Jak přestat pomýšlet na sebevraždu

Myšlenky na spáchání sebevraždy můžou vyvstat v důsledku hluboké vnitřní bolesti, kterou se zdá být nemožné překonat jiným způsobem. Může to bolet tak moc, že sebevraždu skutečně začnete vnímat jako jediné možné východisko ze všech svých potíží a aktuálního psychického stavu. Existují ale i jiné cesty, jak si ulevit od bolesti, zůstat naživu a znovu si užívat radosti, lásky a veselí. Pokud začnete okamžitě pátrat po důvodech svých sebevražedných myšlenek a připravíte si plán, jak je překonat při jejich dalším náporu, dokážete svou bolest postupně zvládnout, aniž byste se přitom toužili zabít.

Jestliže přemýšlíte o sebevraždě a potřebujete okamžitou pomoc, volejte Linku bezpečí 116 111 nebo Linku důvěry CKI Bohnice pro dospělé 284 016 666.

Část 1 ze 3: Vyhledání pomoci

  1. 1
    Vyhledejte pomoc psychiatra nebo podobného zdravotnického odborníka. Lidé, kteří se pokoušejí o spáchání sebevraždy, často trpí nějakou vážnou psychickou nemocí, jako jsou například deprese, ze kterých je ale možné s pomocí uniknout.[1]
    • Pokud vaše sebevražedné úmysly pramení z nějaké konkrétní události, jako je například žal z nešťastné lásky, ztráty práce nebo úrazu s trvalými následky, pamatujte, že pro tyto situační deprese existuje léčba a můžete si od nich ulevit.
  2. 2
    Promluvte si s duchovním. Pokud jste věřící a máte přístup k nějakému duchovnímu vaší církve, promluvte si s ním.[2] Někteří lidé dávají přednost právě rozhovoru s člověkem víry než s nějakým učeným psychologem. Praktikující duchovní jsou vedení a školení k pomáhání lidem v krizových situacích, včetně těch, kdy se jedinec chystá kvůli svému vnitřnímu stavu spáchat sebevraždu.
    • Jestliže jste tedy této formě pomoci nakloněni, duchovní vám může pomoct ulevit od bolesti a nabídnout novou perspektivu pro nahlížení vašich problémů a zároveň vám předá nové podněty k zamyšlení.
  3. 3
    Vyhledejte skupinovou podporu. Na internetu nebo ve vašem regionu lze najít skupiny lidí, kteří sdílí podobné potíže nebo se chystají spáchat sebevraždu a můžete o tom s nimi otevřeně mluvit a navzájem si tak pomoct.[3]
    • Komunity s podobnými problémy najdete buď online nebo požádejte o radu svého psychologa/psychiatra, který by o takových skupinách mohl vědět.
  4. 4
    Hledejte podporu u lidí, kteří vám rozumí. Nejdůležitější věcí, kterou si musíte neustále uvědomovat, je to, že ať už máte jakýkoli problém, nejste sami. Promluvte si s nějakými lidmi, kteří vám rozumí, ví jak se cítíte a chtějí vám pomoct. Dobrým začátkem může být zkontaktování jedné z následujících služeb:
    • V případě, že plánujete sebevraždu, kontaktujte Linku důvěry CKI Bohnice (pro dospělé) na čísle 284 016 666.
    • Jste-li gay, lesba, bisexuál nebo transsexuál*, kontaktujte Gay a lesbickou linku pomoci na telefonním čísle 549 212 727 nebo 775 212 725.
    • Jste-li válečný veterán, kontaktujte SOS linku psychologického poradenství pro válečné veterány na telefonním čísle 602 748 300.
    • Jste-li teenager, kontaktujte Linku bezpečí (pro děti a mladistvé) na telefonním čísle 116 111.
    • Anonymně můžete také kontaktovat Linku psychopomoci a to buď emailem na adrese psychopomoc@capz.cz nebo na telefonu 224 214 214.
    • Zavolejte psychoterapeutovi. Projděte telefonní seznam nebo internetové stránky a vyhledejte psychoterapeuty ve svém okolí. Pomoct vám může například webová stránka Psychoterapeuti.cz
  5. 5
    Zavolejte kamarádovi. Povězte mu/jí jak se cítíte a že potřebujete jeho/její pomoc. Požádejte ho, aby mluvil o vašich pozitivech a silných stránkách nebo o zábavných věcech, které jste spolu prožili.[4]
    • Vyberte důvěryhodného přítele. Hovor s nedůvěryhodnými kamarády by mohl celou situaci akorát zhoršit, protože takoví lidé s vámi pravděpodobně nebudou soucítit.
    • Vyhněte se samotě. Ujistěte se, že vás přátelé a rodina nepustí ze svého dohledu. Pokud nemáte nikoho, kdo by na vás dohlížel, zajděte na pohotovost jen proto, abyste nebyli sami. Jste-li součástí nějaké výše zmíněné skupiny podobně smýšlejících lidí, obraťte se na její další členy, kteří pro vás budou mít pochopení, podpoří vás a pomůžou vám projít skrze tuto těžkou dobu.
    Reklama

Část 2 ze 3: Příprava plánu pro vyrovnání se s problémy

  1. 1
    Zbavte se potencionálních prostředků pro spáchání sebevraždy. Jestliže přemýšlíte o spáchání sebevraždy, neusnadňujte si to a odstraňte ze svého okolí veškeré předměty, které byste k tomuto účelu mohli použít.[5]
    • To zahrnuje střelné zbraně, nože, provazy, léky a další.
    • Jestliže léky nemůžete vyhodit, protože je musíte užívat, svěřte je nějakému členu rodiny, který vám je bude podávat pouze v předepsaných dávkách.
  2. 2
    Sepište si seznam věcí, které máte rádi. Vypište všechno, co vás naplňuje štěstím, co si spojujete s radostnými pocity nebo na co vzpomínáte s láskou. Můžou to být jména členů vaší rodiny, vašich domácích mazlíčků, oblíbený sport, oblíbený spisovatel, jídlo, které vám připomíná dětství, místa, na kterých se cítíte být doma, hvězdy, měsíc, slunce a cokoli dalšího. Pokud je to pozitivní, přidejte to na seznam.[6]
    • Na seznam zařaďte i věci, které máte rádi na sobě. Vypište všechny své unikátní rysy a zařaďte mezi ně jak ty fyzické, tak osobnostní. Přemýšlejte nad vším, čeho jste kdy dosáhli a díky čemu jste se cítili hrdí sami na sebe.
    • Přidejte události, na které se těšíte. Vypište věci typu kde byste jednou chtěli žít, co plánujete tvořit, jakou práci byste chtěli vyzkoušet, kolik dětí byste chtěli mít a jakého partnera byste si rádi našli.
  3. 3
    Udělejte si seznam pozitivního rozptýlení. Co vás v minulosti odradilo od spáchání sebevraždy? Napište to. Jakékoli rozptýlení je dobré, pokud vás alespoň o kousek vzdálí touze ublížit si. Takový seznam, na který se budete moct obrátit v budoucnu, až vaše mysl bude příliš zatemněná na to, abyste si sami uvědomili, co je potřeba udělat, bude velmi užitečný. [7] Zde nabízíme několik možných tipů:
    • Zavolat kamarádovi a promluvit si.
    • Sníst nějaké zdravé jídlo.
    • Jít na procházku nebo si zacvičit.
    • Malovat, psát nebo si číst.
  4. 4
    Udělejte si seznam lidí, kterým můžete v nouzi zavolat. Vypište si jména a čísla alespoň pěti takových lidí, abyste měli na výběr, když některý z nich nebude zrovna dostupný. Mezi takové osoby můžete zařadit přátele, rodinu nebo známé, o kterých víte, že vám budou ochotní pomoct.
    • Přidejte jména důvěryhodných poradců, psychiatrů a členů různých skupin, jejichž jste členem.
    • Vypište si čísla krizových linek, na které jste ochotní případně volat.
  5. 5
    Připravte si bezpečnostní plán. Bezpečnostní plán je plán, který si budete číst stále dokola ve chvíli, kdy na vás přijdou sebevražedné myšlenky. Takový plán musí být na míru připravený právě pro vás a musí obsahovat věci, které zaženou vaše úmysly pro spáchání sebevraždy. Myslíte-li na sebevraždu, přesměrování vašeho myšlení na pozitivní věci může být skutečně náročným úkolem. Pokud ale máte připravený bezpečnostní plán, pak ho stačí při příštím náporu sebevražedných myšlenek popadnout a pročítat neustále dokola. Pokračujte v plnění jednotlivých kroků plánu, dokud nedospějete do bodu, kdy se opět budete cítit v bezpečí. Bezpečnostní plán může vypadat například takto:[8]
    • 1. Přečíst si seznam věcí, které mám rád. Připomenu si věci, které mi již jednou zabránily ve spáchání sebevraždy.
    • 2. Přečíst si seznam pozitivního rozptýlení. Rozptýlím mysl čímkoli, co mi může pomoct.
    • 3. Přečíst seznam lidí, kterým můžu zavolat. Zavolám první osobě na seznamu. Pokusím se spojit i s dalšími, dokud nenarazím na někoho, kdo se mnou bude ochotný mluvit tak dlouho, jak budu potřebovat.
    • 4. Odložit pokus o sebevraždu a zařídit si bezpečné okolí. Sám sobě slibuju, že počkám alespoň 48 hodin. Mezitím se zbavím všech léků, ostrých předmětů a dalších věcí, které by mohly ohrozit mojí bezpečnost.
    • 5. Zavolat někomu, aby ke mně přišel. Pokud u mě nikdo nemůže zůstat, zavolám terapeutovi nebo na krizovou linku.
    • 6. Jít na místo, kde se cítím bezpečně. Půjdu domů k rodičům, ke kamarádovi nebo do komunitního střediska.
    • 7. Jít na pohotovost.
    • 8. Volat pohotovostní službu.
    Reklama

Část 3 ze 3: Zvážení možností alternativního řešení

  1. 1
    Neustále si připomínejte, že váš stav je pouze dočasný. Ve chvíli, kdy přemýšlíte nad sebevraždou, můžou myšlenky na alternativní řešení problému přicházet jen velmi pomalu nebo vůbec. Jedním ze způsobů jak vzít zpátečku a zvážit alternativní možnosti sebevraždy je říkat si, že jste se tak hrozně necítili v minulosti a nebudete se tak cítit ani v budoucnosti.[9]
    • Všechny pocity jsou velmi prchavé a v čase různě kolísají, stejně tak, jako že jste někdy hladoví, smutní, unavení nebo naštvaní. Všechno nakonec přejde. Proto pokud máte problémy myslet na jakékoli alternativní řešení svých problémů jednoduše kvůli tomu, že chcete skoncovat se životem, vzpomeňte si alespoň na toto!
  2. 2
    Odložte své plány. Udělejte všechno proto, abyste své rozhodnutí odložili pokud možno alespoň o 48 hodin.[10] Ať už jsou vaše plány jakékoli, nechte si je ještě nějakou dobu rozležet. Řekněte si, že když už jste zašli tak daleko, pak vydržíte ještě další dva dny, během kterých všechno pořádně promyslíte. Dva dny nejsou nijak dlouhá doba, když uvážíte, co je zde v sázce.
    • Během těchto dvou dnů budete mít čas na přemýšlení, odpočívání a hledání cest, které vás přesvědčí o tom, že existují i jiné způsoby, jak se zbavit bolesti, která vás nyní tolik trápí.
  3. 3
    Přemýšlejte o alternativním řešení svých problémů. Zkuste se zamyslet nad čímkoli, co by vám mohlo pomoct. Potřebujete někoho požádat o pomoc? Tuto alternativu potom zrealizujte. Tak například, pokud se chystáte spáchat sebevraždu kvůli finanční tísni, můžete místo toho požádat někoho z rodiny nebo kamaráda o menší výpomoc. Náhradních řešení se držte tak dlouho, jak jen to bude potřeba. Pokud první alternativa nezabere, vyzkoušejte nějakou další.[11]
    • Pamatujte, že ne všechno se může uskutečnit přes noc. Cesta k vašemu cíli může zabrat dlouhou dobu.
    • Trpíte-li silnými depresemi, tento způsob překonávání problémů pomocí dosahování jednotlivých cílů pro vás nemusí být vhodný, protože lidé s depresemi mají tendenci nad vším uvažovat a mají tak narušenou schopnost řešení problémů.[12]
    Reklama

Tipy

  • Nezapomeňte užívat všechny předepsané léky podle instrukcí, které vám předal lékař. Nikdy léky nevysazujte bez předchozí konzultace se svým lékařem.
  • Docházejte na všechny naplánované schůzky s terapeutem. Pokud je to nutné, domluvte se s někým, aby vás každý týden doprovázel - dá vám to o důvod víc, proč sezení nevynechat.
  • Projděte si různé internetové stránky, na kterých naleznete informace potřebné pro překonání sebevražedných sklonů. Můžete vyhledat skupiny podobně smýšlejících lidí a kontakty na krizové linky, kde vás mohou školení odborníci nasměrovat k nějakému alternativnímu řešení. Zkuste třeba Modrou linku, Krizové centrum RIAPS, Linku důvěry psychiatrické léčebny Bohnice nebo jiné.
  • Další kontakty na různé krizové a tísňové linky naleznete pohromadě například na stránce www.sebevrazdy.com.[13]
  • Jestliže se ve vašem okolí nenacházejí žádná komunitní centra nebo skupiny lidí, zabývající se sebevraždami nebo depresemi, kontaktujte svého terapeuta nebo místní nemocnici a zeptejte se, zda nějaká podobná setkání nepořádají nebo jestli o nějakých v daném regionu nevědí. Také můžete navštívit webové stránky společností, které poskytují poradenství na dálku.[14]


Reklama

O tomto wikiHow

Licencovaná profesionální poradkyně
Spoluautorem tohoto článku je Trudi Griffin, LPC, MS. Trudi Griffin je licencovaný profesionální poradce ve Wisconsinu. V roce 2011 získala titul MS v Klinickém poradenství pro duševní zdraví na Marquette University.
Kategorie: Zdraví

Pomohl vám tento článek?

Ano
Ne
Reklama