Jak připravit restovanou zeleninu

Restování je snadný způsob přípravy jídla. Pokud máte pánev a trochu toho správného oleje, můžete experimentovat s různými zeleninovými směsmi. Přidejte trochu tofu, kuřecího nebo hovězího masa a doplňte jídlo nějakou omáčkou nebo kořením. Pokud se chcete naučit restovat zeleninu, v tomto článku se dozvíte, jak na to.

Metoda 1 z 4:
Připravte si všechny přísady

  1. 1
    Vyberte si zeleninu, kterou budete chtít použít. Můžete použít jakoukoli kombinaci zeleniny, která vás napadne. Snažte se vybrat různé druhy zeleniny, které se budou lišit barvou, tvarem a chutí. Můžete použít čerstvou nebo mraženou zeleninu, ale ne zeleninu z konzervy, protože s ní by jídlo nemělo správnou konzistenci. Připravte si jeden a půl šálku zeleniny na každou porci. Zkuste použít všechny následující ingredience a přidat i některé, které zde nemáme:
    • Paprika
    • Lusky cukrového hrachu
    • Mrkev
    • Vodní kaštany
    • Červené nebo bílé zelí
    • Brokolice
    • Lilek
    • Cibule
    • Houbu shiitake
  2. 2
    Nejprve zeleninu omyjte a osušte. Čerstvou zeleninu byste před vařením měli opláchnout pod tekoucí vodou. Pokud máte zeleninu z konzervy, nechejte z ní vytéct všechnu vodu. Potom zeleninu osušte papírovými utěrkami. Když dáte do pánve mokrou zeleninu, začne se místo smažení dusit a příliš změkne.
    • Mraženou zeleninu nemusíte rozmrazovat, pokud je již na malé kousky, ale je dobré z ní odstranit větší krystaly ledu a v rámci možností ji osušit. [1]
  3. 3
    Nakrájejte zeleninu na malé kousky. Je důležité orestovat všechny přísady co nejrychleji a rovnoměrně. Velikost a tloušťka každého kousku zeleniny je důležitá – musíte zajistit, aby se zelenina orestovala, ale aby úplně nezměkla.
    • Každý druh zeleniny si dejte na jednu hromádku. Některé druhy zeleniny se vaří kratší dobu, než jiné, takže je na pánev budete muset přidávat postupně.
    • Zeleninu, která se vaří déle, nakrájejte na menší kousky, které se stihnou uvařit. Například brambory, mrkve a další škrobnaté druhy zeleniny se vaří déle, než žampiony nebo lilek.
  4. 4
    Připravte si aromatické koření. Česnek, zázvor, nebo chili papričky vám pomohou dodat jídlu chuť. Bude vám stačit jen trocha koření. Pokud chcete dát do jídla česnek, cibuli, nebo zázvor, nezapomeňte je nejprve oloupat.
    • Nakrájejte aromatická koření na malé kousky, aby se jejich chuť dostala do celého jídla.
    • Pokud vaříte pro dva, přidejte do jídla jeden stroužek česneku, 1 cm čerstvě nasekaného zázvoru a jednu malou nasekanou chili papričku. [2]
  5. 5
    Připravte si maso nebo jiný druh bílkoviny. Restovaná zelenina je skvělá i samotná, ale pokud chcete, aby jídlo obsahovalo nějaké bílkoviny, přidejte do něho tofu, nebo nějaké maso. Maso si připravte následovně:
    • Nakrájejte ho na malé tenké kousky. Silnější kousky masa se nestihnou uvařit. Pokud chcete do jídla přidávat i maso, musíte si dát pozor, abyste ho dovařili.
    • Tofu nakrájejte na malé kousky. Vyberte si pevnější tofu, které se v pánvi nerozdrobí.
    Advertisement

Metoda 2 z 4:
Vyberte si omáčku

  1. 1
    Připravte si omáčku teriyaki. Tato sladká omáčka se často přidává k restované zelenině. Můžete si ji koupit, nebo si ji namíchat sami. Zde je recept na omáčku teriyaki pro dva lidi:
    • V kastrolu si smíchejte půl šálku sójové omáčky, čtvrt šálku vody, lžíci rýžového vína a dvě lžíce hnědého cukru.
    • Zahřejte tuto směs a nechejte ji chvíli vařit, aby zhoustla a cukr se rozpustil.
    • Ochuťte omáčku solí a pepřem.
  2. 2
    Smíchejte si bílé víno se sójovou omáčkou. Tato jednoduchá omáčka dodá vaší zelenině skvělou příchuť. Budete potřebovat skutečně jen trochu sójové omáčky a bílého vína. Pokud víno nemáte, můžete použít suché sherry. Omáčku ochuťte solí a pepřem.
  3. 3
    Připravte si burákovou omáčku. Buráková omáčka dodá jídlu jedinečnou chuť. Často ji nabízejí v restauracích, ale můžete si ji snadno připravit i sami.
    • Smíchejte si půl šálku burákového másla, dvě lžíce vody, jednu lžíci limetkové šťávy, jednu lžíci sójové omáčky a jednu lžíci hnědého cukru.
    • Přidejte stroužek nasekaného česneku, několik kapek sezamového oleje, nebo sušené papričky.
    • Nechejte směs odpočívat v lednici přes noc, aby se všechny chuti spojily.
  4. 4
    Ochuťte zeleninu vývarem. Pokud chcete jemnější chuť, použijte kuřecí nebo zeleninový vývar. Můžete ho udělat ze sójové omáčky, abyste získali plnější chuť a okořenit ho bylinkami a kořením. [3]
    • Přidejte do vývaru lžíci cukru a lžíci vinného octa.
    • Pokud chcete jídlu dodat silnou chuť, smíchejte vývar s citronovou šťávou.
    Advertisement

Metoda 3 z 4:
Jak uvařit restovanou zeleninu

  1. 1
    Zahřejte si pánev na plotně. Zatím na ni nedávejte žádný olej. Pokud nemáte pánev wok, použijte těžkou pánev s vysokými stranami. Tento typ pánve bude bohatě stačit na to, abyste mohli zeleninu míchat a nerozsypali ji okolo.
    • Dejte pozor, aby se pánev nepřehřála, jinak by mohla začít hořet, až byste na ni přidali olej. Nejlepší teplotu pánev má, když se z ní kapka vody odpaří během dvou vteřin. [4]
    • Pokud máte digestoř, zapněte si ji. Otevřete také okna a dveře, protože zelenina může začít doutnat.
  2. 2
    Přidejte dvě nebo tři lžíce oleje. Použijte olej, který můžete zahřát na vysokou teplotu. Arašídový, řepkový, kukuřičný, slunečnicový a rýžový olej jsou nejlepší. Nepoužívejte panenský olivový olej, sezamový olej, ani máslo – tyto oleje mají nízký bod varu. [5]
    • Zatřeste pánví, aby se olej rozlil po celém povrchu. Měl by snadno stékat po dnu pánve.
    • Pokud se olej roztéká příliš pomalu, pánev nebyla dostatečně zahřátá. Zahřívejte ji tak dlouho, dokud se olej nezačne dělit na kapičky. Když nepočkáte dost dlouho, zelenina nebude křupavá, ale mokrá.
  3. 3
    Jakmile olej začne mírně doutnat, přidejte do pánve aromatickou zeleninu. [6] Když olej bude velmi jemně doutnat, přidejte na pánev první přísady. Pokud nevychytáte ten správný moment, nic se neděje – jistě poznáte, kdy olej začne doutnat. V tuto chvíli byste na pánev měli dát česnek, zázvor a chili papričky.
    • Rychle všechny přísady promíchejte dřevěnou vařečkou, nebo je pohazujte v oleji.
    • Aromatickou zeleninu restujte asi 30 vteřin a potom začněte přidávat další přísady a maso. Nečekejte příliš dlouho, česnek a ostatní aromatická zelenina se v pánvi snadno připálí.
  4. 4
    Dejte do pánve přísady, které se vaří dlouho. Kromě masa byste měli přidat také tvrdou zeleninu, jako jsou brambory, brokolice, květák, nebo dlouhé fazole. [7] Všechno důkladně zamíchejte dřevěnou vařečkou, nebo poházejte s pánví.
    • Aby zelenina nebyla mokrá a nerovnoměrně orestovaná, dejte jí do pánve jen tolik, kolik je potřeba k zakrytí dna pánve. Protože se toto jídlo připravuje jen několik minut, můžete si udělat postupně několik várek.
    • Pokud se vám přísady převařily, začněte zeleninu míchat rychleji, ale nestahujte plamen. Díky tomu zelenina zůstane suchá a horká, takže se orestuje správně.
    • Vařte maso a tuhou zeleninu tak dlouho, dokud maso nebude téměř hotové a zelenina nebude měkčí. Mělo by to trvat 3-10 minut, podle toho, jaké přísady jste použili.
  5. 5
    Přidejte zeleninu, která se vaří kratší dobu. Až vám trochu změknou tuhé druhy zeleniny, přidejte zeleninu, která nepotřebuje k uvaření příliš mnoho času. Stále jídlo míchejte.
    • Nyní přidejte čínské zelí, papriky a žampiony.
    • Ještě méně času bude stačit cuketám, zelí, hrášku a listové zelenině.[8] Můžete je přidat zároveň, nebo můžete počkat, než se ostatní přísady téměř dovaří.
  6. 6
    Až bude zelenina jemná, přidejte několik lžic omáčky a zatřeste s pánví, aby se omáčka dostala ke všem kouskům zeleniny. Za několik minut bude restovaná zelenina hotová.
    • Nalejte omáčku na jednu stranu pánve, aby bylo dno stále horké.
    • Nepřehánějte to s omáčkou, aby zelenina nebyla příliš vlhká.
  7. 7
    Restovanou zeleninu podávejte okamžitě. Toto jídlo chutná nejlépe, když se podává čerstvé přímo z pánve. Jakmile budete mít v zelenině omáčku, stáhněte ji z plotny a rozdělte ji na talíře. Nečekejte, až jídlo vychladne. Jako přílohu si můžete dát rýži, ale pokud chcete, můžete restovanou zeleninu jíst bez přílohy.
    Advertisement

Metoda 4 z 4:
Hry s texturou a chutí

  1. 1
    Pokud chcete zeleninu křupavější, nebo naopak měkčí, přizpůsobte tomu dobu restování. Dobu restování musíte přizpůsobit tomu, jakou zeleninu restujete, na jak velké kousky ji máte nakrájenou a jak měkkou ji chcete. Vymyslete si několik základních receptů s vašimi oblíbenými druhy zeleniny.
    • Pokud se vám zdá, že jsou některé druhy zeleniny stále příliš křupavé, zkuste je příště restovat o něco déle.
    • Pokud je zelenina příliš měkká, příště ji restujte kratší dobu.
  2. 2
    Zeleninu, která se vaří příliš dlouho, můžete nejprve blanšírovat nebo namočit. Mrkve, květáky a brokolici není snadné nakrájet na dost malé kousky a vaří se příliš dlouho. Pokud chcete do jídla přidat tyto druhy zeleniny, máte dvě možnosti: [9]
    • Blanšírování. Pokud máte alespoň 2 cm kousky zeleniny, můžete je blanšírovat, aby byly měkčí. Před smažením je nezapomeňte osušit.
    • Můžete k jídlu při vaření také přidat trochu vody, vývar nebo suchého sherry. Přikryjte zeleninu poklicí na jednu až dvě minuty a potom ji orestujte.
  3. 3
    Sušené houby před vařením namočte do horké vody. Budete je muset namočit na 5-15 minut, aby byly jemné. [10] Když je dáte na pánev sušené, budou tuhé.
    • Dejte si vařit trochu vody a potom ji sundejte z plotny a vložte do ní sušené houby. Jakmile se nafouknou, opět je vyndejte.
    • Sušené houby šitake jsou pevnější, než ostatní druhy hub, takže je namáčejte alespoň 10 minut.
  4. 4
    Experimentujte s různými ozdobami. Až sundáte jídlo z pánve, přidejte na něj nějakou dekoraci, která se nemusí dávat do pánve. Zde je několik možností:
    • Sezamová semínka nebo pražené ořechy.
    • Petržel, bazalka a další čerstvé bylinky.
    • Posypejte jídlo několika plátky syrové zeleniny, která mu dodá barvu.
  5. 5
    Hotovo.
    Advertisement




Věci, které budete potřebovat

  • Pánev wok (nebo jiná vysoká pánev)
  • Papírové utěrky
  • Dřevěná vařečka

Tipy

  • Pokud se vám jídlo připaluje nebo lepí k pánvi, budete ji muset potřít olejem. Woky vyžadují jinou přípravu než jiné druhy nádobí a neměli byste je umývat do čista.
  • Pokud používáte tofu nebo maso, můžete ho před restováním naložit do marinády.
  • Používejte olej, který snese vysoké teploty. Zkuste například řepkový olej, ale vyhýbejte se máslu a olivovému oleji.
Advertisement

Varování

  • Arašídový olej může lidem s alergií na arašídy způsobit vážné zdravotní komplikace.
  • Použijte pevné tofu. Měkké tofu by se vám při restování rozpadlo.


Advertisement

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 9 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Jídlo

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Advertisement