro průnik k protivníkovi zespoda, čímž se dostane velmi snadno k žebrům-vašemu cíli. Žebra v oblasti na hrudníku a zádech, kde jsou pokrytá svalstvem, není vůbec snadné zlomit. Nejzranitelnější jsou nejnižší žebra, která jsou napojená pouze na páteř.
    Advertisement

Část 10 ze 12: Chodidla

  1. 1
    Chodidla: Rychle se podívejte směrem k nohám vašeho oponenta, potom zvedněte koleno co nejvýše dokážete a patou mu s co největší silou dupněte přímo na chodidlo. To se dá díky své struktuře snadno zlomit. Nedupejte na prsty. Způsobíte mu tím sice poměrně velkou bolest, ale pravděpodobně se vám nepodaří zlomit žádné kosti. Zkuste si na sobě obojí a rozhodněte, co se vám zdá bolestivější a účinnější.
    Advertisement

Část 11 ze 12: Možné terapeutické užití

  1. 1
    Pokud se cítíte unaveně a rozespale nebo se nemůžete soustředit, použijte ukazováky a tlačte s nimi jemně na své spánky. Stejný tlak můžete vyvíjet také na vrchol nosu a na vnitřní koutky očí.
  2. 2
    Ulevte si od bolesti hlavy. Dočasné úlevy od tupé bolesti hlavy můžete dosáhnout využitím správných tlakových bodů.
    • Přední část hlavy: Masírujte oba spánky
    • Střed/temeno hlavy: Vyvíjejte tlak na místa těsně nad ušima.
    • Zadní část hlavy: Položte si palce těsně za uši a pak s nimi sjíždějte dolů, dokud nenarazíte na místo, kde končí lebka. Jemně na tato místa tlačte.
    Advertisement

Část 12 ze 12: Nácvik využití tlakových bodů

  1. 1
    Mějte na paměti, že klíčem úspěšného boje je rychlost. Jestliže se zaseknete a budete přemýšlet, který tlakový bod stisknout, soupeř vás složí na zem, ani nemrknete. Trénujte často a bezpečně. Nacvičujte situace, které by se mohly skutečně stát. Začněte pomalu a přesně identifikujte každý z tlakových bodů. Trénink musí být rychlý a přiměřeně tvrdý, stejně jako skutečný boj. Budete-li trénovat pomalu a nedbale, reálný souboj na ulici pak bude podle toho vypadat a pravděpodobně nebude mít dlouhého trvání.
    • Zaměřujete-li se na rychlost, dýchejte při tom normálním způsobem (Bak Mei Kung Fu). Paže se dokážou pohybovat rychleji než plíce, takže ačkoli kontrolované dýchání může mít určitý přínos pro sílu úderu, ztratíte kvůli němu na rychlosti.
  2. 2
    Techniky nacvičujte na sobě a na přátelích. Každý jsme jiný a stejně tak se různí i náš práh bolesti. Liší se také přesné umístění tlakového bodu - vy můžete mít některý z nich třeba o několik centimetrů jinde, než váš tréninkový partner, takže by mu vaše snaha vůbec neuškodila. Zkoušejte proto trénovat s různými lidmi a postupně si vytvořte cit pro rychlé vyhledání potřebných citlivých míst, abyste to pak v případném boji měli plně automatizované.
    • Odklepejte to. Při nácviku se s přáteli domluvte na znamení - poklepání třeba na stehno nebo jinam - abyste poznali, že je trénink účinný a máte povolit sevření. Poklepat byste ale měli skutečně jen tehdy, když cítíte bolest. Falešné sebevědomí v boji neobstojí.
  3. 3
    Trénujte své soustředění. Vždy se dívejte přímo na cíl. Pokud na cíl nezaměřujete zrak, pak nezaměřujete ani pozornost.
  4. 4
    Vypilujte svou techniku. Mezi klíčové věci, na které musíte při tréninku myslet, patří:
    • U všech technik používejte špičky prstů a palců. Bude to pak působit jako píchnutí jehlami, protože veškerou sílu soustředíte do malých bodů a rozložíte ji do většího prostoru. Také byste přece nezašívali bokem jehly...
    • Celou dobu udržujte kolena lehce ohnutá, ale obzvlášť to platí pro okamžiky, kdy se pokoušíte o jednu z uvedených technik. Dodá vám to na stabilitě a síle. Kolena musí být dostatečně uvolněná a pružná - zkrátíte tak významně svou reakční dobu. Pokud zůstanete stát vzpřímeně a udiveně jako solný sloup, nebude nic těžkého vyvést vás z rovnováhy.
  5. 5
    Přesuňte svou hmotnost do směru, kterým vyvíjíte tlak na jednotlivé body. Při stlačení tlakových bodů poklesněte trochu v kolenou. Tlačíte-li přímo před sebe, postupte o kus dopředu nebo se natočte boky směrem k cíli.
    • Chcete-li svým úderům dodat na síle, představte si svůj cíl o kousek dál než ve skutečnosti je. (to se ovšem nedoporučuje pro trénink, pokud tedy nepoužijete boxovací pytel nebo podobné pomůcky).
    • Při úderu otáčejte boky společně s rukou. To je naprostý základ snad všech bojových umění. Dostanete tím do pohybu celou svou váhu a u většiny technik je to hlavní zdroj síly.
  6. 6
    Naučte se uhýbat. Po úderu se okamžitě stáhněte zpátky. Je to skoro jako byste se od svého cíle po úderu odrazili zpět, až na to, že vy se ve skutečnosti snažíte vrácení stejného množství energie do těla vyhnout. Veškerou energii tak vložíte do trefení cíle a způsobíte větší škody, obzvláště kostem. Šance na způsobení fraktury se pak značně zvyšuje a zároveň tak vyřadíte některé části těla vašeho protivníka z provozu a on vás tak nebude schopný udeřit, kopnout nebo chytit.
  7. 7
    Křičte. V japonském bojovém umění se používá krátký pokřik, kterému se říká "kiai", ale v různých podobách se vyskytuje prakticky ve všech bojových uměních. Tento krátký výkřik musí vycházet z bránice, abyste dokázali plně uvolnit svou vnitřní sílu. Vám to dodá na sebevědomí a protivníka to může odstrašit. Také se vám přitom zatne břišní svalstvo a ochráníte tak solar plexus. Dokonce i jen tento jednoduchý výkřik může znamenat rozdíl mezi tím, jestli užití tlakového bodu zafunguje nebo nikoli.
    Advertisement

Tipy

  • Využívání tlakových bodů je v podstatě svírání nebo stlačování svalů. Zkuste si několik z nich sami na sobě a udělejte si tak obrázek, jaký je to vlastně pocit.
  • Učte se. Pokud některým zde uvedeným informacím nerozumíte, vyhledejte si detaily na internetu a zjistěte více.
  • Myslet si, že vyhrajete souboj na základě znalosti tlakových bodů by bylo pošetilé. Naučte se správnou techniku úderů a kopů.
  • Popsané techniky jsou odvozeny z bojových umění, a proto byste měli své znalosti rozvíjet pod vedením zkušeného odborníka. Při výběru klubu buďte ale velmi opatrní a hledejte nějaký dobře recenzovaný.
  • Všechny uvedené techniky používejte jen pro účely obrany.
  • Boj není jen o rychlosti, ale také o strategii. Zápasíte-li s větším protivníkem, musíte sledovat jeho oči, práci nohou, postoj atd. Neustále musíte hledat jeho slabá místa (například zjistíte, že v důsledku dřívějšího zranění nadlehčuje jednu nohu apod.)
Advertisement

Varování

  • Buďte opatrní. Chyby můžou vyústit ve zranění, smrt nebo, v lepším případě, naštvaného kamaráda. Proto si před nácvikem vždy vyžádejte povolení k určitým úderům a technikám. V reálných situacích musíte tlakových bodů využívat jen tehdy, kdy už opravdu nemáte jiné východisko z nějaké nebezpečné situace, kdy už jste vyzkoušeli všechno ostatní a jste v ohrožení života (oponent má zbraň apod.). Pokud byste praštili nějakou stařenku do krku a zabili ji jen kvůli tomu, že vám dala pohlavek za špatné chování, u soudu by to pravděpodobně jako "sebeobrana" neuspělo. Proto je lepší věnovat se nějakému komplexnímu bojovému umění (například Aikidu), než spoléhat čistě na využití "tlakových bodů".
  • Při nacvičování popsaných technik buďte sice názorní a důkladní, ale doopravdy svého partnera nebijte a ani na něj přímo nemiřte. Raději útok směřujte na stranu těla, minimalizujete tím riziko nehody. Ránu do prsní kosti nebo hřbetu ruky byste měli bez problémů zvládnout, ale hlava, slabiny, holeně a chodidla už jsou poněkud za hranou. I odborníci dělají chyby.
  • Vyvarujte se tomu, aby se protivník dostal z vašeho sevření, jako jsme popisovali například u sekce "Krk". Veškeré končetiny bude mít v takovém sevření volné a mohl by je použít místo zbraní nebo by vás mohl chytit kolem zad. Tyto techniky se používají v mnohých bojových uměních, jako je například taijustu (rychlý boj tělo na tělo).
  • Dejte pozor na všechny možné amatérské rady o tlakových bodech, které znějí příliš "zázračně". Velmi pravděpodobně totiž tak působivé nejsou. Ačkoli akupunktura může být velmi efektivní a její účinky začíná pomalu uznávat i jistá část lékařské komunity, její užití v přímém boji je příliš pomalé na to, aby bylo skutečně efektivní. Cílem použití tlakových bodů v sebeobraně je okamžitý účinek a jednoduchý fakt fyziologie i anatomie ukazuje, že pouhým úderem do nějakého místa paže prostě nemůžete vyřadit srdce z funkce.
Advertisement

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 53 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Bojová umění

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement