Jak posílit všech pět smyslů

Chcete vnímat svět plně všemi svými smysly? Když budete mít vytříbený čich, chuť, sluch, zrak i dotek, budete si moci užívat všechny zážitky naplno. U většiny lidí se smysly postupem času otupují, ale existují způsoby, jak je opět probudit. V tomto článku se dozvíte, jak na to, abyste si mohli život užívat plnými doušky.

Část 1 ze 5: Čich

  1. 1
    Každý den nasávejte spoustu silných vůní. Když budete praktikovat tzv. „čichovou terapii,“ zapojíte nové receptory v nose a postupně zlepšíte svůj čich.[1] Vyberte si každý den několik silných vůní, které jsou pro vás příjemné a několik minut je nasávejte. Po několika týdnech by váš nos měl být citlivější a vnímat tyto vůně intenzivněji. Když zaznamenáte první rozdíly, začněte to trénovat s více různými vůněmi.
  2. 2
    Popisujte vůně nahlas. Když poznáte nějakou vůni, popište ji nahlas, abyste zlepšili svoji schopnost vnímání. [3] Naučte se mluvit o vůních, které cítíte. Popisujte je nahlas a co nejkonkrétněji, jako když znalec vína mluví o různých charakteristikách vín, které ochutnává.
    • Během dne si všímejte vůní, které cítíte a popisujte je. Popište například všechny nuance vůní vaší večeře: „Cítím zemitou vůni kukuřičných placek, sladkou a zároveň ostrou vůni vepřového masa, čerstvou mýdlovou vůni koriandru a květinovou citrusovou vůni limetky.“
  3. 3
    Zapoťte se! Když si zacvičíte, posílíte tím svůj čich. Zajděte si na procházku, nebo si jděte zaběhat a všímejte si všech vůní, které kolem sebe ucítíte. Je možné, že když se při cvičení zapotíte a zvlhčí se vám nos, podpoří to vaši schopnost vnímat a rozlišovat různé vůně. [4]
  4. 4
    Jezte více zinku. Nedostatek zinku v těle může způsobovat omezení schopnosti vnímat vůně a chutě. [5] Berte zinek ve formě tablet, nebo jezte potraviny bohaté na zinek, jako je jehněčí maso, hovězí maso, lastury, dýňová semena, sezamová semena a ovesné vločky. [6]
  5. 5
    Dejte si pozor na léky, které berete. Některé léky mohou mít jako vedlejší účinek otupení čichu. Léky na Parkinsonovu chorobu, antibiotika a léky na vysoký krevní tlak mohou ovlivnit váš čich. Pokud berete léky, které mají tento vedlejší účinek, poraďte se se svým lékařem a zjistěte, zda by nebylo možné upravit jejich dávkování.[7]
  6. 6
    Začněte léčit své alergie. Ucpané nosní dutiny, ať už jsou způsobeny nachlazením, nebo alergiemi, vám otupí čich. Nachlazení se sice zbavíte, ale pokud trpíte alergiemi v průběhu celého roku, měli byste začít brát léky, které vám dýchací cesty uvolní a umožní vám opět volně dýchat.
  7. 7
    Přestaňte kouřit. Kouření cigaret značně otupuje smysly, zejména tedy čich. Když se vám podaří kouření omezit, nebo s ním úplně přestat, váš čich se brzy značně zlepší. Žvýkací tabák a ostatní tabákové výrobky mají na čich stejně škodlivý vliv. [8]
    Reklama

Část 2 ze 5: Chuť

  1. 1
    Omezte konzumaci cukru a soli. Potraviny plné těchto dvou ingrediencí vám mohou značně poškodit chuť. Maskují totiž jemnější chuti a způsobují necitlivost vůči chuti potravin, které jíte. Když omezíte konzumaci cukru a soli, budete mít ze začátku pocit, že vaše jídlo nemá žádnou chuť, ale po týdnu nebo dvou si začnete všímat i komplexnějších chutí, které vám dříve unikaly.[9]
    • Zkuste omezit množství cukru a soli o třetinu nebo o polovinu, včetně receptů na pečivo a dezerty. Cukr můžete nahradit méně intenzivním sladidlem, jako je například med.
    • Není nutné se vzdávat soli úplně. Trocha soli totiž může chuť jídla vylepšit a zvýraznit. Neměli byste si ale všechna jídla sypat velkým množstvím soli, jinak budete mít chuťové pohárky otupené.
  2. 2
    Vyhýbejte se zpracovaným potravinám. Zpracované potraviny jsou často plné soli a cukru, takže byste se jim měli vyhýbat. Obsahují většinou také spoustu chemikálií a umělých ingrediencí, které vám mohou narušit chuť. Když budete jíst sladkokyselé kuře z fast foodu, domácí verze tohoto jídla vám potom bude připadat planá a bez chuti, protože si zvyknete na chemicky vylepšené chutě omáček a koření. Vytrénujte si své chuťové pohárky tím, že se budete učit vnímat přirozené příchutě a budete se vyhýbat zpracovaným a chemicky upraveným potravinám.
    • Svačiny, jako jsou brambůrky, sladkosti a limonády jsou navrženy tak, aby měly velmi silnou příchuť, která vám v mozku uvolní chemikálie štěstí a podpoří chuť k jídlu. Místo těchto jídel si dávejte domácí popcorn s trochou soli a pepře, nebo si vyrobte domácí limonádu oslazenou čerstvou ovocnou šťávou.
    • Možná nebude snadné ze začátku přejít na přírodní verze potravin, ale nakonec si na to zvyknete a budete schopní si užívat všechny chutě naplno.
  3. 3
    Začněte jíst rozmanitě. Stimulujte své chuťové pohárky tím, že budete jíst mnoho různých potravin. Pokud jíte planá jídla, pravděpodobně se vám chuť brzy otupí. Používejte byliny a koření, které běžně nejíte. Zeleninu nevařte, ale připravujte ji na páře. Vybírejte si potraviny různých barev a konzistencí, abyste ke každému jídlu měli spoustu různých chutí a mohli díky tomu vytrénovat svůj jazyk. [10]
  4. 4
    Jezte více tuku. Tuk vylepšuje chuť každého jídla a zvýrazňuje všechny ostatní příchutě. Vezměte si například misku brokolice na páře: sama o sobě chutná skvěle, ale když ji polejete trochou rozpuštěného másla, je ještě lepší! S tukem to nemusíte přehánět, ale když ho budete při vaření používat, vaše jídlo bude chutnat lépe.
    • Buďte kreativní! Můžete používat máslo, ale také různé oleje, které mají samy o sobě zajímavou chuť. Zkuste olivový olej, sezamový olej, řepkový olej, burákový olej, nebo třeba kokosový olej.
    • Můžete jídla také ozdobit trochou tuku. Zeleninové pokrmy můžete posypat ořechy, nebo k salátům podávat kousky avokáda.
  5. 5
    Vyhýbejte se pokrmům z jednoho hrnce. Jídla, ve kterých se všechny chuti mísí dohromady, vám nepomohou posílit vaše chuťové pohárky. Není snadné rozlišit jednu chuť od druhé a takové pokrmy nakonec často chutnají planě. Mějte všechny chuti v jídle oddělené, abyste posílili svůj smysl pro chuť. .
  6. 6
    Než začnete jíst, přičichněte si k jídlu. Chuť a čich jsou silně propojené – když posílíte jeden z těchto smyslů, posílíte tím i ten druhý. Když budete k jídlu čichat, podpoříte tím také jeho chuť.[11]
  7. 7
    Nepoužívejte tabákové produkty. Tabákové výrobky ovlivňují vaše chuťové pohárky. Kouření cigaret, nebo žvýkání tabáku vaši chuť značně omezí – s tím bohužel nic neuděláte. Pokud chcete posílit své chuťové pohárky, přestaňte kouřit.
    Reklama

Část 3 ze 5: Zrak

  1. 1
    Jezte potraviny, které podpoří váš zrak. Potraviny bohaté na vitamíny A, C a E jsou velmi důležité pro zdravý zrak. Když jich budete jíst dostatek, posílíte tím svůj zrak. Měli byste také jíst potraviny s obsahem beta karotenu, luteinu a zeaxantinu, protože tyto antioxidanty chrání oči před poškození sluncem. [12]
    • Jezte listovou zeleninu, dýně, batáty, mrkve a papriky.
    • Borůvky, hrozny, česnek, cibule a šalotky také obsahují antioxidanty, které chrání oči.
    • Jezte potraviny s obsahem DHA, což je mastná kyselina, která chrání zdraví očí. Patří mezi ně losos, sardinky, treska a makrela.
  2. 2
    Pracujte v dobře osvětleném prostředí. Když budete při práci namáhat oči, může vám to postupem času poškodit zrak. Investujte do kvalitního osvětlení jak doma, tak v práci, abyste si nezničili oči.
  3. 3
    Nezírejte příliš dlouho na obrazovku počítače. Je důležité chodit ven a dívat se do dálky, aby se vaše oči neoslabily tím, že budete zírat stále do obrazovky počítače. Každou hodinu vstaňte a jděte se na chvíli dívat z okna. Několik minut se dívejte na předmět vzdálený alespoň několik kilometrů. Dívejte se na něj tak dlouho, dokud si na tento pohled vaše oči nezvyknou.
  4. 4
    Ujistěte se, že máte oči dobře zvlhčené. Suché oči mohou způsobovat zamlžené vidění. Každý den tedy vypijte alespoň 8 sklenic vody. Pokud nosíte kontaktní čočky, musíte si je pravidelně měnit a důkladně je čistit. Pokud nemáte dostatek vlastních slz, kupte si v lékárně oční kapky, kterými s budete moci oči zvlhčovat.
  5. 5
    Věnujte se očním cvikům. Můžete svůj zrak posílit tím, že budete každý den provádět několik očních cviků. Dělejte je, když budete mít unavené oči a budete si potřebovat odpočinout od toho, co zrovna děláte.
    • Protáčejte oči kolem dokola. Podívejte se nahoru, potom do strany, potom dolů a potom na opačnou stranu. Tento cvik zopakujte desetkrát. [13]
    • Zaměřte se na nějaký předmět. Podržte si ho před obličejem a potom ho pomalu odtahujte dozadu a stále se na něj dívejte. Potom si ho pomalu přibližujte k obličeji a opět se na něj stále soustřeďte. Celý cvik zopakujte desetkrát.
    • Otestujte si své periferní vidění. Stoupněte si čelem ke zdi a dívejte se přímo před sebe. Snažte se periferním viděním vnímat to, co máte po stranách těla. Přibližte se ke zdi a periferním viděním se dívejte do stran. Pokračujte tak dlouho, dokud periferní vidění neztratíte. Opakujte tento cvik vždy jednou za několik dní a velmi brzy se vaše periferní vidění zlepší.
    Reklama

Část 4 ze 5: Sluch

  1. 1
    Pijte červené víno. Červené víno obsahuje resveratrol, což je antioxidant, který u myší prokazatelně zlepšuje sluch. Když si dáte každý den jednu sklenku červeného vína, po nějaké době se vám zlepší sluch. [14]
  2. 2
    Jezte potraviny, které podporují sluch. Potraviny s určitými živinami vám mohou pomoci zlepšit sluch a udržet ho v dobrém stavu co nejdéle. Začněte jíst více následujících potravin:
    • Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako jsou ryby, podporují krevní oběh v uších a tím zlepšují sluch.[15]
    • Potraviny bohaté na zinek, jako je jehněčí maso a sezamová semena, mohou zmírnit záněty ve vnitřním uchu.
    • Jablka obsahují quercetin, což je antioxidant, který pomáhá bojovat proti poškození způsobenému volnými radikály.
  3. 3
    Poslouchejte hudbu. Můžete svůj sluch podpořit tím, že budete poslouchat hudbu na střední hlasitost. Vyberte si hudbu s prvky, které jsou jeden od druhého snadno odlišitelné, abyste se mohli soustředit vždy pouze na zvuk jednoho nástroje. Vnímejte hudbu naplno a snažte se v hlavě rozdělit jednotlivé nástroje a pohyby.
    • Jazz je skvělá hudba pro zlepšení sluchu, protože se muzikanti střídají v sólech, takže se lze věnovat vždy jen jednomu nástroji.
    • Nepouštějte si hudbu příliš hlasitě. Měli byste být schopni při poslechu hudby vést bez problémů rozhovor.
  4. 4
    Vyhýbejte se hlasitým zvukům. Když budete chodit na hlučné koncerty, budete mít postupně stále horší sluch. To samé platí i pro jiné hlasité zvuky, například zvuky na hlučné dálnici, nebo zvuky na stavbě. Pokud musíte trávit čas ve velmi hlučném prostředí, používejte sluchátka, nebo špunty do uší.
    Reklama

Část 5 ze 5: Dotek

  1. 1
    Dívejte se na to, čeho se dotýkáte. Výzkumy prokázaly, že dotek a zrak jsou úzce spojeny, takže když se budete dívat na předmět, kterého se dotýkáte, ucítíte ho pod prsty lépe. Když se budete dotýkat něčeho zajímavého, všímejte si také toho, jak to vypadá.
  2. 2
    Všímejte si toho, jaký pocit máte z věcí, kterých se dotýkáte. Dotek je pravděpodobně smyslem, který bereme nejvíce jako samozřejmost. Když budete pečlivě vnímat to, jak věci cítíte, probudíte tím svůj mozek a podpoříte svůj smysl pro dotek. Začněte si více uvědomovat to, čeho se vaše prsty dotýkají.
    • Když budete nakupovat oblečení, zkoušejte se dotýkat různých látek. Vnímejte rozdíl mezi bavlnou a polyesterem, hedvábím a saténem. Rozhodujte se podle toho, jaký materiál vám bude připadat nejpříjemnější.
    • Dotýkejte se během dne různých textur a věcí. Dotkněte se stromu, kolem kterého budete procházet po cestě do práce, nebo se zastavte a utrhněte si krásnou květinu. Sáhněte si rukama do vlasů a vnímejte chladné dlaždice pod svými chodidly.
    • Uvědomujte si věci, které mění pocity na vaší pleti, například studený vánek, nebo teplo slunce.
  3. 3
    Používejte peeling. Jemná pleť je citlivější, než hrubá pleť. Pokud máte na rukou a na chodidlech puchýře, značně to omezí váš smysl pro dotek. Používejte pemzu nebo jiný peelingový nástroj a zbavte se hrubé kůže. Měli byste také používat hydratační pleťové mléko nebo olej, abyste měli stále jemnou a citlivou pokožku. [16]
  4. 4
    Vnímejte své tělo. Tanec, běh, jóga, masáže a akupunktura vám mohou pomoci se lépe naladit na vaše tělo a zvýšit citlivost na doteky. Když budete v tělesném kontaktu s jinými lidmi, budete také fyzicky vnímavější.[17]
    Reklama

Tipy

  • Přírodní životní styl vám může pomoci posílit v podstatě všechny smysly. Když budete trávit více času v přírodě a budete jíst zdravě, podpoříte tím funkci svých smyslů. Naučte se jednat opatrněji, zpomalte a všímejte si všeho okolo sebe. Brzy díky tomu budete vnímavější a vaše smysly se zbystří.
  • Po cestě do školy nebo do práce se dívejte na místa, na která byste se běžně nedívali. Umožní vám to lépe vnímat své okolí.
  • Meditujte. Když si vyčistíte mysl, nebudete ji mít plnou zbytečných myšlenek a budete si lépe všímat svých smyslů a spirituality.
  • Pokud tyto tipy u vás nefungují, není možné je vyzkoušet, nebo jsou pro vás nebezpečné, vyhněte se jim.


Reklama

Varování

  • Pokud tyto tipy u vás nefungují, není možné je vyzkoušet, nebo jsou pro vás nebezpečné, vyhněte se jim.
Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama