Jak připravit dietu BRAT

Dieta BRAT - z anglického bananas, rice, applesauce, and toast (banány, rýže, jablečné pyré a toast) - se používá již dlouhá léta pro zklidnění průjmů a ranních nevolností. Tento typ stravování je sice vhodný pro lidi s žaludeční nevolností, ovšem poslední studie prokázaly, že při striktní konzumaci těchto potravin dochází ve skutečnosti ke zpomalení léčby, a to z důvodu nedostatku bílkovin, vitaminů a kalorií celkově.[1] Na cestu k uzdravení podrážděného žaludku můžete tedy nastoupit započetím diety BRAT, do které zařadíte další výživné potraviny.

Část 1 ze 2: Stravování podle BRAT

  1. 1
    Jezte banány. Banány se snadno tráví a obsahují velké množství draslíku, kterého se tělu po častém zvracení a průjmech nedostává. Je v nich také spoustu škrobu, odolného proti amyláze, kterému byly prokázány účinky v rychlejším zastavení průjmu.[2]
    • Někteří lidé dávají přednost plně dozrálým banánům, protože jsou údajně šetrnější k žaludku. Vyzkoušejte několik různých banánů a zjistěte, co je pro vás nejvhodnější.
  2. 2
    Připravte si bílou rýži. Rýže pomáhá rehydratovat tělo a zrychluje proces léčby. [3] Rýži můžete připravit několika způsoby:
    • Použijte rýžovar.
    • Jeden šálek rýže přiveďte s 1.5 šálkem vody k varu, potom hrnec přiklopte a teplotu stáhněte tak, aby voda pouze jemně probublávala. Počkejte dokud se veškerá voda nevsákne do rýže - to by mělo trvat zhruba 20 minut.[4]
    • Rýži vařte ve vroucí vodě dokud není dostatečně měkká ke konzumaci a potom ji sceďte.
  3. 3
    Kupte nebo vyrobte jablečné pyré. Jablka obsahují menší množství vlákniny a pomáhají zpevňovat vaši stolici.[5] Syrové ovoce je těžko stravitelné, a proto se preferuje použití jablečného pyré nebo tenkých plátků jablka.[6] Příprava vlastního jablečného pyré:[7]
    • Šest oloupaných a rozčtvrcených jablek bez jádřince vložte do velkého hrnce společně s jedním šálkem vody a jednou lžící (15 ml) citronové šťávy.
    • Přiveďte směs k varu, potom teplotu stáhněte a pomalu nechte probublávat zhruba 30 minut.
    • Pokud bude potřeba, použijte šťouchadlo na brambory a rozmělněte s ním veškeré větší kousky.
    • Do směsi přidejte lžičku cukru. Přidat můžete také ¼ lžičky skořice, ale buďte opatrní, některým lidem může skořice podráždit žaludek.
    • Pokud se rozhodnete jablečné pyré koupit, vybírejte neslazené varianty nebo ty, na kterých je nápis 'bez přidaného cukru.'
  4. 4
    Připravte toast. Toast je dalším dobře stravitelným pokrmem s nízkým obsahem vlákniny, který pomůže zpevnit vaši stolici.[8] Chcete-li přidat potravě na živinách, můžete si toast klidně namazat džemem, pokud to váš žaludek zvládne. Vyhnout byste se měli máslu a arašídovému máslu, tedy surovinám s velkým množstvím tuku, který je na náš žaludek příliš těžký.[9]
    • Ačkoli je obvykle celozrnný toast zdravější než bílý, v tuto chvíli to není důležité. Vyšší obsah vlákniny v celozrnném chlebu by mohl způsobit zažívací nevolnost.
    Reklama

Část 2 ze 2: Další nutnosti spojené s BRAT

  1. 1
    Pijte dostatek vody. Pokud stále ještě zvracíte, nejezte žádnou pevnou stravu. Místo toho se držte tekutin s vysokým obsahem elektrolytů. Dostupné jsou pod různými komerčními značkami. [10] Po ustání zvracení můžete zařadit do stravy vývar, zředěné ovocné šťávy, limonády bez kofeinu nebo čaj s medem. Pomalu usrkávejte a věštinu tekutin přijímejte mezi jídly.[11]
    • Někteří lidé, kterým je nevolno, nedají při dehydrataci dopustit na cucání kostek ledu.
  2. 2
    Do jídelníčku postupně zařaďte jednoduché sacharidy, jako jsou slané krekry, těstoviny, vařené brambory nebo mrkev. S omáčkou na těstovinách buďte opatrní, pokud si nejste jistí, že to váš žaludek zvládne. Zároveň nezapomeňte oloupat brambory.[12]
  3. 3
    Bílkoviny doplňujte kuřecím masem. Čisté kuřecí s ořezaným tukem je výborným zdrojem bílkovin, důležitých pro celkovou regeneraci.[13]
    • K žaludku jsou šetrná také obyčejná vajíčka nebo vaječné bílky, což je další významný zdroj bílkovin.
  4. 4
    Jezte spoustu jogurtu. Probiotika (dobré bakterie), obsažená v jogurtech, dokážou prokazatelně redukovat délku i intezitu průjmů.[14] Mezi nejlepší kmeny bakterií patří Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus reuteri, Saccharomyces boulardii, Lactobacillus acidophilus a Bifidobacteria bifidum.[15]
    • Probiotika můžete pořídit také ve formě prášku nebo pilulek. Pilulky i prášky obvykle obsahují více různých kmenů dobrých bakterií.
  5. 5
    Připravte si šálek kakaa nebo si dopřejte kousek hořké čokolády. Výkumy prokázaly, že látky obsažené v kakau cílí na bílkoviny, které způsobují uvolňování vody ve střevech, a znehybňují je. Trocha čokolády proto může pomoct zpevnit vaši stolici.[16] Při přípravě kakaa použijte jen malé množství mléka. Mléko by mohlo podráždit váš žaludek.
  6. 6
    Zkuste karobový prášek nebo psyllium. Lžíce karobového prášku rozmíchaná v jablečném pyré dokáže zklidnit podrážděný žaludek.[17] 9-30 gramů psyllia denně dokáže zpevňovat stolici a zmírňuje tak intenzitu průjmu.[18]
  7. 7
    Vyhýbejte se potravinám, které vás dehydratují nebo jsou příliš těžké na váš žaludek. Ačkoli je důležité vrátit se co nejdříve k normální stravě, začít byste měli s jednoduššími potravinami a ostatní zařaďte až následně. Buďte opatrní a vyhněte se:
    • Tučnému a mastnému jídlu, obzvláště tomu smaženému.[19]
    • Mléčným výrobkům, kromě jogurtu.[20]
    • Syrovému nebo sušenému ovoci a zelenině a neředěným ovocným šťávám. [21]
    • Kofeinu a alkoholu; jedná se o diuretika (dehydratují vás).[22]
    • Dezertům a jiným sladkostem; sladké jídlo se obtížně tráví.[23]
    • Slanému jídlu; příliš soli a nedostatečné množství vody prohlubuje dehydrataci.
    Reklama

Varování

  • Lékaře navštivte, pokud pozorujete následující:[24]
    • Průjem nebo zvracení, neustávající více než 3 dny.
    • Horečku nad 39°C.
    • Pocity na omdlení.
    • Méně časté nebo žádné močení.
    • Propadlé tváře či vysušené slzy.
Reklama

O tomto wikiHow

Registrovaná dietoložka
Spoluautorem tohoto článku je Claudia Carberry, RD, MS. Claudia Carberry je ambulantní dietoložka na University of Arkansas for Medical Sciences. V roce 2010 získala MS ve výživě z University of Tennessee Knoxville.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama