Jak pomoci někomu, kdo má nízké sebevědomí

Sebevědomí, neboli to, jak vidíme sami sebe, je jen jedna ze součástí našeho emocionálního profilu. Pokud máte vysoké sebevědomí, jistě je pro vás těžké vidět, že někdo z vašich přátel nebo blízkých trpí jeho nedostatkem. Není sice možné zajistit, aby ze sebe ostatní lidé měli lepší pocit, ale můžete jim nabídnout podporu a pomoci jim budovat pozitivní sebevědomí.

Část 1 ze 3: Nabídněte podporu

  1. 1
    Buďte dobrým přítelem. Skutečný přítel může fungovat podobně jako psycholog, protože může toho druhého vyslechnout a mluvit s ním naprosto upřímně. [1] Není snadné udržovat vztah s emocionálně nestabilní osobou, ale pamatujte si, že jde (snad) pouze o přechodný stav a že váš kamarád pracuje na tom, aby se v tomto ohledu zlepšil.
    • Snažte se se svým kamarádem trávit hodně času. Lidé s nízkým sebevědomím často nevyvíjejí snahu vídat se s lidmi, takže budete muset většinu činností plánovat vy.
    • Naslouchejte svému kamarádovi a při rozhovoru se mu dívejte do očí.[2] Když mu dáte najevo, že vám na něm záleží, mohlo by mu to pomoci získat vyšší sebevědomí. [3]
  2. 2
    Neříkejte tomu druhému, jak by měl přemýšlet. Mohli byste tím zavinit, že by se na vás naštval. Nesnažte se mu pomoci tím, že mu budete říkat, jak by se měl chovat, nebo co by si měl myslet. [4] Raději ho podporujte v tom, aby byl takový, jaký skutečně je a jděte mu správným příkladem. Ukažte mu, jak vypadá zdravé sebevědomí.
    • Pokud se budete pokoušet odporovat negativitě toho druhého, nemuselo by se vám to vyplatit. Když ten druhý například řekne: „Mám pocit, že jsem hloupý,“ neměli byste mu říkat: „Ne, nejsi, jsi velmi chytrý.“
    • Řekněte například něco jako: „Je mi líto, že se tak cítíš. Proč máš takový pocit?“ Tímto způsobem můžete přejít k produktivnějšímu rozhovoru. [5]
  3. 3
    Věnujte se společně dobrovolnické práci. Lidé, kteří mají nízké sebevědomí často zjišťují, že když pomáhají ostatním lidem, mají ze sebe lepší pocit. Můžete posílit sebevědomí svého kamaráda tím, že s ním budete dělat dobrovolnickou práci. [6]
  4. 4
    Poskytněte kamarádovi rameno k vyplakání. Pokud si chce váš kamarád promluvit o svých pocitech nebo o příčině svého nízkého sebevědomí, nejlepší je vyslechnout ho a nechat ho své problémy zpracovat. Když někdo najde příčinu svého nedostatku sebevědomí, často si uvědomí, že jeho negativní pocity pochází zvnějšku. [7]
  5. 5
    Navrhněte kamarádovi modifikaci vnitřního hlasu. Zeptejte se svého kamaráda, co mu říká jeho vnitřní hlas. Pravděpodobně zjistíte, že o sobě smýšlí pouze negativně.[8] Snažte se kamaráda naučit pozitivnějšímu myšlení – řekněte mu, aby zastavoval své negativní myšlenky a dělal z nich pozitivní myšlenky.
    • Vnitřní hlas vašemu kamarádovi může například říkat: „Každý vztah vždycky pokazím.“ Navrhněte mu, aby si místo toho říkal: „Dělám vše pro to, abych měl zdravý vztah. Budu pracovat na tom, abych zlepšil své komunikační dovednosti.“
    • Být pozitivní neznamená být dokonalý.
  6. 6
    Opatrně kamarádovi navrhněte terapii. Pokud máte pocit, že má váš kamarád větší problémy, než s jakými mu můžete sami pomoci, zkuste mu navrhnout, aby si našel psychologa. Jak kognitivně-behaviorální terapie, [9] tak psychodynamická terapie[10] mohou pomoci lidem s nízkým sebevědomím.
    • K tomuto rozhovoru byste měli přistupovat velmi opatrně. Dejte si pozor, abyste kamaráda nenaštvali, nebo aby si nemyslel, že máte pocit, že je šílený.
    • Pokud jste sami někdy chodili k psychologovi, řekněte kamarádovi, jak moc vám to pomohlo.
    • Nebuďte zklamaní, když kamarád váš návrh ihned odmítne. Možná jste mu alespoň nasadili brouka do hlavy – třeba se nakonec rozhodne vyhledat pomoc psychologa.
    Reklama

Část 2 ze 3: Budování zdravého sebevědomí

  1. 1
    Travte s kamarádem dostatek času. Když lidé s nízkým sebevědomím tráví čas s lidmi, kteří mají vyšší sebevědomí, může jim to pomoci. Když budete kamarádovi projevovat své sebevědomí, můžete mu jít dobrým příkladem.
    • Musíte si ovšem uvědomit, že lidé s nízkým sebevědomím často nejsou ochotní trávit čas s jinými lidmi, takže budete muset sami převzít iniciativu.
  2. 2
    Stanovujte si cíle a riskujte. Lidé s nízkým sebevědomím často nechtějí riskovat a nechtějí si stanovovat cíle, protože mají strach z neúspěchu. [11] Když si budete sami stanovovat cíle a budete podstupovat rizika, projevíte tím zdravý přístup k životu. Pokud to bude možné, proberte své myšlenky s kamarádem, který má nízké sebevědomí. Můžete mu zdůraznit zejména následující věci:
    • Jaký cíl si stanovujete a proč
    • Co uděláte, až svého cíle dosáhnete
    • Jak se budete cítit, když svého cíle nedosáhnete (např. Budu se snažit ze všech sil a když to nevyje, poučím se a zkusím to jinak)
    • Možné důsledky podstoupení rizika
    • Jaký pocit budete mít z každého z těchto důsledků
  3. 3
    Vyjadřujte svůj vnitřní hlas. Všichni lidé mají vnitřní hlasy a někdy není snadné určit, zda je váš vnitřní hlas abnormální, protože ho nemáte s čím srovnat. Když si promluvíte s člověkem, který trpí nízkým sebevědomím a povyprávíte mu, jak smýšlíte sami o sobě, můžete mu tím pomoci vybudovat si pozitivnější vnitřní hlas. [12]
    • Řekněte kamarádovi, že i když věci nevycházejí tak, jak byste si představovali, nikdy se neobviňujete ani neponižujete.
    • Dejte kamarádovi najevo, že si nemyslíte, že vás ostatní lidé odsuzují nebo si o vás myslí špatné věci.
    • Vysvětlete kamarádovi, že se chválíte za své úspěchy a že být na sebe pyšný neznamená chovat se arogantně.
    • Vytvořte si vnitřní hlas, který vás podporuje tak, jak by vás podporoval dobrý přítel a který se k vám nebude chovat tak zle, jak byste se sami k nikomu nechovali.
  4. 4
    Vysvětlete kamarádovi, že nejste dokonalí. Člověku s nízkým sebevědomím může sebejistý člověk připadat dokonalý. Lidé, kteří mají nízké sebevědomí, jsou velmi sebekritičtí a když se srovnávají s ostatními, vybírají si své nejhorší aspekty a srovnávají je s těmi nejlepšími aspekty ostatních lidí. Vysvětlete svému kamarádovi, že nejste a ani nechcete být dokonalí a že máte sami sebe rádi. Může mu to pomoci vylepšit jeho sebevědomí.
  5. 5
    Ukažte svému kamarádovi, že přijímáte sami sebe. Pomocí svých slov a činům dejte kamarádovi najevo, že se akceptujete takoví, jací jste. I když máte cíle a ambice, jste sami se sebou spokojení.
    • Používejte pozitivní fráze, jako například: „Jsem dobrý v...“ nebo „Doufám, že se zlepším v...“ „Akceptuji své...“ a „Je mi dobře, když...“
  6. 6
    Vysvětlete kamarádovi své cíle. Když člověku s nízkým sebevědomím ukážete, že máte oblasti, ve kterých se chcete zlepšit, ale že to pro vás neznamená, že jste slabí, pomůže mu to uvědomit si, že musí sám sebe hodnotit mírněji.[13]
    • Zatímco člověk s nízkým sebevědomím si může říkat. „Jsem k ničemu, protože jsem si ještě nenašel práci,“ můžete mu ukázat, že lepší přístup je: „Jsem skvělý zaměstnanec a pracuji na tom, abych si našel práci, která mi bude vyhovovat.“
    • Místo toho, abyste si říkali: „Jsem beznadějný nepořádník,“ si říkejte „Větší věci mi jdou lépe, než detaily, ale pracuji na tom, abych byl pořádnější a zlepšil se v této oblasti.“
    Reklama

Část 3 ze 3: Porozumějte nízkému sebevědomí

  1. 1
    Uvědomte si, že možná nebudete schopni svému kamarádovi pomoci. Sebevědomí je osobní záležitostí a lidé, kteří mají nízké sebevědomí, si musejí pomoci sami. Můžete svého kamaráda podporovat a povzbuzovat, ale jeho sebevědomí sami nezvýšíte.
  2. 2
    Rozpoznejte příznaky nízkého sebevědomí. Když poznáte příznaky nízkého sebevědomí, budete moci svým blízkým pomoci. Dávejte si pozor zejména na následující příznaky:[14]
    • Neustálé negativní poznámky o své osobě
    • Pocit, že cokoli menšího, než dokonalost, je nepřijatelné
    • Úzkost nebo panika při seznamování s novými lidmi
    • Vzdávání snů a cílů beze snahy
    • Extrémní urážlivost a obranné chování
    • Předpoklad, že si o mně ostatní myslí jen samé špatné věci
  3. 3
    Zeptejte se svého kamaráda na jeho vnitřní myšlenky. Určující charakteristikou nízkého sebevědomí je přítomnost vnitřního hlasu, který nám říká, že nejsme dost dobří, že si o nás ostatní lidé myslí špatné věci a že když nejsme dokonalí, za nic nestojíme. Pokud se váš kamarád takto cítí, je pravděpodobné, že má velmi nízké sebevědomí.
  4. 4
    Zasáhněte dříve, než se problémy vašeho kamaráda zhorší. Uvědomujte si, že se nízké sebevědomí může ještě více snížit, když se neřeší. Pokud máte pocit, že váš kamarád potřebuje pomoci, měli byste mu to říct co nejdříve. Lidé, u kterých problémy se sebevědomím eskalují, mají větší sklony k:[15]
    • Tolerování násilnických vztahů
    • Šikanování a ponižování ostatních lidí
    • Vzdávání svých snů a cílů
    • Zanedbávání osobní hygieny
    • Sebedestruktivnímu chování
    Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC, MS. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama