Jak přestat s nadměrným pitím

S pitím alkoholu to snadno přeženete. Pokud už vás nebaví mít každý víkend kocovinu po celonočním paření, zapracujte na tom, abyste měli zdravější vztah k alkoholu. Pokud chcete své pití omezit, nebo přestat pít úplně, není nic snadnějšího, než si určit cíl, chovat se zodpovědně a pracovat na tom, aby se vám povedlo svého cíle dosáhnout. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Metoda 1 z 4:
Vymyslete si plán

  1. 1
    Zaměřte se na své zvyky. Pití alkoholu nemusí mít nic společného s tím, jak moc pijete, nebo kdy pijete. Záleží hlavně na tom, jak pijete. Pokud se spoléháte na alkohol v různých společenských situacích, nebo pokud pravidelně pijete sami s cílem opít se, nebo pokud jste čtyři dny v týdnu střízliví a potom se každý víkend opíjíte do němoty, pravděpodobně máte s pitím problém. [1] Další varovné signály:
    • Bez ohledu na to, kolik jste toho vypili, chcete stále další drink
    • Tajíte před ostatními své množství vypitého alkoholu
    • Řídíte opilí
    • Často pijete tak, že si následující den nic nepamatujete
    • Opilí děláte věci, kterých litujete
    • Trpíte fyzickými abstinenčními příznaky
  2. 2
    Řekněte svým blízkým, že máte pocit, že máte problém s alkoholem. Bude to sice nepříjemné, ale pokud máte pocit, že máte problémy s pitím, měli byste to říct svým přátelům, své rodině a svým milovaným. Když se obklopíte lidmi, kteří vás budou podporovat a milovat a dají pozor, abyste byli zodpovědní, bude pro vás snadnější si přiznat, že máte problém, který musíte vyřešit.
    • Řekněte lidem, se kterými chodíte pít, že máte strach, že se z vaší zábavy stává vážný problém a že se teď nějakou dobu nebudete pijatyk účastnit. I když budete chtít přestat pít úplně, nebo budete chtít konzumaci alkoholu výrazně omezit, bude to snazší a vyhnete se tím scénám a obviňování. Požádejte své přátele o podporu a řekněte, že s nimi chcete i nadále trávit čas, jen se chcete nějakou dobu vyhýbat alkoholu.
    • Řekněte to i svým milovaným a své rodině. Řekněte, že máte starosti ohledně svého zlozvyku a že byste ocenili, kdyby vám pomohli s pitím přestat. Pokud vaše rodina také pije, budete mít možná problém s tím, že máte doma spoustu alkoholu, takže byste měli vyjádřit svoji nespokojenost a říct, že by vám opravdu pomohlo, kdyby vás doma nelákalo tolik pití.
  3. 3
    Naučte se rozpoznávat spouštěče, které vám způsobují nadměrné pití. Pokud pijete s tím, že se chcete skutečně opít, je důležité si uvědomit, proč to děláte, abyste se mohli naučit svým pokušením odolávat. Proč vlastně chcete pít? Je to kvůli nějakým událostem, lidem, nebo pocitům?
    • Přátelé, se kterými chodíte pít, mohou být často důvodem, proč pijete. Pokud s přáteli neděláte nic jiného, než že pijete a chodíte na večírky, bude pro vás těžké se k nim nepřidat. Lidé mají různou toleranci na alkohol a pro někoho tedy může být v pořádku se každý pátek opíjet, ale pro jiného to může představovat problém.
    • Spoustě lidem způsobuje problémy s pitím stres. Pokud pomocí alkoholu unikáte stresu z práce, z domova, nebo ze vztahů, měli byste se naučit relaxovat a najít si produktivnější způsoby, jak se stresu zbavit a naučit se ovládat své emoce.
    • Spousta lidí pije z nudy. Pokud páteční večery trávíte o samotě s lahví alkoholu ne proto, že máte depresi, ale proto, že vás nenapadá nic lepšího, co byste mohli dělat, nebo stále pijete, abyste oživili své běžné činnosti, snažte se naplnit svůj život zdravějšími a produktivnějšími činnostmi.
  4. 4
    Veďte si deník o pití. Může to znít trochu otřepaně, ale pokud jste alkoholik a cítíte se frustrovaně, nebude snadné si na tyto otázky odpovědět. Lidé, kteří často pijí, také často popírají, že mají problém a je pro ně těžké přijít na to, proč vlastně pijí. Pravidelně si zapisujte vše, co pro vás souvisí s alkoholem a brzy budete schopni najít odpovědi na své otázky.
    • Zamyslete se nad tím, kdy jste naposledy nadměrně pili a napište si vše, co se ten den stalo. Co si z večera pamatujete? Co k němu vedlo? Co se stalo následující den? Jak jste se cítili?
    • Zapisujte si počet vypitých drinků během jednoho týdne. Kdy máte chuť pít? Co si myslíte o svém pitím? Proč vlastně pijete? Nezapomeňte si zapisovat vše, co vás k pití vede, abyste toho o svém zlozvyku zjistili co nejvíce.
  5. 5
    Rozhodněte se, zda musíte s pitím přestat úplně. Pro mnoho lidí není jiná možnost, než přestat pít úplně – jeden drink je příliš a 20 jim nikdy nestačí. Pokud jste se snažili své pití omezit a nepovedlo se vám to, nebo pokud máte pocit, že si nedokážete dát jen jeden, bude lepší s pitím přestat úplně.
    • Nadměrné pití, i když se mu věnujete pouze o víkendu, často vede k alkoholismu a může být znakem fyzické závislosti na alkoholu. Nemusíte pít každý den, abyste byli závislí. Jinými slovy nadměrné pití nemusí znamenat, že se z vás stává alkoholik, ale že už z vás alkoholik dávno je. [2]
    • Pokud rádi pijete ve společnosti a nechcete se distancovat od zábavy s přáteli, musíte se naučit změnit svůj vztah k alkoholu, abyste byli schopni si dát několik skleniček a nepřehánět to.
    Reklama

Metoda 2 z 4:
Omezte své pití

  1. 1
    Určete si pevná pravidla. Pokud nechcete s pitím úplně přestat, ale chcete mít kontrolu nad tím, kolik toho vypijete, je důležité si určit přísná pravidla, která vám pomohou vyhnout se tomu, že to s pitím přeženete. Každý člověk je jiný, ale existuje několik základních pravidel, které vám mohou pomoci. Každý potřebuje najít svůj vlastní režim. Zde jsou základní pravidla, která vám mohou ze začátku pomoci:
    • Nikdy nepijte před večírky nebo před společenskými akcemi
    • Pijte pouze ve společnosti
    • Dejte si pouze přesný povolený počet drinků za den (nebo týden)
    • Vyhněte se pití s určitými lidmi
    • Nikdy nepijte proto, abyste se zbavili stresu
  2. 2
    Zpomalte a každý drink si užívejte déle. Pokud se rychle opijete a nakonec vypijete spoustu alkoholu úplně zbytečně, nebo jste jednoduše „žízniví“, pomůže vám trochu zpomalit a pít každý drink mnohem déle. V průběhu celého večera potom vypijete o několik drinků méně, protože nebudete mít čas jich stihnout tolik.
    • Snažte se nepít rychleji, než jeden drink za hodinu, v závislosti na vaší toleranci. Pokud pijete pivo a dokážete ho vypít za deset minut, naučte se ho pít pomaleji. Přinuťte se počkat další hodinu, než si objednáte další pivo nebo drink.
  3. 3
    Udržujte se v pohybu. Důvodem, proč lidé často pijí cokoli, co před nimi leží, je nedostatek činnosti a jednoduše to, že stojíte nebo sedíte před sklenicí s alkoholem. Když se budete pohybovat a dělat různé věci, nebudete mít čas tolik pít. Tančete, bavte se s lidmi, hrajte kulečník nebo šipky a pohybujte se po baru a nevypijete toho tolik. Když se nebudete soustředit na svoji sklenici, nebude vás to lákat tolik pít.
    • Když jdete na diskotéku, snažte se hodně tančit. Budete stále aktivní a budete kromě alkoholu jistě chtít pít také vodu, abyste neměli žízeň.
  4. 4
    Za každý vypitý alkoholický drink si dejte dvě sklenice vody. Snažte se pít dostatek vody, abyste nebyli dehydrovaní. Budete mít plný žaludek a nebudete mít takovou chuť na další alkohol. Pomůže vám to také trochu zředit alkohol a rychleji ho odbourat z těla, takže nebudete mít kocovinu a nebudete se cítit tak opilí. Budete chodit na toaletu tak často, že nebudete mít ani čas si objednávat další pití.
  5. 5
    Pijte pouze u jídla. „Jít na skleničku“ je ustálený výraz, protože to v podstatě znamená, že musíte pít. Když ale budete pít pouze při jídle, budete si stále moci užívat chození do barů a restaurací s přáteli, ale budete moci pít pouze tak dlouho, jak budete jíst. Dejte si jednu nebo dvě sklenice vína k večeři, nebo pár piv ke grilovanému masu, ale až dojíte, přestaňte i s pitím.
    • Je důležité pít na plný žaludek, abyste měli zrychlený metabolismus a vaše zažívání zvládalo zpracovávat alkohol, který vypijete. Když budete pít hladoví, budete mít mnohem horší kocovinu.
    • Až dojíte, přestaňte pít alkohol a dejte si vodu, nebo třeba kávu. Po jídle už žádný alkohol nepijte. Pokud jste v nějaké rušné restauraci, měli byste co nejdříve zaplatit a odejít, aby si ke stolu mohli sednout další hosté.
  6. 6
    Snažte se znemožnit si pití. Pokud se máte v baru setkat s přáteli a máte strach, že se neovládnete a budete hodně pít, snažte se aktivně zajistit, aby pro vás nebylo možné vypít více, než kolik si stanovíte. Myslete dopředu a přelstěte své opilecké já.
    • Vezměte si s sebou jen tolik peněz, abyste si mohli dát dva drinky a kreditní kartu nechejte doma. Najděte si na webu menu restaurace nebo baru, do kterého jdete a zjistěte si, co si budete moci dovolit a co si chcete dát. Potom si vezměte jen tolik peněz, kolik vám na to bude stačit.
    • Nemějte doma žádný alkohol. Pokud pravidelně pijete doma po práci a chcete se vyhnout tomu, že každý večer vypijete několik piv, přestaňte si alkohol kupovat a nosit si ho domů. Pokud vám bude ležet v ledničce, těžko mu odoláte.
    • Připravte si jiný plán. Místo pití s přáteli si zkuste naplánovat něco jiného. Pokud máte strach, že v baru alkoholu neodoláte, zajděte si s někým do kina, na koncert, nebo někam, kde vás nebude lákat alkohol.
  7. 7
    Určete si časový limit pro své pití. Pokud jdete ven s přáteli a máte tendenci si objednávat vždy další a další pití, zůstávat o hodinu déle a pokračovat až do časných ranních hodin, pomůže vám určit si přesný časový limit pro své pití. Pokud se s přáteli setkáte v 9 hodin večer, určete si, že nezůstanete venku déle, než do půlnoci. Dejte jasně najevo, že o půlnoci máte večerku a dodržte to.
    • Neznamená to ovšem, že byste měli během této doby pít tak rychle, abyste toho stihli vypít co nejvíce. Nezapomínejte na své cíle, jinak vám budou k ničemu.
    Reklama

Metoda 3 z 4:
Jak přestat úplně

  1. 1
    Zbavte se všeho přebytečného alkoholu. Pokud máte doma plnou skříň alkoholu, vyhoďte ho. Zbavte se všeho alkoholu, který máte doma a snažte se zajistit, abyste neměli přístup k žádnému pití.
    • Pokud po cestě z práce chodíte vždy do stejného baru, začněte chodit jinou cestou. Místo posedávání u skleničky choďte rovnou domů, nebo si zajděte třeba do posilovny.
    • Vyhýbejte se místům, na která jste chodívali pít a požádejte přátele, aby vám také pomohli vyhýbat se alkoholu. Možná se vám podaří chodit do barů s přáteli, aniž byste museli pít alkohol, ale ze začátku tomu musíte dát trochu času. Snažte se vyhýbat se pokušení.
  2. 2
    Očekávejte fyzické abstinenční příznaky. Nemusíte pít každý den, abyste měli fyzickou závislost na alkoholu. Pokud pijete pravidelně, ale i nepravidelně, můžete po vysazení alkoholu trpět abstinenčními příznaky. I když své pití omezíte, možná si všimnete varovných signálů, kvůli kterým budete ve stresu a začnete znovu pít. Pokud pravidelně pijete, je pravděpodobné, že budete po vysazení alkoholu trpět následujícími příznaky:
    • Pocení
    • Nevolnost
    • Bolesti hlavy
    • Malátnost, roztřesenost
    • Nespavost
  3. 3
    Promluvte si se svým lékařem o disulfiramu a dalších metodách postupného odvykání. Disulfiram je lék na předpis, který má zajistit, že vám alkohol přestane chutnat díky tomu, že vyvolá téměř okamžité příznaky kocoviny. Blokujte totiž schopnost jater odbourávat alkohol. [3] Tento lék vám může opravdu pomoci. Doporučují se také další léky ovlivňující náladu, které vám pomohou zbavit se stresu a odolat pokušení. Zeptejte se svého lékaře, které léky pro vás budou vhodné.
    • Pokud máte problémy s jinými druhy závislostí, bude pro vás asi nejlepší přestat najednou. Žádné léky vám nepomohou, jednoduše budete muset přestat pít. Nedovolte, aby se vaše pití změnilo v jiné druhy závislostí.
  4. 4
    Najděte si náhradu pro alkohol. Pokud jste na alkoholu závislí psychicky, začněte místo něho pít něco zdravějšího. Pijte ledový čaj ze sklenice na pivo a seďte na svém obvyklém místě. Díky tomu si užijete svůj rituál, jen bez alkoholu. Limonády, čaje, káva, ovocné nápoje a další drinky budou pro vaše tělo i mysl mnohem zdravější.
  5. 5
    Nehádejte se s lidmi kvůli tomu, že chcete přestat. Pokud se rozhodnete přestat pít úplně, vaši přátelé, se kterými chodíte pít, vás pravděpodobně budou přesvědčovat, že nemáte žádný problém a budou vám tvrdit, že nemusíte s pitím přestávat úplně. Nejlepší je vyhnout se těmto debatám – jde koneckonců jen o vaši věc.
  6. 6
    Najděte si podpůrnou skupinu. Není snadné se zbavit takového návyku bez pomoci. Naučte se spoléhat se na ostatní a obklopte se lidmi, kteří vás budou podporovat a budou vám celé odvykání usnadňovat.
    • Anonymní alkoholici (AA) je organizace, která úspěšně pomáhá lidem přestat s pitím. I když sami sebe nevidíte jako alkoholika, může vám hodně pomoci zajít si na několik jejich setkání a získat podporu a tipy.
    Reklama

Metoda 4 z 4:
Udržte si motivaci

  1. 1
    Buďte zodpovědní. Najděte si způsob, jak k sobě být upřímní. Alkoholici jsou skvělými lháři a vždy mají spoustu výmluv a ospravedlnění pro své pití. Nesmíte si lhát. Pokud chcete své pití omezit, budete si muset přestat lhát a být k sobě upřímní.
    • Zapisujte si všechny své chyby a události, při kterých jste toho vypili více, než jste chtěli. Řekněte to někomu, kdo vás nebude odsuzovat, ale u koho si budete jistí, že před ním nic neutajíte. Vyberte si někoho ze svých nejbližších a svěřujte se mu.
  2. 2
    Vyhýbejte se lidem, kteří chtějí, abyste pili. Pokud jste dříve často pili s přáteli, nebo jste trávili čas s lidmi, kteří vás z nějakého důvodu přiměli více pít, budete se jim muset začít vyhýbat, nebo omezit kontakt s nimi na minimum. [4] Měli byste se vyhýbat těmto lidem:
    • Alkoholici
    • Soutěživí alkoholici
    • Stresující přátelé
    • Toxické vztahy
  3. 3
    Naučte se zvládat svůj stres. Najděte si zdravější způsoby, jak se zbavit stresu, které nezahrnují pití alkoholu. Stres lidi často dohání až k alkoholismu. Může se vám dařit několik měsíců nepít vůbec, ale potom stačí jedna hádka s partnerem, nebo špatný den v práci a hned budete mít chuť na pivo. Najděte si nějaký jiný způsob, jak se stresu zbavit. [5]
    • Uvědomujte si, kdy máte chuť na alkohol kvůli stresu. Pokud jste zrovna skončili v práci po těžkém dni, je snadné mít chuť na skleničku a po cestě domů se zastavit v baru. Raději si najděte nějakou jinou činnost. Můžete si zajít na hřiště zahrát basketbal, do posilovny si chvíli zacvičit, nebo třeba do sklepa, a házet tam šipky na fotku svého šéfa. Nebojte se, nikdy se to nedozví!
    • Místo pití zavolejte svému kamarádovi a řekněte mu, že máte chuť se napít. Než uděláte chybu, snažte se zachovat se zodpovědně. Promluvte si s ním o tom, že máte chuť na drink a snažte se počkat, až to přejde. Vymyslete si něco, co vás rozptýlí a uvidíte, že brzy nebudete mít tak silnou chuť na drink.
  4. 4
    Najděte si nové koníčky a zájmy. Pokud jste veškerý svůj volný čas trávili pitím s přáteli, střízlivost vám ze začátku bude připadat nudná. Najděte si nové koníčky a věnujte se něčemu produktivnímu. Budete ze sebe mít mnohem lepší pocit.
    • Začněte dělat něco kreativního, na co jste vždy měli chuť, ale odkládali jste to. Napište knihu, začněte se učit hrát na kytaru, nebo začněte plést. Naučte se něco zajímavého, co vás bude bavit a bude pro vás motivací k dalším věcem.
    • Pokud je to možné, přidejte se k nějakým skupinám nebo klubům, ve kterých členové nepijí. Můžete chodit do kroužku modelářů, na bowling, nebo na volejbal. Snažte se najít si přátele, kteří nepijí alkohol.
  5. 5
    Začněte cvičit. Když se budete více hýbat, nebudete mít takovou chuť pít alkohol. Pokud vás bude bavit cvičení, hubnutí, a získaná energie, nebudete marnit čas přemýšlením o pití.
    • Aerobní cvičení je meditativní a velmi zdravé. Když se zbavíte přebytečné energie pomocí jógy, pilates, nebo běhu, přestanete myslet na to, kolik času jste dříve trávili v barech.
    • Přidejte se do nějakého sportovního týmu. Když budete hrát basketbal, nebo tenis s přáteli, nebo si zajdete na bazén zaplavat, užijete si spoustu legrace, aniž byste u toho museli pít alkohol.
  6. 6
    Za delší dobu střízlivosti se něčím odměňte. Určete si různé odměny za různě dlouhé doby střízlivosti. Na konci prvního týdne si zajděte na dobré jídlo, na konci prvního roku si například zajeďte na skvělou dovolenou. Snažte se mít stále motivaci nepít.
    Reklama

Tipy

  • Neměli byste chodit do baru s tím, že se opijete. Berte to jako příležitost posedět si s přáteli a oslavit nějakou příležitost.
  • Nadměrné pití znamená „pít do opilosti“.
  • Ne všichni, kteří nadměrně pijí, jsou alkoholici, ale často je nadměrné pití známkou alkoholismu. Pokud máte pocit, že je váš život negativně ovlivněn alkoholem, ale nemůžete s tím přestat, pravděpodobně se můžete považovat za alkoholika. [6] Pokud máte pocit, že se z všeho pití stává velký problém, měli byste co nejdříve vyhledat odbornou pomoc.
Reklama

Varování

  • Nikdy neřiďte pod vlivem alkoholu! Mějte trochu zodpovědnosti a zavolejte si taxíka, nebo raději zůstaňte střízliví!
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 39 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Závislosti

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama