Jak posílit zuby a dásně

Spoluautor Ken Miyazato, DDS

Zuby a dásně hrají důležitou roli v péči o celkové zdraví, ale občas je náročné dozvědět se, jak o ně správně pečovat. Zuby a dásně jsou složeny z rozdílných tkání a k udržení jejich optimálního zdraví je nutné se o ně správně starat. Péče o zuby a dásně je velice důležitá po celou dobu našeho života, začíná již v prenatálním období a trvá až do dospělosti.[1]

Část 1 ze 3: Čištění zubů a dásní

  1. 1
    Zvolte vhodný zubní kartáček. Výběr zubního kartáčku v obchodě může být komplikovaný; spousta speciálních vlastností a barev vás může v uličce s dentálními pomůckami dohnat k šílenství. Vybrat kartáček, který je pro vás vhodný, je mnohem důležitější, než si koupit ten nejdražší se spoustou speciálních vlastností. Věci, kterých si při výběru zubního kartáčku všímat:[2]
    • Odpovídající velikost. S velkým kartáčkem je složité manipulovat v dutině ústní. Pro většinu dospělých je vhodný kartáček, jehož hlavice je široká přibližně 1,3cm a dlouhá 2,5cm.
    • Odpovídající měkkost štětin. Štětiny mohou být "měkké", "středně měkké" nebo "tvrdé". Lidé, kteří používají kartáček s měkkými štětinami, si mohou čistit zuby v blízkosti dásní, aniž by způsobili krvácení.
    • Osvědčení. Zkontrolujte, zda na kartáčku, který jste si vybrali, je osvědčení Americké Dentální Asociace (ADA). Zubní kartáček bez tohoto osvědčení samozřejmě používat můžete, ale určitě je příjemnější vědět, že kartáček, který jste si vybrali, byl schválen odborníky.
    • Manuální nebo elektrický? Na otázku, zda si vybrat manuální či elektrický kartáček, neexistuje špatná odpověď. Pokud oba kartáčky používáte pravidelně, s největší pravděpodobností budete mít zuby zdravé. Pokud se rozhodnete pořídit si elektrický kartáček, ujistěte se, že jste si vybrali oscilační, který je efektivnější v odstraňování plaku.[3]
  2. 2
    Čistěte si zuby pravidelně, nejméně dvakrát denně, abyste je udrželi zdravé. Pravidelné čištění zubů je prevence vzniku zubního kazu a cesta k udržení jejich síly a funkčnosti. Pokud zubům a dásním věnujete odpovídající péči, budou vám sloužit celý život. Čím zdravější zuby máte, tím menší je riziko vzniku zubního kazu a onemocnění dásní. Pokud máte možnost, čistěte si zuby po každém jídle.[4]
    • Kartáček přiložte k zubu pod úhlem 45° směrem k dásni a na povrchu zubu s ním dělejte krouživé pohyby.
    • Při čištění nevyvíjejte přílišnou sílu ani tlak. Nechte štětiny kartáčku, ať se dostanou do mezizubních prostorů.
    • Vyčistěte vnitřní, vnější a kousací plochy všech zubů a ujistěte se, že i rýhy a jamky jsou správně vyčištěné.
    • Obzvlášť pečlivě se věnujte čištění vnitřní strany předních zubů dolní čelisti a vnější strany zadních zubů horní čelisti, protože právě tyto zuby mají povrch, na který se nejsnadněji usazuje zubní kámen.
    • Zuby si čistěte po dobu dvou až tří minut. Po čištění si ústa vždy vypláchněte vodou nebo ústní vodou.
  3. 3
    Každý den používejte zubní niť. Pravidelné a důkladné čištění chrupu zubní nití (alespoň jednou denně), přispívá k prevenci vzniku zubního kazu. Existuje zubní niť nylonová (vícevláknitá) nebo teflonová (jednovláknitá). Přestože teflonová zubní niť se netrhá a proto je o něco dražší, oba typy nití dokáží odstranit ze zubu plak a zbytky potravy.[5]
    • Odtrhněte zhruba 45 cm nitě z dávkovače.
    • Omotejte si niť pevně kolem prostředníčku na každé ruce a naviňte ji tak, aby mezi prsty byl úsek zhruba 2,5cm.
    • Nití vyčistěte nejprve horní zuby, poté spodní.
    • Uchopte niť mezi palec a ukazováček a pomalým pilovitým pohybem ji zaveďte mezi zuby.
    • Nevyvíjejte sílu, abyste si nepoškodili dáseň.
    • V momentě, kdy se niť dotkne dásně, udělejte kolem každého zubu pohyb ve tvaru písmene “C“ a poté s nití pohybujte v prostoru mezi zubem a dásní.
    • Stranu zubu vyčistěte tak, že s nití budete pohybovat od dásně nahoru a dolu.
    • Vždy si niť v prstech převiňte, abyste každý další zub čistili její nepoužitou částí.
    • Nití pečlivě vyčistěte i zadní stranu posledních molárů.
  4. 4
    Používejte škrabku na jazyk. Kromě čištění zubů a používaní zubní nitě můžete použít i škrabku na jazyk, která dutinu ústní pomáhá udržet svěžejší a čistější. Čištění jazyka napomáhá k udržení správné ústní hygieny, jelikož na jazyku se mohou držet mikroorganismy a zbytky potravy. [6]
    • Škrabku přiložte ke kořeni jazyka a táhněte směrem dopředu.
    • I zubní kartáček, který je sice méně účinný než škrabka, může jazyk vyčistit a přispět tím k dokonalé ústní hygieně.
    • Kartáček na jazyk se štětinami dokáže jazyk vyčistit stejně dobře jako škrabka. Existují i zubní kartáčky, které mají na opačné straně hlavice škrabku na jazyk.
  5. 5
    Masírujte si dásně. Masáž dásní zvyšuje jejich prokrvení a tím zajišťuje snadnější přísun živin a kyslíku během odplavování odpadních látek. Masírování dásní prsty napomáhá k uvolňování zbytků potravy.[7]
    • Přiložte ukazováček k dásni a jemnými krouživými pohyby ji stimulujte.
    • Masáž zakončete výplachem úst ústní vodou nebo roztokem slané vody.
    • Masáž dásní může vést k jejich zvýšené citlivosti. Americká parodontologická akademie upozorňuje, že masírování dásní může vést k jejich zvýšené citlivosti z důvodu narušení dásní plakem a zbytky jídla.[8]
  6. 6
    Do své každodenní ústní hygieny zahrňte i přípravky s obsahem fluoridů. Fluorid je volně v přírodě se vyskytující minerál, který pomáhá posílit zubní sklovinu. Dokáže dokonce bojovat i proti zubnímu kazu, který je v počátečním stádiu.[9]
    • Příjem fluoridů můžete zvýšit pitím vody z kohoutku. Spousta společností distribuujících vodu, přidává do vody fluoridy, aby zajistily zubní prevenci svých občanů.[10]
    • Fluoridy můžete aplikovat přímo na zuby. Ačkoliv se fluoridy přidávají do většiny volně prodejných výrobků, větší koncentrace fluoridů se nachází v pastách a ústních vodách, které jsou k dostání pouze v lékárně.[11]
  7. 7
    Dbejte o svůj zubní kartáček. Čištění zubů je nedílnou součástí ústní hygieny, ale abyste se vyhnuli riziku infekce, je důležité udržovat svůj zubní kartáček v čistotě. [12]
    • Pokud je váš zubní kartáček opotřebený nebo roztřepený, měňte ho jednou za tři až čtyři měsíce. Vyměňte ho, i pokud jste prodělali chřipku, angínu nebo podobné onemocnění.
    • Svůj kartáček s nikým nesdílejte. Půjčování zubního kartáčku může v dutině ústní zvýšit riziko infekce. Obzvlášť lidé, kteří mají oslabený imunitní systém nebo infekční onemocnění, by se měli vyvarovat půjčování zubního kartáčku nebo jakýchkoliv jiných dentálních pomůcek.[13]
    • Po každém čištění svůj zubní kartáček opláchněte vodou a odstraňte z něj zbytky zubní pasty a ostatní nečistoty. Kartáček umístěte hlavicí nahoru, aby mohl uschnout. Svůj zubní kartáček uchovávejte odděleně, abyste se vyhnuli riziku kontaminace.[14]
    • Zubní kartáček nepřikrývejte ani nezavírejte do nádob na dlouhou dobu. Pokud kartáček dostatečně neuschne, je zde zvýšené riziko nárůstu mikroorganismů. Uzavíratelné nádoby zvyšují riziko, že se na kartáčku usadí bakterie způsobující infekci.
    Reklama

Část 2 ze 3: Utváření návyků ústní hygieny

  1. 1
    Dodržování správných stravovacích návyků, napomáhá chránit zuby a dásně. Stravujte se zdravě a omezte příjem jídel s vysokým obsahem škrobu a cukru. Jídla s obsahem škrobu a cukru zvyšují kyselost dutiny ústní, která může vaše zuby poškodit.
    • Omezte spotřebu nezdravých nápojů a sladkých a mazlavých jídel. Tyto potraviny se přilepí na zuby a bakterie, které se nachází v dutině ústní, je přemění na kyseliny. Bakterie, kyseliny, zbytky potravy a slina utváří plak, což je základ pro vznik zubního kamene. Kyseliny obsažené v plaku navíc oslabují zubní sklovinu a vytváří v ní eroze.[15]
    • Jezte více ovoce, zeleninu a celozrnné či vícezrnné pečivo.
    • Vypijte sklenici mléka, je to skvělý zdroj vápníku, který je důležitý pro sílu zubních tkání.
    • Ačkoliv byl i vitamin D spojován s prevencí vzniku zubního kazu, nebylo to nikdy prokázáno. Není dobré spoléhat pouze na vitaminové doplňky pro udržení zdravé dutiny ústní.[16]
  2. 2
    Pijte dostatečné množství vody. Pár doušky vody po jídle ze zubů odstraníte zbytky potravy. Kromě jiných pozitivních vlastností vody, tak můžete své zuby chránit před narůstajícím plakem.[17]
  3. 3
    Vyhněte se tabákovým produktům. Kouření cigaret či jiných tabákových výrobků může mít zničující dopad na vaše dásně. Lidé, kteří kouří, jsou náchylnější ke vzniku onemocnění dásní. Pokud kouříte, tento zlozvyk vám může způsobit řadu problémů, od citlivých krvácejících dásní až po bolestivá zranění.[18]
  4. 4
    Zbavte se pálení žáhy a poruch příjmu potravy. Pálení žáhy může způsobit, že se žaludeční kyseliny dostanou do dutiny ústní, kde naruší zubní sklovinu. Stejný proces se odehrává při neléčené bulimii, což je porucha příjmu potravy, při které se po jídle vyvolává zvracení. U obou onemocnění začněte s léčbou dříve, než bude vaše zdraví narušeno.[19]
  5. 5
    Pravidelně si prohlížejte svou dutinu ústní. Pokud víte, jak vaše dutina ústní vypadá, když je vše v pořádku, snadněji pak zpozorujete jakoukoliv změnu či problém, který může nastat. [20]
    • Všímejte si změny barvy včetně skvrn nebo výrůstků. Kontrolujte na svých zubech, zda nejsou ulomené či nezměnily barvu a sledujte přetrvávající bolest či změnu skusu (čelistní uspořádání) nahlaste svému stomatologovi.
    Reklama

Část 3 ze 3: Jak vytěžit maximum z návštěvy stomatologa

  1. 1
    Pravidelně navštěvujte svého stomatologa, který zachytí včas jakékoliv onemocnění dutiny ústní. Svého stomatologa navštěvujte jednou za šest měsíců a nechte si zuby profesionálně vyčistit a vyleštit.[21]
    • Stomatolog pomocí speciálního vybavení odstraní plak a zubní kámen z prostoru nad dásněmi i pod nimi.
    • To zajistí zdraví dásní a na nějaký čas zabrání i rozvoji parodontálních onemocnění.
  2. 2
    Upozorněte svého stomatologa, pokud máte jakékoliv obavy ohledně stavu své dutiny ústní. Zdravotní stav, který nesouvisí s dutinou ústní, může její zdraví ovlivnit, proto vše nahlaste svému stomatologovi:[22]
    • Léčbu rakoviny
    • Těhotenství
    • Onemocnění srdce
    • Nově užívané léky
  3. 3
    Zeptejte se svého stomatologa na pečetění fisur. Pečetění fisur je proces, kdy se na zuby aplikuje materiál, který je chrání před zubním kazem. Tuto variantu lze využít pouze v případě zdravých, kazem nepoškozených zubů.[23]
    • Pečetění fisur je vhodné řešení pro stálé zuby u dětí.
  4. 4
    Na stomatologa nahlížejte jako na svého zdravotního partnera. Otevřeně mu sdělujte své obavy a jakékoliv změny a ptejte se na postup a průběh léčby. Nikdy byste se neměli bát zeptat a "vyzbrojit" se tak informacemi. Následující otázky vám mohou pomoci při komunikaci se stomatologem ohledně jeho služeb a zdraví vaší dutiny ústní.[24]
    • Jakou léčbu doporučujete?
    • Existuje i nějaká alternativní léčba?
    • Jaká je cenová a časová náročnost jednotlivých možností?
    • Je léčba akutní? Co hrozí, pokud se s léčbou nezačne ihned?
    • Lze využít platebních možností jako je pojištění, sleva či splátky?
    Reklama

Tipy

  • Lidé trpící cukrovkou by měli udržovat pod kontrolou svou hladinu cukru. Pokud je potřeba, měli by navštěvovat stomatologa třikrát i vícekrát ročně.
  • Žvýkejte žvýkačky bez cukru. Zvyšují tvorbu slin, které “omývají“ povrch zubu.
  • Pokud používáte párátko, buďte opatrní, protože si jím můžete spíše uškodit než pomoci.
  • Pokud registrujete citlivost, tlak v dásních či jejich krvácení, poraďte se se svým stomatologem o potřebné léčbě, jelikož toto jsou příznaky parodontálních onemocnění, která se bez okamžité léčby mohou rozvinout.
  • Jednou denně můžete žvýkat větvičky stromu margosa, čímž si vyčistíte zuby. Před použitím se ale ujistěte, že větvička je opláchnutá a čistá.
Reklama

O tomto wikiHow

Lékař dentální chirurgie
Spoluautorem tohoto článku je Ken Miyazato, DDS. Dr. Miyazato je zubař v Santa Clara Valley Medical Center v Kalifornii. V roce 2014 dokončil rezidenturu v Lutheran Medical Center.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama