Jak přirozeně snížit hladinu CPK

Spoluautor Luba Lee, FNP-BC

Kreatinfosfokináza neboli kreatinkináza (CPK) je důležitý bílkovinný enzym, který se nachází v různých svalech a orgánech v těle, například v kosterním svalstvu, v mozku a v srdci. Hraje důležitou roli v metabolismu, ale když se jeho hladina zvýší, může to znamenat, že trpíte nějakou nemocí nervů nebo svalů (nebo neurosvalovou poruchou). Pokud chcete snížit hladinu CPK, musíte zmírnit riziko srdečních onemocnění, poškození svalů a dalších nemocí.

Metoda 1 z 4:
Přírodní metody léčby
Editovat

  1. 1
    Některé potraviny a živiny mohou snížit riziko rozvoje určitých onemocnění. Tyto potraviny, byliny a vitamíny vám mohou pomoci předcházet nemocem, které vedou ke zvýšené hladině CPK.
  2. 2
    Jezte potraviny, které prokazatelně snižují hladinu cholesterolu. Potraviny, které snižují hladinu cholesterolu vám mohou pomoci vyhnout se srdečním onemocněním. Srdeční onemocnění jsou jednou z nejčastějších příčin zvýšené hladiny CPK, takže když si budete dávat pozor na srdeční onemocnění, budete mít nižší hladinu tohoto enzymu. [1]
    • Zkuste čínskou kvasnicovou rýži: když budete pravidelně jíst tuto přírodní rýži, pomůže vám to udržet si správnou hladinu cholesterolu v krvi.
    • Jezte vlašské ořechy a mandle: když budete denně jíst tyto ořechy, sníží se vám hladina nezdravého LDL cholesterolu.
    • Každý týden snězte dva nebo tři artyčoky: artyčokové listy pomáhají tělu zpracovávat a uvolňovat cholesterol, takže pomáhají snižovat jeho hladinu.
    • Jezte potraviny bohaté na rozpustnou vlákninu: ovesné vločky, luštěniny, švestky, jablka, mrkve a brokolice udrží vaše zažívání v dobrém stavu a zabrání přílišné absorpci cholesterolu. Když budete jíst 10g rozpustné vlákniny denně, sníží se vám hladina LDL cholesterolu o 5%.
  3. 3
    Jezte více česneku. Česnek podporuje zdraví srdce. Také snižuje hladinu cholesterolu, takže brání ucpávání tepen. Česnek obsahuje alicin, což je látka, která pomáhá bojovat proti mnoha různým onemocněním. [2]
    • Můžete jíst jeden stroužek česneku denně. Pokud vám čerstvý česnek nechutná, můžete ho brát ve formě tablet, které koupíte v lékárně.
  4. 4
    Berte ginkgo biloba: ginkgo biloba je rostlina, která obsahuje látky, které vám pomohou udržet si zdravé srdce. Ginkgo biloba pomáhá čistit cévy v srdci, takže předchází blokacím, které by mohly způsobit různá srdeční onemocnění.
    • Tablety ginkgo biloba seženete ve většině lékáren a obchodů se zdravou výživou.
  5. 5
    Pijte čaj z indického ženšenu s mlékem. Tato bylina má antioxidační vlastnosti a snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu. Kromě toho také pomáhá léčit nemoci štítné žlázy – což jsou všechno poruchy, které zvyšují hladinu CPK.
    • Rozmíchejte si lžičku indického ženšenu v šálku mléka a vypijte tuto směs před spaním.
  6. 6
    Začněte jíst více vitamínu C. Vitamín C je antioxidant, který udržuje imunitní systém v chodu a je důležitý také pro zdravé srdce. Zdravé srdce znamená zdravou hladinu CPK. Měli byste jíst alespoň 45 mg vitamínu C denně. [3]
    • Můžete brát vitamín C ve formě tablet, nebo můžete jíst pomeranče, citrony a jahody.
  7. 7
    Berte vitamín A, nebo jezte batáty. Stejně jako vitamín C i vitamín A udržuje srdce zdravé. Batáty obsahují spoustu vitamínu A, takže byste je měli jíst co nejčastěji. Můžete vitamín A brát ve formě tablet, nebo si koupit multivitaminové tablety, které vám dodají jeho denní dávku.
  8. 8
    Jezte dostatek hořčíku. Nedostatek hořčíku způsobuje svalové křeče a také zvyšuje hladinu CPK. Snažte se jíst alespoň 50 g hořčíku denně. Můžete ho brát ve formě doplňku stravy, nebo můžete jíst potraviny, které ho obsahují, například dýně, banány, řepu, špenát a další listovou zeleninu.
  9. 9
    Pijte více zeleného čaje. Zelený čaj má spoustu prospěšných účinků, ale pro lidi se zvýšenou hladinou CPK je nejdůležitější to, že efektivně snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Studie provedená v Brazílii zjistila, že lidé, kteří každý den brali kapsle s extraktem ze zeleného čaje, měli o 4.5% nižší hladinu krevního cholesterolu. [4]
    • Můžete brát kapsle se zeleným čajem, nebo si každý den můžete dát jeden nebo dva šálky sypaného zeleného čaje.
    Advertisement

Metoda 2 z 4:
Změna stravování
Editovat

  1. 1
    Zkuste středomořskou dietu. Středomořská dieta je zdravý typ stravování, který udržuje také zdravé svaly. Jíte při ní pět malých jídel denně (namísto třech velkých jídel). Také se při ní používá olivový olej místo másla. Olivový olej je nenasycený tuk (který je pro tělo zdravější). [5] Jídla se většinou skládají z následujících potravin:
    • Jedna porce libového masa, nebo ryb, celozrnných obilovin, čerstvého ovoce, zeleniny, ořechů a luštěnin.
    • Při tomto typu stravování byste se měli snažit omezit množství tučného masa a sacharidů.
  2. 2
    Jezte dostatek omega-3 a omega-6. Nenechejte se zmást slovem „mastný“ – omega-3 a omega-6 jsou mastné kyseliny, které jsou nezbytně nutné pro zdravé tělo. Tyto dvě živiny společně udržují zdravé svaly. Když budete mít silné svaly, snížíte tím riziko jejich přetížení při cvičení, což znamená, že také snížíte hladinu CPK.
    • Omega-3 najdete v rybách, jako jsou sardinky, ančovičky a losos, ve vejcích, v mléce a mléčných produktech, ve lněných semenech a v ořechách.
    • Omega-6 najdete ve vejcích, v avokádech, ořechách, celozrnném chlebu a v rostlinných olejích.
  3. 3
    Omezte množství tuku a soli, které konzumujete. Jak jsme zmínili výše, krevní tlak a srdeční onemocnění mohou způsobit zvýšení hladiny CPK. Krevní tlak si můžete snížit tím, že omezíte množství soli, které jíte na zhruba 1500 mg denně. Mastné potraviny většinou obsahují spoustu soli a vedou k obezitě, která také způsobuje vážné zdravotní problémy. Držte se nízkotučných mléčných produktů, abyste si udrželi zdravou váhu a zdravé srdce. [6]
    • Jezte netučné mléčné produkty, jako je odtučněné mléko, nízkotučný jogurt a nízkotučný sýr.
    • Vyhýbejte se tučným potravinám, jako je máslo, omáčky a sádlo.
  4. 4
    Nejezte příliš mnoho bílkovin. Když budete mít příliš mnoho svalové hmoty, může vám to zvýšit hladinu CPK v krvi. Protože strava s velkým množstvím bílkovin přispívá k tvorbě svalové hmoty, neměli byste to s proteiny přehánět. Zároveň byste ovšem neměli bílkoviny ze svého jídelníčku vyřazovat. Když přestanete jíst bílkoviny, začnete ztrácet svalovou hmotu, protože se tělo bude snažit získat bílkoviny ze svalů. Ztráta svalové hmoty způsobuje rozpad svalů, což zvyšuje hladinu CPK. [7]
    • Mezi potraviny s vysokým obsahem bílkovin patří: hovězí maso, vepřové maso, kuřecí a krůtí maso, ryby, sýry, vejce, tofu, fazole, mléko, jogurt, ořechy a semena.
    • Aktuálně doporučovaná denní dávka bílkovin je 46 gramů pro dospělé ženy ve věku 19-70 let a 56 gramů pro dospělé muže mezi 19 a 70 lety. Mladší chlapci by měli jíst 52 g bílkovin denně a mladší dívky by měly jíst 46 g bílkovin denně.
  5. 5
    Vyřaďte ze svého jídelníčku alkohol. Dalším důvodem zvýšené hladiny CPK je konzumace alkoholu. Platí to zejména v případě, že vypijete velké množství alkoholu za krátkou dobu. Alkohol zvyšuje hladinu CPK tím, že ovlivňuje svalovou tkáň. Po konzumaci alkoholu vzniká tlak na svaly, protože musejí zpracovat všechny jedy, které alkohol do těla dostal.
    Advertisement

Metoda 3 z 4:
Regulace tělesné aktivity
Editovat

  1. 1
    Zvýšená hladina CPK je spojována s intenzivním cvičením. Další běžnou příčinou zvýšené hladiny CPK je velmi intenzivní cvičení. Všechny formy cvičení (aerobní cvičení, protahování i posilování) mohou způsobit zvýšenou hladinu CPK v krvi, protože jsou svaly pod tlakem a zrychluje se metabolismus.[8]
    • Cvičení zahrnující posilování a běh z kopce zvyšují hladinu CPK v krvi nejvíce.
  2. 2
    Pět dní před plánovaným testem hladiny CPK se vyhněte intenzivnímu cvičení. Intenzivní cvičení je běžnou příčinou falešně pozitivních výsledků u těchto testů. Proto byste pět dní před tímto testem neměli intenzivně cvičit, abyste měli jistotu, že vám test nepřinese falešně pozitivní výsledky. [9]
  3. 3
    Před intenzivním cvičením se vždy důkladně zahřejte a připravte. Pokud cvičíte intenzivně a v intervalech, měli byste se před cvičením vždy důkladně zahřát. Když si zahřejete svaly protahováním a méně intenzivním cvičením, jako je například několik minut běhu, nebo jízda na kole, protáhnete je a uvolníte je, takže se vyhnete zraněním (i těm menším) během intenzivního cvičení. [10] Mezi vhodné možnosti zahřátí patří:
    • Pomalý běh nebo jízda na kole, které vám zrychlí tep a připraví vás na intenzivnější cvičení.
    • Zvedání lehkých činek, které vám rozproudí krev a dostane ji do svalů, takže vás připraví na zvedání těžších činek.
  4. 4
    Snižte si krevní tlak tím, že se zbavíte stresu. Hladina stresu může mít nepříznivý dopad na vaše fyzické zdraví, protože vám může zvýšit krevní tlak. Když budete mít vysoký krevní tlak, budete mít větší riziko zvýšené hladiny CPK. Proto je velmi důležité, abyste byli co nejklidnější. [11]
    • Zkuste meditaci nebo jógu. Obě tyto praktiky vám pomohou uvolnit se, protože vás naučí správně dýchat a soustředit se na přítomný okamžik, místo na všechny věci, které vám způsobují starosti.
    • Zkuste mučenku, kozlík lékařský, nebo citronovou trávu. Tyto byliny vás mohou zklidnit a umožnit vám cítit se uvolněněji.
    Advertisement

Metoda 4 z 4:
Vyhýbejte se některým lékům
Editovat

  1. 1
    Statiny mohou zvýšit vaši hladinu CPK. Statiny jsou léky, které efektivně snižují krevní cholesterol, ale jedním z jejich vedlejších účinků je rozpad svalové tkáně způsobený záněty. Kvůli tomuto mechanismu tyto léky mohou zvyšovat hladinu CPK v krvi. Mezi příklady těchto léků patří:[12]:
    • Simvastatin, atorvastatin a rosuvastatin.
  2. 2
    I některé další léky mohou zvyšovat hladinu CPK. Pokud berete některé z níže uvedených léků, je možné, že u vás způsobují zvýšenou hladinu CPK. Měli byste se poradit se svým lékařem a nechat si předepsat jiné léky. Mezi léky zvyšující hladinu CPK patří: [13]:
    • Amphotericin B (protiplísňový lék).
    • Ampicillin (antibakteriální lék).
    • Některá anestetika
    • Antikoagulanty jako je aspirin, heparin a warfarin.
    • Dexamethason (steroid).
    • Clofibrate (další lék proti vysokému cholesterolu).
    • Furosemid (diuretikum).
    • Morfin (lék proti bolesti).
  3. 3
    Požádejte svého lékaře, aby vám předepsal jiný lék. Pokud berete některý z výše uvedených léků a trpíte zvýšenou hladinou CPK, měli byste svého lékaře požádat, aby vám předepsal nějaký jiný lék. Můžete svému lékaři říct, že máte zvýšenou hladinu CPK a zeptat se ho, zda by bylo možné nahradit vaše léky nějakými vhodnějšími léky. [14]
    • Pokud nebude možné léky vyměnit za jiné, lékař bude schopen vám pomoci nalézt jiný způsob, jak snížit hladinu CPK.
    Advertisement

TipyEditovat

  • Pokud chcete mít zdravou hladinu CPK, musíte mít zdravé také celé tělo, zejména srdce a svaly.

VarováníEditovat

  • Pokud máte obavy ze své hladiny CPK a bojíte se, že by mohla být známkou srdečního onemocnění, ihned se poraďte se svým lékařem.
  1. http://www.medicalhealthtests.com/askquestion/29/what-is-the-significance-of-a-slightly-elevated-cr.html
  2. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000110.htm
  3. Cabaniss, C.D. Creatine Kinase. In: H.W. Walker HK, Hurst JW. Clinical Methods: The history, Physical, and Laboratory Examinations. Boston: Butterworths; 1990:32.
  4. Morandi L, Angelini C, Prelle A, Pini A, Grassi B, Bernardi G. High plasma creatine kinase: review of the literature and proposal for a diagnostic algorithm. Neurol Sci. Nov 2006;27(5):303-11.
  5. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 20. Accessed 21 April 2014. http://www.ars.usda.gov/Services/docs.htm?docid=8964

ReferenceEditovat

  1. .www.naturalnews.com/035653_statin_drugs_natural_remedies_cholesterol.html#ixzz2zxiERGjZ
  2. http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-300-GARLIC.aspx?activeIngredientId=300&activeIngredientName=GARLIC
  3. http://www.medicalhealthtests.com/askquestion/29/what-is-the-significance-of-a-slightly-elevated-cr.html
  4. http://www.thebody.com/Forums/AIDS/Nutrition/Q216234.html
  5. . http://www.thebody.com/Forums/AIDS/Nutrition/Q216234.html
  6. www.naturalnews.com/035653_statin_drugs_natural_remedies_cholesterol.html#ixzz2zxiERGjZ
  7. Morandi L, Angelini C, Prelle A, Pini A, Grassi B, Bernardi G. High plasma creatine kinase: review of the literature and proposal for a diagnostic algorithm. Neurol Sci. Nov 2006;27(5):303-11.
  8. Cabaniss, C.D. Creatine Kinase. In: H.W. Walker HK, Hurst JW,. Clinical Methods: The history, Physical, and Laboratory Examinations. Boston: Butterworths; 1990:32.
  9. . http://emedicine.medscape.com/article/2074023-overview#aw2aab6b3
  1. http://www.medicalhealthtests.com/askquestion/29/what-is-the-significance-of-a-slightly-elevated-cr.html
  2. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000110.htm
  3. Cabaniss, C.D. Creatine Kinase. In: H.W. Walker HK, Hurst JW. Clinical Methods: The history, Physical, and Laboratory Examinations. Boston: Butterworths; 1990:32.
  4. Morandi L, Angelini C, Prelle A, Pini A, Grassi B, Bernardi G. High plasma creatine kinase: review of the literature and proposal for a diagnostic algorithm. Neurol Sci. Nov 2006;27(5):303-11.
  5. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 20. Accessed 21 April 2014. http://www.ars.usda.gov/Services/docs.htm?docid=8964

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne